Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
BOU Alm.del
Offentligt
2500953_0001.png
Folketingets Indenrigs- og Boligudvalg
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2021 - 7350
Doknr.
469835
Dato
14-12-2021
Svar på spørgsmål fra Halime Oguz (SF) stillet den 24. november 2021.
Spørgsmål nr. 90:
”Vil
ministeren begrunde sin udmelding om, at en tilsynsordning af altaner ville være
forbundet med betydelige økonomiske konsekvenser, og forholde sig til, at Teknolo-
gisk Instituts beregninger, umiddelbart er mindre omkostningsfulde end ministeriets
tidligere beregninger?”
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Bolig- og Planstyrelsen, der oplyser følgende:
”De tidligere beregninger for omkostningerne ved en tilsynsordning for altaner var ba-
seret på oplysninger indhentet fra Teknologisk Institut og FORCE Technology. Grund-
laget for de økonomiske beregninger var, at der skulle udføres en egentlig tilstandsvur-
dering af altanerne. En tilstandsvurdering ville være en grundig undersøgelse, der
blandt andet skulle omfatte en destruktiv udhugning med hertil hørende analyser, en
vurdering af graden af korrosion i udliggerjern, beregning af altanens faktiske bære-
evne mv. I den forbindelse ville der også skulle fremskaffes dokumentation for alta-
nens udformning og evt. opstilles stillads, lift o.l. Efter undersøgelsens gennemførelse,
ville ødelæggelser efter eventuelle destruktive undersøgelser skulle udbedres. Denne
type undersøgelse ville være nødvendig for at fastslå den faktiske tilstand af den en-
kelte altan.
I de beregninger, som Teknologisk Institut senest har præsenteret, er der derimod ta-
get udgangspunkt i en mindre omfattende og tilbundsgående kontrol af altanerne
også kaldet en sikkerhedsvurdering. En sikkerhedsvurdering ville være en overfladisk
besigtigelse for umiddelbart synlige skader, hvorfor selv væsentlige skader inde i kon-
struktionen ikke nødvendigvis ville blive opdaget. Herudover omfatter de seneste be-
regninger fra Teknologisk Institut en tilsynsordning med færre altantyper samt lempe-
ligere krav til kompetencer og kvalifikationer hos de tilsynsførende.
Teknologisk Institut har således ikke medtaget de supplerende udgifter til en tilstands-
vurdering, der følger en sikkerhedsvurdering, hvis synlige tegn på nedbrydning kon-
stateres. Endelig kan det bemærkes, at den af Teknologisk Institut anvendte timetakst
på 850 kr. ekskl. moms ikke tager højde for evt. prisstigninger som følge af udbud og
efterspørgsel. Derfor må det forventes, at de reelle udgifter for en tilsynsordning base-
ret på sikkerhedsvurderinger er væsentlig højere end det anslåede.”
Med venlig hilsen
Kaare Dybvad Bek