Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del
Offentligt
Besvarelse af samrådsspørgsmål K
Anledning:
Samråd om en drøftelse af følgende spørgsmål:
Hvad mener ministeren om, at treårige børn bedømmes med
karakterer, jf. debatindlæg af Michael Hertz i Politiken 4.
april 2022 ”De 32 minutter i sofaen på pædagogernes kontor i
vuggestuen var 32 minutter i helvede”, og mener ministeren,
at det er i overensstemmelse med vores børnesyn i danske dag-
tilbud, jf. ministeriets Master for en styrket pædagogisk lære-
plan fra juni 2016 og med aftalen om, at dagtilbud ikke må på-
lægges tiltag, som f.eks. lokale læreplaner, mål eller koncep-
ter, der rækker ud over den pædagogiske læreplan, jf. den po-
litiske aftale "Stærke dagtilbud
alle børn skal med i fælles-
skabet" fra den 9. juni 2017?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lotte Rod (RV)
Titel:
Svar på samrådsspørgsmål K
Målgruppe:
Børne- og Undervisningsudvalget
Arrangør:
Børne- og Undervisningsudvalget
Taletid
5 minutter
Tid og sted
Torsdag den 19. maj 2022 i Folketinget
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 264: Spm. om talepapir fra det åbne samråd med børne- og undervisningsministeren om bedømmelse af treårige børn med karakterer, til børne- og undervisningsministeren
2581588_0002.png
Disposition
1
2
3
4
5
Spørgsmål
Tidlig indsats
Brugen af redskaber i understøttelsen af barnets behov
Om generel brug af redskaber
Afslutning
1. Spørgsmål
Tak for muligheden for at tage en drøftelse af spørgsmålet. Jeg læste også
selv indlægget, da det blev bragt, og jeg vil sige, at når der bliver bedt så di-
rekte til min holdning til at treårige bedømmes med karakter, og så i forhold
til om jeg mener, det er i overensstemmelse med børnesynet i danske dagtil-
bud…
2. Tidlig indsats
… så
vil jeg sige, at børnesynet i dagtilbud handler om, at det at være barn
har en værdi i sig selv, at børn har ret til at være forskellige og til at udvikle
sig i forskelligt tempi. Og at der ikke skal sættes stempler på det. Det er vel
det, der ligger i spørgsmålet.
Børnesynet er et centralt element i det pædagogiske grundlag. Børnesynet
skal efter gældende regler kendetegne den tilgang, som danske dagtilbud skal
arbejde efter i forhold til børns trivsel og udvikling, læring og dannelse.
Jeg mener ikke, at der behøver at være en modsætning mellem børnesynet og
brug af vurderingsredskaber. Det kommer bare an på hvad karakteren af vur-
deringsredskaberne er. Og derfor er debatten utrolig væsentlig. Hvis det er
vurderingsredskaber, der skal understøtte den pædagogisk faglige vurdering
af, om et barn har behov for støtte, så kan det være en ret god ide. Men hvis
det handler om at gøre det samme, som man gør i skolen, i 8-9 klasse, hvor
2
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 264: Spm. om talepapir fra det åbne samråd med børne- og undervisningsministeren om bedømmelse af treårige børn med karakterer, til børne- og undervisningsministeren
man giver karakterer efter faglige præstationer, så er det noget helt andet.
Det er to fuldstændig forskellige planeter. Det er vigtigt at holde fast i.
Kommunerne har pligt til at tilbyde støtte til de børn, der har behov for
støtte, og de har pligt til at sikre sig, at børnene trives og udvikler sig i dagtil-
buddet. Og det skal de så i sagens natur vurdere
trives børnene? Og udvik-
ler de sig? Og det kan man bruge forskellige systematiske tilgange til at vur-
dere. Og det er noget andet end karaktergivning.
Udgangspunktet for det bør altid være barnets behov. Hvordan sikrer vi, at
barnet får den støtte, det har brug for, i børnefællesskabet? Og der er tidlig
indsats afgørende, og derfor kan der også være god ræson i at bruge forskel-
lige vurderingsmetoder af forskellig karakter, hvis man er i tvivl om, hvor
vidt der er noget, hvor man burde sætte ind med forskellige former for støtte
ift. et barn. Og det er fordi små forandringer i de tidlige år skaber kæmpe-
store positive forandringer i de senere år. Så en del af tidlig indsats er, at man
har et systematisk blik for det.
3. Brugen af redskaber i understøttelsen af barnets behov
Udgangspunktet er selvfølgelig, at det pædagogiske personale bruger deres
faglighed til at vurdere, om et barn har udfordringer eller viser tegn på mistri-
vsel. Og det er i forbindelse med dette, at en del bruger pædagogiske vurde-
ringsredskaber til at understøtte den pædagogiske vurdering af barnet.
Det kan være med til at sikre, at man som fagperson kommer hele vejen
rundt om barnet. Altså, systematikken kan bestå i, at man laver en liste af
ting, så man husker at få vurderet det hele. Bare for at komme med et helt
lavpraktisk eksempel på en systematik.
Personalet kan for eksempel være bekymret for et barns trivsel, men de kan
ikke præcist vurdere, om der er grundlag for bekymringen. Der kan det også
være en god idé at gå lidt systematisk til værks.
3
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 264: Spm. om talepapir fra det åbne samråd med børne- og undervisningsministeren om bedømmelse af treårige børn med karakterer, til børne- og undervisningsministeren
Et vurderingsredskab kan også være med til at give fagpersoner et fælles
sprog for dét, der vurderes. Altså
er vi egentlig enige om det, vi ser?
Man skal ikke have leget hviskeleg ret mange gange for at vide, at når man
starter med at fortælle en historie, så kommer der et helt andet budskab frem
i den anden ende.
Og derfor kan der være god grund til at have et fælles sprog. Det vil sige fæl-
les kategoriseringer og nogle systematikker der gør, at man får et fælles sprog
om, hvad er det vi ser omkring det her barn. Det giver sig selv, at vurderings-
redskaber, det er redskaber
og redskaber skal bruges af nogen. De kan ikke
stå i sig selv. Det er den pædagogiske faglighed, man tager i anvendelse for at
sige, hvad er det for en systematik, vi har brug for her. Og et fælles sprog, og
så bruger man de redskaber, man mener er de bedste.
Og så er det i øvrigt afgørende, at vurderinger af børn altid finder sted på en
for barnet tryg og pædagogisk forsvarlig måde for barnet. Og man skal tage
stilling til, hvad der er den bedste måde at gribe dét an på - hvad barnet har
brug for, og om barnet har brug for støtte. Og så at vurderinger af barnet
ikke formidles til forældrene som en karakter eller en score. Denne del af den
pædagogiske overvejelse skal være til stede.
Den opgave har jeg stor tillid til, at vi har fagprofessionelle, der løser det på
bedste vis.
4.
Om brug af redskaber
Det er et lovkrav, at kommunerne har ansvar for at sikre, at dagtilbuddene i
relation til den pædagogiske opgave ledes alene i overensstemmelse med den
pædagogiske læreplan. Det er jo så ikke-paragraffen, vi er henne i her.
Og dokumentationskrav, registreringer, koncepter, styringsmål eller lignende
i relation til det pædagogiske arbejde, der rækker ud over den pædagogiske
4
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 264: Spm. om talepapir fra det åbne samråd med børne- og undervisningsministeren om bedømmelse af treårige børn med karakterer, til børne- og undervisningsministeren
læreplan, er som udgangspunkt ikke i overensstemmelse med den pædagogi-
ske læreplan. Det ved vi to godt, for det var en kamp, der blev taget, da den
blev etableret. Det er bare for at slå fast, at sådan er det.
Danmarks Evalueringsinstitut har evalueret den styrkede pædagogiske lære-
plan.
Og den viser, at langt størstedelen af dagtilbudslederne og dagplejepædago-
ger ikke eller kun i mindre grad oplever, at de skal udføre dokumentation om
det pædagogiske arbejde, som ikke er i overensstemmelse med læreplanen.
Så bare for at sige, at evalueringen viser, at vi er kommet ret langt med ikke-
paragraffen. Det er meget glædeligt.
5. Velfærdsaftaler og afslutning
Regeringen er fokuseret på, at børnene altid skal være i centrum for velfær-
den, og at de fagprofessionelle ikke skal udføre unødvendig dokumentation.
Det tror jeg også, at de fagprofessionelle kan skrive under på er den mest
hensigtsfulde måde at arbejde på.
Og derfor lægger vi også op til at videreføre de eksisterende velfærdsaftaler
på dagtilbudsområdet, som du ved, med størst tænkelig frihed til dagtilbud-
dene og de fagprofessionelle. Også på ryggen af ikke-paragraffen, ideen om
at selvfølgelig skal der være få centralt fastsatte regler, men ud over det, er
det en rigtig god idé at lade dem, der er uddannede til at beskæftige sig med
børnene om at vurdere, hvordan hverdagen skal se ud for børnene.
Det vil også indebære, at kommunerne skal kigge kritisk på deres praksis, så
der luges ud i deres regler. For en ting er reglerne, der kommer herfra, der er
også reglerne, der kommer fra kommunerne.
Men det er en diskussion, vi har nu, og aktuelt forhandler vi om det nu. Men
bare for at sige, at det er også en helt central del af børnesynet
at dem, der
er tæt på barnet, bedst kan vurdere, hvad barnet har brug for.
5
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 264: Spm. om talepapir fra det åbne samråd med børne- og undervisningsministeren om bedømmelse af treårige børn med karakterer, til børne- og undervisningsministeren
Men i det ligger så også, at når man giver friheden, så vil der være nogle, der
gør ting, som man ikke er enige i. Når man giver frihed, så vil der være nogle,
der gør noget, som nogle andre er uenige i. Det er det, der giver friheden.
Friheden giver mangfoldighed. Derfor skal vi være meget spidse på, hvilke
centralt fastsatte regler der er. Og karaktergivning til børn er ikke en af de
centralt fastsatte regler, at man skal det. Det synes jeg heller ikke, at man skal.
6