Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del
Offentligt
TALEPAPIR – DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Titel
Målgruppe
Arrangør
Taletid
Tid og sted
Samråd vedr. indeklima i folkeskolen
Besvarelse af BUU alm. del
samrådsspørgsmål J
BUU
BUU
4-5 min.
Torsdag d. 5. maj kl. 10.15
1
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 223: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om indeklimasituationen i folkeskolen, til børne- og undervisningsministeren
2570971_0002.png
Disposition
1.
2.
3.
4.
5.
Indledning
Masseeksperiment 2021
B 22
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Afslutning
1. Indledning
Udvalget har bedt om min vurdering af indeklimasituationen i folkeskolen,
herunder hvilke initiativer jeg har og vil sætte i værk på baggrund af Folketin-
gets Børne- og Undervisningsudvalgs beretning over B 22 den 3. juni 2020.
Samrådet ligger i forlængelse af resultatrapporten for Astras masseeksperimen-
tet 2021, der havde fokus på indeklima og trivsel i undervisningsmiljøer.
2. Masseeksperimentet 2021
Masseeksperimentet er en årligt tilbagevendende undersøgelse, som eleverne
foretager i skolen. Det er en rigtig god måde for elever at arbejde med naturvi-
denskabelige metoder.
I 2009, 2014 og igen i 2021 har emnet været indeklima på folkeskoler og ung-
domsuddannelser. I den seneste version er der også spurgt til trivsel og koncen-
tration.
Masseeksperimentet viser, at det går fint med temperatur, hvorimod der er ten-
dens til for lav lysstyrke og for højt lydtryk. Målinger af disse parametre er dog
behæftet med større usikkerhed end målingerne af luftkvaliteten.
Og ikke overraskende halter særligt luftkvaliteten efter. For cirka halvdelen af
klasserne er det normalt med for høje CO2-koncentrationer.
2
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 223: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om indeklimasituationen i folkeskolen, til børne- og undervisningsministeren
Det hjælper, hvis de lufter ud og opholder sig udendørs. Simpelthen går ud af
lokalet i undervisningen eller holder frikvarter udenfor, hvilket også af mange
andre årsager kan være en god idé. Masseeksperimentet viser, at udluftning
medfører bedre trivsel i form af mindre hovedpine, træthed og øjenirritation
samt forbedret koncentrationsevne og arbejdsiver. Der er mange gode grund til
at lufte ud. Undersøgelsen viser dog, at cirka en tredjedel af klasserne stadig
måler for høje CO2-koncentrationer, selv om de lufter ud og opholder sig
udendørs.
Det er desværre ikke overraskende, at der er udfordringer med luftkvaliteten på
folkeskolerne. Der er bare ikke nogle nemme og billige løsninger
men man
kan komme langt med et fokus på et godt indeklima
helt lavpraktisk ved at
lufte mere ud og gennemføre dele af undervisningen og pauserne udenfor.
Derfor vil jeg gerne opfordre til, at lærere og elever i fællesskab etablerer gode
rutiner med udluftning. For det virker.
3. B 22
Udvalget har tidligere drøftet indeklimasituationen i folkeskolerne og afgivet
beretning over B 22 den 3. juni 2020.
Opfølgningen på B 22 har været forsinket, da ministeriet på grund af corona
har haft begrænsede ressourcer til at forfølge dagsordenen.
Mødet med parterne
KL, Skolelederforeningen, Danmarks Lærerforening,
Skole og Forældre og Danske Skoleelever
afholdes derfor den 10. juni.
Jeg har indledt dialog med DCUM, og vi har afholdt møde i efteråret om at
styrke tilsynsmulighederne.
3
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 223: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om indeklimasituationen i folkeskolen, til børne- og undervisningsministeren
Det er kommunernes ansvar at sikre rammerne for det gode indeklima. De har
ansvaret for bygningerne. Derfor skal vi presse på for, at kommunerne udar-
bejder de lovpligtige handleplaner for kommunen og den enkelte skole.
Skoleledere, lærere og elever skal skabe god praksis ved at lufte ud og være
ude i frikvartererne. Der findes flere nudging-redskaber, der kan understøtte de
adfærdsændringer.
Jeg vil gerne slå et slag for, at eleverne inddrages. Eleverne bør involveres i
skolernes arbejde med at sikre en god kontinuerlig praksis for udluftning, be-
grænsning af støjgener og de indeklimaproblematikker, der skal arbejdes med
på den enkelte skole. I den sammenhæng er det relevant at inddrage elevråd og
undervisningsmiljørepræsentanterne på skolen.
Som masseeksperimentet har vist kan det give rigtig god mening
og også bi-
drage til at skabe lærerig og motiverende naturfagsundervisning
at inddrage
eleverne i skolens arbejde med indeklima og undervisningsmiljø.
4. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Men vi kommer ikke udenom, at det er et langt, sejt
og ikke mindst dyrt
træk at investere i bedre indeklima. Det koster virkelig mange penge.
Etablering af ventilationsanlæg bør derfor ske i forbindelse med nybyggeri el-
ler større renoveringer.
Når en skole energirenoveres, bør der etableres ventilationsanlæg til gavn for
indeklimaet.
Ifølge tallene fra Masseeksperiment 2021 havde 30 % af de deltagende skoler i
2009 et ventilationsanlæg med indblæsning og udsugning. Det er steget til 38
% i 2021. Der er samtidig en lille stigning fra 18 til 21 % på skoler, der har
ventilationsanlæg med udsugning.
4
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 223: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om indeklimasituationen i folkeskolen, til børne- og undervisningsministeren
Det ser dermed ud til, at der er en mindre fremgang i antallet af ventilationsan-
læg på skolerne.
Løsningerne involverer også andre ressortområder.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet oplyser, at Regeringen og KL i øko-
nomiaftalen for 2022 blev enige om at arbejde henimod, at kommunerne følger
en målsætning om at efterleve en energirenoveringsrate på 3 pct. årligt.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet oplyser også, at man i Finansloven
for 2021 blev enige om at afsætte 295 mio. kr. til en tilskudsordning til energi-
forbedringer i kommunale og regionale bygninger i 2021 og 2022. Energireno-
vering af de kommunale bygninger, herunder skolerne, vurderes bl.a. at medfø-
re forbedret indeklima.
Der er altså tiltag i gang.
5. Afslutning
Et godt indeklima er et fælles ansvar.
Kommunerne har det overordnede ansvar for bygningerne, herunder grønne
investeringer i for eksempel ventilationsanlæg.
Lærere og elever kan på den korte bane sørge for at lufte ud.
Tak for ordet.
5