Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del
Offentligt
2599599_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
spørgsmål 283
I brev af 31. maj 2022 har udvalget efter ønske fra Mai Mercado (KF)
stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 283:
”Ministeren bedes redegøre for, hvilke regler folkeskoler kan afvige fra i
Velfærdsforsøget på folkeskoleområdet.”
Svar:
Med lov om velfærdsaftaler på dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet
har Esbjerg Kommune og Holbæk Kommune fået mulighed for at be-
slutte, at folkeskoleloven
med enkelte undtagelser, de såkaldte hegns-
pæle
helt eller delvis ikke skal gælde for kommunen eller de folkeskoler
i kommunen, som kommunalbestyrelsen udpeger.
Udgangspunktet for velfærdsaftaleloven er således, at alle regler i folke-
skoleloven bortset fra de i velfærdsaftaleloven opstillede hegnspæle kan
fraviges. Loven er dermed bygget op omkring de regler, der
ikke
kan fra-
viges. Heraf kan så udledes, at resten af reglerne i folkeskoleloven
kan
fraviges.
Af væsentlige frihedsgrader i velfærdaftaleloven kan nævnes, at kommu-
nalbestyrelsen i de nævnte kommuner bl.a. vil kunne træffe beslutning
om at fravige folkeskolelovens regler om fag og fagfordeling, jf. folke-
skolelovens § 5, hvilket fx giver mulighed for at etablere nye fag samt
ændre, hvilke klassetrin der undervises i det pågældende fag m.v.
Kommunalbestyrelsen vil også kunne træffe beslutning om at fravige
krav om måling af elevernes trivsel, afholdelse af nationale test og udar-
bejdelse af elevplaner.
Derudover vil kommunalbestyrelsen bl.a. kunne træffe beslutning om at
fravige krav om, at undervisningen skal indeholde de obligatoriske emner
færdselslære, sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab samt
24. juni 2022
Sagsnr.: 22/11226
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 283: Spm. om, hvilke regler folkeskoler kan afvige fra i Velfærdsforsøget på folkeskoleområdet, til børne- og undervisningministeren
uddannelse og job, og at undervisningen skal tilrettelægges ud fra de fag-
formål, kompetencemål og færdigheds- og vidensområder (Fælles Mål),
der følger af folkeskolelovens § 10. I stedet vil undervisningen blot skulle
tilrettelægges, så den står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folke-
skolen svarende til kravene til undervisningen på fri- og privatskoler samt
kommunale internationale grundskoler.
Det følger også af velfærdsaftaleloven, at kommunalbestyrelsen vil kunne
træffe beslutning om at fravige kravene til undervisningstidens samlede
varighed, herunder minimumstimetal og vejledende timetal, og fravige
kravene om, at undervisningen skal tilrettelægges, så der gives understøt-
tende undervisning, bevægelse samt lektiehjælp og faglig fordybelse.
Kommunalbestyrelsen vil endvidere efter velfærdsaftaleloven kunne fra-
vige kravene til tilrettelæggelsen og strukturen i 10. klasse, at skolen skal
deles i klasser, kravene til det undervisende personales kvalifikationer
samt reglerne om, at der til hver skole hører et skoledistrikt.
Frihedsgraderne skal samlet set give de omfattede kommuner mulighed
for at tilrettelægge skolens struktur, ledelse, undervisning og skoledag,
herunder sammenhængen til skolefritidsordningen, på andre og nye må-
der til gavn for ledere, medarbejdere og elever samt deres forældre.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
2