Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del
Offentligt
2553340_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
spørgsmål 141
I brev af 4. marts 2022 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 141:
Ministeren bedes oplyse, om kommunerne i forlængelse af inklusionsef-
tersynet fra 2016 flytter midler fra det almene område til specialområdet,
når der sker segregation.
Svar:
Det kommunale regnskabssystem gør det ikke muligt at adskille udgifter
til den almindelige undervisning og udgifterne til segregeret specialunder-
visning i specialklasser i folkeskolen. Det er alene muligt at opgøre udgif-
ter til regionale og kommunale specialskoler separat.
Udgifterne til regionale specialskoler har ligget stabilt siden 2016. Udgif-
terne til kommunale specialskoler og interne skoler i dagbehandlingstil-
bud og på anbringelsessteder er i 2020 steget med ca. 0,2 mia. kr. sam-
menlignet med 2016 svarende til en stigning på 3,2 pct.,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Samlede udgifter til folkeskolen m.fl.
2016 2017 2018 2019 2020
Samlede udgifter til folkeskolen m.fl. (mia. kr., 2022-pl)*
-
-
Heraf udgifter til specialundervisning i regionale tilbud
Heraf udgifter til kommunale specialskoler og interne skoler
i dagbehandlingstilbud og på anbringelsessteder
45,1
0,2
5,6
45,0
0,2
5,6
44,8
0,2
5,6
44,3
0,2
5,7
43,9
0,2
5,8
1. april 2022
Sagsnr.: 22/04615
Anm.: Tal er afrundet til nærmeste 0,1 mia. kr. *De kommunale udgifter omfatter folkeskoler, specialunder-
visning i regionale tilbud, kommunale specialskoler og interne skoler i dagbehandlingstilbud og på
anbringelsessteder samt efter- og videreuddannelse i folkeskolen.
Kilde: Danmarks Statistik (REGK31) og Børne- og Undervisningsministeriets egne beregninger.
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 141: Spm. om inklusionseftersynet fra 2016 flytter midler fra det almene område til specialområdet, når der sker segregation, til børne- og undervisningsministeren
I samme periode er det samlede elevtal i folkeskolen faldet, mens der har
været en stigning i elevtallet i specialskoler.
Oplysninger om udviklingen i kommunernes udgifter til segregeret speci-
alundervisning, herunder i specialklasser på folkeskoler, vil kræve en sær-
skilt undersøgelse i kommunerne.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
2