Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del
Offentligt
TALEPAPIR
DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Besvarelse af BUU alm. del
samrådsspm. B
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Charlotte Broman Mølbæk (SF)
Titel
Målgruppe
Arrangør
Taletid
Tid og sted
Besvarelse af BUU alm. del
samrådsspm. B
BUU
BUU
5 min.
Den 10. februar 2022 kl. 10.15
1
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 112: Spm. om papir fra det åbne samråd om tidlig start i SFO, til børne- og undervisningsministeren
2528632_0002.png
Disposition
1. Indledning
2. Ministerens svar
1. Indledning
Tak for det. Jeg får lyst til at sige ”det ved jeg ikke”, og det gør ordføreren hel-
ler ikke. Forstået på den måde, at det jo er en påstand, som der ikke er skyggen
af belæg for. Hvad end man siger, at det er dårligt, eller om man siger, at det er
godt. Så er der ikke skyggen af belæg for det, fordi det ikke er undersøgt.
2. Ministerens svar
Normalt når vi beskæftiger os med skole- og børnepolitik, så lægger vi under-
søgelser om, hvad der virker og ikke virker, til grund. Det er der ikke lavet på
dette punkt. Derfor har jeg valgt at sætte forsøgs- og udviklingsmidler fra mini-
steriets pulje af til at igangsætte en undersøgelse på det, fordi det er klart, at de
ting, der kommer fra BUPL, viser og giver en anledning til, at vi dykker lidt
dybere ned i det.
Jeg har det intuitivt ligesom ordføreren. Min intuition siger mig, at det her godt
kan blive til noget, der bare er en spareøvelse ude i kommunerne, og så kan jeg
ubetinget ikke lide det. Det er min intuition, og derfor er det en god idé at få
det undersøgt. Omvendt så bliver jeg også nødt til at sige, at alt vil være anek-
dotisk i denne sammenhæng, fordi der ikke er lavet undersøgelser på det. Så vi
kan sidde med alle vores fine anekdoter. De steder, hvor det fungerer godt med
før-SFO, der synes jeg, det har været et fantastisk godt bud på at gøre overgan-
gen mellem daginstitution og skole lettere for børnene.
Overgange uanset om det er fra vuggestue til børnehave, fra børnehave til
skole, fra skole til ungdomsuddannelser eller ungdomsuddannelser og videre,
så er overgangene altid der, hvor der er nogen, der risikerer at snuble. Vi ved
2
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 112: Spm. om papir fra det åbne samråd om tidlig start i SFO, til børne- og undervisningsministeren
fra de undersøgelser, der er lavet om spørgsmålet om skolestart, at det at få en
god skolestart er fuldstændig afgørende. Der synes jeg, at man skal passe
enormt meget på med bare at sige, uden at vi aner noget som helst om det, at
det bare er dårligt. Det er for hurtigt. Man kan sige, at vi her taler om nogle
penge, hvor man kan vælge. Vi investerer jo mia. af kroner i børneområdet i
fællesskab i de her år og heldigvis for det. Så jeg er helt enig. Vi skal investere
i vores børn. Og er der et hul, så lad os da se på det, om vi har lagt vægtningen
i forkert i den måde, som vi har udmøntet pengene på.
Men vi skal jo vide, at vi gør det rigtige, ellers er det et ret stort beløb, som
man kunne bruge til noget væsentligt fornuftigere til børnene. Og en af de ting,
jeg ved, er, at børn, der starter for tidligt i skole, er en dårlig idé. Derfor er jeg
ufatteligt glad for, at støttepartierne kom ind til finanslovsforhandlingerne med
et bud på, at vi skal gøre det sådan, at flere skal have lov til at starte senere i
skole. Det ved vi, betyder noget, fordi det siger undersøgelser, betyder noget
for, hvordan ikke bare børnenes skolestart bliver, men resten af deres skoletid.
Så jeg synes, at vi har gjort noget de steder, hvor vi ved, hvad vi taler om. Her
risikerer vi jo at bruge nogle penge helt forkert. Hvor de penge, som man bru-
ger på at oppe en normering, kunne have vist sig at være væsentligt bedre brugt
i forhold til børnene et andet sted. Derfor bryder jeg mig ikke om, at man laver
politik på ryggen af noget, som man tror. Jeg synes, at den rigtig gode idé er at
vide, hvilken effekt det har på børnene.
Jeg vil sige for mit eget vedkommende, hvor mine børn har gået - og det er jo
helt anekdotisk, fordi det er det, når man ikke har nogen viden
der har det
været fantastisk at starte i før-SFO og få den periode, hvor man sammen med
sine klassekammerater langsomt kommer ind og bliver en del af den skole, som
man skal gå i, med den overgang, som der har været fra børnehave til skole.
Det tror jeg, har været rigtig mange forældres oplevelse.
3
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 112: Spm. om papir fra det åbne samråd om tidlig start i SFO, til børne- og undervisningsministeren
Det vil sige, at vi har jo ikke har at gøre med noget, hvor man hører hovedpar-
ten af forældrene sige, at det er ligesom at piske vores børn med skorpioner, at
de kommer i før-SFO - tværtimod. Derfor synes jeg, at det er en postgang for
tidligt. Så bare for at sige, at hele min intuition siger mig, at du har ret, men jeg
vil simpelthen ikke være med til at lave politik på ryggen af noget, hvor vi ikke
ved, hvad vi taler om.
Der er afsat midler til en undersøgelse af normering i SFO i forbindelse med
finansloven. Alt er godt. Det er fint, men det dækker jo ikke det her problem.
Det er derfor, at jeg har taget beslutning om og håber på opbakning fra Folke-
tinget til, at vi får gennemført en undersøgelse af præcis det her fænomen, fordi
der er et videnshul om det. Der peger BUPL på noget, som er fuldstændig rele-
vant, fordi selvfølgelig hvis vi får øje på en mekanisme man kan bruger som
ren spareøvelse, så bliver vi nødt til at undersøge, hvad der er op og ned.
Lad os lade være med at smide babyen ud med badevandet. Før-SFO fandtes jo
ikke, da vi selv gik i skole, og min fornemmelse er også, at man faktisk er væ-
sentligt bedre til overgangen mellem børnehave og skole i dag, end man var
dengang, at man ikke havde før-SFO. Så man har vundet noget, og det skal vi
ikke bare smide ud.
Så jeg synes, at vi skal trække vejret dybt ned i maven, selvom det er rarest
som politiker, at vi løser alt med det samme. Det er en grundforudsætning, at vi
ved, hvad det er, at vi løser, og hvad det er, der er problemet. Ellers synes jeg
måske, at man er lidt for hurtig på aftrækkeren. Jeg håber på jeres opbakning til
den undersøgelse, som vi fra ministeriets side har taget initiativ til at sætte i
gang. Så synes jeg, at vi skal afvente resultaterne af det inden, at vi begynder at
lave om på verden, så vi ved, hvad vi står på.
4
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 112: Spm. om papir fra det åbne samråd om tidlig start i SFO, til børne- og undervisningsministeren
Tusind tak for at tage emnet op. Jeg synes, at hver eneste gang, at man falder
over noget på børneområdet, hvor man risikerer, at det bliver en skruetvinge
ift. at skrue ned for de investeringer, som vi laver i børn, skal man sætte lys på
det. Det synes jeg er rigtig godt, at SF gør. Så tak for det.
5