Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del
Offentligt
2583008_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
spørgsmål 219
I brev af 28. april 2022 har udvalget efter ønske fra Ellen Trane Nørby
(V) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 219:
Det fremgår af forståelsespapiret mellem regeringen og dens støttepar-
tier, at man vil foretage en gennemgang af særligt uddannelsessystemet,
som skal identificere tiltag, der fremmer børn og unges trivsel og mind-
sker ”præstationskulturen”. Ministeren bedes oplyse, om man har foreta-
get en sådan gennemgang, og i bekræftede fald oversende den til udval-
get og redegøre for hvilke resultater, der er kommet ud af gennemgan-
gen. I afkræftende fald bedes ministeren redegøre for, hvorfor man ikke
har foretaget den omtalte gennemgang.
Svar:
Regeringen har ikke foretaget én samlet gennemgang af uddannelsessy-
stemet men en række særskilte gennemgange af dele af uddannelsessyste-
met. Dette følger bl.a. også af det afsnit i regeringens forståelsespapir,
som spørgeren henviser til, hvor det fremgår, at gennemgangen af ud-
dannelsessystemet
"blandt andet [skal] omfatte en vurdering af, om karakterer
kan fylde mindre i uddannelsessystemet, om karakterskalaen skal ændres, om der
skal indføres andre prøveformer samt [at] færdiggøre den igangsatte evaluering af opta-
gesystemet."
I forlængelse heraf kan jeg oplyse, at regeringen har igangsat følgende på
børne- og undervisningsområdet:
Evaluering af de nationale test i folkeskolen:
Regeringen offentlig-
gjorde i februar 2020 en evaluering af de nationale test i folke-
skolen. Evalueringen blev udarbejdet af Det Nationale Forsk-
nings- og Analysecenter for Velfærd (VIVE) og Styrelsen for IT
og Læring og består af fem delrapporter. Sammenfatningen af
evalueringen er vedlagt svaret her. Evalueringen lå bl.a. til grund
for den politiske aftale om et nyt evaluerings- og bedømmelses-
system, der blev indgået i folkeskoleforligskredsen i oktober
2021. Med det nye evaluerings- og bedømmelsessystem ønskede
25. maj 2022
Sagsnr.: 22/08774
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 219: Spm. om børn og unges trivsel, til børne- og undervisningsministeren
forligskredsen bl.a. at skabe mindre pres og større tryghed og
gennemskuelighed for eleverne ved at gå over til lineære test i
begyndelsen af skoleåret, som en erstatning for adaptive test i
slutningen af skoleåret.
Forsøgsprogram med forskellige karakter- og bedømmelsesformer:
Forsøgs-
programmet blev besluttet i forligskredsen som en delaftale til
aftalen om et nyt evaluerings- og bedømmelsessystem i folke-
skolen i oktober 2021 og indeholder bl.a. forsøg med karakterfri-
hed indtil afgangskaraktererne samt forsøg med en alternativ og
mere praktisk orienteret mundtlig prøve i dansk og/eller mate-
matik. Forsøgsprogrammet og evalueringen heraf vil bl.a. bi-
drage med ny viden om betydningen af forskellige karakter- og
prøveformer i folkeskolen ift. bl.a. trivsel og motivation. Det
forventes, at forsøgsprogrammets pilotfase vil blive igangsat i
det kommende skoleår 2022/23, og der foreligger således ikke
resultater fra forsøgsprogrammet endnu.
Rapport fra ekspertgruppe for ændring af karakterskalaen:
Regeringen
nedsatte i foråret 2020 en ekspertgruppe, der på baggrund af en
evaluering af 7-trins-skalaen fra januar 2019, skulle opstille mu-
lige modeller for en ændret karakterskala herunder belyse fordele
og ulemper ved de enkelte modeller. Ekspertgruppens gennem-
gang, der blev offentliggjort i efteråret 2020, er vedlagt svaret
her. Denne og evalueringen af 7-trins-skalaen danner baggrund
for regeringens vurdering af, om karakterskalaen skal ændres.
Det er regeringens ambition at se på, hvordan karakterskalaen
kan justeres, så den bidrager til bedre trivsel og en mere positiv
læringskultur.
Nedsættelse af et Ungdomspanel:
Regeringen nedsatte i marts 2021 et
ungdomspanel, som skulle se på, hvordan man kan rette op på
den mistrivsel, pandemien har skabt, og generelt forbedre ung-
domslivet. Arbejdet mundede ud i 15 anbefalinger til bl.a. rege-
ringen, kommuner, uddannelsesinstitutioner, foreninger og civil-
samfundet. Anbefalingerne er vedlagt svaret her.
Herudover har Uddannelses- og Forskningsministeriet oplyst, at regerin-
gen har igangsat følgende på deres område:
Evaluering af optagelsessystemet til de videregående uddannelser:
Regerin-
gen offentliggjorde i september 2020 en evaluering af optagelses-
systemet på de videregående uddannelser. Evalueringen viste
bl.a., at der er potentiale for at mindske perfekthedskulturen og
øge fokus på læring via en forbedring af systemet. Evalueringen
er vedlagt svaret her. Regeringen forventer bl.a. på baggrund af
evalueringen at indkalde til forhandlinger om et bedre optagelses-
system.
2
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 219: Spm. om børn og unges trivsel, til børne- og undervisningsministeren
Samtidig er der igangsat flere andre indsatser på Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriets område, bl.a. med henblik på at afdække, hvordan stu-
derendes trivsel kan fremmes. Herunder:
Trivselsfremmende pilotprojekter på uddannelserne:
Regeringen afsatte i
2019 25 mio. kr. til pilotprojekter på de videregående uddannel-
ser mhp. at blive klogere på, hvad der kan gøres for at øge stude-
rendes trivsel. Opsamling på projekterne ventes i løbet af 2022
og 2023, efterhånden som projekterne afsluttes.
Trivselsfremmende udviklingsprojekter hos Studenterrådgivningen:
I forbin-
delse med aftaler om hjælp til ensomme og sårbare (april 2020)
samt trivselsindsatser og faglige indsatser (juni 2021) ifm. CO-
VID-19 er der afsat hhv. 5 mio. kr. og 3 mio. kr. til trivselsfrem-
mende projekter hos Studenterrådgivningen. Derudover afsatte
regeringen i 2021 midler til udvikling af kurser i trivselsfremme
for undervisere, tutorer mv. Midlerne har været platform for op-
bygning af viden om veje til at fremme studerendes trivsel samt
udvikling og afprøvning af nye værktøjer til trivselsfremme, som
fortsat indgår i institutionernes trivselsindsats i dag.
Indsatser på uddannelsesinstitutionerne ifm. COVID-19:
I forbindelse
med aftaler om trivselsindsatser og faglige indsatser (juni 2021)
ifm. COVID-19 er der afsat 22,5 mio. kr. og 95 mio. kr. til hhv.
indsatser til genstart af studiemiljøet i de frivillige studenterfor-
eninger og på de videregående uddannelsesinstitutioner. Midlerne
har understøttet uddannelsesinstitutionernes arbejde med udvik-
ling og afprøvning af trivselsfremmende indsatser.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
3