Folketingets Indenrigs- og Boligudvalg
Christiansborg
16. december 2021
Svar på Indenrigs- og Boligudvalget spørgsmål nr. 95 (alm. del) af 6.
december 2021
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse om det er sikret, at alle borgere i fremtiden, når den nye digi-
tale postløsning er implementeret, vil kunne få denne post læst op? I benægtende
fald hvad agter ministeren at gøre for at sikre denne mulighed?
Svar
Spørgsmålet forstås således, at der ønskes svar på om breve i den nye Digital
Post-løsning kan læses op af skærmlæsere, som benyttes af fx blinde og svagt-
seende borgere.
Den nye Digital Post-løsning skal være tilgængelig for borgere, der anvender
skærmlæsere, fra den lanceres i første kvartal 2022. Fx blinde og svagtseende vil
således kunne få læst deres post op med deres skærmlæser.
Digitaliseringsstyrelsen har ansvaret for, at selve løsningen er tilgængelig, men de
enkelte myndigheder, som anvender løsningen, har selv ansvaret for, at de kon-
krete postmeddelelser er tilgængelige og kan tilgås af borgere med behov for at få
læst den konkrete postmeddelelse op. Det kræver blandt andet, at brevene er kor-
rekt opmærket i overensstemmelse med kravene i webtilgængelighedsloven.
I forhold til myndighedernes opmærkning mv. af post kan jeg oplyse, at der er fo-
retaget en præcisering i lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og
mobilapplikationer (webtilgængelighedsloven), der sikrer, at ikke kun løsningen
selv, men også brevene, som myndighederne sender i den nye Digital Post-løs-
ning, skal opfylde tilgængelighedskravene.
Lov om ændring af lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mo-
bilapplikationer træder i kraft 1. juli 2023. Det forventes, at myndighederne frem
mod lovens ikrafttrædelse løbende vil sikre, at brevene gøres tilgængelige, således
at det kun er, hvor det er teknisk vanskeligt og kræver tilpasninger i systemer, at
kravet udsættes til 1. juli 2023.
Digitaliseringsstyrelsen · Landgreven 4 · Postboks 2193 · 1017 København K