Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 15 (Alm. del):
I brev af 19. oktober 2021 har udvalget efter ønske fra Katarina Ammitz-
bøll (KF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre for de såkaldte klimaerhvervsskoler, herunder
oplyse 1) hvor skolerne skal placeres, 2) definitionen på en klimaerhvervs-
skole
–
hvad betyder klima i en erhvervsskole kontekst, 3) hvordan bevil-
lingen tænkes udmøntet, 4) om der vil blive stillet særlige krav til skolerne,
5) om der er særlige uddannelser, der vil blive lagt vægt på, 6) hvordan
man vil måle, om skolerne leverer og bidrager til klima og omstilling, 7)
hvor ønsker man at eleverne kommer i praktik og endelig 8) om der er
planlagt en evaluering af initiativet.
Svar:
Klimaerhvervsskoler indgår i regeringens udspil om
Danmark kan mere 1.
Som det fremgår af udspillet, ønsker regeringen, at klimaerhvervsskoler
skal være kendetegnet ved at tilbyde erhvervs-og efteruddannelse, der sær-
ligt bidrager til at opfylde klimamålsætningerne ved at være kraftcentre for
uddannelse og kompetenceudvikling til grøn omstilling.
Klimaerhvervsskolerne skal ligeledes være kendetegnet ved at skulle op-
rettes i bygninger og faciliteter af en høj kvalitet i bæredygtige materialer i
fleksible uddannelsesmiljøer, som løbende og effektivt kan tilpasse sig ud-
vikling af nye teknikker og nye behov.
Hvad angår uddannelser på klimaerhvervsskolerne lægger regeringen op
til, at skolerne skal tilbyde erhvervs- og efteruddannelser inden for sekto-
rer, der bidrager til at opfylde klimamålsætningerne i 2030 og på længere
sigt i 2050. Det gælder f.eks. uddannelserne inden for landbrugs-, trans-
port-, energi-, byggeri-, industri- og affaldssektoren. Desuden skal klima-
erhvervsskolerne etableres i tæt samarbejde med erhvervslivet, arbejds-
markedets parter og de faglige udvalg.
16. november 2021
Sagsnr.: 21/21473