Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del
Offentligt
2577279_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
spørgsmål 207
I brev af 19. april 2022 har udvalget efter ønske fra Jakob Sølvhøj (EL)
stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 207:
”Vil
ministeren oplyse, hvilke forpligtelser der påhviler den kommunale
revision i forhold til at sikre, at kommunen overholder reglerne om kor-
rekt kontering af pædagogers arbejdstid og overholder reglen om maxi-
malt 100 pct. forældrebetaling i SFO?”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet følgende udta-
lelse fra Indenrigs- og Boligministeriet, der har ansvar for reglerne om de
kommunale budgetter og regnskaber samt om den kommunale revision:
”I
henhold til bilag til cirkulære om budget- og regnskabssystem for
kommuner skal udgifter og indtægter til SFO konteres under funktion
3.22.05 Skolefritidsordninger og udgifter og indtægter til folkeskolen un-
der funktion 3.22.01 Folkeskoler i de kommunale regnskaber.
Indenrigs- og Boligministeriet har d. 6. juli 2021 præciseret over for
kommunerne, at lønudgifter til alle ansatte
og ikke kun til pædagoger
der både indgår i undervisningen i folkeskolen og i bemandingen i SFO,
skal opdeles således, at regnskabet afspejler den faktiske fordeling af res-
sourceforbruget mellem SFO og folkeskolen. Det gælder fx også ledere,
der varetager opgaver inden for begge områder. Det er samtidig betonet,
at det er vigtigt, at regnskabet for både SFO og skoleområdet er informa-
tivt, dvs. at det er retvisende og viser det faktiske ressourceforbrug, der
anvendes på de to områder.
De kommunale regnskaber er underlagt krav om revision. I henhold til
den kommunale styrelseslovs § 42, stk. 2, 2. pkt., skal revisionen bl.a. ef-
terprøve, om regnskabet er rigtigt, og om de dispositioner, der er omfat-
17. maj 2022
Sagsnr.: 22/08009
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 207: Spm. om korrekt kontering af pædagogers arbejdstid, til børne- og undervisningsministeren
tet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse med meddelte bevil-
linger, kommunalbestyrelsens øvrige beslutninger, love og andre forskrif-
ter samt med indgåede aftaler og sædvanlig praksis.
Efterprøvelsen af, om kommunens regnskab er rigtigt, indebærer bl.a. en
kontrol af, om den talmæssige opstilling stemmer, om de indtægter og
udgifter, der er anført i årsregnskabet, er rigtigt indgået henholdsvis af-
holdt, og om årsregnskabets indtægter og udgifter med rette er henført til
det pågældende regnskabsår. Det påhviler også revisionen at påse, at
kommunens økonomiske forvaltning er i overensstemmelse med, herun-
der har den fornødne hjemmel i, lovgivningen.
Revisionen omfatter alle under kommunalbestyrelsen hørende regn-
skabsområder. Det betyder dog ikke, at alle områder skal gennemgås
hvert år, men der skal foretages en stikprøvekontrol af enkeltområder,
revisionen må udvælge på grundlag af en vurdering af bl.a. områdernes
væsentlighed og risikoen for uhensigtsmæssigheder.
Revisionens kontrol af regnskabets rigtighed foretages endvidere på
grundlag af en regelmæssig kritisk gennemgang af kommunens regn-
skabsføring, som revisionen er forpligtet til efter den kommunale styrel-
seslovs § 42, stk. 3. Revisionen skal som led heri kontrollere, om de ind-
tægter, der faktisk oppebæres, og de udgifter, der faktisk afholdes, bogfø-
res i det regnskabsår, hvortil indtægten eller udgiften skal henføres, om
bogføringen i øvrigt er korrekt og behørigt dokumenteret ved regnskabs-
bilag, forsynet med forskriftsmæssige godkendelsespåtegninger, og om
de i forbindelse hermed etablerede procedurer og kontrolforanstaltninger
udgør et betryggende grundlag for, at kommunens bogføring giver et
korrekt billede af kommunens økonomiske forvaltning.”
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
2