Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del
Offentligt
2581955_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
spørgsmål 220
I brev af 28. april 2022 har udvalget efter ønske fra Lotte Rod (RV) stillet
mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 220:
Ministeren bedes oplyse
1) Hvad gør ministeriet, når forældre henvender sig med lovbrud på en
privatskole?
2) Hvilke muligheder har forældre for at klage? Og
3) Hvad er ministerens holdning til forældrenes retssikkerhed i situationen?
Svar:
I det følgende redegøres for tilsyn m.v. på fri- og privatskoler.
Ad 1)
Forældre kan, ligesom alle andre, til enhver tid henvende sig til Styrelsen
for Undervisning og Kvalitet (herefter styrelsen), hvis de har kendskab til
bekymrende forhold på en skole. Det kan de gøre via styrelsens mail eller
telefon, ligesom de kan henvende sig via styrelsens whistleblower-ord-
ning. Med ordningen giver styrelsen alle, der har kendskab til mulige lov-
overtrædelser eller bekymrende forhold på en fri- eller privatskole, mulig-
hed for at henvende sig til styrelsen herom og samtidig få sikret deres
anonymitet. Ordningen skal tilskynde til, at der rettes henvendelse fra
dem, som ellers ville have undladt det på grund af frygt for konsekvenser
for deres ansættelse, deres barns skolegang, medieomtale og lign.
Når styrelsen har modtaget en henvendelse, vurderes og behandles den
altid hurtigst muligt. Styrelsen arbejder bl.a. efter en tilsynsinstruks, som
fastlægger, at styrelsens medarbejdere skal reagere hurtigst muligt, når der
tilgår styrelsen bekymrende oplysninger fra andre myndigheder, herunder
oplysninger, der vedrører forhold på andre myndighedsområder som fx
bekymring for arbejdsmiljø, børnenes tarv, målgruppeskred m.v., og at
direktionen skal orienteres straks ved modtagelse af sådanne henvendel-
ser.
25. maj 2022
Sagsnr.: 22/08781
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 220: Spm. om, hvad ministeriet gør, når forældre henvender sig med lovbrud på en privatskole, til børne- og undervisningsministeren
Hvis der fremkommer oplysninger, som vækker konkret bekymring for
børnenes tarv, skal der herefter som det første og uden ugrundet ophold
gennemføres et uanmeldt tilsynsbesøg. Dette er begrundet i, at der fra
styrelsens vinkel kan være bekymring for skolens samlede virke, herun-
der de ledelsesmæssige kompetencer til at sikre et samlet, tilstrækkeligt
kvalificeret skoletilbud, og dermed behov for meget hurtigt at kunne
konstatere, hvilket bekymringsniveau og eventuelt behov for umiddelbar
handling, sagen kalder på.
I andre tilfælde, herunder når forældre eller andre henvender sig med be-
kymrende oplysninger om f.eks. lovbrud eller mistanke herom, på en fri-
eller privatskole, tager styrelsen hurtigst muligt stilling til, hvorvidt hen-
vendelsen giver anledning til at indlede tilsyn med skolen, som udgangs-
punkt senest fire dage efter modtagelse af henvendelsen. Styrelsen skal
hurtigst muligt efter modtagelse af henvendelsen have truffet beslutning
om sagens videre forløb, som udgangspunkt senest efter en uge.
I det videre forløb kan styrelsen enten iværksætte et anmeldt eller et uan-
meldt tilsyn med skolen, rette skriftlig eller telefonisk henvendelse til
skolen, undersøge sagen nærmere ved at se på evt. tilsynshistorik for sko-
len og andre tilgængelige oplysninger om skolen eller afslutte sagen.
I forbindelse med et evt. tilsyn kan styrelsen vælge at indhente supple-
rende oplysninger hos andre myndigheder om skolen. Det kan fx være
hos skolens beliggenhedskommune, Arbejdstilsynet eller det sociale til-
syn.
Såfremt styrelsen vurderer, at skolen ikke efterlever lov om friskoler og
private grundskoler m.v., vil styrelsen sanktionere skolen, jf. lovens § 21,
§ 21 a og § 24 a.
Ad 2)
Styrelsen er ikke klageinstans i forhold til konflikter mellem forældre/ele-
ver og fri- og privatskoler.
Fri- og privatskoler er private og selvejende institutioner. Skolelederen
har den daglige pædagogiske ledelse af skolen, mens den overordnede le-
delse varetages af skolens bestyrelse. Den rette klagevej er derfor til sko-
lens leder og herefter til skolens bestyrelse. I sidste instans kan forældre
vælge at bringe en sag for Folketingets Ombudsmand eller domstolene.
Det bemærkes, at henvendelser om en mulig kriminel handling skal rettes
til politiet, og at henvendelser om en konkret elevs sociale forhold skal
rettes til den kommunale forvaltning i elevens hjemkommune.
2
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 220: Spm. om, hvad ministeriet gør, når forældre henvender sig med lovbrud på en privatskole, til børne- og undervisningsministeren
Konkrete henvendelse kan dog, som det fremgår ovenfor under pkt. 1,
efter en konkret vurdering give anledning til, at styrelsen retter henven-
delse til en skole og/eller indleder en tilsynssag. Der kan således være an-
ledning til at undersøge, om en konkret henvendelse kan være et eksem-
pel på, at en skoles generelle praksis på et område ikke er i overensstem-
melse med lovgivningen. I så fald er et tilsyn relevant.
Ad 3)
Den beskrevne gennemgang af styrelsens tilsynsprocedure m.v. giver mig
ikke anledning til at bemærke yderligere.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
3