Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del
Offentligt
2588618_0001.png
Til:
Emne:
Vedhæftede filer:
[email protected]
Fremsendelse af aktindsigt
Afgørelse i aktindsigtssag akt 32-35.pdf; Sag 20-13586 - Aktliste akt 32-35.pdf;
Sag 20-13586 - Akt 32-35.pdf
Kære Rikke Dyrberg, Dokumentarkompagniet
Se venligst vedhæftede angående din anmodning om aktindsigt.
Med fremsendelsen af denne mail og vedhæftede filer, betragter styrelsen din anmodning om aktindsigt
som færdigbehandlet.
Med venlig hilsen
Melike Ugur
Studentermedhjælper
Børne- og Undervisningsministeriet
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
Kontor for Frie Skoler
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Direkte tlf.: +45 23 42 86 90
E-mail: [email protected]
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om at oversende alle dokumenter i sagen, som TV2 har fået aktindsigt i, i forbindelse med produktionen af dokumentaren 'Herlufsholms hemmeligheder', til børne- og undervisningsministeren
2588618_0002.png
Rikke Dyrberg, Dokumentarkompagniet
Styrelsen for Undervisning og
Kvalitet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.stukuvm.dk
CVR nr.: 29634750
Afgørelse om aktindsigt i styrelsens tilsynssag med Herlufsholm
Skole og Gods
Ved e-mail af 16. december 2021 til Styrelsen for Undervisning og Kvali-
tet, har du anmodet om aktindsigt på følgende måde:
”Jeg anmoder hermed om aktindsigt i STUK’s skriftlige opfølgning (juni 2021) og
skolens svar (august 2021).”
Din anmodning vedrører følgende dokumenter:
-
Sag 20/13586 (Herlufsholm Skole og Gods)
o
Akt 32-35 samt aktliste
21. december 2021
Sags nr.: 21/25601
Styrelsen har behandlet din anmodning efter reglerne i offentlighedslo-
ven.
Begrundelse
Anmodningen om aktindsigt kan delvist imødekommes. Vedlagt findes
aktlisten vedrørende sagen.
Styrelsen skal særligt henlede din opmærksomhed på de følgende akter:
-
-
Akt 32
o
Internt arbejdsdokument undtaget, jf. OFL § 23, stk. 1,
nr. 1
Akt 33
o
Enkelte oplysninger undtaget, jf. OFL § 30, nr. 1
Neden for følger styrelsens begrundelse.
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om at oversende alle dokumenter i sagen, som TV2 har fået aktindsigt i, i forbindelse med produktionen af dokumentaren 'Herlufsholms hemmeligheder', til børne- og undervisningsministeren
Akt 32
Efter offentlighedslovens § 23, stk. 1, nr. 1, omfatter retten til aktindsigt
ikke interne dokumenter, dvs. dokumenter, der er oprettet af en myndig-
hed og ikke er afgivet til udenforstående. Akt 32 er et internt dokument,
idet der er tale om et dokument, der er oprettet af styrelsen og ikke er af-
givet til udenforstående. Det er styrelsens vurdering, at akt 32 vil miste
sin interne karakter ved meddelelse af aktindsigt i dokumentet.
Styrelsen har dog i medfør af meroffentlighedsprincippet foretaget en af-
vejning af på den ene side de beskyttelsesinteresser, herunder styrelsens
interne beslutningsproces, der ligger bag undtagelsesbestemmelsen i of-
fentlighedslovens § 23, og på den anden side den berettigede interesse i,
at anmodningen om aktindsigt imødekommes, jf. offentlighedslovens §
14, stk. 1. Styrelsen har på den baggrund vurderet, at der ikke kan med-
deles aktindsigt i dokumentet.
Efter offentlighedslovens § 28, stk. 1 omfatter retten til aktindsigt uanset
§ 23, stk. 1, oplysninger om en sags faktiske grundlag, i det omfang op-
lysningerne er relevante for sagen.
Det følger af offentlighedslovens § 28, stk. 2, nr. 1-3, at ekstraherings-
pligt ikke finder anvendelse i det omfang, det vil nødvendiggøre et ufor-
holdsmæssigt ressourceforbrug, i det omfang de pågældende oplysninger
fremgår af andre dokumenter, som udleveres i forbindelse med aktind-
sigten, eller i det omfang oplysningerne er offentligt tilgængelige. Styrel-
sen har vurderet, at de faktiske oplysninger i akt 32 fremgår af akt 33.
Akt 33
Efter offentlighedslovens § 30, nr. 1, omfatter retten til aktindsigt ikke
enkeltpersoner private, herunder økonomiske, forhold.
Styrelsen har vurderet, at akt 33 indeholder oplysninger om enkeltperso-
ners private forhold, hvorfor der alene meddeles delvist aktindsigt i do-
kumentet.
Klagevejledning
Klage over denne afgørelse kan indbringes for Børne- og Undervisnings-
ministeriet, jf. offentlighedslovens § 37, stk. 1. Du skal dog indlednings-
vist fremsende din klage til Styrelsen for Undervisning og Kvalitet. Hvis
din klage ikke giver anledning til at ændre afgørelse, videresender Styrel-
sen for Undervisning og Kvalitet klagen samt sagens akter, herunder af-
gørelsen, til Børne- og Undervisningsministeriet snarest og som udgangs-
punkt senest 7 dage efter modtagelsen af klagen, jf. offentlighedslovens §
37, stk. 2.
2
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om at oversende alle dokumenter i sagen, som TV2 har fået aktindsigt i, i forbindelse med produktionen af dokumentaren 'Herlufsholms hemmeligheder', til børne- og undervisningsministeren
2588618_0004.png
Med venlig hilsen
Melike Ugur
Studentermedhjælper
Direkte tlf.: +45 23 42 86 90
E-mail:
[email protected]
3
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om at oversende alle dokumenter i sagen, som TV2 har fået aktindsigt i, i forbindelse med produktionen af dokumentaren 'Herlufsholms hemmeligheder', til børne- og undervisningsministeren
Retsgrundlag
Lov om offentlighed i forvaltningen, lovbekendtgørelse nr. 145 af den 24. fe-
bruar 2020
Relevante bestemmelser
§7
Enhver kan forlange at blive gjort bekendt med dokumenter, der er indgået
til eller oprettet af en myndighed m.v. som led i administrativ sagsbehand-
ling i forbindelse med dens virksomhed.
Stk. 2.
Retten til aktindsigt omfatter med de i §§ 19-35 nævnte undtagelser
1. alle dokumenter, der vedrører den pågældende sag, og
2. indførelser i journaler, registre og andre fortegnelser vedrørende
den pågældende sags dokumenter.
Stk. 3.
Retten til aktindsigt efter stk. 2, nr. 1, i et dokument, der er afsendt af myn-
digheden m.v., gælder først fra dagen efter afsendelsen af dokumentet.
§9
En anmodning om aktindsigt efter §§ 7 og 8 skal
nr. 1, indeholde de oplysninger, som er nødvendige, for at den sag eller de
nr. 2, dokumenter, der ønskes aktindsigt i, kan identificerer, og angive det
tema, sagen eller dokumentet vedrører.
Stk. 2.
Behandlingen af en anmodning om aktindsigt efter § 7 kan, uanset at betin-
gelserne i stk. 1 er opfyldt, afslås, i det omfang
1. behandlingen af anmodningen vil nødvendiggøre et uforholdsmæs-
sigt ressourceforbrug eller
2. anmodningen må antages at skulle tjene et retsstridigt formål el.lign.
§ 14
Det skal i forbindelse med behandlingen af en anmodning om aktindsigt
overvejes, om der kan gives aktindsigt i dokumenter og oplysninger i videre
omfang, end hvad der følger af §§ 23-35. Der kan gives aktindsigt i videre
omfang, medmindre det vil være i strid med anden lovgivning, herunder
regler om tavshedspligt og regler i Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning nr. 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i for-
bindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af så-
danne oplysninger, databeskyttelsesloven og lov om retshåndhævende myn-
digheders behandling af personoplysninger.
Stk. 2.
Stk. 1 gælder også i forbindelse med behandlingen af en anmodning om akt-
indsigt i dokumenter og oplysninger, som indgår i sager, der er undtaget fra
aktindsigt efter §§ 19-21.
4
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om at oversende alle dokumenter i sagen, som TV2 har fået aktindsigt i, i forbindelse med produktionen af dokumentaren 'Herlufsholms hemmeligheder', til børne- og undervisningsministeren
§ 23
Retten til aktindsigt omfatter ikke interne dokumenter. Som interne doku-
menter anses
1. dokumenter, der ikke er afgivet til udenforstående,
2. dokumenter, der efter § 24, stk. 1, udveksles på et tidspunkt, hvor
der er konkret grund til at antage, at en minister har eller vil få be-
hov for embedsværkets rådgivning og bistand, og
3. dokumenter, der efter § 25 udveksles i forbindelse med økonomiske
eller politiske forhandlinger eller i forbindelse med drøftelser om
fælles kommunale og regionale politiske initiativer.
Stk. 2.
Dokumenter omfattet af stk. 1, der afgives til udenforstående, mister deres
interne karakter, medmindre afgivelsen sker af retlige grunde, til forsknings-
mæssig brug eller af andre lignende grunde.
§ 26
Retten til aktindsigt omfatter uanset § 23, stk. 1, interne dokumenter, som
foreligger i endelig form, når
1. dokumenterne alene gengiver indholdet af den endelige beslut-
ning vedrørende en sags afgørelse,
2. dokumenterne alene indeholder en gengivelse af oplysninger,
som der har været pligt til at notere efter § 13,
3. dokumenterne er selvstændige dokumenter, der er udarbejdet for
at tilvejebringe bevismæssig eller anden tilsvarende klarhed med
hensyn til en sags faktiske omstændigheder,
4. dokumenterne indeholder generelle retningslinjer for behandlin-
gen af bestemte sagstyper eller
5. dokumenterne indeholder en systematiseret gengivelse af praksis
på bestemte sagsområder
§ 28
Retten til aktindsigt i dokumenter omfattet af § 23, § 24, stk. 1, § 25 og § 27,
nr. 1-4, omfatter uanset disse bestemmelser oplysninger om en sags faktiske
grundlag, i det omfang oplysningerne er relevante for sagen. Det samme
gælder oplysninger om eksterne faglige vurderinger, som findes i dokumen-
ter, der er omfattet af § 23, § 24, stk. 1, § 25 og § 27, nr. 1-3.
Stk. 2.
Stk. 1 gælder ikke, i det omfang
1. det vil nødvendiggøre et uforholdsmæssigt ressourceforbrug,
2. de pågældende oplysninger fremgår af andre dokumenter, som
udleveres i forbindelse med aktindsigten, eller
3. oplysningerne er offentligt tilgængelige
5
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om at oversende alle dokumenter i sagen, som TV2 har fået aktindsigt i, i forbindelse med produktionen af dokumentaren 'Herlufsholms hemmeligheder', til børne- og undervisningsministeren
§ 30
Retten til aktindsigt omfatter ikke oplysninger om
1. enkeltpersoners private, herunder økonomiske, forhold og
2. tekniske indretninger eller fremgangsmåder eller om drifts- eller
forretningsforhold el.lign., for så vidt det er af væsentlig økono-
misk betydning for den person eller virksomhed, oplysningerne
angår, at anmodningen ikke imødekommes
§ 33
Retten til aktindsigt kan begrænses, i det omfang det er nødvendigt til be-
skyttelse af væsentlige hensyn til:
1. Forebyggelse, efterforskning og forfølgning af lovovertrædelser,
straffuldbyrdelse og lign. og beskyttelse af sigtede, vidner eller
andre i sager om strafferetlig eller disciplinær forfølgning.
2. Gennemførelse af offentlig kontrol, regulerings- eller planlæg-
ningsvirksomhed eller af påtænkte foranstaltninger i henhold til
skatte- og afgiftslovgivningen.
3. Det offentliges økonomiske interesser, herunder udførelsen af
det offentliges forretningsvirksomhed.
4. Forskeres og kunstneres originale ideer samt foreløbige forsk-
ningsresultater og manuskripter.
5. Private og offentlige interesser, hvor hemmeligholdelse efter for-
holdets særlige karakter er påkrævet.
§ 34
Hvis de hensyn, der er nævnt i §§ 30-33, kun gør sig gældende for en del af
et dokument, skal der meddeles aktindsigt i dokumentets øvrige ind-
hold. Det gælder dog ikke, hvis
1. det vil medføre en prisgivelse af det eller de hensyn, der er nævnt
i §§ 30-33,
2. det vil indebære, at der gives en klart vildledende information, el-
ler
3. det resterende indhold i dokumentet ikke har et forståeligt eller
sammenhængende meningsindhold
§ 35
Pligten til at meddele oplysninger er begrænset af særlige bestemmelser
om tavshedspligt fastsat ved lov eller med hjemmel i lov for personer,
der virker i offentlig tjeneste eller hverv.
§ 36
Bliver der fremsat anmodning om aktindsigt vedrørende dokumenter, der
indgår i en sag, hvori der er eller vil blive truffet afgørelse af en myndighed
m.v., afgør denne myndighed m.v., om ansøgningen kan imødekommes. I
andre tilfælde afgøres sager om aktindsigt af den myndighed m.v., der har
dokumentet i sin besiddelse.
Stk. 2.
Vedkommende myndighed m.v. afgør snarest, om en anmodning om akt-
indsigt kan imødekommes. En anmodning om aktindsigt skal færdigbe-
handles inden 7 arbejdsdage efter modtagelsen, medmindre dette på grund
6
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om at oversende alle dokumenter i sagen, som TV2 har fået aktindsigt i, i forbindelse med produktionen af dokumentaren 'Herlufsholms hemmeligheder', til børne- og undervisningsministeren
af f.eks. sagens omfang eller kompleksitet undtagelsesvis ikke er mu-
ligt. Den, der har anmodet om aktindsigt, skal i givet fald underrettes om
grunden til fristoverskridelsen og om, hvornår anmodningen kan forventes
færdigbehandlet
§ 37
Afgørelser om aktindsigt kan påklages særskilt og direkte til den myndighed,
der er øverste klageinstans i forhold til afgørelsen eller behandlingen i øvrigt
af den sag, anmodningen om aktindsigt vedrører.
Stk. 2.
Klagen fremsendes til den myndighed m.v., hvis afgørelse der klages
over. Myndigheden skal, hvis den vil fastholde afgørelsen, snarest og som
udgangspunkt senest 7 arbejdsdage efter modtagelsen af klagen videresende
sagen og dens dokumenter til klageinstansen
7
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om at oversende alle dokumenter i sagen, som TV2 har fået aktindsigt i, i forbindelse med produktionen af dokumentaren 'Herlufsholms hemmeligheder', til børne- og undervisningsministeren
2588618_0009.png
Sagsresume
20/13586 Herlufsholm Skole og Gods (grundskolen) - enkeltsagstilsyn
Sagens dokumenter
Nr. Type
Dok.dato. Titel
Indgående 23-06-
I: Henvendelse vedr. Herlufsholm
1
brev
2020
Skole og Gods (grundskolen),
modtaget 23-06-2020
Indgående 23-06-
I: Redigeret henvendelse vedr.
2
brev
2020
Herlufsholm Skole og Gods
(grundskolen), modtaget 23-06-2020
Udgående 30-06-
U: Svar på henvendelse, sendt 30-
3
brev
2020
06-2020
Internt
30-06-
Resolutionsskema vedr. henvendelse
4
notat uden 2020
om Herlufsholm Skole og Gods
opfølgning
Indgående 13-08-
I: Henvendelse fra rektor på
5
brev
2020
Herlufsholm Skole og Gods ang.
forældrehenvendelse til styrelsen,
modtaget 13-08-2020
Internt
14-08-
Telefonnotat vedr. samtale med
6
notat uden 2020
forældre Anja du Toit ang.
opfølgning
oplysninger i henvendelse, 14-08-
2020
Internt
14-08-
Telefonnotat vedr. samtale med
7
notat uden 2020
rektor Mikkel Kjellberg ang.
opfølgning
forældrehenvendelse, 14-08-2020
Internt
01-09-
Anmodning om redegørelse til
8
notat uden 2020
Herlufsholm Skole og Gods
opfølgning
(grundskolen)
Udgående 11-09-
U: Styrelsens brev til skolen med
9
brev
2020
anmodning om redegørelse, sendt
11-09-2020
Indgående 11-09-
I: Skolens kvittering for modtagelse
10
brev
2020
af styrelsens brev, modtaget 11-09-
2020
Indgående 16-09-
I: Skolens redegørelse, modtaget 16-
11
brev
2020
09-2020
Udgående 16-09-
U: Styrelsens kvittering for
12
brev
2020
modtagelse af skolens redegørelse,
sendt 16-09-2020
Internt
15-12-
Intern vurdering af redegørelse fra
13
notat uden 2020
Herlufsholm.docx
opfølgning
Bemærkninger
Falder uden for
anmodningen
Falder uden for
anmodningen
Falder uden for
anmodningen
Falder uden for
anmodningen
Falder uden for
anmodningen
Falder uden for
anmodningen
Falder uden for
anmodningen
Falder uden for
anmodningen
Falder uden for
anmodningen
Falder uden for
anmodningen
Falder uden for
anmodningen
Falder uden for
anmodningen
Falder uden for
anmodningen
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om at oversende alle dokumenter i sagen, som TV2 har fået aktindsigt i, i forbindelse med produktionen af dokumentaren 'Herlufsholms hemmeligheder', til børne- og undervisningsministeren
2588618_0010.png
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Internt
notat uden
opfølgning
Udgående
brev
Indgående
brev
Indgående
brev
Udgående
brev
Internt
notat uden
opfølgning
Internt
notat uden
opfølgning
Indgående
brev
Udgående
brev
Internt
notat uden
opfølgning
Udgående
brev
Indgående
brev
Udgående
brev
Indgående
brev
Udgående
brev
Internt
notat uden
opfølgning
Internt
notat uden
opfølgning
16-12-
2020
19-01-
2021
19-01-
2021
05-02-
2021
05-02-
2021
09-02-
2021
08-03-
2021
09-03-
2021
09-03-
2021
15-03-
2021
13-04-
2021
13-04-
2021
14-04-
2021
26-04-
2021
29-04-
2021
06-05-
2021
06-05-
2021
UDKAST til anmodning om
redegørelse på Herlufsholm -
december 2020
Styrelsens brev med anmodning om
redegørelse - sendt 19-01-2021
Skolens kvitteringssvar på
modtagelse af anmodning om
redegørelse - modtaget 19-01-2021
I: Skolens redegørelse - modtaget
05-02-2021
U: Styrelsens kvitteringssvar på
modtagelse af redegørelse - sendt
05-02-2021
Intern vurdering af redegørelse fra
Herlufsholm modtaget 05-02-
2021.DOCX
Telefonnotat 08.03.21 PPR Næstved
Kommune
I: PPR Næstved sender 09.03.21
oversigt over antal indstillinger til
PPV fra Herlufsholm 2019-2021
U: STUK kvitterer PPR 09.03.21 for
oversigt over antal PPV
Resolutionsskema 2. udgave.docx
U: STUK beder 13.04.21 om et
møde med ledelse og en ansvarlig
for specialundervisning
I: Grundskoleleder kvitterer 13.04.21
for modtagelse af mail om møde
vedr. specialundervisning
U: STUK bekræfter mødeaftale
14.04.21
I: Skolens mail med supplerende
oplysninger i forlængelse af dialog
fredag - modtaget 26-04-2021
U: Styrelsens kvittering på
modtagelse af supplerende
oplysninger - sendt 29-04-2021
Referat af møde med
grundskoleleder og læsevejl.
23.04.21.docx
Resolutionsskema 3 -
Herlufsholm.DOCX
Falder uden for
anmodningen
Falder uden for
anmodningen
Falder uden for
anmodningen
Falder uden for
anmodningen
Falder uden for
anmodningen
Falder uden for
anmodningen
Falder uden for
anmodningen
Falder uden for
anmodningen
Falder uden for
anmodningen
Falder uden for
anmodningen
Falder uden for
anmodningen
Falder uden for
anmodningen
Falder uden for
anmodningen
Falder uden for
anmodningen
Falder uden for
anmodningen
Falder uden for
anmodningen
Falder uden for
anmodningen
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om at oversende alle dokumenter i sagen, som TV2 har fået aktindsigt i, i forbindelse med produktionen af dokumentaren 'Herlufsholms hemmeligheder', til børne- og undervisningsministeren
2588618_0011.png
31
32
Internt
notat uden
opfølgning
Internt
notat uden
opfølgning
Udgående
brev
Udgående
brev
Indgående
brev
20-05-
2021
30-06-
2021
26-08-
2021
31-08-
2021
31-08-
2021
Telefonnotat: Samtale med psykolog
Næstved Kommune 19-05-2021
Afslutning af tilsyn -
Herlufsholm.docx
U: styrelsen brev om Afslutning af
tilsyn - sendt 26-08-2021
U: mail om anmodning om
kvittering for styrelsens afgørelse
sendt via sikkerpost den 26. august
2021
I: skolens kvitteringssvar - modtaget
31-08-2021
Falder uden for
anmodningen
Undtaget. Internt
arbejdsdokument
undtaget, jf. OFL § 23,
stk. 1, nr. 1
Vedlagt. Enkelte
oplysninger undtaget, jf.
OFL § 30, nr. 1
Vedlagt
33
34
35
Vedlagt
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om at oversende alle dokumenter i sagen, som TV2 har fået aktindsigt i, i forbindelse med produktionen af dokumentaren 'Herlufsholms hemmeligheder', til børne- og undervisningsministeren
32
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om at oversende alle dokumenter i sagen, som TV2 har fået aktindsigt i, i forbindelse med produktionen af dokumentaren 'Herlufsholms hemmeligheder', til børne- og undervisningsministeren
33
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om at oversende alle dokumenter i sagen, som TV2 har fået aktindsigt i, i forbindelse med produktionen af dokumentaren 'Herlufsholms hemmeligheder', til børne- og undervisningsministeren
2588618_0014.png
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Vedhæftede filer:
Camilla Nielsen
26. august 2021 13:45
'[email protected]'
Afslutning af tilsyn
Afslutningsbrev - Herlufsholm.pdf; Skabelon-skriftlig-plan-for-
specialundervisningsindsats.pdf; dkalmetadata.xml
DigitalPost
Kategorier:
Kære Skoleleder og bestyrelsesformand
Vedhæftet fremsendes styrelsens brev af d.d. om Styrelsen for Undervisning og Kvalitets afslutning af
styrelsens tilsynssag med skolen.
Skolens leder bedes venligst kvittere for modtagelsen af denne mail.
Hvis I har spørgsmål, er I velkomne til at kontakte os.
Med venlig hilsen
Camilla Nielsen
Pædagogisk konsulent
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
Direkte tlf.: +45 20 71 66 51
E-mail:
[email protected]
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om at oversende alle dokumenter i sagen, som TV2 har fået aktindsigt i, i forbindelse med produktionen af dokumentaren 'Herlufsholms hemmeligheder', til børne- og undervisningsministeren
1202
001202-0826134510549-12102778
85896318
153003
angivet
9228
21246
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om at oversende alle dokumenter i sagen, som TV2 har fået aktindsigt i, i forbindelse med produktionen af dokumentaren 'Herlufsholms hemmeligheder', til børne- og undervisningsministeren
2588618_0016.png
Dette dokument indeholder både informations- og formularfelter. Hvis du vil læse information, skal du bruge pil ned fra et formularfelt.
Skriftlig plan for special
undervisn
ingsindsats
For at elevenkan indgå i beregningsgrundlaget 5. september skalskolenopfylde
tre tilskudsbetingelser
pr.
,
:
9
9
9
Elevenmodtagerspecialundervisning andenspecialpædagogisk
og
bistand dvs.elevenmodtager
,
støtte i mindst 9 undervisningstimer
ugentligt (svarende 12 lektioner à 45 minutter).
til
Der foreliggerpå skolenpr. 5. septemberen aktuel skriftlig udtalelsefra PPR skolekommunen
i
om,
at elevensstøttebehover på mindst 9 ugentlige undervisningstimer.
Skolenhar pr. 5. septemberudarbejdeten skriftlig plan for indsatsenfor den pågældende
elev.
Stamoplysninger
Elevens
fulde navn
Fødselsdato
Klassetrin
Kortlægningaf elevenssærligeundervisningsbehov
Mål f or specialundervisningsindsatsen
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om at oversende alle dokumenter i sagen, som TV2 har fået aktindsigt i, i forbindelse med produktionen af dokumentaren 'Herlufsholms hemmeligheder', til børne- og undervisningsministeren
2588618_0017.png
Skriftlig plan for specialundervisningsindsats
Tilrettelæggelse specialundervisningsindsatsen
af
Løbende evalueringaf specialundervisningsindsatsen
Af hvem og hvornår er indeværendeskriftlige plan udarbejdet?
Funktion/titel og navn
Dato og underskrift
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om at oversende alle dokumenter i sagen, som TV2 har fået aktindsigt i, i forbindelse med produktionen af dokumentaren 'Herlufsholms hemmeligheder', til børne- og undervisningsministeren
2588618_0018.png
Herlufsholm Skole og Gods
Att.: Skoleleder og bestyrelsesformand
Styrelsen for Undervisning og
Kvalitet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.stukuvm.dk
CVR-nr.: 29634750
26-08-2021
Sagsnr.: 20/13586
Afslutning af tilsynssagen vedrørende Herlufsholm Skole og Gods
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har sammenholdt oplysninger om
forholdene på Herlufsholm Skole med friskolelovens regler.
Det er på det foreliggende grundlag styrelsens vurdering, at skolens un-
dervisning af elever med særlige behov lever op til friskolelovens krav
om frie grundskolers specialundervisning og anden specialpædagogisk bi-
stand til elever i medfør af § 3, stk. 2, 2. pkt., i lov om folkeskolen jf. fri-
skolelovens § 3, stk. 1, nr. 1.
Det er endvidere på det foreliggende grundlag styrelsens vurdering, at
skolens undervisning af elever med særlige behov lever op til friskolelo-
vens krav om frie grundskolers supplerende undervisning eller anden
faglig støtte til elever, der har brug for støtte, og som ikke kan understøt-
tes alene ved brug af undervisningsdifferentiering og holddannelse, med
henblik på elevens inklusion i den almindelige undervisning i medfør af §
3 a, 1. pkt., i lov om folkeskolen, jf. friskolelovens § 3, stk. 1, nr. 2.
Styrelsen finder dog anledning til at henstille, at skolens skriftlige handle-
planer for specialundervisningen i højere grad kan understøtte skolens
systematiske tilrettelæggelse, gennemførelse og evaluering af specialun-
dervisningsindsatsen for de enkelte elever med særlige behov. Det kan
ske ved, at planerne beskriver konkrete faglige mål for indsatsen, kon-
krete tiltag i skolens indsats samt skolens evaluering af indsatsen, således
at der sikres progression i elevernes udvikling.
Styrelsen finder endvidere anledning til at henstille, at skolen fortsat sik-
rer, at elevernes tildelte it-hjælpemidler virker efter hensigten, og at an-
svaret for funktionaliteten af disse hjælpemidler ikke overlades til ele-
verne.
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om at oversende alle dokumenter i sagen, som TV2 har fået aktindsigt i, i forbindelse med produktionen af dokumentaren 'Herlufsholms hemmeligheder', til børne- og undervisningsministeren
2588618_0019.png
Vedlagte bilag ”Skriftlig plan for specialundervisningsindsats” kan anven-
des som skabelon for de skriftlige handleplaner.
Styrelsens vurdering og det grundlag, den hviler på, er nærmere uddybet
nedenfor. Det relevante retsgrundlag er anført i bilag 1.
1 Sagens faktiske omstændigheder
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har den 23. juni 2020 modtaget
en henvendelse fra en forælder vedrørende Herlufsholm Skoles undervis-
ning af elever med særlige behov. Af henvendelsen fremgår det, at foræl-
deren har besluttet at tage sin søn ud af skolen, da sønnen som
ikke har fået den nødvendige støtte til at kunne deltage i undervisningen.
Forælderen rejste problematikker vedr. manglende støtteindsats, mang-
lende kommunikation mellem skole og hjem, manglende hjælp til
m.m.
For så vidt angående den manglende støtte oplyste forælderen, at sønnen
fik lektiehjælp af en 2.G-elev, som var frivillig
og at der
herudover ikke var formuleret nogen indsats eller handleplan for sønnen.
Det blev endvidere oplyst, at eleven havde fået udleveret kompendier i
danskundervisningen, som han ikke havde mulighed for
samt at skolen først efter 8 måneder fandt ud af, at elevens
ikke virkede.
Styrelsen kan (på baggrund af oplysninger i spsu-systemet) konstatere, at
der i grundskoledelen på Herlufsholm Skole og Gods er søgt støtte til én
elev, som handlede om at få overført en allerede bevilget it-startpakke fra
en tidligere skole.
Styrelsens anmodning om redegørelse 11. september 2020
Henvendelsen sammenholdt med oplysningerne om specialpædagogiske
støtte til skolen gav anledning, at styrelsen den 11. september 2020 som
en del af styrelsens tilsynsvirksomhed anmodede skolen om at redegøre
for forhold omhandlende;
- De konkrete kritikpunkter i forælderens henvendelse
- skolens specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand
til elever i medfør af § 3, stk. 2, 2. pkt., i lov om folkeskolen, jf.
friskolelovens § 3, stk. nr. 1
- skolens supplerende undervisning eller anden faglig støtte til ele-
ver, der har brug for støtte, og som ikke kan understøttes alene
ved brug af undervisningsdifferentiering og holddannelse, med
henblik på elevens inklusion i den almindelige undervisning i
medfør af § 3 a, 1. pkt., i lov om folkeskolen, jf. friskolelovens §
3, stk. 1, nr. 2
- skolens identificering af elever med særlige behov
2
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om at oversende alle dokumenter i sagen, som TV2 har fået aktindsigt i, i forbindelse med produktionen af dokumentaren 'Herlufsholms hemmeligheder', til børne- og undervisningsministeren
2588618_0020.png
I anmodningen om redegørelse havde styrelsen vedlagt forældrehenven-
delsen.
Skolens redegørelse 16. september 2020
Det fremgår af skolens redegørelse af 16. september 2020, at skolen i
forbindelse med elevers ansøgning om optagelse ved en samtale spørger
ind til elevens eventuelle problematikker fx dysleksi, og at skolen derefter
oplyser om IT-rygsæk og skolens IT-hjælpeprogrammer. Derudover er
det oplyst, at alle nye klasser og nye elever testes i læsning og stavning,
og at elevernes test gennemgås på skolens sprogkonference med de på-
gældende dansklærere, og at elever i risikogruppe for læse-stavevanske-
ligheder tilbydes undervisning på små hold. Skolen har oplyst, at der
hvert år afsættes 230 timer til læsevejledning, 165 timer til matematikvej-
ledning, og 15 timer om ugen til ekstra støtte og holdundervisning.
Det fremgår endvidere af redegørelsen, at skolen i skoleåret 2020/21 har
afsat 3 klokketimer om ugen til elever med dansksproglige udfordringer
samt 1 �½ klokketime målrettet elever på 10. årgang. Derudover er det
oplyst, at elever fra gymnasiets ældste klasser som supplement kan til-
byde elever fra grundskolen hjælp til lektier, struktur, specifikke faglige
udfordringer og lignende.
Det fremgår af redegørelsen, at elever, der udviser tegn på dysleksi, tilby-
des afdækkende ordblindetest, samt at elever med dysleksi i samarbejde
med læsevejlederen og IT-afdelingen tilbydes kursus i LST (læse- og skri-
veteknologier). Efter en ordblindetest inviteres forældrene til et møde,
hvor resultaterne af ordblindetesten fremlægges, og elevens mål og pla-
ner genemgås. Det fremgår, at grundskolen arbejder på at tilbyde kurser,
hvor nyeste teknologi, der matcher skolens App-writer-abonnement, for-
midles.
Angående den pågældende elevs udfordring med
er det
oplyst, at eleven flere gange er blevet bedt om at kontakte skolens
Det er oplyst, at skolen ikke tidligere har oplevet udfordringer
med brug af
, men at skolen vil få afklaret denne udfor-
dring, og skolen har oplyst, at det ikke er skolens normale praksis at
.
Af skolens redegørelse fremgår det, at kritikken om mangelfuld kommu-
nikation er taget til efterretning, og at skolens fremadrettet vil arbejde
med dette område, samt at det af skolehåndbogen vedrørende forældre-
samarbejde fremgår, at der i grundskolen holdes et årligt forældremøde
og en årlig skole-hjemsamtale, og at der via forældreintra og lectio for-
midles information fra skolen herunder lektier, afleveringer og fraværsre-
gistre.
3
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om at oversende alle dokumenter i sagen, som TV2 har fået aktindsigt i, i forbindelse med produktionen af dokumentaren 'Herlufsholms hemmeligheder', til børne- og undervisningsministeren
2588618_0021.png
Til skolens redegørelse er vedlagt;
- en beskrivelse af skolen vyrdgivning (karaktergivning) med angi-
velse af, hvordan elevernes aktuelle faglige formåen vurderes ud
fra 7-trinsskalaen samt angivelse af, hvordan elevernes arbejds-
indsats vurderes på en skala fra E til A,
- et brev med invitation til eftermiddagskursus i
-
et skema med skolens testprogram, hvor det fremgår, at 6. – 9.
årgang hvert år testes i dansk i enten nationale test, læseprøver og
staveprøver samt at 6. og 7. årgang testes i matematiktesten
MAT, og at nye på 8. og 9. årgang testes i samme matematiktest.
Det fremgår endvidere, at det enten er dansklæreren eller skolens
læsevejleder, som forestår testene i dansk, og at en lærer forestår
testene i matematik,
en funktionsbeskrivelse for skolens læsevejledere, hvor det blandt
andet fremgår, at skolens læsevejledere skal inspirere, vejlede og
koordinere skolens arbejde med at udvikle og styrke elevernes læ-
selyst, læse- og skrivekompetencer i hele skoleforløbet. Under
punktet "Funktionens ansvarsområder" er det blandt andet angi-
vet, at læsevejlederne skal arrangere relevante læsekurser, læse-
kampagner og bogarrangementer samt deltage i evalueringen af
klassens og den enkelte elevs læsning og skrivning. Under samme
punkt er det endvidere beskrevet, at læsevejlederne skal deltage i
relevante forældremøder og rådgive og informere forældre samt
deltage i netværksmøder for læsevejledere. Det fremgår endvi-
dere, at der er to læsevejledere på skolen.
-
Styrelsens anmodning om supplerende redegørelse 19. januar 2021
På baggrund af skolens redegørelse den 16. september 2020 anmodede
styrelsen den 19. januar 2021 skolen om en supplerende redegørelse for
skolens kortlægning af elever med særlige behov, skolens samarbejde med
PPR, forældresamarbejde og skolens planlægning, gennemførelse og eva-
luering af undervisning af elever med særlige behov samt skolens lave antal
elever med specialpædagogisk støtte. Styrelsen bad desuden om at se ek-
sempler på individuelle handleplaner. Derudover anmodede styrelsen sko-
len om at redegøre for, hvorvidt en elev kan fravælge skolens støttetilbud,
og hvordan skolen på anden vis sikrer, at skolen tilbydes anden specialun-
dervisning eller anden specialpædagogisk bistand, samt hvordan skolen
sikrer, at eleverne har elektroniske hjælpemidler, der virker.
Skolens supplerende redegørelse 5. februar 2021
Af skolens supplerende redegørelse den 5. februar 2021 fremgår det, at
skolen i skoleåret 2020/21 har elever med
fordelt på 8 klasser
ud af grundskolens 245 elever. Det fremgår, at der pr. 1. august 2020 er
implementeret processer og procedurer for elever med
4
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om at oversende alle dokumenter i sagen, som TV2 har fået aktindsigt i, i forbindelse med produktionen af dokumentaren 'Herlufsholms hemmeligheder', til børne- og undervisningsministeren
2588618_0022.png
Angående skolens kortlægning af elever med særlige behov
har skolen oplyst, at
klasseteams kan kontakte vejlederteamet eller skolens trivselsudvalg, så-
fremt der er opstået bekymringer for en elevs adfærd, trivsel eller delta-
gelse i undervisningen. Det er oplyst, at vejlederteamet består af to læse-
vejledere, en matematikvejleder, en skolevejleder og en praktikvejleder.
Det er endvidere oplyst, at skolens forældre er ressourcestærke, og derfor
som oftest vælger en privatpraktiserende psykolog eller læge til udredning
af deres barn ved mistanke om kognitive vanskeligheder. Det er oplyst, at
skolen herefter enten deltager i en gennemgang af udredningen eller får
tilsendt en rapport fra udredningen, og at der på denne baggrund udfær-
diges en handleplan for eleven.
Angående skolens samarbejde med PPR
har skolen oplyst, at initieret af enten
forældre eller skolen startes samarbejdet med et netværksmøde, hvor alle
interessenter deltager.
Det er oplyst, at ved bekymring for en elev kontakter grundskolelederen
en relevant fagperson fra Næstved Kommune PPR for afholdelse af et
netværksmøde. Herefter vurderer PPR's mødedeltager, om der skal laves
en indstilling på eleven. Det er oplyst, at Næstved Kommunes procedure
for indberetning og udredning følges herefter, og at der efter PPR's ud-
redning udfærdiges en handleplan for eleven.
Det er oplyst, at skolen fra skoleåret 2020/21 har indført forskellige
handleplaner;
. Det er oplyst, at der også tidligere har været handleplaner, men at der
ikke har været formkrav til disse, og at de derfor har været vanskelige at
følge systematisk op på.
En skabelon for handleplan for elever med særlige behov er vedlagt sko-
lens redegørelse sammen med to eksempler på udfyldte handleplaner på
to elever med dysleksi.
Skabelonen for handleplaner til elever med særlige behov indeholder
blandt andet felter til;
beskrivelse af elevens særlige behov,
oplysning om eleven er udredt af PPR og/eller privatpraktiserende
psykolog eller læge,
beskrivelse af iværksatte indsatser,
individuelle mål,
evaluering/opfølgning.
Det er oplyst, at denne skabelon ikke har fundet anvendelse endnu.
De to eksempler på udfyldte handleplaner til elever med dysleksi følger
samme skabelon som blandt andet indeholder felter til;
dato for dysleksitest samt resultat,
beskrivelse af af tidligere og nuværende modtaget støttetimer,
5
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om at oversende alle dokumenter i sagen, som TV2 har fået aktindsigt i, i forbindelse med produktionen af dokumentaren 'Herlufsholms hemmeligheder', til børne- og undervisningsministeren
2588618_0023.png
beskrivelse af læse/skrive-teknologi (LST) der anvendes,
anførelse af om eleven bruger LST "meget", "lidt" eller "slet ikke" til
oplæsning, ordforslag, OCR-behandling, stavekontrol, søgefunktion,
ordbogsfunktion, fremmedsprogsstøtte,
anførelse af de fag eleven anvender LST i,
beskrivelse af elevens udfordringer ved anvendelse af LST,
beskrivelse af målsætning og aftaler for eleven,
beskrivelse af øvrige indsatser,
beskrivelse af evaluering/opfølgning.
I de to fremsendte eksempler på handleplaner for elever med dysleksi er
det under "målsætning og aftaler for eleven" beskrevet, hvad eleven skal
arbejde med såsom fx eleven
eleven
eleven
Under feltet "evaluering/opfølgning" er det ved begge hand-
leplaner anført, at skolen i
kontakter hjemmet for opfølgning
og evt. nye indsatser.
Angående skolens samarbejde med forældrene
er det oplyst, at kommunikationen
med forældre tidligere har forgået via lectio, karakterblade, en årlig
skole/hjem samtale, dialogmøder med relevante lærere, løbende dialog
med forældre via telefon og mail.
Angående skolens planlægning, gennemførelse og evaluering af undervisning af elever
med særlige behov
har skolen henvist til de vedhæftede bilag med skolens
handleplaner – se ovenstående beskrivelse.
Angående skolens lave antal elever med specialpædagogisk støtte
(SPS-elever) har
skolen oplyst, at det lave antal SPS-elever skal ses i relation til skolens pro-
fil. Skolen har endvidere oplyst, at skolen har elever fordelt på 8 klasser
i indeværende skoleår med et potentielt støtte behov.
Angående hvorvidt en elev kan fravælge skolens støttetilbud, og hvordan skolen på
anden vis sikrer, at skolen tilbydes anden specialundervisning eller anden specialpæda-
gogisk bistand
har skolen oplyst, at skolens tiltag med undervisning på små
hold, individuelle kurser i LST, og undervisning på prøveførende årgange
angående udfordringer ved prøvesituationen er indsatser, hvor der er mø-
depligt, hvorimod teaterture, læringsfestival og videndeling med ældre ele-
ver er frivillige tilbud.
Angående hvordan skolen sikrer, at eleverne har elektroniske hjælpemidler,
der virker
har skolen oplyst, at skolen har en IT-afdeling som tilbyder ansatte såvel
som elever teknisk og pædagogisk support.
6
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om at oversende alle dokumenter i sagen, som TV2 har fået aktindsigt i, i forbindelse med produktionen af dokumentaren 'Herlufsholms hemmeligheder', til børne- og undervisningsministeren
2588618_0024.png
Telefonsamtale med faglig koordinator PPR Næstved
Styrelsen har den 8. marts 2021 pr. telefon kontaktet faglig koordinator i
PPR Næstved Kommune. Det blev oplyst, at PPR sjældent involveres i
et samarbejde om Herlufsholms elever, og at skolen i en vis udstrækning
er ’usynlig’ for PPR, da skolen selv håndterer følelses- og udviklingsmæs-
sige udfordringer via privatpraktiserende psykologer og lign.
Koordinator oplyste efterfølgende skriftligt, at skolen siden 2019 har ind-
stillet i alt elever til pædagogisk psykologisk vurdering.
Møde med skoleleder og læsevejleder 23. april 2021
Den 23. april 2021 afholdt styrelsen et virtuelt møde med grundskolele-
der Anne-Louise Boelsmand og læsevejleder Henriette Holte. Af dette
møde fremgik det, at ingen af skolens elever modtager 9 timers støtte el-
ler mere, samt at skolens elever med ADHD og dysleksi er velfunge-
rende og veludredte, når de starter på skolen, og derfor er fagligt godt
fungerende i undervisningen, hvilket forklarer det lave antal SPS-elever.
Styrelsen påpegede, at de fremsendte eksempler på handleplaner ikke be-
skriver faglige mål for eleverne Skolen oplyste, at skolens handleplaner er
udarbejdet i samarbejde med eleven. Det blev endvidere oplyst, at lærer-
teamet tager højde for den enkelte elevs vanskeligheder, men at det ikke
fremgår af handleplanerne ligesom aftaler omkring evaluering af indsat-
sen ikke fremgår. Skolen tilkendegav at være glad for at blive gjort op-
mærksom på manglerne i skolens handleplaner, og oplyste at skolen
fremover vil rette fokus på at præcisere planernes indhold fsva. beskri-
velse af faglige mål og den forestående/igangværende indsats.
På mødet oplyste skolen, at skolen "nok" afholder
netværksmø-
der om året med PPR, og at skolen indstiller ca. elever pr. klasse i lø-
bet af et skoleforløb fra 6.-10. klasse, hvilket svarer til, at skolen i gen-
nemsnit laver indstillinger pr. år.
Skolelederen oplyste, at skolen pt. har en dreng
Styrelsen gjorde opmærksom på skolens forpligtelse til at yde elever med
særlige behov den nødvendige støtte, hvortil skolelederen svarede, at
skolens to læsevejledere godt kan løfte opgaven i en periode.
Telefonsamtale med skolens PPR-psykolog 19. maj 2021
Den 19. maj 2021 kontaktede styrelsen den psykolog fra PPR Næstved
som har været tilknyttet skolen siden 1. november 2020. Psykologen op-
lyste, at skolen har samarbejdet åbent med PPR, og at han har haft kon-
takt med grundskolelederen på ugentlig basis enten telefonisk eller virtu-
7
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om at oversende alle dokumenter i sagen, som TV2 har fået aktindsigt i, i forbindelse med produktionen af dokumentaren 'Herlufsholms hemmeligheder', til børne- og undervisningsministeren
2588618_0025.png
elt grundet Covid-19 situationen i Danmark. Det blev oplyst, at der ty-
pisk bliver givet sparring og vejledning om konkrete elever og om orga-
nisatoriske forhold i Næstved Kommune, fx ift. hvor skolens skal hen-
vende sig med underretninger.
Det blev endvidere oplyst, at psykologen ud over møderne med skolele-
deren har konsultative møder eller netværksmøder i gennemsnit ca. hver
2.-3. uge, hvor konkrete børns problematikker vendes med lærerne enten
ved at psykologen rådgiver om konkrete tiltag og spørger ind til elevens
problematikker og skolens arbejde hermed.
Psykologen oplyste, at han derudover har møder omkring skolens indstil-
linger til PPR's udarbejdelse af pædagogiske psykologiske vurderinger.
Det blev oplyst, at skolen siden 1. november 2021 har lavet
indstillin-
ger, hvor er færdigbehandlet af PPR.
Det blev oplyst, at det var psykologens vurdering, at skolen gør det fint
ift. elever med særlige behov, og at han har et godt og åbent samarbejde
med skolen, hvor skolen aktivt bruger ham. Angående skolens kompe-
tencer i forhold til elever med særlige behov blev det oplyst, at der ople-
ves en god faglighed, samt at observationer af skolens undervisning ikke
har givet anledning til bekymring.
2 Styrelsens vurdering
Styrelsen har gennemgået og vurderet skolens skriftlige redegørelser og
PPR's oplysninger om samarbejdet med skolen samt afholdt møde med
skolens grundskoleleder og en læsevejleder.
Det er på det foreliggende grundlag styrelsens vurdering, at skolens un-
dervisning af elever med særlige behov lever op til friskolelovens krav
om frie grundskolers specialundervisning og anden specialpædagogisk bi-
stand til elever i medfør af § 3, stk. 2, 2. pkt., i lov om folkeskolen jf. fri-
skolelovens § 3, stk. 1, nr. 1.
Det er endvidere på det foreliggende grundlag styrelsens vurdering, at
skolens undervisning af elever med særlige behov lever op til friskolelo-
vens krav om frie grundskolers supplerende undervisning eller anden
faglig støtte til elever, der har brug for støtte, og som ikke kan understøt-
tes alene ved brug af undervisningsdifferentiering og holddannelse, med
henblik på elevens inklusion i den almindelige undervisning i medfør af §
3 a, 1. pkt., i lov om folkeskolen, jf. friskolelovens § 3, stk. 1, nr. 2.
Styrelsen har i sin vurdering lagt vægt på, at skolen i tilstrækkelig grad har
redegjort for, hvorfor skolen kun har ganske få elever med særlige be-
hov. Både PPR og skolen har således oplyst, at forældrene på skolen ofte
8
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om at oversende alle dokumenter i sagen, som TV2 har fået aktindsigt i, i forbindelse med produktionen af dokumentaren 'Herlufsholms hemmeligheder', til børne- og undervisningsministeren
2588618_0026.png
er ressourcestærke, og at skolen har oplyst, at eleverne med særlige be-
hov er velfungerende og selvhjulpne i de elektroniske hjælpemidler, når
de starter på skolen.
Styrelsen har endvidere lagt vægt på, at skolens kortlægning af elever
med særlige behov foregår systematisk med velkvalificerede vejledere i
form af skolens to læsevejledere og en matematikvejleder samt, at skolen
har et regelmæssigt samarbejde med en psykolog fra PPR Næstved Kom-
mune.
Styrelsen har endvidere lagt vægt på, at skolens undervisning af elever
med særlige behov er højt prioriteret på skolen, og at indsatsen er syste-
matisk koordineret med en tydelig ansvarsfordeling mellem skolens læ-
rere. Skolens indsats omfatter således både hjælpemidler i den almene
undervisning, undervisning på små hold og individuelle kurser i læse-
skrive-teknologier (LST).
Endelig er det styrelsens vurdering, at skolen i tilstrækkelig grad evaluerer
i form af årlige test i dansk og matematik.
Styrelsen har endvidere noteret sig, at skolen ved møde den 8. marts
2021 var positive over for styrelsens bemærkninger til skolens handlepla-
ner, og at skolen oplyste, at der fremadrettet vil blive rettet fokus på at
præcisere handleplanernes indhold, for så vidt angår beskrivelsen af de
faglige mål og beskrivelsen af skolens indsats.
Styrelsen finder dog alligevel anledning til at henstille, at skolen sikrer, at
skolens skriftlige handleplaner for specialundervisningen i højere grad
kan understøtte skolens systematiske tilrettelæggelse, gennemførelse og
evaluering af specialundervisningsindsatsen for de enkelte elever med
særlige behov. Det kan ske ved, at planerne beskriver konkrete faglige
mål for indsatsen, konkrete tiltag i skolens indsats samt skolens evalue-
ring af indsatsen, således at der sikres progression i elevernes udvikling.
Styrelsen henviser herved til, at de af skolen indsendte handleplaner ikke
beskriver konkrete mål for den enkelte elevs undervisning, idet de op-
satte mål er meget overordnet fx, at eleven "skal arbejde mod karakteren
4-7 i retstavning". Efter styrelsens opfattelse, bør denne beskrivelse kon-
kretiseres med henblik på at sikre progression i elevens læring.
Styrelsen finder, at de opsatte mål i skolens handleplaner efterlader tvivl
om, hvordan støtten til den enkelte elev gennemføres, idet det fremgår,
at ansvaret for opnåelsen af de opsatte mål er overladt til eleven selv fx,
at eleven skal
" eller ele-
ven
Derud-
over efterlader det tvivl om, hvorvidt skolen i tilstrækkeligt omfang støt-
ter elevene i brugen af elektroniske hjælpemidler, idet skolen har oplyst,
9
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om at oversende alle dokumenter i sagen, som TV2 har fået aktindsigt i, i forbindelse med produktionen af dokumentaren 'Herlufsholms hemmeligheder', til børne- og undervisningsministeren
at skolens it-afdeling tilbyder elever teknisk og pædagogisk støtte, men
det er ikke beskrevet, hvordan skolen sikrer, at de elever, som ikke selv
søger denne støtte, får den påkrævede støtte. Det fremstår således tvivl-
somt, om alle elever med behov for støtte af elektroniske hjælpemidler,
har brugbare hjælpemidler til rådighed.
Angående skolens gennemførelse af undervisning af elever med særlige
behov skolen udelukkende har oplyst, at der undervises i små hold, indi-
viduelle kurser og undervisning på prøveførende årgange rettet mod af-
gangsprøverne. Det bør endvidere fremgå, om og hvordan indholdet i
undervisningen på de pågældende hold og kurser er tilstrækkeligt til at
støtte elever med særlige behov.
Styrelsen har ligeledes hæftet sig ved, at skolens evaluering af undervis-
ningen af elever med særlige behov udelukkende er en angivelse af, hvor-
når skolen kontakter forældrene for opfølgning. Det er således ikke be-
skrevet, hvornår skolen internt evaluerer indsatsen, hvad der evalueres
på, eller hvordan der evalueres.
Styrelsen har endelig noteret sig, at skolen i sin redegørelse af 16. sep-
tember 2020 har oplyst, at skolen vil afklare den udfordring, der har væ-
ret angående en elevs brug af it-hjælpemidler, samt at skolen fremadrettet
vil arbejde med kommunikationen til forældrene.
Styrelsen finder dog uanset dette anledning til at henstille, at skolen fort-
sat sikrer, at elevernes tildelte it-hjælpemidler virker efter hensigten, og at
ansvaret for funktionaliteten af disse hjælpemidler ikke overlades til ele-
verne.
Med venlig hilsen
Camilla Nielsen
Pædagogisk konsulent
Direkte tlf. +45 20 71 66 51
[email protected]
10
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om at oversende alle dokumenter i sagen, som TV2 har fået aktindsigt i, i forbindelse med produktionen af dokumentaren 'Herlufsholms hemmeligheder', til børne- og undervisningsministeren
2588618_0028.png
Bilag 1 – Relevant retsgrundlag
- Lov om friskoler og private grundskoler m.v., jf. lovbekendtgø-
relse nr. 816 af 14. august 2019 (fri- og privatskoleloven)
Relevante indholdsbestemmelser m.v.
Specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand
Fri- og privatskolelovens § 3, stk. 1, nr. 1 og 2:
”§ 3. En fri grundskole skal efter regler, der fastsættes af undervisningsministeren,
1) give specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand til elever i medfør af §
3, stk. 2, 2. pkt., i lov om folkeskolen, jf. dog stk. 2,
2) tilbyde supplerende undervisning eller anden faglig støtte til en elev, der har brug for
støtte, og som ikke kan understøttes alene ved brug af undervisningsdifferentiering og
holddannelse, med henblik på elevens inklusion i den almindelige undervisning, jf. § 3 a,
1. pkt., i lov om folkeskolen,”
Relevante tilsynsbestemmelser
Fri- og privatskolelovens § 9 f, stk. 1:
”Undervisningsministeren fører tilsyn med, at frie grundskoler overholder § 1, stk. 2, §
1 a og § 2, stk. 3, 1. pkt.”
Fri- og privatskolelovens § 20 b, stk. 1 og 2, 1. pkt.:
”Børne- og undervisningsministeren fører tilsyn med, at frie grundskoler, der modtager
statstilskud efter denne lov, overholder lovens bestemmelser om skolernes økonomisk-
administrative forhold, herunder betingelserne for statstilskuddene.
Stk. 2. Børne- og undervisningsministeren kan indhente alle oplysninger fra skolerne,
herunder ved skolebesøg, om uddannelserne, eleverne, personalet, udstyret, huslejeafta-
ler, aftaler om ejendomskøb og andre aftaler og om skolernes drift i øvrigt og om besty-
relsens medlemmer, jf. § 5, stk. 8 og 9, til brug for fastlæggelse af tilskud, gennemgang
af årsrapporter, gennemførelse af tilsyn og udarbejdelse af statistik.”
11
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om at oversende alle dokumenter i sagen, som TV2 har fået aktindsigt i, i forbindelse med produktionen af dokumentaren 'Herlufsholms hemmeligheder', til børne- og undervisningsministeren
34
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om at oversende alle dokumenter i sagen, som TV2 har fået aktindsigt i, i forbindelse med produktionen af dokumentaren 'Herlufsholms hemmeligheder', til børne- og undervisningsministeren
2588618_0030.png
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Camilla Nielsen
31. august 2021 10:15
'Anne-Louise Boelsmand'
Styrelsens afgørelse sendt via sikkerpost den 26. august 2021
Kære Anne-Louise Boelsmand
Styrelsen for Undervisnings og Kvalitet sendte den 26. august 2021 styrelsens afgørelse angående tilsynet
med Herlufsholm Skole og Gods via sikker post.
Jeg skal bede skolen kvittere for modtagelsen af styrelsens afgørelse, eller henvende jer såfremt styrelsens
mail ikke er nået frem.
Med venlig hilsen
Camilla Nielsen
Pædagogisk konsulent
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
Direkte tlf.: +45 20 71 66 51
E-mail:
[email protected]
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om at oversende alle dokumenter i sagen, som TV2 har fået aktindsigt i, i forbindelse med produktionen af dokumentaren 'Herlufsholms hemmeligheder', til børne- og undervisningsministeren
35
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om at oversende alle dokumenter i sagen, som TV2 har fået aktindsigt i, i forbindelse med produktionen af dokumentaren 'Herlufsholms hemmeligheder', til børne- og undervisningsministeren
2588618_0032.png
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Kære Camilla Nielsen
Anne-Louise Boelsmand <[email protected]>
31. august 2021 10:50
Camilla Nielsen
SV: Styrelsens afgørelse sendt via sikkerpost den 26. august 2021
Jeg kvitterer hermed for modtagelsen af styrelsens afgørelse angående tilsynet med Herlufsholm Skole.
Herlufsholm Skole modtog afgørelsen d. 26.08.2021.
Med venlig hilsen
Anne-Louise Boelsmand
Grundskoleleder,
Herlufsholm Skole og Gods
Herlufsholm Allé 170
4700 Næstved, DK
Tlf.:+45 55 75 35 00
Direkte: +45 55 75 35 43
Mobil: +45 23 42 21 14
Mail:
[email protected]
Web:
www.herlufsholm.dk
Fra:
Camilla Nielsen <[email protected]>
Sendt:
31. august 2021 10:15
Til:
Anne-Louise Boelsmand <[email protected]>
Emne:
Styrelsens afgørelse sendt via sikkerpost den 26. august 2021
Kære Anne-Louise Boelsmand
Styrelsen for Undervisnings og Kvalitet sendte den 26. august 2021 styrelsens afgørelse angående tilsynet
med Herlufsholm Skole og Gods via sikker post.
Jeg skal bede skolen kvittere for modtagelsen af styrelsens afgørelse, eller henvende jer såfremt styrelsens
mail ikke er nået frem.
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om at oversende alle dokumenter i sagen, som TV2 har fået aktindsigt i, i forbindelse med produktionen af dokumentaren 'Herlufsholms hemmeligheder', til børne- og undervisningsministeren
2588618_0033.png
Med venlig hilsen
Camilla Nielsen
Pædagogisk konsulent
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
Direkte tlf.: +45 20 71 66 51
E-mail:
[email protected]