Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
–
spørgsmål 318
I brev af 13. juni 2022 har udvalget efter ønske fra Mai Mercado (KF)
stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 318:
Ministeren bedes redegøre for den økonomiske omkostning ved at give
elever specialundervisning i dag, sammenlignet med en model hvor sta-
ten i stedet udbetaler bevillinger pr. elev, der behøver specialundervis-
ning.
Svar:
Der er ved besvarelsen lagt til grund, at der spørges til den økonomiske
omkostning for staten ved en ny finansieringsmodel for specialundervis-
ning på fri- og privatskoler, efterskoler og frie fagskoler. Udgifter til spe-
cialundervisning af elever i folkeskolen afholdes af kommunerne.
Med den nuværende tilskudsordning for specialundervisning på fri- og
privatskoler afsættes der til specialundervisning og anden specialpædago-
gisk bistand, hjælpemidler og personlig assistance en pulje af den årlige
driftstilskudsbevilling (specialundervisningspuljen) på finansloven. Inden
for puljen ydes tilskud til elever på fri- og privatskoler med behov for
specialundervisning efter en taxametermodel.
Tilskuddet ydes som en takst pr. specialundervisningselev på en fri- og
privatskole pr. 5. september året før finansåret. Taksterne beregnes på
grundlag af antal specialundervisningselever og størrelsen af specialun-
dervisningspuljen. Tilskuddet gives med en takst for den første special-
undervisningselev på en fri- og privatskole, en lavere takst for den anden
specialundervisningselev på 90 pct. af taksten for den første elev, og en
endnu lavere takst for tredje og følgende specialundervisningselever på
60 pct. af taksten for den første elev. Til profilskoler, som er skoler med
særlige tilbud til elever med behov for specialundervisning, ydes derud-
over en tillægstakst pr. specialundervisningselev fra og med elev nr. 13.
27. juni 2022
Sagsnr.: 22/12284