Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del
Offentligt
2615667_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
spørgsmål 334
I brev af 29. juni 2022 har udvalget efter ønske fra Charlotte Broman
Mølbæk (SF) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 334:
Ministeren bedes redegøre for PPR´s arbejdsopgaver og indhente op-
lysninger om, i hvilket omfang PPR arbejdet består af udredning eller fo-
rebyggelse.
Svar:
Pædagogisk-psykologisk rådgivning (PPR) er alene reguleret i folkeskole-
loven og primært som en rådgivningsfunktion i forhold til kommuner og
skolers afgørelser om henvisning af børn og unge til specialundervisning
og anden specialpædagogisk bistand og tilrettelæggelsen af undervisnin-
gen og støtte til elever med særlige behov.
I praksis varetager mange PPR-funktioner en lang række opgaver på
børne- og ungeområdet i forhold til at give rådgivning og støtte til børn
og unge i mistrivsel og udsatte børn og unge samt deres familier på tværs
af dagtilbud, skole og familie.
Det er ikke muligt med kort frist at indhente oplysninger i kommunerne
om, i hvilket omfang PPR arbejdet består af udredning eller forebyggelse.
En sådan indberetning vil være ressourcekrævende for kommunerne.
En nyere undersøgelse af PPR fra 2020 (Deloitte), udarbejdet i forbin-
delse med et satspuljeprojekt om udvikling og implementering af lettere
behandlingsindsatser i PPR, viser PPR-ledernes vurdering af fordelingen
af PPR-medarbejdernes tid på opgavetyper i gennemsnit over et år.
Tabel 1 viser PPR-ledernes vurdering af fordeling på opgavetyper.
31. august 2022
Sagsnr.: 22/14615
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 334: Spm., om PPR’s arbejdsopgaver og indhente oplysninger om, i hvilket omfang PPR arbejdet består af udredning eller forebyggelse, til børne- og undervisningsministeren
2615667_0002.png
Tabel 1
PPR-ledernes vurdering af fordeling på opgavetyper
Pct.
Individuel udredning
Visitation
Rådgivning, supervision eller sparring med andre fagprofessionelle om et
bestemt barn eller ung
Klasserumsinterventioner og udvikle læringsmiljøer i specifik klasse
Møder med og undervisning af andre fagprofessionelle om generel fore-
byggelse af mistrivsel
Rådgivning af forældre
Talepædagogisk undervisning
Lettere behandling
Administrative opgaver
Andet
21
5
17
8
7
10
10
5
12
4
Anm.: Pga. afrunding summer tallene kun til 99 procent
Kilde: Deloitte m.fl. 2020, Undersøgelse af kommunernes pædagogisk-psykologiske rådgivning (PPR)
Der er med finanslovsaftalen for 2022 aftalt at igangsætte en kortlægning
af mulige udfordringer i PPR. Kortlægningen skal blandt andet under-
søge mulige udfordringer i forhold til ventetid for PPR´s lovbundne og
ikke lovbundne opgaver.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
2