Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
–
spørgsmål 219
I brev af 28. april 2022 har udvalget efter ønske fra Ellen Trane Nørby
(V) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 219:
Det fremgår af forståelsespapiret mellem regeringen og dens støttepar-
tier, at man vil foretage en gennemgang af særligt uddannelsessystemet,
som skal identificere tiltag, der fremmer børn og unges trivsel og mind-
sker ”præstationskulturen”. Ministeren bedes oplyse, om man har foreta-
get en sådan gennemgang, og i bekræftede fald oversende den til udval-
get og redegøre for hvilke resultater, der er kommet ud af gennemgan-
gen. I afkræftende fald bedes ministeren redegøre for, hvorfor man ikke
har foretaget den omtalte gennemgang.
Svar:
Regeringen har ikke foretaget én samlet gennemgang af uddannelsessy-
stemet men en række særskilte gennemgange af dele af uddannelsessyste-
met. Dette følger bl.a. også af det afsnit i regeringens forståelsespapir,
som spørgeren henviser til, hvor det fremgår, at gennemgangen af ud-
dannelsessystemet
"blandt andet [skal] omfatte en vurdering af, om karakterer
kan fylde mindre i uddannelsessystemet, om karakterskalaen skal ændres, om der
skal indføres andre prøveformer samt [at] færdiggøre den igangsatte evaluering af opta-
gesystemet."
I forlængelse heraf kan jeg oplyse, at regeringen har igangsat følgende på
børne- og undervisningsområdet:
•
Evaluering af de nationale test i folkeskolen:
Regeringen offentlig-
gjorde i februar 2020 en evaluering af de nationale test i folke-
skolen. Evalueringen blev udarbejdet af Det Nationale Forsk-
nings- og Analysecenter for Velfærd (VIVE) og Styrelsen for IT
og Læring og består af fem delrapporter. Sammenfatningen af
evalueringen er vedlagt svaret her. Evalueringen lå bl.a. til grund
for den politiske aftale om et nyt evaluerings- og bedømmelses-
system, der blev indgået i folkeskoleforligskredsen i oktober
2021. Med det nye evaluerings- og bedømmelsessystem ønskede
25. maj 2022
Sagsnr.: 22/08774