Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
BOU Alm.del
Offentligt
2500943_0001.png
Folketingets Indenrigs- og Boligudvalg
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2021 - 7349
Doknr.
469422
Dato
14-12-2021
Svar på BOU alm.del spørgsmål 89 fra ikke-medlem af udvalget (MFU) Erling Bonne-
sen (V), stillet den 24. november 2021.
Spørgsmål nr. 89:
”Vil
ministeren med henvisning til henvendelsen fra Foreningen den landsdækkende
gruppe af borgere i strandbeskyttelseslinjen vedr. den kommende revision af planlo-
ven omdelt på BOU alm. del - bilag 30 besvare de i henvendelsen rejste problemstillin-
ger, og oplyse hvilke initiativer ministeren vil tage?”
Svar:
Med henvisning til den politiske aftale fra juni 2016 mellem Venstre, Konservative,
Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti om ”Danmark i Bedre Balance
- Bedre rammer
for kommuner, borgere og virksomheder i hele landet”
stiller Gert Johansson på vegne
af Foreningen den landsdækkende gruppe af borgere i strandbeskyttelseslinjen en
række spørgsmål om forskellige emner relateret til forhold inden for strandbeskyttel-
seslinjen.
Nye sommerhusområder må i henhold til aftalen ikke placeres inden for strandbeskyt-
telseslinjen. Jeg forstår henvendelsen sådan, at der spørges, om det samme gælder for
nye campingpladser med faste helårsenhedspladser.
Bolig- og Planstyrelsen har oplyst følgende:
”For
campingpladser gælder campingreglementet, hvor der skelnes mellem enheds-
pladser til korttidscampering af højst 4 ugers varighed og øvrige pladser, herunder de
såkaldte ”helårsenhedspladser”.
Uanset om der er tale om campering i kortere eller
længere tid, anses campingpladsers enhedspladser ikke for at være sommerhusgrunde.
Det fremgår af vejledning om campingreglementet, at placering af nye campingpladser
inden for klitfredet areal og inden for strandbeskyttelseslinjen som hovedregel kræver
en dispensation fra naturbeskyttelseslovens § 8 eller § 15, som administreres af Kystdi-
rektoratet”.
Kystdirektoratet har i forlængelse heraf supplerende oplyst:
”Helårsenhedspladser på en campingplads anses
ikke som sommerhusgrunde/-arealer
i relation til strandbeskyttelseslinjen.”
Der spørges endvidere til, om ikke sheltere ligesom nye sommerhuse skal placeres
uden for strandbeskyttelseslinjen.
Kystdirektoratet har oplyst følgende:
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 89: MFU spm. om kommentar til henvendelsen fra Foreningen den landsdækkende gruppe af borgere i strandbeskyttelseslinjen m.v., til indenrigs- og boligministeren
2500943_0002.png
”Naturbeskyttelseslovens § 15 indebærer et generelt forbud mod at foretage ændring i
tilstanden inden for strandbeskyttelseslinjen, herunder at placere sheltere. Strandbe-
skyttelseslinjen administreres generelt restriktivt. Der er dog på visse betingelser ad-
gang til at dispensere til sheltere. Der kan f.eks. dispenseres til sheltere og andre be-
skedne opholdsfaciliteter for friluftslivet til offentlighedens brug samt til sheltere til
brug for klubber, foreninger og institutioner, bl.a. under forudsætning af, at shelteren
har en funktionel tilknytning til friluftsaktiviteter på eller ved kysten. Der skal i over-
ensstemmelse med lovens formål varetages hensyn til kystlandskabet, de naturbeskyt-
telsesmæssige interesser og hensynet til offentlighedens adgang til stranden. Der kan
endvidere uden dispensation fra strandbeskyttelseslinjen etableres sheltere til brug for
børneinstitutioner, daginstitutioner, folkeskoler og lignende eller besøgende på visse
havnearealer.”
Der spørges til resultatet fra en
arbejdsgruppe, der i henhold til aftalen om ”Danmark i
Bedre Balance” i lyset af den gældende byggelovgivning skulle se på muligheder for at
udvide en bolig inden for strandbeskyttelseslinjen.
Kystdirektoratet har oplyst følgende:
”I forlængelse af aftalen
fra juni 2016 blev naturbeskyttelsesloven ændret i 2017, og
der blev indføjet følgende særlige dispensationsmuligheder i lovens § 65 b, stk. 3, nr.
9-11, som gælder for eksisterende helårsboliger inden for strandbeskyttelseslinjen til:
udvendig isolering af en helårsbolig med op til 25 cm isolering, isolering af et tilhø-
rende skur med op til 10 cm isolering og en mindre øgning af taghøjden i forbindelse
med isolering, etablering af mindre kviste og tagvinduer på en helårsbolig så vidt mu-
ligt på den side af boligen, der vender væk fra vandet, og en mindre udvendig kælder-
trappe og mindre lysskakter i forbindelse med kælderen under en helårsbolig.”
Der spørges til, hvorfor Kystdirektoratet skal fortælle en borger, hvordan deres have-
areal skal se ud, og det oplyses, at Kystdirektoratets hjemmeside indeholder en fejlag-
tig oplysning.
Kystdirektoratet har oplyst følgende:
”I medfør af naturbeskyttelsesloven § 15, stk. 1, må der ikke
foretages ændring af til-
standen inden for strandbeskyttelseslinjen. Der må f.eks. ikke placeres bebyggelse, ske
beplantning eller terrænændringer eller etableres hegn.
For haver gælder forskellige undtagelser fra forbuddet mod tilstandsændring. Forbud-
det gælder f.eks. ikke for beplantning i lovligt eksisterende haver. Nyetablering af le-
vende hegn/en hæk er derimod omfattet af det generelle forbud mod hegning i natur-
beskyttelseslovens § 15, stk. 1. Adgangen til beplantning i eksisterende haver, jf. § 15 a,
stk. 1, nr. 2, omfatter ikke sådanne nyplantninger, som reelt har karakter af
hække/hegn.
Fra juni 2017 kan der i lovligt etablerede haver, jf. § 15 a, stk. 4, uden forudgående dis-
pensation fra strandbeskyttelseslinjen placeres mindre bygninger, anlæg og installatio-
ner i tilknytning til boligen og højst 15 m fra denne efter nærmere regler, jf. § 15 a, stk.
3. Der kan endvidere dispenseres til mindre bygninger, anlæg og installationer i haver
som nævnt i § 15 a, stk. 3 og 4, men som placeres uden tilknytning til beboelsen jf. § 65
b, stk. 3, nr. 1.
2
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 89: MFU spm. om kommentar til henvendelsen fra Foreningen den landsdækkende gruppe af borgere i strandbeskyttelseslinjen m.v., til indenrigs- og boligministeren
2500943_0003.png
Kystdirektoratet administrerer strandbeskyttelseslinjen, og vurderer herunder, om et
konkret areal kan anses for at være en lovligt etableret have. Kystdirektoratet tilstræ-
ber at administrere i overensstemmelse med forarbejderne til loven samt klagenæv-
nets praksis.”
Jeg kan oplyse, at regeringen i år har offentliggjort en række forslag vedrørende plan-
loven, og ændringer af planloven mv. drøftes aktuelt med forligskredsen.
Med venlig hilsen
Kaare Dybvad Bek
3