Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
–
spørgsmål 145
I brev af 10. marts 2022 har udvalget efter ønske fra (MFU) Jan E. Jør-
gensen (V) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 145:
Vil ministeren redegøre for, hvad der gælder af regler, hvis en kommune
sælger ledig kapacitet, dvs. tomme pladser i henholdsvis en skole eller en
daginstitution til børn fra andre kommuner. Vil kommunen få dækket
sine udgifter, herunder en forholdsmæssig andel af udgifterne til energi,
rengøring, administration, buskørsel, udflugter, skolebetjent, vedligehol-
delse, IT, bøger, legetøj, lærere, pædagoger, ledelse m.v.?
Svar:
Vedr. gældende regler for køb af pladser i en daginstitution i anden kommune
Indledningsvis skal det bemærkes, at kommunalbestyrelsen er forpligtet
til at sørge for, at der er det nødvendige antal pladser i dagtilbud. Plad-
serne kan bestå af tilbud i forældrenes opholdskommune eller i en anden
kommune, hvori opholdskommunen råder over pladser under hensynta-
gen til, at afstanden mellem dagtilbud og hjem eller arbejde m.v. er rime-
lig i forhold til den konkrete familie. Kommunalbestyrelsen kan ikke
henvise forældre til at søge optagelse i et tilbud i en anden kommune,
hvor opholdskommunen ikke råder over pladser.
I nedenstående svar er der, for så vidt angår køb af pladser i daginstituti-
oner, lagt til grund, at der spørges til muligheden for, at en kommune (X)
kan sælge et antal tomme pladser i egne daginstitutioner til en anden
kommune (Y), hvor Y-kommune kan lade de pågældende pladser indgå
som led i Y-kommunes opfyldelse af pasningsgarantien efter dagtilbuds-
lovens § 23. Det er i svaret videre lagt til grund, at X-kommune har en
frokostordning, hvor udgifterne til frokosten ikke indgår i de budgette-
rede bruttodriftsudgifter for en plads i daginstitution, men opgøres sær-
skilt, jf. dagtilbudslovens § 16 a, stk. 1, og § 32 a.
5. april 2022
Sagsnr.: 22/05077