Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del
Offentligt
2588627_0001.png
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Vedhæftede filer:
Kære Rikke
Mads Bentzen
4. maj 2022 08:48
'Rikke Dyrberg'
Frederik Stobbe; Jens Refslund Poulsen
SV: Supplerende redegørelse
Svar til STUK 030522
Vedlagt finder du den omtalte supplerende redegørelse – modtaget i STUK i går eftermiddag.
Med venlig hilsen
Mads Bentzen
Chefkonsulent
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
Kontor for Gymnasier
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
Direkte tlf.: +45 4126 9491
E-mail:
[email protected]
Fra:
Rikke Dyrberg <[email protected]>
Sendt:
3. maj 2022 13:26
Til:
Mads Bentzen <[email protected]>
Cc:
Frederik Stobbe <[email protected]>; Jens Refslund Poulsen
<[email protected]>
Emne:
SV: Supplerende redegørelse
Hej Mads
Noget nyt?
MVH Rikke, Kompagniet
Fra:
Mads Bentzen <[email protected]>
Sendt:
3. maj 2022 07:56
Til:
Rikke Dyrberg <[email protected]>
Cc:
Frederik Stobbe <[email protected]>; Jens Refslund Poulsen
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om at oversende alle dokumenter i sagen, som TV2 har fået aktindsigt i, i forbindelse med produktionen af dokumentaren 'Herlufsholms hemmeligheder', til børne- og undervisningsministeren
2588627_0002.png
<[email protected]>
Emne:
SV: Supplerende redegørelse
Kære Rikke
Den får du tilsendt så snart som muligt. Vi har stadig ikke selv modtaget den i kontoret.
Med venlig hilsen
Mads Bentzen
Chefkonsulent
Børne- og Undervisningsministeriet
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
Kontor for Gymnasier
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Direkte tlf.: +45 4126 9491
E-mail:
[email protected]
-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: Rikke Dyrberg <[email protected]>
Sendt: 3. maj 2022 06:34
Til: Mads Bentzen <[email protected]>
Cc: Frederik Stobbe <[email protected]>; Jens Refslund Poulsen
<[email protected]>
Emne: Supplerende redegørelse
Hej Mads
Jeg vil bare minde om, at jeg gerne vil have tilsendt den supplerende redegørelse fra Herlufsholm hurtigst
muligt.
Har STUK modtaget den?
Jeg forestiller mig, at det i dag vil være muligt for STUK at svare på, hvornår redegørelsen senest vil være
mig i hænde.
På forhånd tak for svar dags dato.
MVH Rikke, Kompagniet (mobil 20861413)
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om at oversende alle dokumenter i sagen, som TV2 har fået aktindsigt i, i forbindelse med produktionen af dokumentaren 'Herlufsholms hemmeligheder', til børne- og undervisningsministeren
Sendt fra min iPhone
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om at oversende alle dokumenter i sagen, som TV2 har fået aktindsigt i, i forbindelse med produktionen af dokumentaren 'Herlufsholms hemmeligheder', til børne- og undervisningsministeren
2588627_0004.png
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Vedhæftede filer:
Marianne Bøgh <[email protected]>
3. maj 2022 17:33
Jens Refslund Poulsen; Trine Rhein-Knudsen
Torben von Lowzow
Svar til STUK 030522
Svar til STUK 030522.pdf
Til
Kontorchef Jens Refslund Poulsen og
Chefkonsulent Trine Rhein-Knudsen
Vedhæftede dokument sendes på vegne af Bestyrelsen for Herlufsholm Skole og Gods.
Med venlig hilsen
Marianne Bøgh
Sekretær
Herlufsholm Skole og Gods
Herlufsholm Allé 170
4700 Næstved, DK
Tlf.: 55 75 35 00
Direkte: 55 75 35 41
E-mail:
[email protected]
Web: www.herlufsholm.dk
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om at oversende alle dokumenter i sagen, som TV2 har fået aktindsigt i, i forbindelse med produktionen af dokumentaren 'Herlufsholms hemmeligheder', til børne- og undervisningsministeren
2588627_0005.png
Til Styrelsen for Kvalitet og Undervisning
3. maj 2022
Uddybende redegørelse vedrørende verserende tilsyn
Som ønsket fremsender bestyrelsen for Herlufsholm Skole og Gods, på basis af skolens rapportering,
hermed svar på STUKs anmodning fra d. 8. april 2022 om en supplerende redegørelse vedrørende det
verserende tilsyn med skolens elevtrivsel, herunder særligt på kostafdelingen. Redegørelsen omfatter
a) Uddybelse af sammenhæng og referenceniveauer mellem skolens organisatoriske led, herunder
særligt hvad angår præfekter, sovesalslærere og kostskoleleder
b) Genovervejelse af, hvorvidt omfanget og karakteren af brud på skolens ordensreglement kan
være udtryk for, at skole- og elevkulturen er under forandring i negativ retning
c) Vurdering af, hvorvidt de omtalte tiltag er tilstrækkelige til at modvirke uhensigtsmæssig
elevadfærd
d) Anmodning om at sende Nordic Learnings afsluttende rapport til styrelsen, så snart den
foreligger i juni 2022, og at overveje, hvorvidt det vil være relevant at inddrage tidligere elevers
perspektiver for nærmere at afdække en evt. tavshedskultur.
a. Referenceniveauer for arbejdet med elevtrivsel på Herlufsholm Skole
Direkte referencer, se venligst vedlagte organisationsdiagram i bilag 1.
Rektor refererer til bestyrelsen: Følgende mellemledere refererer direkte til rektor: vicerektor,
uddannelsesledere i gymnasiet, kostskoleleder, grundskoleleder, vicegrundskoleleder, leder af Kontoret
for Ekstraskolære Aktiviteter, leder af International Udvikling.
Skoleledelse
Skoleledelsen udgøres af skolens afdelingsledere samt rektor. Skoleledelsen træffer strategiske
beslutninger, der går på tværs af afdelinger og sikrer koordination mellem afdelinger. Der holdes
ugentlige driftsmøder, hvor der orienteres om aktuelle forhold, herunder trivselsforhold. Hver 14. dag
holdes desuden et temamøde, hvor strategiske tiltag drøftes, og hvor god trivsel er én af de strategiske
målsætninger.
Et fast
punkt på dagsordenen er ”Aktuelle elevsager”;
således sikres det, at skolens ledelse hele tiden
har kendskab til aktuelle sager, herunder eventuel uacceptabel elevadfærd samt trivselsudfordringer på
skolen, og kan behandle disse.
Trivselsudvalg
Skoleledelsen har nedsat et trivselsudvalg, som planlægger og koordinerer trivselsindsatser i skolens
Trivselsårshjul. Trivselsudvalget består af rektor, grundskoleleder, kostskoleleder, gymnasiets
Side
1
af
13
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om at oversende alle dokumenter i sagen, som TV2 har fået aktindsigt i, i forbindelse med produktionen af dokumentaren 'Herlufsholms hemmeligheder', til børne- og undervisningsministeren
2588627_0006.png
trivselsansvarlige uddannelsesleder, trivselslærer, ungerådgiver og sygeplejerske. Trivselsudvalgets
brede sammensætning sikrer kendskab til aktuelle trivselsudfordringer på skolen såvel som kostskolen.
Trivselsudvalget referer til skoleledelsen, og mødes månedligt.
Kostskolen
Kostskolelederen udgør kostskoleledelsen.
Kostskolelederen har ugentlige møder, hvor gruppen af sovesalslærere, sygeplejerske, ungerådgiver og
gymnasiets trivselsansvarlige uddannelsesleder deltager.
Alle sovesalslærere refererer til kostskolelederen, for så vidt den halvdel af deres ansættelse, der
vedrører kostskolen. For den øvrige del af ansættelsen referer de til hhv. grundskoleledelsen/
gymnasieledelsen afhængigt af ansættelsesform.
Blandt skolens 3.g-kostelever er der udpeget præfekter; en
”onkel/tante”-ordning
på elevgårdene. Disse
refererer til sovesalslæreren på den enkelte elevgård i deres arbejde med at understøtte gårdens trivsel
og igangsætte trivselstiltag.
Skolens sygeplejerske samt ungerådgiver refererer til kostskolelederen. Disse 2 funktioner arbejder altid
tværgående i forhold til elevens skoleform, og kostskolelederen koordinerer løbende med skolens øvrige
afdelingsledere.
Gymnasiet
Vicerektor er daglig leder af gymnasiet.
Gymnasieledelsen består foruden vicerektor af 2 uddannelsesledere, én med IB som hovedansvar og én
med trivsel, pædagogik og faggruppesamarbejde som hovedansvar. Derudover deltager rektor i de
ugentlige gymnasieledelsesmøder.
Gymnasielærere refererer til gymnasieledelsen. Hver klasse er tilknyttet et ledelsesmedlem fra
gymnasieledelsen, som klassens lærere refererer til ift. trivselsproblematikker i klassen.
Blandt gymnasielærerne er der følgende roller med særligt fokus på trivsel blandt gymnasiets elever:
Klassementorer, studievejledere og talentkoordinatorer. Klassementorer samarbejder med
gymnasieledelsens trivselsansvarlige vedrørende klassetrivsel og særlige tiltag.
Blandt skolens 1.g-elever er der fra 2021 udpeget trivselsambassadører, en
”onkel/tante”-ordning
i
klassen. Disse refererer til den enkelte klasses klassementor i deres arbejde med at understøtte klassens
trivsel og igangsætte trivselstiltag. Trivselsambassadørerne vil fortsætte deres arbejde i 2. og 3.g.
Grundskolen
Grundskoleledelsen består af grundskolelederen og vicegrundskolelederen. Grundskoleleder og
vicegrundskoleleder deler kontor og konfererer dagligt.
Side
2
af
13
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om at oversende alle dokumenter i sagen, som TV2 har fået aktindsigt i, i forbindelse med produktionen af dokumentaren 'Herlufsholms hemmeligheder', til børne- og undervisningsministeren
2588627_0007.png
Blandt grundskolelærerne er der følgende roller med særligt fokus på trivsel blandt grundskolens elever:
Trivselslærer, MiLife-koordinator, læsevejleder, matematikvejleder, skolevejleder, talentkoordinator i
grundskolen, klasselærere og grundskolelærere.
Organisatorisk kommunikation om- og håndtering af trivsel
Jævnfør skolens antimobbestrategi gælder det for alle medarbejdere, at de skal kontakte ledelsen, hvis
de bliver bekendt med sager, der er i strid med Herlufsholms skolehåndbogs studie- og ordensregler,
eller uacceptabel elevadfærd eller trivselsudfordringer, som er så betydelige, at de ikke skal løses i
situationen. Den aktuelle ledelsesrepræsentant, som, afhængigt af referencen, er kostskoleleder,
grundskoleledelsen, gymnasieledelsen eller rektor, iværksætter handleplaner tilpasset situationen
oftest med inddragelse af en eller flere af skolens trivselspersoner
og viderebringer nødvendige
informationer til medarbejdere, der er relevante for den enkelte sag (omhandlende en elev/elever,
klasse/-r, sovesal).
På de ugentlige møder i skoleledelsen
drøftes alle aktuelle elevsager under det faste punkt ”Aktuelle
elevsager”.
Skoleledelsens mødereferater sendes til alle skolens ledere og mellemledere.
På de månedlige møder i Trivselsudvalget drøftes niveau og karakter af de sager, der har været. Hvis
der observeres tendenser, som kræver tilpasninger af skolens trivselsindsatser eller justering af skolens
trivselsårshjul, indstilles til skoleledelsen, som træffer beslutning herom. Trivselsudvalgets
mødereferater sendes ligeledes til alle skolens ledere og mellemledere. Trivselsårshjulet findes på
skolens intranet og er dermed tilgængeligt for alle skolens medarbejdere.
Ligesom grundskole- og gymnasieledelsen har kostskolelederen ugentlige møder med sovesalslærerne,
hvor
”Aktuelle elevsager”
er fast punkt på dagsorden. Her drøftes niveau, karakter og håndtering af
trivselssager, der berører enkelte- eller grupper af kostelever samt evt. problematikker, som vedrører
livet på sovesalene. Ligeledes her iværksættes handleplaner, og kostskolelederen viderebringer
informationer til relevante medarbejdere
Herlufsholm arbejder løbende på at skabe et øget elevengagement og -involvering i trivselsarbejdet.
Fra december 2021 blev de første trivselsambassadører etableret i alle 1.g klasser med tilhørende
uddannelse. I de kommende 1.g-årgange etableres ligeledes trivselsambassadører, således at der på
sigt vil være trivselsambassadører i alle gymnasiets klasser. Ved udnævnelsen af disse sikres en bred
repræsentation ift. køn, dag/kostelever
og ’anciennitet’ (antal år på skolen).
Ud over kommunikation
og samarbejde med klassementoren ifm. de ugentlige mentortimer mødes Trivselsambassadørerne
flere gange i løbet af skoleåret med gymnasiets trivselsansvarlige samt studievejleder og ungerådgiver
for at udveksle erfaringer og sparre med hinanden om oplevede udfordringer og
trivselsunderstøttende aktiviteter.
Trivselsambassadørordningen på Herlufsholm er udviklet i samarbejde med Esma Birdi fra Center for
Integration. Konceptet minder i sin struktur og indhold om kostskolens præfektordning, hvor
præfekterne har en tilsvarende trivselsunderstøttende funktion. Præfekterne deltager i ugentlige
møder med deres sovesalslærer og derudover i præfektmøder på tværs af elevgårdene samt med
kostskolelederen og gymnasiets trivselsansvarlige uddannelsesleder. De sidstnævnte er desuden
primusmotorer i den række af kurser, der udgør præfektuddannelsen.
Side
3
af
13
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om at oversende alle dokumenter i sagen, som TV2 har fået aktindsigt i, i forbindelse med produktionen af dokumentaren 'Herlufsholms hemmeligheder', til børne- og undervisningsministeren
2588627_0008.png
Den udvidede mentorordning indbefatter, at alle kostelever med jævne mellemrum hver 14. dag har
individuelle trivselssamtaler med deres sovesalslærer. Tilsvarende mødes dagelever individuelt med
klassens tilknyttede studievejleder, hvis denne eller andre omkring eleven ser bekymrende
trivselsmarkører, eller hvis eleven har behov for en samtale, som ikke er med forældrene.
Klassementoren fokuserer på klassens dynamik og trivsel, dvs. primært på elevernes behov, som de
viser sig i selve undervisningen. Trivselsambassadørerne bidrager til mentortimerne fra elev- og
klasseperspektiv ved bl.a. at foreslå og forestå nogle af klassens trivselsaktiviteter.
Målet med ovenstående tiltag er at udvilke elev- og skolekulturen ved at sætte ind både individuelt og
kollektivt
for at skabe de bedste betingelser for trivsel og for at skabe en kulturforandring, som skal
føre til, at der fremtidigt opstår færre sager samt at de sager, der opstår, ikke udvikler sig.
I det kommende skoleår agter Herlufsholm at videreudvikle og udbygge elevengagement og involvering
i trivselsarbejdet; dette sker i forlængelse af samarbejdet med Nordic Learning, tilsynets fokus på
elevtrivsel samt efter anbefaling fra Børns Vilkår. Vi vil bl.a. oprette flere elevbårne trivselsfora, som
kan facilitere samtaler om oplevede udfordringer, samt udvikling af yderligere trivselstiltag. Endvidere
planlægger vi igangsættelse af en helskoleindsats efter sommerferien med fokus på trivsel, som
involverer alle skolens medarbejdere og projektet vil blive faciliteret af en tredjepart.
Bestyrelsens konklusion
Bestyrelsen ser med tilfredshed på, at skolen har øget de trivselsfremmende indsatser de seneste år,
herunder særligt den personlige mentorordning og trivselsambassadørprogrammet samt, ikke mindst,
de mange trivselsansvarlige medarbejdere.
Ligeledes anser Bestyrelsen ledelsens kommende fokus på mere udbredt og uformel elevinddragelse i
trivselsarbejdet for en naturlig og relevant udbygning af de nuværende processer.
Bestyrelsen er desuden enig i, at igangsættelse af en helskoleindsats (også) vil være en væsentlig
aktivitet for yderligere at inkorporere trivselsarbejdet i den daglige praksis og kulturen på skolen. Skulle
Nordic Learnings undersøgelser afdække tegn på negative subkulturer, som kræver indsatser, vil vi med
de etablerede strukturer, hvor både ledelse, medarbejdere og elever er involveret på daglig basis,
straks iværksætte det relevante arbejde som selvstændige projekter eller mindre projekter, der
indarbejdes i andre større forløb.
Bestyrelsen har som følge af STUKs henvendelse diskuteret kulturen på skolen såvel som den
organisatoriske struktur vedr. trivsel og særligt Trivselsudvalgets arbejde med skoleledelsen. Som følge
heraf er det besluttet at etablere en stilling som pædagogisk trivselsleder, der indgår i skoleledelsen.
Ledelsesstillingen etableres med support og får ansvar for at understøtte udviklingen af en
trivselsskabende kultur, for trivselsudvalget samt det direkte ansvar for trivselslærere, ungerådgiver,
sygehuset og trivselsambassadørerne.
Trivselslederen skal sikre, at der arbejdes rundt om trivselsforholdene i alle skolens enheder, at
arbejdet koordineres mellem de ansvarlige ledere, og, i dialog med forældre og elever, at
trivselsudfordringer bliver løst på det relevante niveau, samt at der på ledelsesniveau og overalt i
organisationen arbejdes med udvikling af en trivselsfremmende kultur.
Side
4
af
13
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om at oversende alle dokumenter i sagen, som TV2 har fået aktindsigt i, i forbindelse med produktionen af dokumentaren 'Herlufsholms hemmeligheder', til børne- og undervisningsministeren
2588627_0009.png
b) Genovervejelse af, hvorvidt omfanget og karakteren brud på skolens ordensreglement kan
være udtryk for, at skole- og elevkulturen er under forandring i negativ retning
Herlufsholm har, ud over brud på studieregler, i den 6-årige periode fra skoleåret 2016/17 til maj 2022
registreret følgende brud på ordensregler med efterfølgende sanktionering. Der er i nedenstående
oversigt og i bilag 2 medtaget alle sanktioner, hvor vi har skriftlig dokumentation for forløb og sanktion.
Overtrædelser relateret til elevtrivsel
Årstal
Voldsom adfærd /vold
Mobning (inkluderet i ovenstående)
Mulig og reel seksuel krænkelse
Sum
Øvrige overtrædelser
Årstal
Euforiserende stoffer
Tyveri
Hærværk
Sum
1
1
2
1
3
2016
1
2017
1
2018
2
2019
1
2020
1
2
1
2
3
1
2021
2022
1
1
2
3
5
2
4
1
3
3
4
1
4
1
2
2016
1
2017
2
2018
2
2019
2
2020
1
2021
3
2022
1
Forud for skoleåret 2019/2020, hvor nuværende rektor tiltrådte, har den nuværende ledelse ikke
indsigt i, hvor systematisk overtrædelser af ordensreglementet blev registreret, men ovenstående
oversigt er kontrolleret ved en søgning på alle tilgængelige it-drev.
I perioden foråret 2020-efteråret 2021 har der været nedlukning pga. corona, hvor eleverne ikke var på
skolen, og data fra skoleårene 2019/20 og 2020/21 er derfor ikke repræsentative. De registrerede
hændelser danner derfor ikke grundlag for entydigt at konkludere, at der er en negativ trend. Modsat
giver de registrerede data grundlag for at konkludere, at der desværre heller ikke er sket en faldende
udvikling i hændelser, der medfører sanktioner.
Bestyrelsens konklusion
Trods skolens høje elevtrivselstal for langt de fleste undersøgelsesparametre samt niveauet af
hændelser, som bestyrelsen i sig selv ikke finder alarmerende, er vi i bestyrelsen enige med STUK om
alvoren ved omfanget og karakteren af de aktuelle brud på ordensreglementet, herunder eksempler på
mobning.
Bestyrelsen kan imidlertid ikke på det nuværende grundlag konkludere, at elevkulturen generelt skulle
være i forandring i negativ retning. Tværtimod er det bestyrelsens opfattelse, at elevkulturen er i
bedring, og denne opfattelse bakkes op af bestyrelsens indsigt i dagligdagen, dialogen med skolens
Forældrerepræsentantskab, elev- og forældrerepræsentanterne i bestyrelsen samt de offentlige
målinger af elevtrivsel. Men det er beklageligt, at det, på det foreliggende datagrundlag, endnu ikke
Side
5
af
13
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om at oversende alle dokumenter i sagen, som TV2 har fået aktindsigt i, i forbindelse med produktionen af dokumentaren 'Herlufsholms hemmeligheder', til børne- og undervisningsministeren
2588627_0010.png
kan dokumenteres, at skolens mange tiltag på nuværende tidspunkt har sænket niveauet af
sanktionerede hændelser.
Bestyrelsen vil sikre, at skoleledelsen fortsat registrerer antal og karakter af overtrædelser af vores
ordensreglement, og bestyrelsen har på seneste bestyrelsesmøde godkendt opdaterede planer for
evaluering og kvalitetssikring for hhv. kostskolen, gymnasiet, grundskolen og ekstraskolære aktiviteter
med henblik på at sikre skolens ledelse og bestyrelse bedre data for fremover at monitorere ændringer
i centrale trivselsparametre og handle herpå.
Disse nye procedurer bør fremover kunne sikre skolens ledelse og bestyrelse mere præcise data for
udviklingen af skolekulturen.
I bestyrelsen hæfter vi os ved, at de fleste af de aktuelle brud på ordensreglerne, som nævnt ovenfor,
er kommet til skolens kendskab via elevhenvendelser. Vi håber, dette kunne være tegn på, at en
eventuel tavshedskultur er for nedadgående
også set i lyset af den generelt øgede samfundsmæssige
opmærksomhed på at sige fra overfor grænseoverskridende adfærd.
Bestyrelsen afventer resultaterne fra Nordic Learnings undersøgelse af elevtrivsel og
-kultur,
og
rapporten fremsendes naturligvis til STUK så snart, den foreligger. Skulle rapporten afsløre tegn på
negative subkulturer, herunder negativ elevtrivsel, så vil vi i bestyrelsen straks, i samarbejde med
ledelsen, gå i gang med at afdække problemfelterne, igangsætte nødvendige tiltag ift. skolekulturen
samt evaluere og justere disse. Skoleledelsen er i gang med at forberede et sådant eventuelt arbejde
med assistance fra eksterne konsulenter. Valget af konsulent(er) afhænger af de opgaver, som det
besluttes at iværksætte.
c) Vurdering af, om skolens aktiviteter er tilstrækkelige til at sikre god elevtrivsel
Skoleledelsen vurderer, at vi med de igangværende aktiviteter og næste skoleårs indsatsområder er
solidt rustede til at sikre god elevtrivsel. Skoleledelsen ser de mange organisatoriske led, der fokuserer
på trivsel, herunder medinddragelse af eleverne, som en stor styrke. Den bevilgede udvidelse med en
trivselsleder vil yderligere styrke denne struktur.
Trivselslederens første opgave bliver at vurdere skolens indsatser omkring trivsel, herunder også
organisation. Skoleledelsen vil selvklart diskutere denne vurdering og implementere relevante
ændringer.
Skoleledelsen vil i den nærmeste fremtid vurdere skolens traditioner, og genoverveje de traditioner,
der mod vores hensigt kan tolkes som en understøttelse af voldelig eller hierarkiskabende kultur.
Bestyrelsens konklusion
Bestyrelsen vurderer også, at skolen har etableret de nødvendige strukturer og processer i relation til
trivselsarbejdet.
Flere af skolens nu mange strukturer for at fremme trivsel er etableret indenfor de sidste 2 skoleår. Der
foreligger derfor en opgave i at få de ansvarlige til at løse deres respektive opgaver på bedste vis ift. de
konkrete målsætninger, men også i at sikre samarbejde på tværs i organisationen og mere bredt samt i
at skærpe det kontinuerlige arbejde med fortsat at udvikle en skolekultur, der fremmer trivslen blandt
eleverne. Det er forventningen at den kommende trivselsleder vil arbejde med at styrke skolekulturen i
Side
6
af
13
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om at oversende alle dokumenter i sagen, som TV2 har fået aktindsigt i, i forbindelse med produktionen af dokumentaren 'Herlufsholms hemmeligheder', til børne- og undervisningsministeren
2588627_0011.png
den henseende og sikre implementeringen af skolens strukturer omkring trivsel og den videre udvikling
af struktur og processer.
Nordic Learnings analyser og den aktuelle fokus, som er generet af TV2-udsendelsen, kan afdække
behov for yderligere tiltag.
Konklusionerne fra Nordic Learnings rapports bliver præsenteret for bestyrelsen i juni, og bestyrelsen
vil med ledelsen iværksætte relevante tiltag derefter.
d) Anmodning om at sende Nordic Learnings afsluttende rapport til styrelsen, så snart den
foreligger i juni 2022, og at overveje, hvorvidt det vil være relevant at inddrage tidligere
elevers perspektiver for nærmere at afdække en evt. tavshedskultur.
I forbindelse med den igangværende undersøgelse foretog Nordic Learning d. 6. april 2022 et
fokusgruppeinterview med tidligere dimitterede elever og elever, som har afbrudt deres uddannelse på
skolen. I forlængelse af STUKs opfordring har skolen endvidere udvidet Nordic Learnings opgave,
således at der også gennemføres en spørgeskemaundersøgelse med alle dimittender fra de seneste 3
årgange i perioden 2019-2021. Dimittenderne vil blive stillet de samme spørgsmål, som blev stillet til
skolens elever.
Den afsluttende rapport vil blive fremsendt til STUK.
Bestyrelsens afsluttende bemærkninger
Som det er STUK bekendt, har TV2 igennem længere tid arbejdet på en udsendelse om Herlufsholm.
Bestyrelsesformanden og vicerektor er i fredags blevet forevist udsendelsen på en laptop, og
programmet sendes i TV2 d. 5. maj kl. 20.00
Herlufsholm har d.d. udsendt en pressemeddelelse, som er vedlagt i bilag 3, og Herlufsholm har også
sendt både TV2 og Dokumentarkompagniet, der har produceret udsendelsen, en mail med faktuelle
fejl, som vi på det foreliggende grundlag har identificeret.
Bestyrelsen har på det foreliggende grundlag ingen anledning til at betvivle, at skoleledelsen leder
skolen på ordentlig vis, herunder med et skarpt fokus på elevtrivsel, og en organisation og strukturer,
der understøtter dette, jf. redegørelsen ovenfor. Men anklagerne i TV2's udsendelse er så alvorlige, at
bestyrelsen og ledelsen har besluttet at iværksætte en uvildig undersøgelse af de anklager, der
fremføres i udsendelsen. Undersøgelsen forventes afsluttet primo september 2022.
Herlufsholm har implementeret omfangsrige organisatoriske tiltag og været meget klar i
kommunikationen til elever og medarbejdere mhp. at sikre og forbedre elevkulturen på Herlufsholm.
At ændre en kultur tager tid, og skolens medarbejdere skal via uddannelse og erfaring
professionaliseres i at sikre målsætningerne. Det er bestyrelsens vurdering, at Herlufsholm har
iværksat og er i gang med at etablere de rigtige tiltag til at forbedre elevkulturen, samt at skoleledelsen
løbende er meget opmærksom på at måle og vurdere, hvilke yderligere tiltag, der skal igangsættes.
Denne proces sikres via løbende dialog med bestyrelsen.
Side
7
af
13
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om at oversende alle dokumenter i sagen, som TV2 har fået aktindsigt i, i forbindelse med produktionen af dokumentaren 'Herlufsholms hemmeligheder', til børne- og undervisningsministeren
2588627_0012.png
Som følge af udsendelsen og den dialog, der har været i bl.a. Folketingets Børne- og
Uddannelsesudvalg, vil vi gerne invitere børne- og undervisningsministeren og STUKs ledelse til at
besøge Herlufsholm, således at børne- og undervisningsministeren og STUKs ledelse kan få et indblik i
skolens ledelse, og særligt for så vidt angår skolens indsatser for at sikre god trivsel.
Vi håber med ovenstående redegørelse, at vi har besvaret STUKs spørgsmål på tilstrækkelig vis, og vi
står naturligvis til rådighed for en eventuel opfølgende dialog.
På vegne af Herlufsholms Bestyrelse og med venlig hilsen
Torben Lowzow
Forstander og Bestyrelsesformand
Side
8
af
13
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om at oversende alle dokumenter i sagen, som TV2 har fået aktindsigt i, i forbindelse med produktionen af dokumentaren 'Herlufsholms hemmeligheder', til børne- og undervisningsministeren
2588627_0013.png
Bilag 1: Organisationsdiagram og referenceniveauer, elevtrivsel
PFK = pædagogisk faglig koordinator
Side
9
af
13
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om at oversende alle dokumenter i sagen, som TV2 har fået aktindsigt i, i forbindelse med produktionen af dokumentaren 'Herlufsholms hemmeligheder', til børne- og undervisningsministeren
2588627_0014.png
Bilag 2: Brud på ordensregler med efterfølgende sanktionering
Brud på ordensregler med efterfølgende sanktionering - Januar 2016 til april 2022
Antal elever
inklusiv offer
1
2
2
2
1
2
1
2
3
1
1
1
1
1
1
2
2
1
1
2
1
1
2
2
6
1
2
2
1
d
dp
dd
dd
d
dp
d
dp
ddd
d
p
d
d
d
d
pp
dd
p
p
dd
d
d
dd
dd
dddddd
d
dd
dd
d
Måned og
år
2016
Sep
Sep
Okt
2017
Feb
Marts
April/Maj
Maj
Okt
Dec
2018
Marts
Maj
Okt
Nov
2019
Maj
Sep
Sep
2020
Jan
Sep
Sep
Sep
2021
Aug
Aug
Sep
Nov
Nov
Nov
2022
Feb
Feb
Apr
Årsag
Uacceptabel adfærd
Mulig seksuel krænkelse
Euforiserende stoffer
Voldsom adfærd
Upassende adfærd
Mulig seksuel krænkelse
Euforiserende stoffer
Mulig seksuel krænkelse
Voldsom adfærd
Voldsom adfærd
Upassende adfærd
Euforiserende stoffer
Voldsom adfærd
Voldsom adfærd
Voldsom adfærd
Upassende adfærd
Håndgemæng
Tyveri
Tyveri
Køb og brug af euforiserende stoffer i weekend
Hærværk
Hærværk
Voldsom adfærd
Voldsom adfærd
Mobning - voldsom adfærd
Tyveri
Mulig seksuel krænkelse
Voldsom adfærd
Euforiserende stoffer
Køn
Skole
Grund
Grund
Gym
Gym
Gym
Gym
Grund
Gym
Gym
Gym
Gym
Gym
Gym
Gym
Gym
Grund
Gym
Grund
Gym
Gym
gym
Gym
Gym
Gym
Gym
Grund
Grund
Gym
Grund
Sanktion
Hjemsendelse og dialog
Anmeldt til relevant myndighed. Frifindelse. Udmeldelse
Udmeldelse
Advarsel
Udmeldelse
Anmeldt til relevant myndighed. Frifindelse
Udmeldelse
Anmeldt til relevant myndighed. Frifindelse
Hjemsendelse og advarsel - forpligtende samtaler med trivselsvejleder
Advarsel
Skærpet advarsel
Udmeldelse
Hjemsendelse og advarsel - forpligtende samtaler med underådgiver
Advarsel
Skærpet advarsel og hjemsendelse, restriktion i forhold til hverv på kostskolen
Advarsel og hjemsendelse
Advarsel og dialog
Udmeldelse
Udmeldelse
Udmeldelse
Advarsel
Skærpet advarsel (social kontrakt overholdes ikke og udmeldes fra kostskolen pr. 28. okt.)
Hjemsendelse - advarsel
Advarsel til 1
4 bortvist, 1 hjemsendt + skærpet advarsel, 1 skærpet advarsel
Udmeldelse
Anmeldt til relevant myndighed
Hjemsendt. Anmeldt til relevant myndighed. Udmeldelse
Udmeldelse
kost/dag
d
kk
kk
kk
k
kk
d
kk
kkk
k
k
k
k
k
k
kd
kk
k
k
kk
k
k
kk
kk
kkkkkk
k
kk
kd
k
Voldsom adfærd: Slag, håndgemæng
Upassende adfærd: Af seksuel karakter
Side
10
af
13
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om at oversende alle dokumenter i sagen, som TV2 har fået aktindsigt i, i forbindelse med produktionen af dokumentaren 'Herlufsholms hemmeligheder', til børne- og undervisningsministeren
2588627_0015.png
Bilag 3: Pressemeddelelse: Herlufsholms kommentarer til tv-udsendelsen
Torsdag den 5. maj kl. 20 sender TV2 udsendelsen
”Herlufsholms hemmeligheder".
Gennem sin vinkling
anklager programmet skolen for især to ting: At der skulle foregå vold og krænkelser på Herlufsholm, og
at ledelsen skulle forsøge at fortie, skjule eller ligefrem billige de krænkelser, der ifølge udsendelsen
finder sted.
I løbet af de over 30 år, som udsendelsen har klippet sammen, har der været sager med krænkende
adfærd, men vi kan slet ikke genkende, at krænkelser er en del af kulturen på Herlufsholm.
Vi vil desuden understrege, at det på ingen måde er sandt, at ledelsen skulle forsøge at fortie, skjule eller
ligefrem billige de krænkelser, som ifølge udsendelsen skulle finde sted.
Gennem de seneste 5 år har vi haft kendskab til i gennemsnit 4 sager årligt, som er kategoriseret som
uacceptabel adfærd i forbindelse med elevtrivsel. Sager, som vi har behandlet resolut
og hver sag er
én for meget. Mobning, vold eller seksuelle krænkelser er ikke acceptabelt på Herlufsholm Skole
og vi
vil fortsat gøre alt, hvad vi kan, for at komme alle former for krænkelse og spirer til negativ kultur til livs.
Jeg vil gerne understrege, at det generelle billede af elevtrivslen på Herlufsholm er meget positivt: Bl.a.
ligger alle vores fuldførelsesprocenter over landsgennemsnittet, og i de seneste nationale
trivselsundersøgelser tilkendegiver skolens elever i både grundskole og gymnasiet, at de trives, med
vurderinger, der ligger over landsgennemsnittet.
Uanset hvordan TV2-udsendelsen er vinklet, og at der efter vores opfattelse er brugt meget gamle sager
fra en anden tid
hvor kulturen på Herlufsholm var en anden
til at give nyere sager langt mere alvorlig
vægt, så er vi utroligt kede af det, hvis bare én elev oplever en krænkelse på Herlufsholm. Vi har især
siden årtusindskiftet været på en mission for at gøre op med tidligere tiders hård kultur, men
udsendelsen indikerer, at vi fortsat har en indsats foran os for at bekæmpe sager med negativt samspil
mellem elever.
De seneste 25 år har vi, kritisk og gradvist, fjernet og ændret traditioner, der havde præg af
hierarkisering, herunder negative subkulturer. I dag har vi strukturer for at opdage og håndtere mobning,
negativ kultur, vold og alt det, der ikke skal være en del af Herlufsholm. Siden min tiltræden i 2019 har
vi øget vores tiltag med fokus på trivsel. Vi har bl.a. etableret et trivselsteam for hele skolen, udvidet
vores mentorordning med personlige dialoger for kost- og dagelever og uddannet de første
trivselsambassadører i 1.g.
De seneste år har vi sat ekstra ind over for at fremme trivslen, og da vi i januar blev bekendt med
udsendelsen, igangsatte vi en ekstern undersøgelse af elevkulturen på skolen som supplement til de
offentlige undersøgelser af elevtrivsel. Denne forventes afsluttet i sommeren 2022. Til arbejdet med at
udvikle elevkulturen har vi bl.a. fået ekstern bistand fra DCUM (Dansk Center for UndervisningsMiljø),
Sex og Samfund, LMS (Landsforeningen Mod Spiseforstyrrelser og selvskader), Girl Talk m.fl., men vi vil
øge indsatsen; herunder genbesøge traditioner, der mod vores hensigt kan tolkes som en understøttelse
af voldelig eller hierarkiskabende kultur.
Side
11
af
13
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om at oversende alle dokumenter i sagen, som TV2 har fået aktindsigt i, i forbindelse med produktionen af dokumentaren 'Herlufsholms hemmeligheder', til børne- og undervisningsministeren
2588627_0016.png
Herlufsholm er en skole med høj trivsel, og vi bestræber os på at have de rigtige redskaber til at opdage
og sætte ind over for krænkelser
og vi vil fortsat søge rådgivning og ekstern hjælp til konsekvent at
identificere samtlige episoder af vold eller krænkelser og handle på det i samarbejde med relevante
myndigheder.
Endelig vil vi appellere til alle, som læser dette: Kontakt mig, hvis I skulle have kendskab til tendenser til
negativ subkultur på Herlufsholm Skole
hellere én gang for meget end én gang for lidt. Vi opfordrer
også tidligere elever, der måtte have behov for hjælp eller ønsker en dialog, til at tage kontakt til mig
eller til skolens bestyrelse.
Mange venlige hilsener
Mikkel Kjellberg
Rektor
Læs mere om Herlufsholms trivselsindsatser:
https://herlufsholm.dk/trivsel/
Se yderligere trivselsdata på nedenstående faktaark
Side
12
af
13
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om at oversende alle dokumenter i sagen, som TV2 har fået aktindsigt i, i forbindelse med produktionen af dokumentaren 'Herlufsholms hemmeligheder', til børne- og undervisningsministeren
2588627_0017.png
Faktaark, elevtrivsel Herlufsholm Skole
Gymnasiet
En indikation på elevtrivsel er gymnasiets evne til at fastholde eleverne i det uddannelsesforløb, de er påbegyndt. Gymnasiets
fuldførelsesprocenter i skoleåret 2019/2020 er for pre-IB, IB og STX hhv. 90%, 95% og 91 % , hvilket alle er over
landsgennemsnittet. Kilde:
https://uddannelsesstatistik.dk/Pages/Reports/1921.aspx
Gymnasiets STX-elever medvirkede i december 2021 i den
nationale elevtrivselsundersøgelse (ETU).
På den samlede indikator ”Jeg er glad for at gå i skole” svares
der til et niveau på 4,2, hvilket er 0,1 over
landsgennemsnittet og en stigning på 0,2 i forhold til de 3
forudgående år, hvor skolens score på denne parameter har
været 4,0. Landsgennemsnittet har i samme periode været
hhv. 4,1, 3,9 og 4,1.
Kilde:
https://uddannelsesstatistik.dk/Pages/Reports/1831.aspx
Grundskolen
Grundskolen fik ikke mulighed for at deltage i den nationale ETU i skoleåret 2020/2021. I stedet gennemførte skolen i foråret
2021 sin egen trivselsundersøgelse. Flere af spørgsmålene var sammenlignelige med spørgsmålene fra den nationale ETU,
hvilket muliggør benchmarking. Undersøgelsen er gennemført, så det er muligt at opdele svarene i kost- og dagelever.
Nedenfor listes centrale spørgsmål med angivelse af andelen af elever, der har svaret i den bedste kategori ud af 5 mulige. En
høj score i tabellen er derfor udtryk for høj grad af trivsel
uanset selve spørgsmålets ordlyd. Svarene fra grundskolen
sammenholdes i tabellen med landsgennemsnittet for de tilsvarende ETU-spørgsmål for 4.-9. klasse.
Kilder:https://uddannelsesstatistik.dk/Pages/Reports/1792.aspx,
https://herlufsholm.dk/media/7846/trivselsundersoegelse-for-grundskolens-elever-2020-21.pdf
Af tabellen fremgår det, at Herlufsholms grundskoleelever oplever mobning på et niveau svarende til landsgennemsnittet; en
anelse højere. For kostelevernes vedkommende er mobning mindre udbredt
også mindre end benchmark
og derudover
er kosteleverne bedre til at sige deres mening, når de synes, noget er uretfærdigt. Eleverne på Herlufsholm føler sig i væsentlig
grad mere trygge og er også i væsentlig grad gladere for deres skole end benchmark, ligesom de generelt oplever en større
grad af accept, af hvem de er.
Side
13
af
13