Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del
Offentligt
2568468_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 200 (Alm. del):
I brev af 5. april 2022 har udvalget efter ønske fra Lotte Rod (RV) stillet
mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 200:
Specialundervisningstaksten til almene efterskoler har været låst siden
2016, selvom der er stigende specialundervisningsaktivitet. Taksten til
den enkelte elev er således faldet knap 30 pct. fra 2017 til 2022. Mener
ministeren, at det er rimeligt, at efterskoler, der tager et større socialt an-
svar, bliver straffet økonomisk, hver gang de optager en ny elev, og vil
regeringen overveje i stedet at indføre et aktivitetsbaseret tilskudssystem,
som det gælder for alle andre elever på efterskole?
Svar:
I 2017/2018 trådte en ny taxametermodel for tilskud til specialundervis-
ning og anden specialpædagogisk bistand på efterskoler og frie fagskoler
i kraft. En tilsvarende ny model for tilskud til inklusion var allerede ble-
vet implementeret på finansloven for 2016, jf.
Lov om ændring af lov om fri-
skoler og private grundskoler m.v. og lov om efterskoler og frie fagskoler
af 19. maj
2015.
Med denne model yder staten tilskud til inklusion, specialundervisning
og anden specialpædagogisk bistand til efterskoler og frie fagskoler efter
en taxametermodel, som erstattede den daværende model, hvor skolerne
fik tilskud efter individuel vurdering af elevens behov.
Tilskud til inklusion, specialundervisning og anden specialpædagogisk bi-
stand beregnes under den nuværende tilskudsmodel på baggrund af an-
tallet af årselever til specialundervisning og anden specialpædagogisk bi-
stand i skoleåret, der slutter i året før finansåret. Takstfastsættelsen sker
på baggrund af en for finansåret fastsat bevilling og den gennemførte ak-
tivitet i skoleåret, der slutter i året før finansåret. Den fastsatte bevilling
videreføres fra år til år med samme størrelse via en pris- og lønregulering
3. maj 2022
Sags nr.: 22/07113
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 200: Spm. om specialundervisningstaksten til almene efterskoler, til børne- og undervisningsministeren
af puljen. Ændringer i taksterne sker således primært på baggrund af år-
lige ændringer i aktiviteten, dvs. antallet af elever med behov for special-
undervisning mv.
Hensigten med denne taxametermodel var at skabe budgetsikkerhed for
både staten og skolerne, idet beregningsgrundlaget for skolernes tilskud
består af historisk kendte elevtal og således ligger fast forud for et fi-
nansår. Dette skulle give skolerne et sikrere grundlag for planlægning af
skolens specialundervisningsaktiviteter til elevernes bedste. Derudover
skulle den nye taxametermodel skabe større dispositionsfrihed for sko-
lerne, ligesom det var en betydelig forenkling i forhold til den hidtidige
individuelle sagsbehandling.
I 2017 var taksten for specialundervisning og anden specialpædagogisk
bistand på almene efterskoler 129.210 kr. (2022-pl) og i 2022 er denne
85.466 kr. svarende til et fald på 34 pct. Det skyldes en stigende aktivitet.
Således blev der i 2017 udbetalt tilskud for 363 årselever med behov for
specialundervisning, hvilket var steget til 552 årselever i 2022.
Efterskolerne har generelt set en god økonomi. I 2020 havde eftersko-
lerne et ordinært årsresultat på 248,2 mio. kr. og en overskudsgrad på
5,4. Efterskolerne kan som fri skoleform selv disponere over tilskud og
således allokere ressourcer efter behov. Skolens øvrige indtægter fra til-
skud og deltagerbetaling kan således også indgå i tilrettelæggelsen af til-
bud for denne elevgruppe.
Selve tilskudsmodellen er fastsat i loven, hvorved en afskaffelse af den
eksisterende puljemodel med en fastsat bevilling vil kræve lovændring.
Puljens størrelse er anført i lovens bemærkninger, og den vurderes såle-
des at kunne blive politisk reguleret i forbindelse med de årlige finans-
love uden en ændring af efterskoleloven.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
2