Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del
Offentligt
2568122_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
spørgsmål 197
I brev af 4. april 2022 har udvalget efter ønske fra Lotte Rod (RV) stillet
mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 197:
”Ministeren bedes oplyse, hvad det vil koste at indføre hhv. to-lærer
eller
to-voksen (en lærer og en pædagog) ordninger for hele fagrækken, frareg-
net fuld konvertering af understøttende undervisning? Herunder bedes
ministeren specificere,
hvordan udgiften er fordelt på hvert klassetrin.”
Svar:
Børne- og Undervisningsministeriet kan ikke vurdere udgifterne forbun-
det med en to-lærer- eller to-voksen-ordning i folkeskolen. Det vil i givet
fald forudsætte udarbejdelse af en konkret model for ordningerne, her-
under antal klokketimer med en sådan ordning, og for afviklingen af den
understøttende undervisning.
Der kan dog opstilles et beregningseksempel for en to-lærer- og to-vok-
sen-ordning. Beregningseksemplerne forudsætter, at en to-lærer-ordning
varetages af to lærere, mens en to-voksen-ordning varetages af én lærer
og én pædagog. Det forudsættes videre, at ordningerne indføres i en
klokketime ugentligt pr. fag fra bh. til 10. klasse.
På den baggrund skønnes en to-lærer-ordning at medføre kommunale
merudgifter til lærerlønninger på 6,2 mia. kr. årligt efter fuld indfasning
(inkl. 20 pct. overhead og i 2022-pl). En to-voksen-ordning skønnes at
medføre kommunale merudgifter til pædagoglønninger på 4,2 mia. kr. år-
ligt efter fuld indfasning (inkl. 20 pct. overhead og i 2022-pl). Bereg-
ningseksemplerne inkluderer alene personalerelaterede omkostninger og
ikke eventuelle supplerende omkostninger forbundet med etablering af
to-lærer- eller to-voksen-ordninger i den nævnte størrelsesorden.
Såfremt alle understøttende undervisningstimer i bh. til 9. klasse fjernes,
vil det frigøre ressourcer på ca. 1,5 mia. kr. årligt (inkl. 20 pct. overhead
3. maj 2022
Sagsnr.: 22/07083
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 197: Spm. om, hvad det vil koste at indføre hhv. to-lærer eller to-voksen (en lærer og en pædagog) ordninger for hele fagrækken, til børne- og undervisningsministeren
2568122_0002.png
og i 2022-pl). Der er ikke understøttende undervisning i 10. kl. Der er ta-
get højde for, at fjernelsen af al understøttende undervisning vil afkorte
skoleugen, som parallelt vil medføre merudgifter til et øget pasningsbe-
hov i bh. til 6. klasse. Fratrukket provenuet ved afskaffelse af understøt-
tende undervisning skønnes to-lærer-ordningen at medføre kommunale
merudgifter på 4,6 mia. kr. årligt efter fuld indfasning (inkl. 20 pct. over-
head og i 2022-pl), og to-voksen-ordningen skønnes at medføre kommu-
nale merudgifter på 2,7 mia. kr. efter fuld indfasning (inkl. 20 pct. over-
head og i 2022-pl).
De skønnede udgifter forbundet med en to-lærer- og to-voksen-ordning
i én klokketime om ugen pr. fag fraregnet al understøttende undervisning
efter fuld indfasning fremgår af tabel 1 fordelt pr. klassetrin.
Tabel 1. Beregningseksempel for ekstra undervisende personale 1 time ugentligt pr. fag
Bh. kl.
Undervisningstimer
med ekstra undervi-
sende personale pr.
klasse årligt*
1. kl
2. kl
3. kl
4. kl.
5. kl.
6. kl.
7. kl.
8. kl.
9. kl.
10. kl. I alt
240
320
320
400
400
480
480
400
480
480
320
4.320
To-lærer-ordning,
samlede årlige udgif-
ter (mia. kr., 2022-pl)
Herunder merudgifter
ved to-lærer-ordning**
Herunder frigjorte res-
sourcer ved fjernelse af
UUV***
0,2
0,3
-0,1
0,4
0,5
-0,1
0,4
0,5
-0,1
0,6
0,6
-0,1
0,4
0,6
-0,2
0,6
0,8
-0,2
0,6
0,8
-0,2
0,3
0,6
-0,3
0,5
0,7
-0,2
0,5
0,7
-0,2
0,1
0,1
0,0
4,6
6,2
-1,5
To-voksen-ordning,
samlede årlige udgif-
ter (mia. kr., 2022-pl)
Herunder merudgifter
ved to-voksen-ord-
ning**
Herunder frigjorte res-
sourcer ved fjernelse af
UUV***
0,1
0,2
0,3
0,4
0,2
0,4
0,3
0,1
0,3
0,3
0,1
2,7
0,2
0,3
0,3
0,4
0,4
0,5
0,5
0,4
0,5
0,5
0,1
4,2
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,2
-0,2
-0,2
-0,3
-0,2
-0,2
0,0
-1,5
Anm.: Tal er afrundet til nærmeste 0,1 mia. kr., hvorfor totalen ikke summer.
*Antallet af undervisningstimer med ekstra undervisende personale er baseret på antallet af fag på de enkelte klasse-
trin. Bh. kl. har ikke fagopdelte timer, hvorfor antallet af undervisningstimer med ekstra undervisende personale
følger de seks kompetenceområder, som undervisningen gives inden for.
**Det er forudsat, at det ekstra personale til to-lærer- og to-voksen-ordningerne skal have samme forberedelsestid,
som der på nuværende tidspunkt afsættes til understøttende undervisning, og at personaleomkostningerne vil mod-
svare normerne aftalt med KL i forbindelse med DUT-forhandlinger på området. Udgiftsskønnet er desuden bereg-
net som antal undervisningstimer med ekstra personale pr. klasse ganget antal klasser i alt, som er fastsat på bag-
grund af elevtallet i folkeskolen ekskl. elever i segregerede specialundervisningstilbud fordelt med den gennemsnit-
lige klassekvotient. Skønnet er inkl. 20 pct. overhead.
***De skønnede frigjorte ressourcer er beregnet med udgangspunkt i de gældende regler for antal timers understøt-
tende undervisning årligt pr. klassetrin. Endelig er skønnet fratrukket udgifterne forbundet i det øgede pasningsbe-
hov i bh.
6. kl., som følger af, at skoleugen afkortes i forlængelse af fjernelsen af den understøttende undervisning.
Omkostningerne forbundet med det øgede pasningsbehov og timesatser for det undervisende personale er beregnet
i henhold til normerne aftalt med KL i forbindelse med DUT-forhandlinger på området. Skønnet er inkl. 20 pct.
overhead.
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriets egne beregninger.
2
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 197: Spm. om, hvad det vil koste at indføre hhv. to-lærer eller to-voksen (en lærer og en pædagog) ordninger for hele fagrækken, til børne- og undervisningsministeren
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
3