Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del
Offentligt
2554335_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
spørgsmål 145
I brev af 10. marts 2022 har udvalget efter ønske fra (MFU) Jan E. Jør-
gensen (V) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 145:
Vil ministeren redegøre for, hvad der gælder af regler, hvis en kommune
sælger ledig kapacitet, dvs. tomme pladser i henholdsvis en skole eller en
daginstitution til børn fra andre kommuner. Vil kommunen få dækket
sine udgifter, herunder en forholdsmæssig andel af udgifterne til energi,
rengøring, administration, buskørsel, udflugter, skolebetjent, vedligehol-
delse, IT, bøger, legetøj, lærere, pædagoger, ledelse m.v.?
Svar:
Vedr. gældende regler for køb af pladser i en daginstitution i anden kommune
Indledningsvis skal det bemærkes, at kommunalbestyrelsen er forpligtet
til at sørge for, at der er det nødvendige antal pladser i dagtilbud. Plad-
serne kan bestå af tilbud i forældrenes opholdskommune eller i en anden
kommune, hvori opholdskommunen råder over pladser under hensynta-
gen til, at afstanden mellem dagtilbud og hjem eller arbejde m.v. er rime-
lig i forhold til den konkrete familie. Kommunalbestyrelsen kan ikke
henvise forældre til at søge optagelse i et tilbud i en anden kommune,
hvor opholdskommunen ikke råder over pladser.
I nedenstående svar er der, for så vidt angår køb af pladser i daginstituti-
oner, lagt til grund, at der spørges til muligheden for, at en kommune (X)
kan sælge et antal tomme pladser i egne daginstitutioner til en anden
kommune (Y), hvor Y-kommune kan lade de pågældende pladser indgå
som led i Y-kommunes opfyldelse af pasningsgarantien efter dagtilbuds-
lovens § 23. Det er i svaret videre lagt til grund, at X-kommune har en
frokostordning, hvor udgifterne til frokosten ikke indgår i de budgette-
rede bruttodriftsudgifter for en plads i daginstitution, men opgøres sær-
skilt, jf. dagtilbudslovens § 16 a, stk. 1, og § 32 a.
5. april 2022
Sagsnr.: 22/05077
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 145: MFU spm. om, hvad der gælder af regler, hvis en kommune sælger ledig kapacitet, dvs. tomme pladser i henholdsvis en skole eller en daginstitution til børn fra andre kommuner, til børne- og undervisningsministeren
2554335_0002.png
Udgiften til en plads i en daginstitution består af et kommunalt tilskud og
en egenbetaling. Kommunalbestyrelsens tilskud til en plads i en kommu-
nal, selvejende og udliciteret daginstitution skal mindst udgøre 75 pct. og
forældrenes egenbetaling maksimum 25 pct. af de budgetterede brutto-
driftsudgifter for ophold i daginstitutioner, eksklusiv udgifter til et sundt
frokostmåltid efter § 16 a, stk. 1, og ejendomsudgifter, herunder husleje
og vedligeholdelse, jf. dagtilbudslovens § 32, stk. 1 og 2. Kommunen kan
efter dagtilbudslovens § 32, stk. 5, vælge, om kommunens tilskud og for-
ældrenes egenbetaling skal beregnes på grundlag af de budgetterede brut-
todriftsudgifter for den enkelte daginstitution eller på grundlag af de gen-
nemsnitlige budgetterede bruttodriftsudgifter for daginstitutioner af
samme type i kommunen.
Kommunens bruttodriftsudgift er den samlede udgift ved at drive en
daginstitution før indtægter fra forældrenes egenbetaling for en plads i
daginstitution. Med undtagelse af udgifter til kommunens myndigheds-
opgaver som eksempelvis tilsyn, sprogvurderinger, administration mv., er
udgangspunktet, at en kommune alene kan indregne udgifter i brutto-
driftsudgiften, der vedrører selve driften af daginstitutionen. Bruttodrifts-
udgiften udgør beregningsgrundlaget for kommunens tilskud og foræl-
drenes egenbetaling.
Nedenstående er eksempler på typer af udgifter, der skal indregnes i
bruttodriftsudgiften samt hvilke udgifter, der ikke vil kunne indregnes:
Anlægsudgifter og ejendomsrelaterede udgifter, der skal indregnes i bruttodriftsudgiften
Løbende nyanskaffelser af inventar, når anskaffelsen ikke sker i for-
bindelse med nybygning eller om- og tilbygning af dagtilbud.
Nyanskaffelser, der er børnerelaterede, som legeredskaber, borde og
stole m.v.
Løbende driftsudgifter vedrører den faste ejendom, herunder for-
brugsafgifter vedr. ejendommen som udgifter til renovation, vand,
vandafledningsafgift, el, gas, varme m.v.
Forsikring, der ikke vedrører ejendommen, som f.eks. arbejdsulyk-
kesforsikring m.v.
Udgifter til renholdelse, vask, vinduespolering og lignende renhol-
delse, herunder kan vask på vaskeri eller anskaffelse af vaskemaskine
indgå.
Udgifter til almindelig daglig vedligeholdelse af institutionerne med
småreparationer og lignende både af udenomsarealer og indvendig
vedligeholdelse.
Anlægsudgifter og ejendomsrelaterede udgifter, der ikke kan indregnes i bruttodrifts-
udgiften
Anlægsudgifter, herunder udgifter til om- og tilbygninger og alle ved-
ligeholdelsesudgifter i umiddelbar forbindelse hermed.
Udgifter til installationer i fast forbindelse med dagtilbuddets ejen-
dom, f.eks. varmeanlæg, tilslutning til fjernvarme og større antenne-
anlæg.
2
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 145: MFU spm. om, hvad der gælder af regler, hvis en kommune sælger ledig kapacitet, dvs. tomme pladser i henholdsvis en skole eller en daginstitution til børn fra andre kommuner, til børne- og undervisningsministeren
Anskaffelse af fast inventar i forbindelse med dagtilbuddets ibrugtag-
ning mv.
Renter og afdrag i fast ejendom.
Lønudgifter
Løn m.v. til medarbejdere i dagtilbuddene skal indregnes i bruttodrifts-
udgiften og udgør langt den største andel af udgifterne til daginstitutions-
drift.
Ansatte i den kommunale forvaltning (pædagogiske konsulenter m.fl.)
Løn til ansatte i den kommunale forvaltning, som har direkte opgaver i
relation til dagtilbuddene som f.eks. pædagogiske konsulenter og institu-
tionskonsulenter mv., skal indregnes.
Såfremt de ansatte har opgaver i relation til administration og myndig-
hedsopgaver, som f.eks. tilsyn og visitation, kan udgifterne ikke indreg-
nes i bruttodriftsudgiften for daginstitutioner.
Opgaver, som er knyttet til udførelse af det pædagogiske arbejde, skal
indregnes. F.eks. supervision/træning af personale, ledelse af institutio-
nen, uddannelse, pædagogisk ledelse, ledelse af støttepædagogkorps.
Det kan være nødvendigt at foretage en opdeling af lønudgifterne, så kun
den del, der ikke er myndighedsudøvelse, indregnes i bruttodriftsudgif-
ten. Opdelingen kan ske på baggrund af kommunens skønsmæssige vur-
dering.
Børnerelaterede udgifter
Udgifter, der er knyttet til hverdagen i dagtilbuddene, skal indregnes.
Der kan være tale om udgifter til beskæftigelsesmaterialer, IT-udstyr til
børnenes aktiviteter, legetøj, bøger og lignende. Udgifter knyttet til hygi-
ejniske forhold som vask, bleer, sæbe m.v. kan også indregnes. Transport
som led i aktiviteter med børnene i daginstitutionen skal indregnes, f.eks.
udgifter til klippekort. Udgiften til befordring til udflytterbørnehaver kan
ikke indregnes.
For en nærmere uddybning af, hvilke typer af udgifter, kommunen skal
indregne i bruttodriftsudgiften, herunder i relation til udgifter til støtte til
børn, tolkebistand, moms mv., henvises til de specielle bemærkninger til
§ 31 i lovforslag nr. L 170 om lov om dag-, fritids- og klubtilbud mv. til
større børn og unge (dagtilbudsloven), fremsat den 28. februar 2007, fol-
ketingssamling 2006/07 samt ’Vejledning nr. 9101 27.2.2015 om dagtil-
bud’.
Hvilke udgifter vil X-kommune få dækket ved salg af pladser i daginstitutioner til Y
-kommune?
3
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 145: MFU spm. om, hvad der gælder af regler, hvis en kommune sælger ledig kapacitet, dvs. tomme pladser i henholdsvis en skole eller en daginstitution til børn fra andre kommuner, til børne- og undervisningsministeren
Såfremt X-kommune i forhold til egne borgere har valgt at beregne det
kommunale tilskud og forældrenes egenbetaling til en plads i daginstitu-
tion på baggrund af de gennemsnitlige budgetterede bruttodriftsudgifter
for daginstitutioner af samme type i kommunen, jf. dagtilbudslovens §
32, stk. 5, vil X-kommune kunne få dækket sin gennemsnitlige brutto-
driftsudgift til en plads i daginstitution af samme type ved salg af pladser
til Y-kommune.
X-kommune vil i forlængelse heraf få dækket sine gennemsnitlige drifts-
udgifter til fx rengøring, transport som led i aktiviteter med børnene, al-
mindelig daglig vedligeholdelse af institutionerne med småreparationer,
udgifter knyttet til hverdagen i dagtilbuddene fx IT-udstyr knyttet til bør-
nenes aktiviteter, legetøj, legeredskaber, bøger m.v., løn til medarbejdere,
løbende driftsudgifter i tilknytning til ejendommen som udgifter til reno-
vation, vand, vandafledningsafgift, el, gas, varme m.v., jf. beskrivelse af,
hvad der kan indgå i bruttodriftsudgiften ovenfor.
Endelig skal det bemærkes, at børn, der får tilbudt en plads i en anden
kommune som led i opholdskommunens opfyldelse af pasningsgaran-
tien, vil skulle betale for pladsen i medfør af de almindelige regler i kapi-
tel 5 i dagtilbudsloven om tilskud til dagtilbud i opholdskommunen, jf.
dagtilbudslovens §§ 31 og 32, og §§ 33 og 34.
Folkeskoleområdet
På folkeskoleområdet kan kommuner efter overenskomst med en anden
kommune henvise elever til undervisning i en anden kommunes skoler. I
overenskomsten fastlægges den nærmere aftale om elevens undervisning
og herunder betaling for undervisningen. Henvisning til en anden kom-
munes skoler kan kun omfatte elever på 7.-10. klassetrin og elever, der
skal undervises i specialklasser eller specialskoler, samt elever fra kom-
munens yderdistrikter, der har nærmere til nabokommunens skole.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
4