Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del
Offentligt
2476083_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg
Dato: 10-11-2021
Enhed: FOPS
Sagsbeh.: SUMMSB
Sagsnr.: 2116663
Dok. nr.: 1981062
Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg har den 14. oktober 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 13 (Alm. del) til sundhedsministeren, børne- og undervisningsministe-
ren og social- og ældreministeren som hermed besvares på vegne af alle tre ministre.
Spørgsmål nr. 13:
”Vil
ministrene kommentere oplæg og materiale fra foretrædet med Vidensråd for
Fore-byggelse om rapporten: Hvert sjette barn har mentale helbredsproblemer,
jf. BUU alm. del - bilag 4 og bilag 14 (internt).”
Svar:
Det er bekymrende læsning, når det i rapporten anføres, at hver sjette barn under
10 år har mentale helbredsproblemer eller udviklet en psykisk lidelse. Det kan have
store konsekvenser for barnets sundhed og videre færden i ungdoms- og voksenlivet.
Som rapporten peger på, er det afgørende med en forebyggende og tidlig indsats,
dels for at gribe børn i tide inden problemerne opstår, dels for at sikre, at proble-
merne ikke forværres inden den rette hjælp gives.
Vi skal forebygge og tidligt opspore over en bred kam, men også have særlig fokus på
dem, som er særligt sårbare med øget risiko for at udvikle dårlig mental sundhed eller
en egentlig psykisk lidelse. I den forbindelse har social- og ældreministeren oplyst føl-
gende:
”Jeg
noterer mig, at rapporten nævner socialt udsatte børn som i særlig risiko for at
udvikle mentale helbredsproblemer, fx på grund af deres forældres psykiske sygdom
og/eller misbrug eller manglende forældreevner. Hertil kan jeg oplyse, at kommu-
nerne efter serviceloven er forpligtet til at yde hjælp og støtte til alle udsatte børn,
unge og deres familier uanset årsagen til deres behov for støtte og hjælp. Dette kan
f.eks. være hjælp eller støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet eller pæda-
gogisk støtte. Denne hjælp er central, når familier fx oplever særligt belastede perio-
der grundet mentale helbredsproblemer hos barnet eller i familien.
Derudover vil jeg i relation til anbefalingen om at styrke indsatsen i familierne nævne,
at der i den politiske aftale om Børnene Først bl.a. indgår et initiativ om at under-
støtte udbredelsen af familiehuse i hele landet. Familiehuset kan med fokus på det
tidligt forbyggende arbejde rumme indsatser fra sundhedsområdet, såsom fx jorde-
moderkonsultation, men også gruppebaserede indsatser som fx sorggrupper, net-
værksgrupper og forældrekurser ved fx familieterapeuter eller psykologer. Endelig
kan der bygges bro til andre indsatser i kommunen fx jobcenteret, civilsamfundsorga-
nisationer mv.
Fsva. rapportens fokus på det rette match mellem et anbragt barn og plejefamiliens
kompetencer, som en beskyttelsesfaktor mod psykisk mistrivsel, så indgår der i afta-
len om Børnene Først også et initiativ om en reform af plejefamilieområdet. Plejefa-
miliernes vilkår skal forbedres, og derfor nedsættes en arbejdsgruppe med deltagelse
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om at kommentere oplæg og materiale fra foretrædet med Vidensråd for Forebyggelse om rapporten: Hvert sjette barn har mentale helbredsproblemer, til børne- og undervisningsministeren, social- og ældreministeren og sundhedsministeren
af relevante parter, herunder KL, som skal komme med konkrete forslag fastlæggelse
af organiseringen og opgaver, herunder se på efteruddannelse og supervision til ple-
jefamilierne.
Desuden vil jeg i relation til indsatsen til anbragte børn og unge, herunder også dem i
psykisk mistrivsel, fremhæve Evalueringen af det specialiserede socialområde, som
regeringen har igangsat i 2020 med støtte fra Enhedslisten, Radikale Venstre, Sociali-
stisk Folkeparti og Alternativet i 2020. Evalueringen skal bl.a. afdække de tilbud, der
findes på det specialiserede socialområde, de forskellige målgrupper og deres behov
samt den strukturelle opbygning af det specialiserede socialområde, hvor der bl.a. ses
på visitation og kvalitet i indsatserne. Evalueringen skal dermed belyse, om de rigtige
tilbud af rette kvalitet og specialisering er tilstede i kommunerne for de forskellige
målgrupper.”
Herudover har
regeringen
generelt stort fokus på betydningen af tidlige indsatser og
tiltag, der forbedrer kvaliteten og øger den generelle trivsel blandt børn og unge i
dagtilbud og skole. Børne- og undervisningsministeren har i den forbindelse oplyst
følgende:
”På dagtilbudsområdet vil regeringen styrke kvaliteten på
dagtilbudsområdet:
Med Aftalen om minimumsnormeringer af 5. december 2020 er det aftalt, at
der fra 2024 skal indføres lovbundne minimumsnormeringer på minimum 1
pædagogisk personale pr. 3 børn i vuggestuer og minimum 1 pædagogisk
personale pr. 6 børn i børnehaver. Det er ligeledes aftalt, at videreføre og
sammenlægge to eksisterende puljer til sociale normeringer på i alt ca. 327,5
mio. kr. årligt varigt. Det er endvidere aftalt en opkvalificeringspulje, som
skal sikre mere uddannet personale i dagtilbud og et styrket tilsyn, der kan
være med til at understøtte arbejdet med kvalitet i dagtilbud. Endelig er det
aftalt at styrke tilsynet med dagtilbud gennem dels nye lovgivningsmæssige
minimumskrav til det kommunale tilsyn med dagtilbud, og dels gennem
etableringen af et statsligt tilsynsrejsehold.
Med Aftalen om kommunernes økonomi for 2022 er regeringen og KL enige
om løbende at følge udviklingen af kvalitet i dagtilbud, herunder rammerne,
læringsmiljøerne og hvilken betydning det har for børnenes læring, udvik-
ling, trivsel og dannelse. Derfor er der igangsat et arbejde med en kvalitets-
undersøgelse på dagtilbudsområdet, der tager afsæt i den styrkede pædago-
giske læreplan, den danske dagtilbudstradition og relevante data.
På grundskoleområdet vil regeringen styrke børn og unges generelle trivsel ved:
Trivselsråd: Der skal nedsættes et Trivselsråd, der skal komme med anbefa-
linger til tiltag, der kan mindske mistrivslen blandt børn og unge.
Evalueringen af inklusion og specialpædagogisk bistand: Evalueringen for-
ventes afsluttet primo 2022. Den vil give os viden om udviklingen i elevernes
støttebehov, og hvordan de imødekommes samt de styringsmæssige og øko-
nomiske rammer herfor. Evalueringen vil også se på sammenhængen til ele-
vernes faglige resultater, trivsel og fravær.
Mobning: Rapporten beskriver, at forebyggelse af mobning er et vigtigt ele-
ment i et mentalt sundhedsfremmende skolemiljø. Der er allerede et solidt
fundament for at forebygge mobning med kravet om en antimobbestrategi
og handlingsplaner for afhjælpning af konkrete mobbeproblemer i skolen.
Sammen med folkeskoleforligskredsen og Sammen om skolen vil jeg se på,
hvordan denne indsats kan forbedres.
Side 2
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om at kommentere oplæg og materiale fra foretrædet med Vidensråd for Forebyggelse om rapporten: Hvert sjette barn har mentale helbredsproblemer, til børne- og undervisningsministeren, social- og ældreministeren og sundhedsministeren
Indsatsen over for børn og unge, der er i psykisk mistrivsel og/eller i risiko
for at udvikle en psykisk lidelse i PPR: Med satspuljeaftalen på sundhedsom-
rådet for 2019
2022 er der afsat 120 mio. kr. til dette formål På baggrund
af et fagligt arbejde på tværs af sundheds-, social- og undervisningsområdet
er der udviklet faglige anbefalinger til lettere behandlingsindsatser i PPR. Der
er er givet støtte til 37 kommuner via en ansøgningspulje, der løber fra
2020-2022.”
Jeg kan herudover oplyse, at
indsatsen kan ikke være en ”one-size fits all”. Den skal
tilpasses det enkelte barn og unges behov og muligheder. De kommer fra vidt forskel-
lige familier og har vidt forskellige problemer. Den gode indsats indebærer derfor
ofte et tæt samarbejde mellem forældre, skole, de kommunale indsatser og almen
praksis, som alle er tæt på den unges hverdag, og - når det viser sig at være nødven-
digt
også behandlingspsykiatrien.
Med en række satspuljeaftaler er der på sundhedsområdet afsat midler til at sætte
fokus på børn og unge, der mistrives eller har psykiske lidelser. Der er bl.a. afsat mid-
ler til at udbrede det anonyme lavtærskelstilbud headspace, til at udvikle kommuner-
nes forebyggende tilbud, til at uddanne fagprofessionelle i Mindfulness-Baseret
Stress Reduktion, til at styrke den regionale psykiatris tilstedeværelse i kommunerne,
til en styrket indsats for mennesker med spiseforstyrrelser og selvskade og til forløbs-
programmer for børn og unge med hhv. ADHD, spiseforstyrrelse og angst og/eller de-
pression.
Der er således allerede iværksat en række initiativer mhp. at styrke børn og unges
mentale trivsel og sundhed og øge indsatsen over for de børn og unge, der lider af en
egentlig psykisk lidelse.
Men det er ikke gjort med det. Der er et stort behov for at løfte indsatsen på det
samlede psykiatriområde. Det vil regeringen i et kommende udspil til en 10-års plan
for psykiatrien. Som første skridt i arbejdet er Sundhedsstyrelsen og Socialstyrelsen
sammen i færd med at udarbejde et fagligt oplæg, der beskriver status og udfordrin-
ger på psykiatriområdet og giver bud på, hvordan de opstillede udfordringer kan lø-
ses, og hvordan de bør prioriteres. Udfordringerne i forhold til indsatsen over for
børn og unge med psykiske udfordringer bliver særskilt adresseret i det faglige oplæg.
Samtidig sidder der i styrelsernes følgegruppe repræsentanter med særligt indblik i
på børne- og ungeområdet.
Det faglige oplæg skal afleveres inden årets udgang og danner grundlaget for regerin-
gens udspil til en 10-års plan for psykiatrien.
Rapporten og deres anbefalinger vil indgå i det faglige grundlag til regeringens
kommende 10-års plan for psykiatrien, og jeg forventer, at et af fokusområderne i
udspillet vil være at sikre bedre vilkår for en trængt børne- og ungepsykiatri, og at
planen derudover vil indeholde nogle konkrete initiativer ift. den brede indsats over
for børn og unge, der har psykiske udfordringer, herunder en styrkelse af den
mentale sundhed gennem en stærkere forebyggelse og tidlig opsporing.
Side 3
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om at kommentere oplæg og materiale fra foretrædet med Vidensråd for Forebyggelse om rapporten: Hvert sjette barn har mentale helbredsproblemer, til børne- og undervisningsministeren, social- og ældreministeren og sundhedsministeren
Der er ingen hurtige, nemme løsninger, så der er brug for en gradvis opbygning af
hele området
også når det gælder indsatsen over for børn og unge med psykiske
udfordringer.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Mie Saabye
Side 4