Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del
Offentligt
2588472_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
spørgsmål 229
I brev af 6. maj 2022 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 229:
"Ministeren bedes redegøre for forskelle i lovgivningen vedrørende
undervisningsmiljø i henholdsvis Sverige, Norge og Danmark. Der hen-
vises til samråd den 5. maj 2022 om indeklimasituationen i folkeskolen,
jf. BUU alm. del
samrådsspørgsmål J."
Svar:
I forhold til de formelle rammer i lovgivningen vedrørende
undervisnings-
miljø
i de tre lande kan oplyses følgende:
Danmark
I Danmark fremgår det af undervisningsmiljølovens § 1, stk. 1 og 2, at
elever, studerende og andre deltagere i offentlig og privat undervisning
har ret til et godt undervisningsmiljø, således at undervisningen kan fo-
regå sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt. Undervisningsmil-
jøet på skoler og uddannelsesinstitutioner (uddannelsessteder) skal
fremme deltagernes muligheder for udvikling og læring og omfatter der-
for også uddannelsesstedets psykiske og æstetiske miljø. Den myndighed,
bestyrelse eller person, der har ansvar for uddannelsesstedet, skal sørge
for, at de krav, der er omtalt i stk. 1, bliver opfyldt.
Uddannelsesstedets ledelse skal sørge for, at der udarbejdes en skriftlig
undervisningsmiljøvurdering af sikkerheds- og sundhedsforholdene samt
forholdene vedrørende det psykiske og æstetiske miljø på uddannelses-
stedet. Undervisningsmiljøvurderingen skal være tilgængelig på uddannel-
sesstedet for elever og studerende og andre interesserede. Undervisnings-
miljøvurderingen skal revideres, når der sker ændringer, der har betyd-
ning for undervisningsmiljøet, dog mindst hvert tredje år.
Undervisningsmiljøvurderingen skal mindst indeholde følgende elemen-
ter:
3. juni 2022
Sagsnr.: 22/09308
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 229: Spm. om at redegøre for forskelle i lovgivningen vedrørende undervisningsmiljø i henholdsvis Sverige, Norge og Danmark, til børne- og undervisningsministeren
1) Kortlægning af uddannelsesstedets fysiske, psykiske og æstetiske
undervisningsmiljø,
2) beskrivelse og vurdering af eventuelle undervisningsmiljøproble-
mer,
3) udarbejdelse af en handlingsplan, hvor det fremgår, i hvilken takt
og rækkefølge de konstaterede problemer skal løses, og
4) forslag til retningslinjer for opfølgning på handlingsplanen.
5) Det følger af § 7 e, at Dansk Center for Undervisningsmiljø fører
tilsyn med overholdelsen af bestemmelserne i kapitlerne 1, 1 a, 3
og 4. Centeret kan til brug for tilsynet forlange enhver oplysning,
som centeret skønner nødvendig til udførelse af disse opgaver,
meddelt af
den myndighed, bestyrelse eller person, der har ansvar for uddan-
nelsesstedet.
Der er ikke fastsat klageadgang forhold til reglerne om en skriftlig under-
visningsmiljøvurdering af sikkerheds- og sundhedsforholdene.
Skolens fysiske rammer er underlagt bestemmelserne i Bygningsregle-
mentet, som siden 1995 har indeholdt specifikke krav om mekanisk ven-
tilation ved nybyg, ombyg og større renoveringer af eksisterende skoler.
Reglementet indeholder desuden specifikke krav til blandt andet lufttil-
strømning, støjniveauer, belysning m.v. Særligt for bygningsreglementet
er, at eventuelle ændringer ikke indføres med tilbagevirkende kraft. Her-
med forstås, at en bygning er underlagt det aktuelle reglement
på bygningens opførelsestidspunkt.
Personalet på skolen er omfattet af arbejdsmiljøloven, som indeholder de
gældende forskrifter for alle medarbejdere på danske arbejdspladser. Lo-
ven omfatter som udgangspunkt ikke eleverne i skolen. Elever er dog, i
kraft af at de deler lokaler med lærerne, indirekte omfattet af bestemmel-
serne om indeklima i arbejdsmiljøloven. Ansvaret for at kontrollere, om
bestemmelserne i arbejdsmiljøloven bliver overholdt, tilfalder Arbejdstil-
synet, som gennemfører jævnlig kontrol på alle landets arbejdspladser.
Norge
I Norge følger reglerne om det fysiske miljø i grundskolen af § 9 A-7 i
”lov
om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova)”
Det følger heraf, at skolerne skal planlægges, bygges, tilrettelægges og
drives, så der tages hensyn til tryghed, sundhed, trivsel og læring hos ele-
verne.
Det fremgår endvidere, at det fysiske miljø i skolen skal være i overens-
stemmelse med de faglige normer, som fagmyndighederne til enhver tid
tilråder. Hvis der er enkelte afvigelser fra disse normer, må skolen kunne
dokumentere, at der på trods af dette er betryggende rammer for elever-
nes sundhed, trivsel og læring.
2
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 229: Spm. om at redegøre for forskelle i lovgivningen vedrørende undervisningsmiljø i henholdsvis Sverige, Norge og Danmark, til børne- og undervisningsministeren
2588472_0003.png
Hvis en elev, en forældre, et råd eller et udvalg på skolen, der repræsen-
tere elever og forældre, beder om tiltag for at rette på fysiske miljø, skal
skolen snarest muligt behandle sagen. Hvis skolen ikke inden for en ri-
melig tid har taget stilling til sagen, vil der kunne klages efter reglerne i
forvaltningsloven, som om der var truffet en afgørelse.
Det følger endvidere af de norske bestemmelser, at statsforvalteren fører
tilsyn med, at kommunerne og fylkes[amt]skommunerne opfylder de
kommunale forpligtelser, der følger af loven eller forskrifter med hjem-
mel i loven, og pligten til at have intern kontrol efter kommunernes sty-
relsesloven.
Sverige
For så vidt angår Sverige er skoler anmeldelsespligtige virksomheder i
medfør af § 38 i ”förordningen
om miljöfarlig verksamhet och
hälsoskydd”. Det fremgår heraf, at det uden forudgående registrering er
forbudt at drive eller arrangere børnehave, åben børnehave, efterskole,
åbent fritidstilbud, førskoleklasse, grundskole, grundskole, gymnasium,
gymnasial specialskole, specialskole, sameskole eller international skole.
Dette betyder, at skoler i Sverige
i modsætning til i Danmark og Norge
opfattes som virksomheder. Skoleeleverne er derfor direkte omfattet af
arbetsmiljölagen. Fx fremgår af reglerne, at
den, ”der er under uddan-
nelse, med undtagelse af børn i førskolealderen og elever på efterskolen”,
skal sidestilles med arbejdere. Det fremgår også, at omfanget og udform-
ningen af elevernes deltagelse i skolens arbejdsmiljøarbejde skal tilpasses
deres alder, modenhed og øvrige forhold.
Det kan oplyses, at Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM) på
baggrund af en henvendelse fra det daværende Undervisningsministe-
rium i 2018 har udarbejdet undersøgelsen ”Indeklima i skoler –
under-
søgelse af indeklima i Norden” til hvilken,
der henvises for en mere
praktisk gennemgang af indeklimaproblematikken i de tre lande.
Det fremgår bl.a. af resumeet, at ”forskellighederne i de tre landes lov-
givning kan dog ikke forklare de dokumenterede forskelle i luftkvaliteten
på skolerne. En mere fremtrædende forskel synes i stedet at være den
opmærksomhed som indeklimaproblematikken
tildeles”. Undersøgelsen
kan tilgås via dette link:
Indeklima i skoler.pdf (emu.dk)
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
3