Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del
Offentligt
2599420_0001.png
Børne- og Undervisningsministeriet
Bilag 1: Oversigt over bestemmelser i dagtilbudsloven, som de to nuvæ-
rende velfærdsaftalekommuner
Rebild og Helsingør - har mulighed for
at fravige.
24. juni 2022
Formål
§ 1.
Formålet med denne lov er at
1) fremme børns og unges trivsel, udvikling og læring gennem dag-, fritids- og klubtilbud
samt andre socialpædagogiske fritidstilbud,
2) give familien fleksibilitet og valgmuligheder med hensyn til forskellige typer af tilbud
og tilskud, så familien så vidt muligt kan tilrettelægge familie- og arbejdsliv efter familiens
behov og ønsker,
3) forebygge negativ social arv og eksklusion, ved at de pædagogiske tilbud er en integre-
ret del af både kommunens samlede generelle tilbud til børn og unge og af den forebyg-
gende og støttende indsats over for børn og unge med behov for en særlig indsats, herun-
der børn og unge med nedsat psykisk og fysisk funktionsevne, og
4) skabe sammenhæng og kontinuitet mellem tilbuddene og gøre overgange mellem til-
buddene sammenhængende og alderssvarende udfordrende for børnene.
Anvendelsesområde m.v.
§ 2.
Loven omfatter dag-, fritids- og klubtilbud samt andre socialpædagogiske fritidstil-
bud, som har et pædagogisk, socialt og pasningsmæssigt formål.
Stk. 3.
Forældre kan alene råde over én plads pr. barn i tilbud efter denne lov, jf. dog § 85
a.
Mål, rammer og ansvar for samt tilsyn med dagtilbud
§ 3 a.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og offentliggøre kommunens rammer for
dagtilbud, herunder eventuelle prioriterede indsatser på området. Kommunalbestyrelsen
skal sikre, at de fastsatte rammer og eventuelle prioriterede indsatser medvirker til, at dag-
tilbuddene kan opfylde de krav, der følger af afsnit II, og til udmøntningen af kommu-
nens sammenhængende børnepolitik, jf. § 19, stk. 2, i lov om social service.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen skal som led i fastsættelsen af rammer efter stk. 2 og med
henblik på at skabe sammenhæng i børns liv og kontinuitet i overgangen mellem tilbud
fastsætte retningslinjer om
1) samarbejdet mellem dagtilbud, fritidstilbud og skolen,
2) samarbejdet mellem dagtilbud og andre relevante aktører, herunder sundhedsplejen og
Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR), og
3) videregivelse af relevante oplysninger ved børns overgange fra sundhedsplejen til dag-
tilbud og fra dagtilbud til skolefritidsordning eller fritidshjem og skole.
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 282: MFU spm. om, hvilke regler dagtilbud kan afvige fra i Velfærdsforsøget på dagtilbudsområdet, til børne- og undervisningsministeren
2599420_0002.png
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen skal sikre, at udviklingen på dagtilbudsområdet drøftes poli-
tisk mindst hvert andet år med udgangspunkt i, hvordan kommunens rammer for dagtil-
bud og eventuelle prioriterede indsatser for området efter stk. 2 bidrager til, at dagtilbud-
dene kan opfylde de krav, der følger af lovens afsnit II.
Stk. 6.
Kommunalbestyrelsen beslutter, om der som følge af drøftelsen efter stk. 5 skal
iværksættes tiltag såsom kompetenceudvikling, supervision m.v., som kan understøtte og
kvalificere dagtilbuddenes arbejde med etablering af pædagogiske læringsmiljøer, der
fremmer børns trivsel, læring, udvikling og dannelse.
Stk. 7.
Kommunalbestyrelsen skal offentliggøre en oversigt over dagtilbud i kommunen
og satser for tilskud til privat pasning og pasning af egne børn. Kommunalbestyrelsen må
alene anvende betegnelserne privat pasningsordning og fleksibel pasningsordning i alle
offentlige sammenhænge, hvor der refereres til henholdsvis privat pasning og fleksibel
pasning, hvortil forældre modtager tilskud efter § 80. Kommunalbestyrelsen skal et samlet
sted på kommunens hjemmeside eller et andet let tilgængeligt sted for borgerne offentlig-
gøre de fastsatte rammer og eventuelle prioriterede indsatser efter stk. 2, oversigten over
dagtilbud i kommunen og satser for tilskud til privat pasning og pasning af egne børn og
øvrige retningslinjer efter afsnit II, II A og V.
§ 6.
Lederen af det enkelte kommunale dag-, fritids- eller klubtilbud m.v. har den pæda-
gogiske og administrative ledelse af tilbuddet og er ansvarlig over for kommunalbestyrel-
sen herfor.
Stk. 2.
Lederen af det enkelte selvejende dag-, fritids- eller klubtilbud m.v. har den pæda-
gogiske og administrative ledelse af tilbuddet og er ansvarlig over for institutionsbestyrel-
sen herfor.
Stk. 3.
Lederen af det enkelte udliciterede dag-, fritids- eller klubtilbud m.v. har den pæda-
gogiske og administrative ledelse af tilbuddet og er ansvarlig over for den private leveran-
dør herfor.
Pædagogisk læreplan
§ 8.
Der skal i alle dagtilbud udarbejdes en skriftlig pædagogisk læreplan for hele børne-
gruppen i alderen 0-2 år og for børnegruppen i alderen fra 3 år og frem til skolestart. Hvis
det enkelte dagtilbud har organiseret børnene i andre aldersgrupper, udarbejdes den pæ-
dagogiske læreplan på baggrund af denne organisering. I aldersintegrerede daginstitutio-
ner kan der udarbejdes en pædagogisk læreplan under hensyntagen til aldersgrupper. I
daginstitutioner med flere enheder skal den pædagogiske læreplan udarbejdes, så der tages
højde for børnegruppernes sammensætning og børnenes forskellige forudsætninger i de
enkelte enheder, jf. stk. 3.
Stk. 2.
Den pædagogiske læreplan skal udarbejdes med udgangspunkt i et pædagogisk
grundlag, jf. stk. 3 og 4, seks læreplanstemaer, jf. stk. 4 og 9, og mål for sammenhængen
mellem det pædagogiske læringsmiljø og børns læring, jf. stk. 9.
Stk. 3.
Det skal fremgå af den pædagogiske læreplan, hvordan det enkelte dagtilbud hele
dagen etablerer et pædagogisk læringsmiljø, der med leg, planlagte vokseninitierede aktivi-
2
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 282: MFU spm. om, hvilke regler dagtilbud kan afvige fra i Velfærdsforsøget på dagtilbudsområdet, til børne- og undervisningsministeren
2599420_0003.png
teter, spontane aktiviteter, børneinitierede aktiviteter og daglige rutiner giver børnene mu-
lighed for at trives, lære, udvikle sig og dannes. Det pædagogiske læringsmiljø skal tilrette-
lægges, så det inddrager hensynet til børnenes perspektiv og deltagelse, børnefællesskabet,
børnegruppens sammensætning og børnenes forskellige forudsætninger.
Stk. 4.
Det skal fremgå af den pædagogiske læreplan, hvordan det pædagogiske lærings-
miljø understøtter børns brede læring, herunder nysgerrighed, gåpåmod, selvværd og be-
vægelse, inden for og på tværs af følgende temaer:
1) Alsidig personlig udvikling.
2) Social udvikling.
3) Kommunikation og sprog.
4) Krop, sanser og bevægelse.
5) Natur, udeliv og science.
6) Kultur, æstetik og fællesskab.
Stk. 5.
Det skal endvidere fremgå af den pædagogiske læreplan, hvordan det pædagogiske
læringsmiljø tager højde for børn i udsatte positioner, så deres trivsel, læring, udvikling og
dannelse fremmes.
Stk. 6.
Det skal desuden fremgå af den pædagogiske læreplan, hvordan dagtilbuddet sam-
arbejder med forældrene om børns læring, hvordan dagtilbuddet inddrager lokalsamfun-
det i arbejdet med etablering af pædagogiske læringsmiljøer for børn, og hvordan der i
børnenes sidste år i dagtilbuddet tilrettelægges et pædagogisk læringsmiljø, der skaber
sammenhæng til børnehaveklassen.
Stk. 7.
Arbejdet med det fysiske, psykiske og æstetiske børnemiljø i dagtilbuddet skal inte-
greres i det pædagogiske arbejde med etablering af pædagogiske læringsmiljøer. Børnemil-
jøet skal vurderes i et børneperspektiv, og børns oplevelser af børnemiljøet skal inddrages
under hensyntagen til børnenes alder og modenhed.
Stk. 8.
Den pædagogiske læreplan udgør rammen for det pædagogiske arbejde. Kommu-
nalbestyrelsen skal sikre, at dagtilbuddene i relation til den pædagogiske opgave ledes
alene med udgangspunkt i den pædagogiske læreplan og i overensstemmelse med den pæ-
dagogiske læreplans børnesyn og brede læringsforståelse, jf. stk. 3 og 4.
§ 9.
Lederen af dagtilbuddet er ansvarlig for, at den pædagogiske læreplan udarbejdes, og
for at sikre, at det pædagogiske arbejde i dagtilbuddet tilrettelægges og udøves inden for
rammerne heraf. Lederen af dagtilbuddet er endvidere ansvarlig for at offentliggøre den
pædagogiske læreplan.
Stk. 2.
Lederen af dagtilbuddet er ansvarlig for at etablere en evalueringskultur i dagtil-
buddet, som skal udvikle og kvalificere det pædagogiske læringsmiljø. Lederen er ansvarlig
for, at arbejdet med den pædagogiske læreplan evalueres mindst hvert andet år med hen-
blik på at udvikle arbejdet. Evalueringen skal tage udgangspunkt i de pædagogiske mål,
som er fastsat i medfør af § 8, stk. 9, herunder en vurdering af sammenhængen mellem
det pædagogiske læringsmiljø i dagtilbuddet og børnenes trivsel, læring, udvikling og dan-
nelse. Evalueringen skal offentliggøres.
Stk. 3.
Lederen af dagtilbuddet er ansvarlig for at sikre en løbende pædagogisk dokumen-
tation af sammenhængen mellem det pædagogiske læringsmiljø og børnenes trivsel, læ-
ring, udvikling og dannelse. Den pædagogiske dokumentation skal indgå i evalueringen
efter stk. 2, 2. pkt.
3
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 282: MFU spm. om, hvilke regler dagtilbud kan afvige fra i Velfærdsforsøget på dagtilbudsområdet, til børne- og undervisningsministeren
2599420_0004.png
Sprogvurdering og sprogstimulering
§ 11.
Kommunalbestyrelsen har ansvaret for, at der gennemføres en sprogvurdering af
børn i alderen omkring 3 år, der er optaget i et dagtilbud, hvis der er sproglige, adfærds-
mæssige eller andre forhold, der giver formodning om, at barnet kan have behov for
sprogstimulering.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen har ansvaret for, at der gennemføres en sprogvurdering af
alle børn i alderen omkring 3 år, der ikke er optaget i et dagtilbud, jf. dog stk. 3. Kommu-
nalbestyrelsen har ansvaret for at gennemføre en sprogvurdering af alle børn i aldersgrup-
pen fra 3 år til barnets skolestart, der ikke er optaget i et dagtilbud, og som ikke har mod-
taget en sprogvurdering i 3-årsalderen, jf. 1. pkt., eller 2-årsalderen, jf. stk. 4.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen beslutter på baggrund af en konkret, individuel vurdering,
om børn af udlændinge, der har midlertidigt ophold i landet på grundlag af beskæftigelse
eller i henhold til EU-retten, skal have foretaget en sprogvurdering, jf. stk. 2. Forældre til
børn i det tyske mindretal kan fravælge en eventuel sprogvurdering efter stk. 1 og 2.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at sprogvurderingen efter stk. 1 og 2 fremryk-
kes til børn i alderen omkring 2 år. Kommunalbestyrelsen kan i forbindelse med sprog-
vurderingen i alderen omkring 2 år inddrage andre forhold end sprog hos barnet.
Stk. 5.
Har kommunalbestyrelsen gennemført en sprogvurdering af barnet i alderen om-
kring 2 år, jf. stk. 4, skal kommunalbestyrelsen ikke gennemføre en sprogvurdering af bar-
net i alderen omkring 3 år, jf. stk. 1 og 2.
Stk. 6.
Kommunalbestyrelsen har ansvaret for, at forældre med børn, der ikke er optaget i
et dagtilbud, i forbindelse med sprogvurdering efter stk. 2 og 4 gøres opmærksomme på
muligheden for, at deres barn kan blive optaget i et dagtilbud.
Stk. 7.
Kommunalbestyrelsen har ansvaret for, at der gives sprogstimulering til børn, som
på baggrund af en sprogvurdering efter stk. 1, 2 og 4 vurderes at have behov for sprogun-
derstøttende aktiviteter. Omfanget af sprogstimuleringen skal på baggrund af sprogvurde-
ringen efter stk. 1, 2 og 4 fastsættes ud fra det enkelte barns behov for sprogstimulering,
jf. dog stk. 8.
Stk. 8.
Kommunalbestyrelsen har ansvaret for at give et sprogstimuleringstilbud i form af
en plads 30 timer om ugen i et dagtilbud efter § 19, stk. 2-4, eller § 21, stk. 2 og 3, til to-
sprogede børn, der ikke er i dagtilbud, og som på baggrund af sprogvurdering efter stk. 2
og 4 vurderes at have behov for sprogunderstøttende aktiviteter.
Stk. 9.
Sprogvurdering efter stk. 1, 2 og 4 og sprogstimulering efter stk. 7 og 8 varetages
af personer, der har særlige kvalifikationer til at varetage opgaven.
Stk. 10.
Kommunalbestyrelsen har ansvaret for at sikre, at barnets forældre inddrages i
forbindelse med sprogvurdering efter stk. 1, 2 og 4 og sprogstimulering efter stk. 7 og 8,
og at forældrene får vejledning i selv at understøtte deres barns sproglige udvikling.
4
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 282: MFU spm. om, hvilke regler dagtilbud kan afvige fra i Velfærdsforsøget på dagtilbudsområdet, til børne- og undervisningsministeren
2599420_0005.png
§ 12.
Forældre til børn, der skal sprogvurderes efter § 11, stk. 1, 2 og 4, og eventuelt mod-
tage sprogstimulering efter § 11, stk. 7 og 8, har pligt til at lade deres barn deltage i sprog-
vurderingen og en eventuel sprogstimulering eller i en sprogstimulering, der står mål med,
hvad der almindeligvis kræves af den sprogstimulering, som kommunen tilbyder.
Stk. 2.
Kommunen skal træffe afgørelse om standsning af børneydelsen, jf. lov om en
børne- og ungeydelse, hvis forældrene ikke overholder deres pligt efter stk. 1 og den
manglende overholdelse ikke beror på undskyldelige omstændigheder. Afgørelsen er gæl-
dende for det kvartal, der følger efter kvartalet, hvor afgørelsen er truffet.
Stk. 3.
Kommunen skal, forud for at et barn skal modtage en sprogvurdering efter § 11,
stk. 1, 2 og 4, og eventuel sprogstimulering efter § 11, stk. 7 og 8, oplyse barnets forældre
om, at manglende overholdelse af forældrenes pligt efter stk. 1 kan medføre, at kommu-
nalbestyrelsen efter stk. 2 træffer en afgørelse om standsning af børneydelsen.
Stk. 4.
Forældre, der selv vil varetage sprogstimulering af barnet, skal meddele dette
skriftligt til kommunen, forud for at sprogstimuleringen påbegyndes. Meddelelsen skal
som minimum indeholde oplysninger om, hvilke børn der skal deltage i sprogstimulerin-
gen, hvor sprogstimuleringen skal foregå, og hvem der skal varetage sprogstimuleringen
af barnet.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen har ansvaret for at føre tilsyn med den sprogstimulering,
som forældre selv varetager efter stk. 1.
Forældrebestyrelse
§ 14.
Forældre med børn i en kommunal, selvejende eller udliciteret daginstitution eller i
kommunal dagpleje skal have adgang til at få oprettet en forældrebestyrelse i den kommu-
nale dagpleje eller i den enkelte daginstitution med et flertal af valgte forældre, jf. dog § 24
a i lov om folkeskolen. Medarbejderne i dagtilbuddet skal være repræsenteret i forældre-
bestyrelsen. Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at medarbejderrepræsentanter i forældre-
bestyrelser i kommunale daginstitutioner og kommunal dagpleje skal have stemmeret.
Stk. 2.
I kommunale, selvejende og udliciterede daginstitutioner, som består af flere enhe-
der, skal en forælder fra hver enkelt enhed have adgang til at være repræsenteret i foræl-
drebestyrelsen. I selvejende daginstitutioner, hvor bestyrelsen har et flertal af valgte foræl-
dre, skal en forælder fra hver enkelt enhed have adgang til at være repræsenteret i besty-
relsen.
Stk. 3.
Forældrebestyrelser kan etableres på tværs af kommunale dagtilbud, hvis de en-
kelte bestyrelser beslutter det.
Stk. 4.
I forældrebestyrelser efter stk. 3, som etableres på tværs af dagpleje og daginstitu-
tion, skal beslutninger, der alene har betydning for dagplejen, træffes af de forældre, der
repræsenterer dagplejen. Endvidere træffes beslutninger, der alene har betydning for dag-
institutionen, af de forældre, der repræsenterer daginstitutionen.
Stk. 5.
Stk. 1 gælder ikke for selvejende daginstitutioner, hvis bestyrelse består af et flertal
af valgte forældre.
5
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 282: MFU spm. om, hvilke regler dagtilbud kan afvige fra i Velfærdsforsøget på dagtilbudsområdet, til børne- og undervisningsministeren
2599420_0006.png
Stk. 6.
For privatinstitutioner skal kommunalbestyrelsen i forbindelse med godkendelse
efter § 20 påse, at forældrene sikres en indflydelse svarende til forældreindflydelsen i selv-
ejende daginstitutioner.
Stk. 7.
For privat dagpleje skal kommunalbestyrelsen i forbindelse med aftalen sikre for-
ældrene indflydelse på dagplejens arbejde med børnene.
§ 15.
Forældrebestyrelsen i en daginstitution skal fastsætte principper for daginstitutio-
nens arbejde, for samarbejdet mellem dagtilbud og hjem og for anvendelsen af en budget-
ramme for daginstitutionen inden for de rammer og eventuelle prioriterede indsatser, som
kommunalbestyrelsen har fastsat. Forældrebestyrelsen i kommunale, selvejende og udlici-
terede daginstitutioner efter § 19, stk. 2-4, skal inddrages i udarbejdelsen og evalueringen
af og opfølgningen på den pædagogiske læreplan, jf. §§ 8 og 9, og i daginstitutionens ar-
bejde med at skabe gode overgange fra hjem til dagtilbud, mellem dagtilbud og fra dagtil-
bud til fritidstilbud og skole, jf. § 7, stk. 5. Forældrebestyrelsen i kommunale, selvejende
og udliciterede daginstitutioner efter § 19, stk. 2-4, kan beslutte at fravælge et sundt fro-
kostmåltid efter § 16 a, stk. 1, jf. dog § 16 b, stk. 2, 4 og 8.
Stk. 2.
Forældrebestyrelsen for den kommunale dagpleje skal fastsætte principper for dag-
plejens arbejde, for samarbejdet mellem dagtilbud og hjem og for anvendelsen af en bud-
getramme for dagplejen inden for de rammer og eventuelle prioriterede indsatser, som
kommunalbestyrelsen har fastsat. Forældrebestyrelsen for den kommunale dagpleje skal
inddrages i udarbejdelsen og evalueringen af og opfølgningen på den pædagogiske lære-
plan, jf. §§ 8 og 9, og i dagplejens arbejde med at skabe gode overgange fra hjem til dagtil-
bud og mellem dagtilbud, jf. § 7, stk. 5.
Stk. 3.
Forældrebestyrelsen varetager sine opgaver inden for de rammer og eventuelle pri-
oriterede indsatser, som kommunalbestyrelsen har fastsat. I selvejende og udliciterede
daginstitutioner varetager forældrebestyrelsen endvidere sine opgaver inden for det for-
mål og idegrundlag, der er fastsat i vedtægten, jf. § 16, stk. 2 og 3.
Stk. 4.
Forældrebestyrelsen har indstillingsret og ret til at deltage ved ansættelsen af lede-
ren i kommunale, selvejende og udliciterede daginstitutioner og i den kommunale dag-
pleje.
Stk. 5.
Forældrebestyrelsen har indstillingsret ved ansættelsen af personale i kommunale,
selvejende og udliciterede daginstitutioner og i den kommunale dagpleje.
§ 16.
Kommunalbestyrelsen fastsætter efter indhentet udtalelse fra forældrebestyrelserne
vedtægter for styrelsen af de kommunale dagtilbud.
Stk. 2.
Den selvejende daginstitutions bestyrelse udarbejder efter indhentet udtalelse fra
forældrebestyrelsen en vedtægt for styrelsen af institutionen. Vedtægten skal godkendes af
kommunalbestyrelsen.
Stk. 3.
Den private leverandør af den udliciterede daginstitution udarbejder efter indhen-
tet udtalelse fra forældrebestyrelsen en vedtægt for styrelsen af institutionen. Vedtægten
skal godkendes af kommunalbestyrelsen.
6
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 282: MFU spm. om, hvilke regler dagtilbud kan afvige fra i Velfærdsforsøget på dagtilbudsområdet, til børne- og undervisningsministeren
2599420_0007.png
Frokost i daginstitutioner
§ 16 a.
Alle børn i kommunale, selvejende og udliciterede daginstitutioner og privatinsti-
tutioner efter § 19 skal have et sundt frokostmåltid alle hverdage, jf. dog stk. 3 og 4 og
§ 16 b, stk. 1-3.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at et sundt frokostmåltid indgår som en del af
dagtilbudsydelsen i kommunale, selvejende og udliciterede daginstitutioner efter § 19, stk.
2-4, for alle børn i samme aldersgruppe.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen træffer efter ansøgning fra et barns forældre afgørelse om,
at et barn kan fritages fra et sundt frokostmåltid efter stk. 1, hvis barnet har en lægedoku-
menteret allergi eller anden sygdom, som kræver en specialkost, og kommunen ikke på
forsvarlig vis kan give barnet et sundt frokostmåltid i daginstitutionen.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at børn i kommunale, selvejende og udlicite-
rede daginstitutioner efter § 19, stk. 2-4, der hovedsagelig anvender skovens areal eller lig-
nende naturområder som grundlag for barnets ophold i daginstitutionen, ikke skal omfat-
tes af et sundt frokostmåltid efter stk. 1.
§ 16 b.
Forældrebestyrelsen i kommunale, selvejende og udliciterede daginstitutioner efter
§ 19, stk. 2-4, kan beslutte at fravælge et sundt frokostmåltid efter § 16 a, stk. 1, jf. dog
stk. 2, 4 og 8.
Stk. 2.
I kommunale, selvejende og udliciterede daginstitutioner efter § 19, stk. 2-4, som
består af flere enheder, jf. § 19, stk. 6, kan et simpelt flertal af forældre med børn i den på-
gældende enhed beslutte at fravælge et sundt frokostmåltid efter § 16 a, stk. 1. Forældrene
har én stemme for hvert barn, de har i enheden.
Stk. 3.
Forældre med børn i privatinstitutioner efter § 19, stk. 5, kan beslutte at fravælge et
sundt frokostmåltid efter § 16 a, stk. 1. Beslutningen efter 1. pkt. træffes ved simpelt fler-
tal af forældre, der har børn i den pågældende privatinstitution. Forældrene har én
stemme for hvert barn, de har i privatinstitutionen. Forældre med børn i privatinstitutio-
ner efter § 19, stk. 5, skal mindst hvert andet år og højst én gang om året have mulighed
for at fravælge et sundt frokostmåltid. Frokostmåltidet skal ophøre, senest 6 måneder ef-
ter at forældrenes beslutning om fravalg er modtaget af privatinstitutionen. Forældre med
børn i privatinstitutionen er ansvarlige for at oplyse privatinstitutionen om beslutningen
efter 1. pkt. Privatinstitutionen skal fastsætte og offentliggøre retningslinjer for forældre-
nes fravalg af frokostmåltidet efter § 16 a, stk. 1, herunder længden af perioden for foræl-
drenes fravalg af et sundt frokostmåltid og frister og procedurer for formidling af foræl-
drenes beslutning om fravalg til privatinstitutionen.
Stk. 4.
Hvis kommunalbestyrelsen efter § 16 a, stk. 2, har besluttet, at et sundt frokost-
måltid indgår som en del af dagtilbudsydelsen i kommunale, selvejende og udliciterede
daginstitutioner efter § 19, stk. 2-4, for alle børn i samme aldersgruppe, kan forældre ikke
træffe beslutning efter stk. 1 og 2.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen skal mindst hvert andet år og højst én gang om året give
mulighed for fravalg efter stk. 1 og 2 af et sundt frokostmåltid efter § 16 a, stk. 1. Fro-
kostmåltidet skal ophøre, senest 6 måneder efter at forældrenes beslutning om fravalg er
modtaget af kommunalbestyrelsen. Forældrebestyrelsen eller forældrene i den enkelte en-
hed er ansvarlig for at oplyse kommunalbestyrelsen om forældrenes beslutning om fravalg
af et sundt frokostmåltid.
7
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 282: MFU spm. om, hvilke regler dagtilbud kan afvige fra i Velfærdsforsøget på dagtilbudsområdet, til børne- og undervisningsministeren
2599420_0008.png
Stk. 6.
Kommunalbestyrelsen skal forud for forældrebestyrelsens eller forældrene i den
enkelte enheds beslutning efter stk. 1 og 2 oplyse forældrebestyrelsen eller forældrene i
den enkelte enhed om kommunens forventede takst for et sundt frokostmåltid, jf. § 32 a,
stk. 3.
Stk. 7.
Kommunalbestyrelsen fastsætter og offentliggør retningslinjer for forældrenes fra-
valg, jf. § 16 b, stk. 1, 2, 5 og 6, af et sundt frokostmåltid efter § 16 a, stk. 1, herunder
længden af perioden for forældrenes fravalg og frister og procedurer for formidling af
forældrenes beslutning om fravalg til kommunalbestyrelsen.
Stk. 8.
Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at forældrebestyrelsen eller forældrene i den
enkelte enhed i kommunale, selvejende og udliciterede daginstitutioner efter § 19, stk. 2-4,
ikke kan fravælge et sundt frokostmåltid efter § 16 a, stk. 1, hvis det vurderes, at et sundt
frokostmåltid af både sociale og sundhedsmæssige årsager er særlig påkrævet for børnene
i den pågældende daginstitution eller enhed. Kommunalbestyrelsens beslutning efter 1.
pkt. gælder for den periode, kommunalbestyrelsen i medfør af stk. 7 har fastsat for foræl-
drebestyrelsens eller forældrene i den enkelte enheds mulighed for fravalg.
Forældrearrangerede frokost- og madordninger
§ 17.
Forældrebestyrelsen i en daginstitution eller forældrene i den enkelte enhed i kom-
munale, selvejende eller udliciterede daginstitutioner efter § 19, stk. 2-4, der efter § 16 b,
stk. 1 og 2, har fravalgt et sundt frokostmåltid eller ikke er omfattet af et sundt frokost-
måltid, jf. § 16 a, stk. 4, kan beslutte at oprette en forældrearrangeret frokostordning.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal fastsætte et maksimumbeløb for forældrenes betaling
til forældrearrangerede frokostordninger efter stk. 1.
Stk. 3.
Forældrebestyrelsen eller forældrene i den enkelte enhed i kommunale, selvejende
eller udliciterede daginstitutioner efter § 19, stk. 2-4, kan beslutte at oprette en forældrear-
rangeret madordning for den mad, der ikke udgør frokostmåltidet.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen kan fastsætte rammer for forældrearrangerede frokost- og
madordninger efter stk. 1 og 3. Forældrebestyrelsen eller forældrene i den enkelte enhed i
kommunale, selvejende og udliciterede daginstitutioner efter § 19, stk. 2-4, beslutter inden
for de eventuelle rammer, kommunalbestyrelsen har fastsat, hvordan ordningerne skal til-
rettelægges.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen kan efter anmodning fra forældrebestyrelsen eller foræl-
drene i den enkelte enhed beslutte at ansætte køkkenpersonale til forældrearrangerede fro-
kost- eller madordninger efter stk. 1 og 3. Kommunalbestyrelsen afholder udgiften til ad-
ministration af ansættelsesforholdet.
Stk. 6.
Forældre med børn i en privatinstitution efter § 19, stk. 5, der efter § 16 b, stk. 3,
har fravalgt et sundt frokostmåltid, kan beslutte at oprette en forældrearrangeret frokost-
ordning. Forældre med børn i en privatinstitution kan endvidere beslutte at oprette en
forældrearrangeret madordning for den mad, der ikke udgør frokostmåltidet. Privatinsti-
tutionen kan fastsætte rammer for forældrearrangerede frokost- og madordninger. Foræl-
dre med børn i privatinstitutionen beslutter inden for privatinstitutionens eventuelle fast-
satte rammer, hvordan ordningerne skal tilrettelægges. De enkelte forældre med børn i
privatinstitutionen beslutter, om de vil benytte den forældrearrangerede frokost- eller
madordning efter 1. og 2. pkt.
8
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 282: MFU spm. om, hvilke regler dagtilbud kan afvige fra i Velfærdsforsøget på dagtilbudsområdet, til børne- og undervisningsministeren
2599420_0009.png
Stk. 7.
De enkelte forældre med børn i kommunale, selvejende eller udliciterede daginsti-
tutioner efter § 19, stk. 2-4, beslutter, om de vil benytte den forældrearrangerede frokost-
eller madordning efter stk. 1 og 3. Forældrene, der benytter den forældrearrangerede fro-
kost- eller madordning, betaler udgifterne til ordningerne, jf. dog stk. 9, herunder admini-
stration af ordningerne og en eventuel lønudgift til køkkenpersonale, jf. stk. 5. Udgiften til
frokost- og madordninger efter stk. 1 og 3 opgøres eksklusive ejendomsudgifter, herun-
der husleje og vedligeholdelse.
Stk. 8.
Kommunalbestyrelsen kan tilbyde at administrere forældrearrangerede frokost- og
madordninger efter stk. 1, 3 og 6. Forældrene betaler kommunalbestyrelsens udgifter til
administration efter 1. pkt., jf. dog stk. 5.
Stk. 9.
Når kommunalbestyrelsen har truffet afgørelse om at give økonomisk fripladstil-
skud, behandlingsmæssigt fripladstilskud eller socialpædagogisk fripladstilskud efter § 43,
stk. 1, nr. 2-4, skal kommunalbestyrelsen tillige give forældre med børn i daginstitutioner
efter § 19, stk. 2-5, som har valgt at være med i en forældrearrangeret frokostordning efter
stk. 1 eller 6, et økonomisk fripladstilskud, behandlingsmæssigt fripladstilskud eller social-
pædagogisk fripladstilskud til det forældrearrangerede frokostmåltid efter stk. 1 eller 6.
Kommunalbestyrelsen skal administrere og afholde udgiften til administration ved tilde-
ling af fripladstilskud.
Stk. 10.
Kommunalbestyrelsen kan beslutte at give et økonomisk tilskud til at nedsætte
forældrenes betaling for forældrearrangerede madordninger efter stk. 3 og 6. Når kommu-
nalbestyrelsen har truffet beslutning om at give et økonomisk tilskud til at nedsætte foræl-
drenes betaling, jf. 1. pkt., skal tilskuddet til de enkelte forældre gives under hensyn til de
pågældende forældres økonomiske forhold. Kommunalbestyrelsen skal administrere og
afholde udgiften til administration ved tildeling af tilskuddet.
Central evaluerings- og rådgivningsfunktion
§ 18:
Stk. 2.
Dagtilbud og kommuner kan søge inspiration og vejledning vedrørende eva-
luering og kvalitetsudvikling hos den centrale evaluerings- og rådgivningsfunktion.
§ 18 a.
Dagtilbud kan søge rådgivning vedrørende børnemiljø hos Dansk Center for Un-
dervisningsmiljø, jf. lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø.
Dagtilbud i daginstitutioner
§ 20.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen fastsætter og offentliggør kriterier for godkendelse efter stk.
1. Privatinstitutioner skal opfylde kriterierne for godkendelse senest 6 måneder efter of-
fentliggørelse heraf. Kommunalbestyrelsen kan stille krav om driftsgaranti.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan tilbagekalde godkendelsen af en privatinstitution, hvis
institutionen ikke opfylder de kriterier, som institutionen blev godkendt på baggrund af,
eller privatinstitutionen har optaget mere end 30 pct. børn fra et udsat boligområde, jf. li-
sten over udsatte boligområder i § 61 a i lov om almene boliger m.v., i løbet af et kalen-
derår, jf. § 26 a, stk. 3.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen kan opkræve et depositum i forbindelse med ansøgning om
godkendelse efter stk. 1. Kommunalbestyrelsens afgørelser efter stk. 1-4 kan ikke indbrin-
ges for anden administrativ myndighed.
9
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 282: MFU spm. om, hvilke regler dagtilbud kan afvige fra i Velfærdsforsøget på dagtilbudsområdet, til børne- og undervisningsministeren
2599420_0010.png
Dagtilbud i private hjem og andre lokaler i børnenes hjemlige miljø
§ 22.
Kommunalbestyrelsen skal godkende private hjem og andre lokaler til brug for dag-
pleje, jf. § 21.
Stk. 2.
Der kan i den enkelte dagpleje modtages op til fem børn. Varetages dagplejen af
flere personer, kan kommunalbestyrelsen beslutte, at der i dagplejen kan modtages op til
ti børn.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at dagplejerens egne børn i samme alders-
gruppe som de øvrige dagplejebørn i dagplejehjemmet kan indgå i det antal børn, dagple-
jeren modtager betaling for.
Optagelse og pasningsgaranti i opholdskommunen
§ 23
Stk. 4.
Ønsker kommunalbestyrelsen som led i opfyldelsen af pasningsgarantien efter stk.
2 og 3 at anvise børn, som har bopæl uden for udsatte boligområder, plads i en kommu-
nal, selvejende eller udliciteret daginstitution eller enhed heri, der er beliggende i et bolig-
område, der optræder på listen over udsatte boligområder, jf. § 61 a i lov om almene boli-
ger m.v., skal barnet ligeledes tilbydes en plads i et andet dagtilbud efter § 19, stk. 2-4, el-
ler § 21, stk. 2 eller 3, som ikke er beliggende i et udsat boligområde. I det første år, hvor
et boligområde optræder på listen over udsatte boligområder, jf. § 61 a i lov om almene
boliger m.v., gælder 1. pkt. fra den 1. maj i det følgende kalenderår.
§ 26 a.
Kommunalbestyrelsen skal sikre, at der i løbet af et kalenderår maksimalt optages
30 pct. børn fra udsatte boligområder, jf. listen over udsatte boligområder i § 61 a i lov
om almene boliger m.v., i hver daginstitution efter § 19, stk. 2-4, jf. dog stk. 2, 4, 7, 11 og
12. I daginstitutioner efter 1. pkt., der består af flere enheder, jf. § 19, stk. 6, skal kommu-
nalbestyrelsen sikre, at der i løbet af et kalenderår maksimalt optages 30 pct. børn fra ud-
satte boligområder i hver enhed i daginstitutionen.
Stk. 2.
Selvejende og udliciterede daginstitutioner med optagelseskompetence, jf. § 26, stk.
2, skal sikre, at der i løbet af et kalenderår maksimalt optages 30 pct. børn fra udsatte bo-
ligområder, jf. listen over udsatte boligområder i § 61 a i lov om almene boliger m.v., i
daginstitutionen, jf. dog stk. 4, 7 og 11. I selvejende og udliciterede daginstitutioner med
optagelseskompetence, som består af flere enheder, jf. § 19, stk. 6, skal den selvejende el-
ler udliciterede daginstitution sikre, at der i løbet af et kalenderår maksimalt optages 30
pct. børn fra udsatte boligområder i hver enhed i daginstitutionen.
Stk. 3.
Privatinstitutioner skal sikre, at der i løbet af et kalenderår maksimalt optages 30
pct. børn fra udsatte boligområder, jf. listen over udsatte boligområder i § 61 a i lov om
almene boliger m.v., i privatinstitutionen, jf. dog stk. 4, 9 og 11. Privatinstitutioner, som
består af flere enheder, jf. § 19, stk. 6, skal sikre, at der i løbet af et kalenderår maksimalt
optages 30 pct. børn fra udsatte boligområder i hver enhed i privatinstitutionen.
Stk. 4.
Selvejende og udliciterede daginstitutioner samt privatinstitutioner, af hvis vedtæg-
ter det fremgår, at institutionen ved optagelse har til formål at tilgodese en eller flere virk-
somheders medarbejdere, jf. § 27, stk. 2, 2. pkt., og § 27, stk. 4, 2. pkt., er ikke omfattet af
stk. 2 og 3.
10
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 282: MFU spm. om, hvilke regler dagtilbud kan afvige fra i Velfærdsforsøget på dagtilbudsområdet, til børne- og undervisningsministeren
2599420_0011.png
Stk. 5.
Selvejende og udliciterede daginstitutioner med optagelseskompetence, jf. § 26, stk.
2, samt privatinstitutioner skal en gang årligt oplyse kommunalbestyrelsen i institutions-
kommunen om, hvor stor en andel børn fra udsatte boligområder der er optaget i institu-
tionen i løbet af det seneste kalenderår. I daginstitutioner efter 1. pkt., der består af flere
enheder, jf. § 19, stk. 6, skal institutionen oplyse, hvor stor en andel børn fra udsatte bo-
ligområder der er optaget i hver enhed i løbet af det seneste kalenderår.
Stk. 6.
Kommunalbestyrelsen skal opsige aftalen med en selvejende eller udliciteret dagin-
stitution med optagelseskompetence, jf. § 26, stk. 2, hvis den selvejende eller udliciterede
daginstitution i løbet af et kalenderår har optaget mere end 30 pct. børn fra et udsat bolig-
område i daginstitutionen eller i en enhed heri, hvis institutionen består af flere enheder,
jf. § 19, stk. 6, jf. dog stk. 4, 7 og 11.
Stk. 7.
Kommunalbestyrelsen kan i særlige tilfælde beslutte, at aftalen med en selvejende
eller udliciteret daginstitution ikke skal opsiges, jf. stk. 6, hvis den selvejende eller udlicite-
rede daginstitution kan påvise, at overskridelsen af den fastsatte grænse ikke overstiger 5
procentpoint, og at overskridelsen skyldes uforudsete forhold.
Stk. 8.
Kommunalbestyrelsen skal tilbagekalde godkendelsen af en privatinstitution, hvis
privatinstitutionen i løbet af et kalenderår har optaget mere end 30 pct. børn fra et udsat
boligområde i daginstitutionen eller i en enhed heri, hvis institutionen består af flere en-
heder, jf. § 19, stk. 6, jf. dog stk. 4, 9 og 11.
Stk. 9.
Kommunalbestyrelsen kan i særlige tilfælde beslutte, at en godkendelse ikke skal
tilbagekaldes efter stk. 8, hvis privatinstitutionen kan påvise, at overskridelsen af den fast-
satte grænse ikke overstiger 5 procentpoint, og at overskridelsen skyldes uforudsete for-
hold.
Stk. 10.
Ved opgørelse af nyoptag efter stk. 1-9 skal alene indgå børnenes folkeregister-
adresse på optagelsestidspunktet i det pågældende kalenderår. Kommunalbestyrelsen kan
dog uanset 1. pkt. beslutte, at børn, der udmeldes af institutionen i samme kalenderår,
som de optages, ikke skal indgå i opgørelsen af årligt nyoptag, jf. stk. 1. Kommunalbesty-
relsens eventuelle beslutning efter 2. pkt. omfatter alle daginstitutioner i kommunen.
Stk. 12.
Kommunalbestyrelsen kan i ganske særlige tilfælde for en begrænset periode på
maksimalt 1 år ad gangen undtage konkrete daginstitutioner eller enheder i daginstitutio-
ner fra kravet om, at der højst må optages 30 pct. børn fra udsatte boligområder i hver
daginstitution eller enhed i en daginstitution i løbet af et kalenderår, jf. stk. 1.
Stk. 13.
Hvis kommunalbestyrelsen, jf. stk. 12, beslutter at undtage konkrete daginstitutio-
ner eller enheder i daginstitutioner fra kravet om, at der højst må optages 30 pct. børn fra
udsatte boligområder i hver daginstitution eller enhed i en daginstitution i løbet af et ka-
lenderår, skal dette meddeles til Børne- og Undervisningsministeriet.
Stk. 14.
Meddelelsen efter stk. 13 skal være skriftlig og som minimum indeholde følgende
oplysninger:
1) Angivelse af, hvilke daginstitutioner eller enheder i daginstitutioner der undtages fra
kravet i stk. 1.
2) Beskrivelse af de ganske særlige omstændigheder, der begrunder undtagelsen.
11
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 282: MFU spm. om, hvilke regler dagtilbud kan afvige fra i Velfærdsforsøget på dagtilbudsområdet, til børne- og undervisningsministeren
2599420_0012.png
§ 27.
Kommunalbestyrelsen fastsætter og offentliggør retningslinjer for optagelse af børn
i dagtilbud efter § 19, stk. 2-4, og § 21, stk. 2 og 3, herunder for ansøgning om optagelse,
jf. dog §§ 27 a, 27 b og 27 c. Kommunalbestyrelsen skal inden for rammerne af retnings-
linjerne sikre, at forældre, der står på venteliste, jf. § 27 c, til en plads i et dagtilbud, og
som tilkendegiver fortsat interesse for pladsen, anvises plads efter anciennitet.
Stk. 2.
Selvejende og udliciterede daginstitutioner og privat dagpleje med optagelseskom-
petence, jf. § 26, stk. 2, skal fastsætte og offentliggøre retningslinjer for optagelse af børn i
tilbuddet. Selvejende og udliciterede daginstitutioner som nævnt i 1. pkt., af hvis vedtæg-
ter det fremgår, at institutionen ved optagelse har til formål at tilgodese en eller flere virk-
somheders medarbejdere, kan efter aftale med kommunalbestyrelsen forbeholde plad-
serne i institutionen for medarbejdernes børn. Selvejende og udliciterede daginstitutioner
med optagelseskompetence, jf. § 26, stk. 2, kan kun afvise at optage børn, hvis der ikke er
plads i institutionen, eller hvis barnet har folkeregisteradresse i et udsat boligområde og
institutionen vurderer, at der er risiko for, at institutionen ikke kan leve op til kravet i § 26
a, stk. 2.
Stk. 3.
Privatinstitutioner skal fastsætte og offentliggøre retningslinjer for optagelse af
børn i institutionen.
Stk. 4.
Privatinstitutioner kan kun afvise at optage børn, såfremt der ikke er plads i insti-
tutionen, eller hvis privatinstitutionen på baggrund af barnets folkeregisteradresse i et ud-
sat boligområde vurderer, at der er en risiko for, at institutionen ikke kan leve op til kra-
vet i § 26 a, stk. 3. Privatinstitutioner, af hvis vedtægter det fremgår, at institutionen ved
optagelse har til formål at tilgodese en eller flere virksomheders medarbejdere, er ikke
omfattet af 1. pkt.
§ 27 a.
Ansøgning om optagelse til en plads i dagtilbud efter § 19, stk. 2-4, og § 21, stk. 2
og 3, skal indgives til kommunalbestyrelsen ved anvendelse af den digitale ansøgningsløs-
ning, som kommunen stiller til rådighed (digital selvbetjening). I tilfælde, hvor kommunal-
bestyrelsen har delegeret optagelseskompetencen til en selvejende eller udliciteret dagin-
stitution eller en privat dagpleje, jf. § 26, stk. 2, kan kommunalbestyrelsen efter aftale med
institutionen eller dagplejen beslutte, at ansøgning skal ske digitalt til den enkelte daginsti-
tution eller private dagpleje. Ansøgninger, der ikke indgives ved digital selvbetjening, afvi-
ses af kommunalbestyrelsen, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2.
Hvis kommunalbestyrelsen finder, at der foreligger særlige forhold, der gør, at bor-
geren ikke må forventes at kunne anvende den digitale selvbetjeningsløsning, skal kom-
munalbestyrelsen tilbyde, at ansøgningen kan indgives på anden måde end ved digital
selvbetjening efter stk. 1. Kommunalbestyrelsen bestemmer, hvordan en ansøgning om-
fattet af 1. pkt. skal indgives, herunder om den skal indgives mundtligt eller skriftligt.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan helt ekstraordinært ud over de i stk. 2 nævnte tilfælde
undlade at afvise en ansøgning, der ikke er indgivet ved digital selvbetjening, hvis der ud
fra en samlet økonomisk vurdering er klare økonomiske fordele for kommunen ved at
behandle ansøgningen på anden vis end digitalt.
Stk. 4.
En digital ansøgning anses for at være kommet frem, når den er tilgængelig for
kommunalbestyrelsen.
12
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 282: MFU spm. om, hvilke regler dagtilbud kan afvige fra i Velfærdsforsøget på dagtilbudsområdet, til børne- og undervisningsministeren
2599420_0013.png
§ 27 b.
Forældre, hvoraf en eller begge afholder fravær i medfør af barselsloven, har ret
til en deltidsplads på 30 timer om ugen i et dagtilbud efter § 19, stk. 2-5, eller § 21, stk. 2
og 3, til børn i husstanden i aldersgruppen fra 26 uger og indtil skolestart mod en reduce-
ret egenbetaling. Deltidspladsen skal være for en sammenhængende periode, jf. dog stk. 2,
2. pkt. Forældres ansøgning om en deltidsplads indgives til kommunalbestyrelsen i op-
holdskommunen. Forældrene skal i ansøgningen angive den periode, de ønsker deltids-
pladsen. Afgørelser om deltidspladser kan ikke indbringes for anden administrativ myn-
dighed.
Stk. 2.
Retten til deltidspladsen efter stk. 1 bortfalder, hvis fraværsperioden afbrydes eller
fraværet på anden vis ophører. Forældre kan dog beholde deltidspladsen efter stk. 1, hvis
fraværet afbrydes af en periode af mindre end 5 ugers varighed.
Stk. 3.
Forældrene har pligt til at oplyse opholdskommunen, hvis fraværet afbrydes af en
periode på mere end 5 uger eller fraværet på anden vis ophører, jf. stk. 4 og 6.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen i opholdskommunen skal fastsætte og offentliggøre ret-
ningslinjer for anvendelse af deltidspladser efter stk. 1, for ansøgning om og ophør af del-
tidspladser i opholdskommunen og for forældrenes oplysningspligt efter stk. 3.
Stk. 5.
Selvejende og udliciterede daginstitutioner og privat dagpleje med optagelseskom-
petence efter § 26, stk. 2, samt privatinstitutioner skal fastsætte og offentliggøre retnings-
linjer for anvendelse af deltidspladser 30 timer om ugen.
Stk. 6.
Forældrenes ansøgning efter stk. 1, 3. pkt., om en deltidsplads i en privatinstitution
eller et dagtilbud i en anden kommune skal indgives til kommunalbestyrelsen i opholds-
kommunen, senest 2 måneder før deltidspladsen ønskes. Den periode, hvor forældrene
benytter deltidspladsen i et dagtilbud, skal påbegyndes den 1. i en måned og ophøre den
sidste hverdag i den måned, hvor retten til fraværet udløber. Forældre skal oplyse op-
holdskommunen om afbrydelse eller ophør af fravær, jf. stk. 3, senest 2 måneder før æn-
dringen skal træde i kraft.
Stk. 7.
Opholdskommunen skal varsle privatinstitutioner og institutionskommuner om
kommunens afgørelse om tilskud til en deltidsplads efter stk. 1 i en privatinstitution og i
et dagtilbud i en anden kommune og om afbrydelse eller ophør af fravær, jf. stk. 3, senest
1 måned før ændringen træder i kraft.
§ 27 c.
Forældre skal have mulighed for at tilkendegive ønske om deres barns optagelse i
og mulighed for at komme på venteliste til alle daginstitutioner efter § 19, stk. 2-4, og alle
dagplejehjem efter § 21, stk. 2 og 3, i opholdskommunen og i en anden kommune, jf. dog
stk. 2 og § 28, stk. 2. I daginstitutioner med flere enheder skal forældre have mulighed for
at tilkendegive ønske om deres barns optagelse i og mulighed for at komme på venteliste
til de enkelte enheder. Forældre skal have mulighed for at tilkendegive ønske om deres
barns optagelse i og mulighed for at komme på venteliste efter 1. og 2. pkt. en gang til et
dagtilbud målrettet aldersgruppen 0-2 år og en gang til et dagtilbud målrettet aldersgrup-
pen fra 3 år og frem til skolestart.
Stk. 2.
Forældre kan uanset stk. 1 ikke tilkendegive ønske om deres barns optagelse i selv-
ejende og udliciterede daginstitutioner efter § 19, stk. 3 og 4, som har indgået aftale med
kommunalbestyrelsen om at forbeholde pladserne i institutionen for børn af medarbej-
dere fra en eller flere virksomheder, jf. § 27, stk. 2, 2. pkt.
13
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 282: MFU spm. om, hvilke regler dagtilbud kan afvige fra i Velfærdsforsøget på dagtilbudsområdet, til børne- og undervisningsministeren
2599420_0014.png
Stk. 3.
Forældre kan lade barnet blive stående på en venteliste, jf. stk. 1, efter eget ønske,
selv om barnet som følge af pasningsgarantien har fået en plads i et andet dagtilbud.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen kan med samtykke fra forældre, hvis barn står på venteliste,
fjerne barnets navn fra ventelisten.
Opsigelse og udmeldelse
§ 29.
Stk. 2.
Privatinstitutioner kan ikke opsige børn fra en plads i en privatinstitution, med-
mindre der er tale om ganske særlige tilfælde.
Stk. 3.
For selvejende og udliciterede daginstitutioner omfattet af § 27, stk. 2, 2. pkt., og
privatinstitutioner omfattet af § 27, stk. 4, 2. pkt., gælder, at et barn ikke kan opsiges fra
en plads i institutionen mod forældrenes ønske, alene fordi forælderens ansættelsesfor-
hold ophører i den virksomhed, som institutionen har til formål at tilgodese medarbej-
derne i.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og offentliggøre retningslinjer for udmeldelse
af børn i dagtilbud efter § 19, stk. 2-4, og § 21, stk. 2 og 3.
Stk. 5.
Privatinstitutioner skal fastsætte og offentliggøre retningslinjer for udmeldelse af
børn i institutionen.
Søskendetilskud og fripladstilskud
§ 43 a.
Ansøgning om økonomisk fripladstilskud, jf. § 43, stk. 1, nr. 2, skal indgives til
kommunalbestyrelsen ved anvendelse af den digitale løsning, som kommunen stiller til rå-
dighed (digital selvbetjening). Ansøgninger, der ikke indgives ved digital selvbetjening, af-
vises af kommunalbestyrelsen, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2.
Hvis kommunalbestyrelsen finder, at der foreligger særlige forhold, der gør, at bor-
geren ikke må forventes at kunne anvende digital selvbetjening, skal kommunalbestyrel-
sen tilbyde, at ansøgningen kan indgives på anden måde end ved digital selvbetjening efter
stk. 1. Kommunalbestyrelsen bestemmer, hvordan en ansøgning omfattet af 1. pkt. skal
indgives, herunder om den skal indgives mundtligt eller skriftligt.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan helt ekstraordinært ud over de i stk. 2 nævnte tilfælde
undlade at afvise en ansøgning, der ikke er indgivet ved digital selvbetjening, hvis der ud
fra en samlet økonomisk vurdering er klare fordele for kommunen ved at modtage ansøg-
ningen på anden måde end digitalt.
Stk. 4.
En digital ansøgning anses for at være kommet frem, når den er tilgængelig for
kommunalbestyrelsen.
Obligatorisk læringstilbud til 1-årige børn i udsatte boligområder
§ 44 a.
Følgende børn skal optages i et obligatorisk læringstilbud 25 timer om ugen:
1) Alle børn med bopæl i et udsat boligområde, jf. listen over udsatte boligområder i § 61
a i lov om almene boliger m.v., som ikke er optaget i dagtilbud efter § 19, stk. 2-5, eller §
21, stk. 2 eller 3, når de fylder 1 år.
14
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 282: MFU spm. om, hvilke regler dagtilbud kan afvige fra i Velfærdsforsøget på dagtilbudsområdet, til børne- og undervisningsministeren
2599420_0015.png
2) Alle børn med bopæl i et udsat boligområde, jf. listen over udsatte boligområder i § 61
a i lov om almene boliger m.v., som i alderen mellem 1 og 2 år udmeldes af et dagtilbud
efter § 19, stk. 2-5, eller § 21, stk. 2 eller 3, og ikke optages i et andet dagtilbud efter § 19,
stk. 2-5, eller § 21, stk. 2 eller 3.
3) Alle børn i alderen mellem 1 og 2 år, som flytter ind i et udsat boligområde, jf. listen
over udsatte boligområder i § 61 a i lov om almene boliger m.v., og som ikke er optaget i
et dagtilbud efter § 19, stk. 2-5, eller § 21, stk. 2 eller 3.
Stk. 2.
Det obligatoriske læringstilbud til børn omfattet af stk. 1 skal foregå i en daginsti-
tution efter § 19, stk. 2-4, som kommunalbestyrelsen vurderer kan understøtte barnets
sproglige, sociale, personlige og kognitive udvikling og demokratiske dannelse.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen skal oplyse forældre i udsatte boligområder, hvis barn ikke
er optaget i et dagtilbud efter § 19, stk. 2-5, eller § 21, stk. 2 eller 3, om, at barnet vil blive
optaget i et obligatorisk læringstilbud 25 timer om ugen, eller at forældrene selv skal fore-
stå en indsats efter § 44 f, når barnet fylder 1 år, hvis barnet ikke er optaget i et dagtilbud
efter § 19, stk. 2-5, eller § 21, stk. 2 eller 3, inden dette tidspunkt. Oplysningen efter 1.
pkt. skal være skriftlig og finde sted, senest 3 måneder før barnet fylder 1 år.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen skal oplyse forældre i udsatte boligområder, hvis barn, jf.
stk. 1, nr. 2, udmeldes af et dagtilbud efter § 19, stk. 2-5, eller § 21, stk. 2 eller 3, i alderen
mellem 1 og 2 år, om, at barnet vil blive optaget i et obligatorisk læringstilbud, eller at for-
ældrene selv skal forestå en indsats efter § 44 f, hvis barnet ikke optages i et andet dagtil-
bud efter § 19, stk. 2-5, eller § 21, stk. 2 eller 3. Oplysningen efter 1. pkt. skal være skrift-
lig og finde sted i forbindelse med udmeldelsen.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen skal oplyse forældre til et barn i alderen mellem 1 og 2 år,
som flytter ind i et udsat boligområde, jf. stk. 1, nr. 3, og som ikke er optaget i et dagtil-
bud efter § 19, stk. 2-5, eller § 21, stk. 2 eller 3, om, at barnet vil blive optaget i et obliga-
torisk læringstilbud, eller at forældrene selv skal forestå en indsats efter § 44 f. Oplysnin-
gen efter 1. pkt. skal være skriftlig og finde sted i forbindelse med flytningen.
§ 44 b.
Børn, der er optaget i et obligatorisk læringstilbud, skal integreres i børnefælles-
skabet i daginstitutionen. Det obligatoriske læringstilbud skal tilrettelægges i overensstem-
melse med de indholdsmæssige krav, som daginstitutionen er omfattet af efter afsnit II.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal træffe beslutning om, hvordan de 25 timer skal place-
res over ugen. De 25 timer skal fordeles jævnt over ugen og så vidt muligt placeres på
tidspunkter, hvor børnene aktivt kan indgå i børnefællesskaberne og deltage i leg og akti-
viteter.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen har pligt til at sikre, at der som led i det obligatoriske læ-
ringstilbud på et tidligt tidspunkt efter optagelsen iværksættes målrettede forløb for bør-
nene med henblik på at styrke børnenes dansksproglige kompetencer og generelle læ-
ringsparathed og introducere børnene til danske traditioner, normer og værdier.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen har pligt til at sikre, at begge barnets forældre, jf. § 44 e, stk.
1, indgår i målrettede forløb, der inspirerer og vejleder forældrene om, hvordan de kan
støtte deres barn i det obligatoriske læringstilbud og understøtte barnets dansksproglige
kompetencer og generelle læringsparathed og introducere barnet til danske traditioner,
normer og værdier.
15
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 282: MFU spm. om, hvilke regler dagtilbud kan afvige fra i Velfærdsforsøget på dagtilbudsområdet, til børne- og undervisningsministeren
2599420_0016.png
§ 44 c.
Børn, der er optaget i et obligatorisk læringstilbud efter § 44 a, stk. 1, skal forblive
optaget i tilbuddet, indtil kommunen gennemfører den lovpligtige sprogvurdering i enten
2- eller 3-årsalderen, jf. § 11, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Et barn kan udmeldes af et obligatorisk læringstilbud, hvis barnet fraflytter et udsat
boligområde eller optages i et dagtilbud efter § 19, stk. 2-5, eller § 21, stk. 2 eller 3. Ud-
meldelse skal ske efter kommunalbestyrelsens retningslinjer for udmeldelse af et obligato-
risk læringstilbud, jf. stk. 4.
Stk. 3.
I tilfælde, hvor et barn flytter til en anden adresse i opholdskommunen og dermed
udmeldes af det obligatoriske læringstilbud efter stk. 2, skal kommunalbestyrelsen tilbyde
forældrene en plads i den pågældende daginstitution på almindelige vilkår.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og offentliggøre retningslinjer for udmeldelse
af et obligatorisk læringstilbud.
§ 44 d.
Lederen i den enkelte daginstitution er ansvarlig for at registrere fremmødet i det
obligatoriske læringstilbud.
Stk. 2.
Lederen er ansvarlig for at informere kommunen, hvis barnet eller forældrene ikke
deltager i de målrettede forløb, jf. § 44 b, stk. 3 og 4, eller barnet over en periode på 1 ka-
lendermåned benytter det obligatoriske læringstilbud mere eller mindre end 25 timer om
ugen.
§ 44 e.
Forældre til børn, der er optaget i et obligatorisk læringstilbud, har pligt til at lade
deres barn deltage i det obligatoriske læringstilbud eller forestå en indsats, der står mål
med det obligatoriske læringstilbud, jf. § 44 f, stk. 1. Forpligtelsen til at lade et barn del-
tage i et obligatorisk læringstilbud indebærer, at forældre skal sikre, at
1) barnet og begge forældre deltager i de målrettede forløb, jf. § 44 b, stk. 3 og 4, og
2) barnet ikke benytter det obligatoriske læringstilbud mere eller mindre end 25 timer om
ugen.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse om standsning af børneydelsen efter
reglerne i lov om en børne- og ungeydelse, hvis forældrene ikke overholder deres pligt ef-
ter stk. 1 og den manglende overholdelse ikke beror på undskyldelige omstændigheder.
Med undskyldelige omstændigheder menes nedsat psykisk funktionsevne hos forældrene.
Afgørelsen efter 1. pkt. er gældende for et kvartal.
§ 44 f.
Forældre, der ikke ønsker, at deres barn optages i et obligatorisk læringstilbud, kan
forestå indsatsen selv. Forældrenes indsats skal stå mål med det obligatoriske læringstil-
bud.
Stk. 2.
Forældre, som selv vil forestå indsatsen, skal meddele dette skriftligt til kommu-
nen, før indsatsen påbegyndes. Meddelelsen efter 1. pkt. skal som minimum indeholde
oplysninger om, hvilke børn der skal deltage i indsatsen, hvor indsatsen skal foregå, og
hvem der skal varetage indsatsen.
16
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 282: MFU spm. om, hvilke regler dagtilbud kan afvige fra i Velfærdsforsøget på dagtilbudsområdet, til børne- og undervisningsministeren
2599420_0017.png
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen har ansvaret for at føre tilsyn med den indsats, som foræl-
drene selv varetager efter stk. 1. Kommunalbestyrelsen skal som led i tilsynet vurdere, om
indsatsen står mål med det obligatoriske læringstilbud.
Stk. 4.
Det første tilsynsbesøg skal være gennemført, inden for den første måned efter at
indsatsen er påbegyndt. Kommunalbestyrelsen kan på baggrund af tilsynsbesøg beslutte,
at der ikke skal gennemføres yderligere tilsynsbesøg, hvis indsatsen vurderes at stå mål
med indsatsen i det obligatoriske læringstilbud.
Stk. 5.
Vurderer kommunalbestyrelsen gennem tilsynet efter stk. 3, at forældrenes indsats
ikke står mål med indsatsen i det obligatoriske læringstilbud, skal barnet optages i et obli-
gatorisk læringstilbud.
§ 44 g.
Kommunalbestyrelsen skal give tilskud til forældrene, når et barn med bopæl i et
udsat boligområde er optaget i et obligatorisk læringstilbud efter § 44 a, stk. 1.
Etablering og drift af private pasningsordninger
§ 78 a.
Private pasningsordninger må alene anvende betegnelsen privat pasningsordning
om ordningen i alle offentlige sammenhænge.
§ 79.
Foregår pasningen i et privat hjem, kan der gives tilladelse til pasning af op til 5
børn.
Stk. 2.
Varetages pasningen af flere personer, kan kommunalbestyrelsen give tilladelse til,
at der kan modtages op til 10 børn.
Tilskud og krav til privat pasning
§ 81.
stk. 1, 1. pkt.
Kommunalbestyrelsen skal føre løbende tilsyn med, at den private pas-
ningsordning alene anvender betegnelsen privat pasningsordning om ordningen i alle of-
fentlige sammenhænge
§ 81.
stk. 1, 2. og 3. pkt.
Kommunalbestyrelsens løbende tilsyn skal stå mål med tilsynet i
et alderssvarende dagtilbud i kommunen. Dette gælder dog ikke, hvor kommunalbestyrel-
sen har givet dispensation efter § 81 a, stk. 4, og for fleksibel pasning, som indgår i kom-
binationstilbuddet efter § 85 a. Afgørelsen efter 1. pkt. kan ikke indbringes for anden ad-
ministrativ myndighed.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal inden godkendelse af pasningsaftalen efter stk. 1 orien-
tere forældrene om forskellen mellem privat pasning efter kapitel 14 og 15 og dagtilbud
efter § 19, stk. 2-5, og § 21, stk. 2 og 3. Kommunalbestyrelsen skal endvidere påse, at der
ikke indgår andre betegnelser i pasningsaftalen end privat pasningsordning om ordningen.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan tilbagekalde en godkendelse af en pasningsaftale, hvis
kommunalbestyrelsen gennem det løbende tilsyn efter stk. 1 konstaterer, at den private
pasning ikke praktiseres i overensstemmelse med den indgåede pasningsaftale og kravene
til ordningen, jf. § 81 a, stk. 1 og 2, og § 81 b, stk. 1. Afgørelsen efter 1. pkt. kan ikke ind-
bringes for anden administrativ myndighed.
17
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 282: MFU spm. om, hvilke regler dagtilbud kan afvige fra i Velfærdsforsøget på dagtilbudsområdet, til børne- og undervisningsministeren
2599420_0018.png
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og offentliggøre retningslinjer for optagelse af
børn i dagtilbud, når tilskuddet til privat pasning bortfalder. Kommunalbestyrelsen skal
orientere forældrene om retningslinjerne inden godkendelse af pasningsaftalen efter stk. 1.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde at sørge for forældrenes administration af ord-
ningen mod en reduktion i tilskuddet svarende til kommunens udgifter til administratio-
nen.
§ 84.
Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at forældrene ikke kan få tilskud til privat pas-
ning efter § 80, stk. 1, hvis kommunalbestyrelsen i forbindelse med iværksættelse af hjæl-
peforanstaltninger efter § 52 i lov om social service anser det for nødvendigt, at et barn er
optaget i et dagtilbud.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan i særlige tilfælde efter en konkret vurdering give tilskud
til privat pasning, samtidig med at en forælder modtager barseldagpenge eller orlovsydelse
for samme barn.
Kombinationstilbud
§ 85 a.
Kommunalbestyrelsen skal efter ansøgning tilbyde forældre med et dokumenteret
arbejdsbetinget pasningsbehov, der ligger uden for dagtilbuddenes almindelige åbningstid,
et kombinationstilbud i form af en deltidsplads i et dagtilbud og et tilskud til fleksibel pas-
ning, jf. stk. 2-4. Dette gælder dog ikke for forældre med børn, som er optaget i et sprog-
stimuleringstilbud i form af et dagtilbud 30 timer om ugen, jf. § 11, stk. 8. Reglerne for til-
skud til privat pasning efter § 80, stk. 1 og 3, og §§ 81-85, jf. dog § 81, stk. 1, 3. pkt., og §
81 a, stk. 3, gælder tillige for fleksibel pasning.
Stk. 2.
Kombinationstilbuddet efter stk. 1 skal gives til forældre, hvis begge forældres be-
skæftigelse medfører et dokumenteret arbejdsbetinget pasningsbehov uden for dagtilbud-
denes almindelige åbningstid.
Stk. 3.
Kombinationstilbuddet efter stk. 1 skal gives til en enlig forsørger, hvis dennes be-
skæftigelse medfører et dokumenteret arbejdsbetinget pasningsbehov uden for dagtilbud-
denes almindelige åbningstid.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen skal tilrettelægge kombinationstilbuddet ud fra familiens
dokumenterede pasningsbehov. Kombinationstilbuddet kan samlet set ikke overstige,
hvad der tidsmæssigt svarer til en fuldtidsplads i et alderssvarende dagtilbud. Den flek-
sible pasning skal udgøre mindst 10 timer om ugen i gennemsnit. Det tidsmæssige om-
fang af deltidspladsen i dagtilbuddet og den fleksible pasning skal opgøres over en peri-
ode på mindst 4 uger.
Stk. 5.
Afgørelser efter stk. 1-4 kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
Stk. 6.
Fleksible pasningsordninger må alene anvende betegnelsen fleksibel pasningsord-
ning om ordningen i alle offentlige sammenhænge.
18
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 282: MFU spm. om, hvilke regler dagtilbud kan afvige fra i Velfærdsforsøget på dagtilbudsområdet, til børne- og undervisningsministeren
2599420_0019.png
Stk. 7.
Kommunalbestyrelsen skal inden godkendelsen af pasningsaftalen efter § 81, stk.
1, påse, at der ikke indgår andre betegnelser i pasningsaftalen end fleksibel pasningsord-
ning om ordningen.
Stk. 8.
Kommunalbestyrelsen skal i forbindelse med det tilsyn, som følger af § 81, stk. 1,
tillige føre tilsyn med, at den fleksible pasningsordning alene anvender betegnelsen fleksi-
bel pasningsordning om ordningen i alle offentlige sammenhænge.
Tilskud til pasning af egne børn
§ 86.
Kommunalbestyrelsen kan beslutte at give forældre med børn i alderen 24 uger og
indtil barnets skolestart mulighed for at vælge økonomisk tilskud til pasning af egne børn
i stedet for en plads i et dagtilbud efter § 19, stk. 2-4, eller § 21, stk. 2 og 3, jf. dog stk. 2
og 3.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at der kun gives tilskud til forældre med børn i
en bestemt aldersgruppe.
Stk. 3.
Forældre til børn, der er optaget i et obligatorisk læringstilbud efter § 44 a, stk. 1,
og forældre, som forestår indsatsen efter § 44 f, stk. 1, har ikke ret til tilskud efter stk. 1.
§ 87.
Det er en betingelse for at få tilskud til pasning af egne børn, at ansøgeren
1) har tilstrækkelige danskkundskaber til at kunne udvikle barnets dansksproglige kompe-
tencer,
2) ikke samtidig modtager offentlig overførelsesindkomst eller har en arbejdsindtægt,
3) ikke er omfattet af § 13, stk. 10, og § 13 f, stk. 1-4, jf. § 26, stk. 4-10, i lov om aktiv so-
cialpolitik, og
4) har opholdt sig her i riget i 7 ud af de seneste 8 år.
Stk. 2.
Kravene om tilstrækkelige danskkundskaber efter stk. 1, nr. 1, og om ophold efter
stk. 1, nr. 4, gælder ikke for EU/EØS-borgere, i det omfang de efter EU-retten er beretti-
get til ydelsen.
§ 88.
Tilskud til pasning af egne børn kan gives fra det tidspunkt, hvor barnet kan tilby-
des en plads i et dagtilbud efter § 19, stk. 2-4, eller § 21, stk. 2 og 3. Der kan maksimalt
udbetales tilskud til tre børn pr. husstand.
Stk. 2.
Det samlede tilskud pr. husstand kan ikke overstige beløbet for maksimale dag-
penge.
Stk. 3.
Tilskuddet kan gives for en periode på minimum 8 uger og maksimalt 1 år, jf. stk.
4. Kommunalbestyrelsen kan beslutte at fastsætte en længere minimumsperiode og en
kortere maksimumsperiode.
Stk. 4.
Den samlede tilskudsperiode pr. barn kan deles i to og må samlet set ikke overstige
den fastsatte maksimumsperiode, jf. stk. 3. Ved opdeling af tilskudsperioden efter 1. pkt.
kan perioden deles mellem barnets forældre, hvis begge forældre har ret til ydelser, jf. § 2,
stk. 2, og opfylder betingelserne i § 87.
19
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 282: MFU spm. om, hvilke regler dagtilbud kan afvige fra i Velfærdsforsøget på dagtilbudsområdet, til børne- og undervisningsministeren
2599420_0020.png
§ 89.
Kommunalbestyrelsen fastsætter tilskud til pasning af egne børn. Tilskud til pasning
af egne børn fastsættes ens for alle børn inden for samme aldersgruppe.
Stk. 2.
Tilskuddet kan højst udgøre 85 pct. af den billigste nettodriftsudgift i et dagtilbud
til samme aldersgruppe i kommunen.
§ 90.
Kommunalbestyrelsen skal oplyse forældrene om retningslinjerne for optagelse i
dagtilbud efter tilskudsperiodens udløb og ved afbrydelse af den aftalte tilskudsperiode.
§ 91.
Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at forældrene ikke kan få tilskud til pasning af
egne børn efter § 86, hvis kommunalbestyrelsen i forbindelse med iværksættelse af hjæl-
peforanstaltninger efter § 52 i lov om social service anser det for nødvendigt, at et barn er
optaget i et dagtilbud.
20