Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 200 (Alm. del):
I brev af 5. april 2022 har udvalget efter ønske fra Lotte Rod (RV) stillet
mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 200:
Specialundervisningstaksten til almene efterskoler har været låst siden
2016, selvom der er stigende specialundervisningsaktivitet. Taksten til
den enkelte elev er således faldet knap 30 pct. fra 2017 til 2022. Mener
ministeren, at det er rimeligt, at efterskoler, der tager et større socialt an-
svar, bliver straffet økonomisk, hver gang de optager en ny elev, og vil
regeringen overveje i stedet at indføre et aktivitetsbaseret tilskudssystem,
som det gælder for alle andre elever på efterskole?
Svar:
I 2017/2018 trådte en ny taxametermodel for tilskud til specialundervis-
ning og anden specialpædagogisk bistand på efterskoler og frie fagskoler
i kraft. En tilsvarende ny model for tilskud til inklusion var allerede ble-
vet implementeret på finansloven for 2016, jf.
Lov om ændring af lov om fri-
skoler og private grundskoler m.v. og lov om efterskoler og frie fagskoler
af 19. maj
2015.
Med denne model yder staten tilskud til inklusion, specialundervisning
og anden specialpædagogisk bistand til efterskoler og frie fagskoler efter
en taxametermodel, som erstattede den daværende model, hvor skolerne
fik tilskud efter individuel vurdering af elevens behov.
Tilskud til inklusion, specialundervisning og anden specialpædagogisk bi-
stand beregnes under den nuværende tilskudsmodel på baggrund af an-
tallet af årselever til specialundervisning og anden specialpædagogisk bi-
stand i skoleåret, der slutter i året før finansåret. Takstfastsættelsen sker
på baggrund af en for finansåret fastsat bevilling og den gennemførte ak-
tivitet i skoleåret, der slutter i året før finansåret. Den fastsatte bevilling
videreføres fra år til år med samme størrelse via en pris- og lønregulering
3. maj 2022
Sags nr.: 22/07113