Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
BOU Alm.del
Offentligt
2494545_0001.png
Indenrigs- og boligminister Kaare Dybvad Beks talepapir
Anledning
Dato / tid
Sted
Talens varighed
Talens formål
Publikum og
programpunkt
BOU alm. del – Samrådsspørgsmål C og D
9. november 2021
Folketinget
Ca. 10 minutter
Besvare de to samrådsspørgsmål
Åbent samråd
Det talte ord gælder
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 92: Spm. om talepapir fra samrådet d. 2/11-21 vedr. renoveringer af almene boliger, til indenrigs- og boligministeren
2494545_0002.png
Besvarelse af spørgsmål C
om det er rimeligt, at en
kommune modsætter sig renovering, hvis lejerne
fastholder ønsket om at kunne vende tilbage til
boligerne?
Samrådsspørgsmål C
”Mener
ministeren, at det er rimeligt, at en kommune modsætter
renovering i en boligafdeling, hvis beboerne i boligforeningen
fastholder ønsket om at kunne vende tilbage boligafdelingen, idet
der som baggrund kan henvises til artiklen ”Totalrenovering:
Lolland Kommune vil luge ud i borgere på bistand”,
tv2east.dk,
den 19. maj 2021?”
Svar
Jeg vil indlede med at bemærke, at som jeg forstår den tvist,
det handler om her, så er der tale om en uenighed mellem
boligorganisationen og kommunen om, hvorvidt beboerne i
Sognefogedvænget har ret til at vende tilbage til bebyggelsen
efter endt renovering.
Spørgsmålet om, hvorvidt beboerne har en sådan ret, er
reguleret i almenlejeloven. Det følger af denne lov, at
opsiges en lejer som følge af ombygning af ejendommen,
skal udlejeren samtidig med opsigelsen tilbyde lejeren at
leje en bolig af samme art, som den opsagte, hvis der ved
ombygning tilvejebringes boliger.
Almenlejeloven regulerer forholdet mellem lejeren og
udlejeren, det vil her sige boligorganisationen, men ikke
forholdet mellem kommunen og boligorganisationen.
1
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 92: Spm. om talepapir fra samrådet d. 2/11-21 vedr. renoveringer af almene boliger, til indenrigs- og boligministeren
2494545_0003.png
Når det er sagt, er jeg dog nødt til samtidig at bemærke, at
en kommune ikke kan stille betingelser til
boligorganisationens efterfølgende udlejning af boligerne,
som er i strid med lovgivningen.
For så vidt angår det konkrete spørgsmål C vedrørende det
aspekt, at en kommune modsætter sig renovering i en
boligafdeling, hvis beboerne i boligforeningen fastholder
ønsket om at kunne vende tilbage boligafdelingen, kan jeg
oplyse følgende.
Efter almenboligloven kan Landsbyggefonden yde støtte til
almene boligafdelinger til finansiering af
renoveringsprojekter. Der kan ydes støtte til en bred vifte af
renoveringsarbejder.
Renoveringsprojekterne udmøntes via en helhedsplan, som
skal godkendes af kommunalbestyrelsen. Det er desuden
kommunen, der skal anbefale Landsbyggefonden at støtte
planen som en løsning af afdelingens problemer.
Kommunalbestyrelsen kan stille betingelser for
godkendelsen, herunder om at nedbringe antallet af boliger
og betingelser til den efterfølgende udlejning af boligerne.
Kommunalbestyrelsens afgørelser skal være sagligt
begrundede. Det er desuden kommunen, der skal anbefale
2
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 92: Spm. om talepapir fra samrådet d. 2/11-21 vedr. renoveringer af almene boliger, til indenrigs- og boligministeren
2494545_0004.png
Landsbyggefonden at støtte planen som en løsning af
afdelingens problemer.
Som led i kommunalbestyrelsens tilsyn med en
boligorganisation, fører kommunalbestyrelsen og
boligorganisationen en styringsdialog, hvor nye initiativer,
problemer og løsninger heraf drøftes. Det er her
kommunalbestyrelsen og en boligorganisation bl.a. skal
opnå enighed om, hvordan der sikres en fremadrettet god
udvikling i beboersammensætningen og gode tidssvarende
boliger i de enkelte afdelinger.
Jeg har forståelse for, at der fra kommunens side kan være
et ønske om at målrette udlejningen af boligerne til
boligsøgende efter kriterier for fleksibel udlejning.
Samtidig har jeg også en forståelse for, at der kan være
beboere, som efter endt renovering ønsker at benytte sig af
den mulighed, der kan være efter almenlejeloven for at
vende tilbage til bebyggelsen. Det er imidlertid et
spørgsmål, som kommunen og boligorganisationen i
fællesskab må finde en løsning på via styringsdialogen.
Er dette ikke muligt, vil det i sidste ende være et spørgsmål,
som må afgøres af boligretten.
3
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 92: Spm. om talepapir fra samrådet d. 2/11-21 vedr. renoveringer af almene boliger, til indenrigs- og boligministeren
2494545_0005.png
Besvarelse af spørgsmål D
om hvad ministeren agter at
gøre for at sikre, at lejere kan vende tilbage til
ejendommen efter renovering?
Samrådsspørgsmål D
”Hvad
agter ministeren at gøre for at sikre bedre forhold for og en
bedre beskyttelse af lejere i almene boligforeninger i forbindelse
med renoveringer, så lejerne er sikret mulighed for genhusning i
egen boligafdeling efter endt renovering, herunder på baggrund af
bl.a. sagen om Sognefogedvænget i Lolland Kommune?”
Svar
Som det fremgår af min besvarelse af spørgsmål C og mine
to tidligere besvarelser af spørgsmål fra udvalget [BOU, alm.
del
spm. 278 og 14] om samme problemstilling, er der en
bestemmelse i almenlejeloven, som har til formål at sikre, at
lejere, som er opsagt som følge af, at ejendommen skal
ombygges, efter endt ombygning, skal have tilbud om at leje
en bolig af samme art som den opsagte, hvis der ved
ombygningen tilvejebringes boliger.
Jeg vil indledningsvist slå fast, at det er en konkret
vurdering, om boligen efter ombygningen er
af samme art.
Men er boligen af samme art, vil jeg mene, at lovgivningen
er helt klar på området. Jeg kan derfor ikke se, at der er
grundlag for at tage initiativ til ændringer i almenlejelovens
regler om genhusning i forbindelse med renoveringer af
almene boliger.
4
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 92: Spm. om talepapir fra samrådet d. 2/11-21 vedr. renoveringer af almene boliger, til indenrigs- og boligministeren
2494545_0006.png
Jeg har forståelse for, at der som følge af den omtale, den
konkrete sag i Lolland Kommune har haft, kan være skabt et
billede af, at der kan være behov for at se på, om de
gældende regler virker efter hensigten.
Ud fra, hvad jeg kan læse mig til i pressen, så er der sådan
set enighed mellem lejerne og udlejeren om, at de hidtidige
beboere skal have tilbud om at vende tilbage til bebyggelsen
efter renoveringen af boligerne. Samtidig forstår jeg på det,
at Lolland Kommune ikke er enig i den tolkning af loven,
idet kommunen ønsker at indføre fleksibel udlejning ved
udlejning af boligerne efter renoveringen.
Jeg er på den baggrund ikke sikker på, at den uenighed, der
efter det oplyste består mellem Lolland Kommune på den
ene side, og lejerne og boligorganisationen på den anden
side kan løses gennem en ændring af almenlejelovens
genhusningsregler. Almenlejeloven regulerer forholdet
mellem lejer og udlejer, og ikke forholdet til kommunen.
Som jeg forstår det, er der fortsat ikke fundet frem til en
endelig afklaring af den konkrete sag på Lolland. Jeg vil
naturligvis have opmærksomhed på, hvad der videre sker i
sagen.
5
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 92: Spm. om talepapir fra samrådet d. 2/11-21 vedr. renoveringer af almene boliger, til indenrigs- og boligministeren
2494545_0007.png
På den baggrund, synes jeg som nævnt ikke, at der aktuelt er
grundlag for at tage initiativ til ændringer i almenlejelovens
regler om genhusning i forbindelse med renoveringer af
almene boliger.
6