Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
BOU Alm.del
Offentligt
2492856_0001.png
Folketingets Indenrigs- og Boligudvalg
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2021 - 7210
Doknr.
469403
Dato
03-12-2021
Svar på spørgsmål fra Charlotte Broman Mølbæk (SF) stillet den 17. november 2021.
Spørgsmål nr. 75:
”Mener
ministeren at det er rimeligt, at vælgere mister muligheden for at stemme
grundet den længerevarende proces, der foregår i forbindelse med en flytning til en
anden kommune?”
Svar:
Det er en grundlæggende forudsætning i et demokrati, at flest muligt skal have ret til
at stemme til valg. Der er imidlertid en række praktiske forhold, der gør, at der er nødt
til at være en skæringsdato for, hvornår man kan komme på valglisten til et valg. Kom-
munerne skal bl.a. ved til- og fraflytninger tæt på valgdagen sørge for at optage hen-
holdsvis slette de pågældende vælgere på valglisten. Dette er bl.a. for at sikre, at væl-
gere ikke kan stemme i to kommuner. Kommunen skal også tildele et valgsted til de
tilflyttede vælgere samt orientere de pågældende vælgere om, hvor de skal stemme.
Derudover kan der være praktiske forhold omkring selve flytningen, der også skal
håndteres. Skæringsdatoen skal således både tage højde for, at flest muligt kan
stemme til valget, og for at kommunerne kan håndtere de praktiske forhold ved valget
på en sikker og forsvarlig måde.
Uanset hvordan man indretter reglerne, vil der desværre altid være nogle situationer,
hvor vælgere bliver afskåret fra at udøve deres valgret. Det gælder ikke kun ved flyt-
ninger, men er f.eks. også tilfældet, hvis man bliver indlagt på valgdagen og ikke har
fået brevstemt.
Efter de gældende regler kan man ikke stemme ved kommunalvalget, hvis man flytter
mellem to kommuner senere end 7 dage før valget. Man kan dog stemme til regions-
rådsvalget, hvis flytningen sker mellem to kommuner inden for samme region. Skæ-
ringsdatoen blev i 1997
på baggrund af udviklingen inden for informationsteknolo-
gien, herunder den teknologiske udvikling vedrørende CPR-registret
ændret fra 11
dage til de nuværende 7 dage før valget. Forud herfor var fristen 18 dage (1981-1985)
henholdsvis 14 dage (før 1981). Ændringen af skæringsdatoen i 1997 skete i samar-
bejde med de kommunale parter og på baggrund af en undersøgelse og vurdering af,
om det ville være teknisk muligt og administrativt forsvarligt. Dengang var skønnet, at
ca. 10.000 vælgere ved hvert kommunalvalg mistede deres valgret som følge af flyt-
ning fra én kommune til en anden kort tid før valgdagen.
Indenrigs- og Boligministeriet har fra Danmarks Statistik fået oplyst, at der var 4.215
personer på 18 år og derover, der flyttede til en ny kommune de sidste 7 dage op til
kommunalvalget i 2017, og som derfor ikke kunne stemme til valget. Der foreligger
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 75: Spm. om det er rimeligt, at vælgere mister muligheden for at stemme grundet den længerevarende proces, der forgår i forbindelse med en flytning til en anden kommune, til indenrigs- og boligministeren
2492856_0002.png
endnu ikke tal for antallet af berørte vælgere ved kommunalvalget den 16. november
2021.
Jeg har naturligvis kun et ønske om, at så mange som muligt får mulighed for at
stemme, når der er valg i Danmark. Jeg deler derfor den ærgrelse, vælgere må føle, når
de som følge af flytning så tæt op mod valgdagen ikke kan nå at blive optaget på valgli-
sten i deres nye kommune.
Jeg kan oplyse, at Indenrigs- og Boligministeriet i fremtidige valgvejledninger vil til-
føje, at kommunerne i forbindelse med anmeldelse af flytning bør vejlede borgerne om
konsekvenserne ved flytning til en ny kommune tæt på valgdagen.
Derudover vil jeg meget gerne undersøge, om skæringsdatoen eventuelt kan ændres,
således at fristen kan afkortes yderligere, eller om spørgsmålet eventuelt kan håndte-
res ad anden vej. En afkortning af fristen vil i givet fald kræve inddragelse af øvrige in-
teressenter, herunder navnlig kommunerne og deres leverandør af valgsystemet, pt.
KMD.
Med venlig hilsen
Kaare Dybvad Bek
2