Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del
Offentligt
2600686_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
spørgsmål 318
I brev af 13. juni 2022 har udvalget efter ønske fra Mai Mercado (KF)
stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 318:
Ministeren bedes redegøre for den økonomiske omkostning ved at give
elever specialundervisning i dag, sammenlignet med en model hvor sta-
ten i stedet udbetaler bevillinger pr. elev, der behøver specialundervis-
ning.
Svar:
Der er ved besvarelsen lagt til grund, at der spørges til den økonomiske
omkostning for staten ved en ny finansieringsmodel for specialundervis-
ning på fri- og privatskoler, efterskoler og frie fagskoler. Udgifter til spe-
cialundervisning af elever i folkeskolen afholdes af kommunerne.
Med den nuværende tilskudsordning for specialundervisning på fri- og
privatskoler afsættes der til specialundervisning og anden specialpædago-
gisk bistand, hjælpemidler og personlig assistance en pulje af den årlige
driftstilskudsbevilling (specialundervisningspuljen) på finansloven. Inden
for puljen ydes tilskud til elever på fri- og privatskoler med behov for
specialundervisning efter en taxametermodel.
Tilskuddet ydes som en takst pr. specialundervisningselev på en fri- og
privatskole pr. 5. september året før finansåret. Taksterne beregnes på
grundlag af antal specialundervisningselever og størrelsen af specialun-
dervisningspuljen. Tilskuddet gives med en takst for den første special-
undervisningselev på en fri- og privatskole, en lavere takst for den anden
specialundervisningselev på 90 pct. af taksten for den første elev, og en
endnu lavere takst for tredje og følgende specialundervisningselever på
60 pct. af taksten for den første elev. Til profilskoler, som er skoler med
særlige tilbud til elever med behov for specialundervisning, ydes derud-
over en tillægstakst pr. specialundervisningselev fra og med elev nr. 13.
27. juni 2022
Sagsnr.: 22/12284
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 318: Spm. om at redegøre for den økonomiske omkostning ved at give elever specialundervisning i dag, til børne- og undervisningsministeren
Den nuværende tilskudsordning for fri- og privatskoler indebærer, at
størrelsen af taksterne pr. specialundervisningselev ved en given størrelse
af specialundervisningspuljen varierer afhængigt af udviklingen i antal
specialundervisningselever. Hvis antallet af specialundervisningselever
stiger i forhold til året før, vil taksterne pr. specialundervisningselev blive
lavere ved en uændret specialundervisningspulje, og omvendt blive hø-
jere ved et faldende antal specialundervisningselever.
Ved en model for fri- og privatskoler, hvor der udbetales tilskud til speci-
alundervisning med faste takster pr. specialundervisningselev, vil special-
undervisningspuljen blive højere, hvis antallet af specialundervisningsele-
ver stiger, og modsat blive lavere, hvis antallet af specialundervisningsele-
ver falder, sammenlignet med den nuværende tilskudsordning. For staten
vil der ikke være nogen forskel i den økonomiske omkostning sammen-
lignet med den nuværende tilskudsordning, fordi specialundervisnings-
puljen afsættes af den årlige driftstilskudsbevilling til fri- og privatskoler.
Efterskoler og frie fagskoler følger samme tilskudsordning for specialun-
dervisning og anden specialpædagogisk bistand, hjælpemidler og person-
lig assistance. Taksterne fastsættes for hver skoleform på baggrund af en
for finansåret fastsat bevilling og den gennemførte aktivitet i skoleåret,
der slutter i året før finansåret. Den fastsatte bevilling videreføres fra år
til år via en pris- og lønregulering af puljen. Ændringer i taksterne sker
således primært på baggrund af årlige ændringer i aktiviteten. Både efter-
skoler og frie fagskoler inddeles i almene skoler og skoler godkendt med
et samlet særligt undervisningstilbud. Takststrukturen er den samme for
de to skoleformer, men selve taksterne varierer.
Ved en model for efterskoler og frie fagskoler, hvor der udbetales tilskud
til specialundervisning mv. med faste takster pr. årselev vil puljen blive
højere, hvis antallet af årselever stiger og modsat blive lavere, hvis antal-
let af årselever falder, sammenlignet med den nuværende tilskudsord-
ning. For staten vil en ændring til en sådan model medføre øgede eller
reducerede økonomiske omkostninger afhængigt af udviklingen i aktivi-
teten.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
2