Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del
Offentligt
2599171_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
spørgsmål 311
I brev af 9. juni 2022 har udvalget efter ønske fra Jacob Sølvhøj (EL) stil-
let mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 311:
Vil ministeren kommentere artiklen ”Flere folkeskoler skal selv betale for
specialundervisning. Lasse kan koste 214.200 kroner om året”, og herun-
der redegøre for om ministeren vil tage initiativ til en nærmere belysning
af, hvordan økonomiske incitamentsstrukturer kan have indflydelse på,
om elever med behov for specialundervisning får det rette skoletilbud?
https://www.dr.dk/nyheder/indland/flere-folkeskoler-skal-selv-betale-
spe-cialundervisning-lasse-kan-koste-214200-kroner
Svar:
Elever med særlige behov har ret til at få en undervisning, der modsvarer
deres behov. Det skal ske med den nødvendige støtte og hjælpemidler,
herunder holddannelse, undervisningsdifferentiering, tolærerordninger,
undervisningsassistenter og supplerende undervisning. Hvis dette ikke er
tilstrækkeligt, skal eleverne tilbydes specialundervisning enten i tilknyt-
ning til almenundervisningen eller i en specialklasse eller specialskole.
Det er kommunernes ansvar, at elever bliver henvist til specialundervis-
ningstilbud i specialklasser og specialskoler, hvis de har behov for det.
Det må ikke være kommunes budgettildelingsmodel, der afgør det.
Forældre kan klage til Klagenævnet for Specialundervisning over kom-
muner og skolers afslag på at henvise eleven til en specialklasse eller spe-
cialskole.
Som det fremgår af artiklen i spørgsmålet har VIVE undersøgt området i
rapporten ”Styring,
organisering og faglig praksis”.
Rapporten er en del
af de i marts 2022 offentliggjorte rapporter om evaluering af inklusion og
specialpædagogisk bistand.
24. juni 2022
Sagsnr.: 22/12057
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 311: Spm. om at kommentere artiklen Flere folkeskoler skal selv betale for specialundervisning. Lasse kan koste 214.200 kroner om året, til børne- og undervisningsministeren
Det fremgår af rapporten, at skolelederne i de deltagende kommuner i
højere grad end skolecheferne i den kommunale forvaltning vurderer, at
skolelederne ikke har mulighed for at foretage hensigtsmæssige priorite-
ringer inden for de budgetmæssige rammer
uagtet betalingsansvar.
Omtrent halvdelen af kommunerne har et decentralt betalingsansvar for
den segregerede specialundervisning (52 pct.), mens den anden halvdel
(48 pct.) har et centralt betalingsansvar i 2019.
Skolelederne i kommuner med helt eller delvist har decentraliseret beta-
lingsansvaret er bl.a. blevet anmodet om at vurdere sammenhængen mel-
lem de midler, som skolen det seneste år har fået tildelt, og skolens be-
hov for at iværksætte og finansiere specialundervisning.
77 pct. af skolelederne (40 skoleledere) i kommuner med decentraliseret
betalingsansvar vurderer, at de det seneste år har fået tildelt færre midler,
end der er behov for på skolen for at iværksætte og finansiere specialun-
dervisning. Langt størstedelen (80 pct.) af de 40 skoleledere angiver end-
videre, at det er en konsekvens, at der er elever med særlige behov, som
ikke i fuldt omfang får den støtte, som skolen vurderer, at de har brug
for. 63 pct. angiver, at forholdet medfører et træk af ressourcer fra al-
menskoleklasserne til iværksættelse af specialundervisning. Der er ikke
stillet lignende spørgsmål til skolelederne i kommuner med et centralt be-
talingsansvar. VIVE-evalueringen konkluderer dog pba. kvalitative inter-
views, at der ikke er forskel på skolelederenes vurdering af de budget-
mæssige rammer i kommuner med decentralt og centralt betalingsansvar.
Det kan ikke på baggrund af de registerbaserede analyser i rapporten
konkluderes, at elever med særlige behov i kommuner med decentralt
betalingsansvar i højere grad fastholdes i almenundervisningen. Det kan
ligeledes ikke konkluderes, at kommunernes organisering i form af beta-
lingsansvar for segregeret specialundervisning og andel elever på special-
skole har en entydig sammenhæng med, hvor godt eleverne med særlige
behov klarer sig fagligt eller i forhold til deres trivsel i skolen.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
2