Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del
Offentligt
2544543_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
spørgsmål 125
I brev af 17. februar 2022 har udvalget efter ønske fra Ellen Trane
Nørby (V) stillet mig følgende spørgsmål:
17. marts 2022
Sagsnr.: 22/03589
Alm. del
spørgsmål 125:
Ministeren bedes, evt. med hjælp fra Finansministeriet, oversende en in-
dekseret liste over bevillingsudviklingerne på børne- og uddannelsesom-
rådet med 2014 som indeks 100 til og med de planlagte bevillinger frem
mod 2025. Listen bedes opdelt på dagpleje og dagtilbud, grundskoler,
ungdomsuddannelser,
erhvervsuddannelser, VUC’er og øvrige uddannel-
sesinstitutioner.
Svar:
Ved besvarelsen af spørgsmålet lægges til grund, at der spørges til de
statslige udgifter på børne- og undervisningsområdet.
Af tabel 1 nedenfor fremgår en indekseret oversigt over udviklingen i de
statslige nettoudgifter på børne- og uddannelsesområdet for 2014-2025
med 2014 som indeks 100. For årene 2014-2020 er oversigten opgjort på
baggrund af regnskabstal efter vanlig praksis. Oversigten fra 2014-2020
angiver således de faktisk afholdte udgifter og ikke den budgetterede be-
villing på de respektive finanslove. For årene 2021-2025 er der tale om
budgetterede bevillingstal.
Oversigten er opdelt på relevante hovedområder, som de har fremgået
på relevante finanslove i perioden 2014-2022.
Hovedområderne ”Admi-
nistration mv.”, ”Tværgående og internationale aktiviteter” og ”Støtte-
ordninger mv.” er ikke medtaget i opgørelsen, da de ikke er rettet direkte
mod uddannelsessektoren, og fordi formålet med bevillinger i flere til-
fælde går på tværs af områder. Opgørelsen dækker over alle bevillinger
på finanslovskonti inden for de respektive hovedområder.
Der skal bl.a. tages forbehold for følgende:
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 125: Spm. om ministeren vil oversende en indekseret liste over bevillingsudviklingerne på børne- og uddannelsesområdet med 2014 som indeks 100 til og med de planlagte bevillinger frem til 2025, til børne- og undervisningsministeren
Ændringer i udgiftsniveauet mellem årene for de taxametersty-
rede område skyldes i høj grad ændringer i aktivitet på ungdoms-
uddannelsesområdet som følge af bl.a. den demografiske udvik-
ling, da op mod 95 pct. af tilskuddene til ungdomsuddannelses-
institutionerne er aktivitetsafhængige.
Udviklingen kan derudover i høj grad henføres til de afsatte
økonomiprofiler besluttet i politiske aftaler, reformer og finans-
lovsaftaler.
Ændringer mellem finansår tager udgangspunkt i summen af
+/- bevægelser mellem årene, hvorfor modsatrettede bevægelser
på enkelte finanslovskonti kan udligne hinanden.
Der kan i perioden 2014-2025 være sket en række tekniske flyt af
bevillinger mellem hovedområder, som er medtaget i tabellen, til
hovedområder, som ikke er medtaget i tabellen. Dette gælder fx
bevillinger vedr. afholdelse af prøver og eksamener.
Udviklingen kan i nogle tilfælde skyldes, at bevillinger - efter at
være afsat på et års finanslov - efterfølgende udmøntes til kom-
munerne og/eller regionerne via bloktilskuddet og således ikke
længere fremgår på Børne- og Undervisningsministeriets para-
graf på den efterfølgende finanslov. Dette gør sig eksempelvis
gældende for § 20.19.02.
Mere pædagogisk personale i dagtilbud
mel-
lem 2016 og 2017 og § 20.29.17.
Generelt løft af folkeskolen
mellem
2021 og 2022.
Reserver til DUT-kompensation af kommunerne for lovændrin-
ger placeres som gængs praksis på reservekonti under hovedom-
råde § 20.1.
Administration mv.,
som ikke er medtaget i tabel 1,
frem for under hovedområde § 20.2.
Dagtilbud og grundskolen.
Det bemærkes, at nedgangen i udgifter fra 2016 til 2017 for kategorien
”Dagtilbud” skyldes,
at bevillingen på 20.19.02.
Mere pædagogisk personale i
dagtilbud
i 2017 fra 2017 er udmøntet til kommunerne via bloktilskuddet.
Stigningen mellem 2019 og 2020 kan primært henføres til profilen på
15.25.04.
1.000-dages-program - en bedre start på livet
(denne bevilling blev i
2020 med ressortomlægningen flyttet til 20.21.04.
1.000-dages-program - en
bedre start på livet)
samt de afsatte midler fra 2020 og frem på 20.21.05.
Mi-
nimumsnormeringer.
Bevillingsnedgangen fra 2023 til 2024 skyldes i høj
grad, at midlerne til indfasning af minimumsnormeringer i 2020-2023 er
placeret under aktivitetsområde § 20.21.
Dagtilbud
på § 20.21.05.20.
Pulje
til indfasning af minimumsnormeringer,
mens reserven til kompensation af
kommunerne for lovbundne minimumsnormeringer fra 2024 og frem
fremgår under hovedområde § 20.1.
Administration mv.
på § 20.11.79.45.
Reserve til kommunale merudgifter ifm. aftale om minimumsnormeringer,
som ikke
er medtaget i tabel 1. Reserven til lovbundne minimumsnormeringer ind-
går således heller ikke i opgørelsen i tabel 1, jf. også ovenfor.
2
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 125: Spm. om ministeren vil oversende en indekseret liste over bevillingsudviklingerne på børne- og uddannelsesområdet med 2014 som indeks 100 til og med de planlagte bevillinger frem til 2025, til børne- og undervisningsministeren
Det bemærkes desuden, at nedgangen i udgifter fra 2018-1019 for al-
mene voksenuddannelser kan forklares af oprettelsen af FGU, som med-
førte, at en stor del af aktiviteten på almene voksenuddannelser fra 2019
og frem er flyttet over på FGU.
3
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 125: Spm. om ministeren vil oversende en indekseret liste over bevillingsudviklingerne på børne- og uddannelsesområdet med 2014 som indeks 100 til og med de planlagte bevillinger frem til 2025, til børne- og undervisningsministeren
2544543_0004.png
Tabel 1
Indekseret bevillingsudvikling på børne- og uddannelsesområdet siden 2014, (årselevaktivitet)
2022-pl
Dagtilbud
Grundskoler
Erhvervsuddannelser
Ungdomsuddannelser
Forberedende område*
Almene voksenuddannelser, herunder
VUC
Andre voksenuddannelser
R
2014
100
100
(138.073)
100
(72.968)
100
(150.134)
100
(7.620)
100
(25.208)
100
(9.983)
R
2015
498,9
105,6
(142.764)
97,7
(69.683)
98,2
(150.098)
103,5
(7.985)
102,2
(26.365)
105,6
(9.083)
R
2016
405,8
109,0
(147.684)
94,1
(61.771)
96,8
(151.609)
117,6
(9.278)
98,8
(27.583)
86,6
(7.691)
R
2017
0,3
112,3
(150.274)
86,3
(60.705)
94,4
(150.756)
109,8
(8.977)
97,5
(27.886)
86,2
(7.465)
R
2018
320,5
113,4
(151.362)
81,2
(55.445)
92,6
(150.147)
97,5
(8.168)
94,2
(26.847)
93,3
(7.338)
R
2019
525,9
111,2
(151.715)
80,5
(55.041)
89,5
(147.561)
144,1
(9.477)
81,3
(23.414)
93,0
(7.463)
R
2020
1.304,4
119,8
(153.186)
82,2
(60.844)
88,6
(147.058)
203,1
(12.822)
71,6
(20.233)
98,2
(6.517)
B
2021
1.689,2
118,3
(153.425)
85,7
(62.323)
88,4
(146.847)
130,9
(12.568)
66,9
(19.523)
93,9
(7.955)
F
2022
1.967,5
104,9
(153.859)
84,5
(60.489)
89,5
(147.675)
108,9
(11.727)
63,0
(18.148)
85,2
(7.256)
B01
2023
2.590,4
106,3
(153.866)
83,6
(60.537)
88,8
(147.353)
102,5
(12.004)
61,2
(17.987)
73,7
(7.067)
B02
2024
793,8
106,0
(153.866)
81,6
(60.927)
88,3
(147.274)
88,6
(12.004)
60,7
(18.006)
73,6
(7.031)
B03
2025
793,8
106,0
(153.866)
79,7
(60.862)
87,1
(147.899)
87,7
(12.004)
59,4
(18.002)
73,5
(7.029)
Anm.: Kategorien
”Dagtilbud” indeholder aktivitetsområderne § 15.25.
Udvikling af dagtilbud
(FL14 og FL15), § 20.19.
Udvikling af dagtilbud
(FL16 og FL17), § 15.25.
Udvikling af dagtilbud
(FL18), § 15.25.
Dagtilbud
(FL19) og § 20.21.
Dagtilbud
(FL20-FL22).
Kategorien ”Grundskoler” indeholder
aktivitetsområderne § 20.22.
Frie grundskoler, efterskole og frie fagskoler
(inklusive § 20.71.
Frie fagskoler
på FL16-FL21) og § 20.29.
Initiativer på
grundskoleområdet.
Kategorien ”Erhvervsuddannelser” indeholder hovedområdet § 20.3.
Erhvervsrettede ungdomsuddannelser og alle finanslovskonti på hovedområdet.
Kategorien ”Ungdomsuddannelser” indeholder hovedområ-
det § 20.4.
Gymnasiale uddannelser
og alle finanslovskonti på hovedområdet. Kategorien
”Forbedrende område” indeholder hovedområdet § 20.5
Forbedrende grunduddannelse mv. og alle finanslovskonti på hovedområdet.
.
Kategorien ”Almene voksenuddannelser, herunder VUC” indeholder aktivitetsområderne § 20.74.
Almene Voksenuddannelser
og § 20.78.
Tilskud mv. til institutioner for almene voksenuddannelser.
Kategorien ”Andre voksenuddannel
ser”
indeholder aktivitetsområderne § 20.72.
Erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse,
§ 20.75.
Enkeltfag mv.
og § 20.76.
Andre efter- og videreuddannelser.
*Aktivitet vedr. hhv. § 20.51.12.
Skoleydelse ved produktionsskoler
og § 20.55.03.
Skoleydelse ved forberedende grunduddannelse
indgår ikke, da aktiviteten på de to uddannelser særskilt opgøres på hhv. § 20.51.11. Produk-
tionsskoler og § 20.55.01.
Forberedende grunduddannelse.
Note: Bevillinger opregnet ved det generelle pris- og lønindeks. Parenteser angiver antallet af årselever. Ved en årselev forstås en elev, eller en deltager, undervist ved institutionens/skolen i 200 dage på fuldtidsbasis. På
almene voksenuddannelser defineres en årselev som en elev, eller en deltager, undervist i 812,5 klokketimer.
Kilde: Finansloven for årene 2014-2022
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 125: Spm. om ministeren vil oversende en indekseret liste over bevillingsudviklingerne på børne- og uddannelsesområdet med 2014 som indeks 100 til og med de planlagte bevillinger frem til 2025, til børne- og undervisningsministeren
2544543_0005.png
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil