Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
BOU Alm.del
Offentligt
2483692_0001.png
Folketingets Indenrigs- og Boligudvalg
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2021 - 6821
Doknr.
466631
Dato
19-11-2021
Svar på spørgsmål fra udvalget stillet den 28. oktober 2021.
Spørgsmål nr. 64:
”Vil ministeren kommentere henvendelse af 30. august 2021 fra Green Building Coun-
cil Denmark og power point præsentation fra foretrædet den 14. oktober 2021, jf. BOU
alm. del - bilag 170 (20201) og BOU alm. del -
bilag 9.”
Svar:
Green Building Council Denmark og Dansk Byplanlaboratorium har udarbejdet en
analyse af kommunernes ønsker til klima- og miljømæssig bæredygtighed i lokalpla-
ner.
Analysens resultater er i mange henseender på linje med de ønsker til mere bæredyg-
tighed i lokalplanlægningen, som kom frem i forbindelse med
Evaluering af planloven
m.v. 2021,
som Bolig- og Planstyrelsen offentliggjorde i marts i år.
På baggrund af evalueringen har regeringen bl.a. foreslået:
-
-
-
-
-
At planlovens formål udvides til også at omfatte klima.
At kommunerne i nye lokalplaner får mulighed for at reservere grønne parke-
ringspladser til bæredygtige mobilitetsformer som el- og delebiler.
At kommunerne i nye lokalplaner får mulighed for at stille krav om opsætning
af ladeinfrastruktur i tilknytning til grønne parkeringspladser.
At kommunerne i nye lokalplaner får mulighed for at fastsætte antallet af par-
keringspladser til nul.
At kommunerne i nye lokalplaner får mulighed for at stille krav til kvaliteten
af bynatur og krav til vækstbetingelser for beplantning, fx til etablering af spe-
cifik beplantning for at opnå høj biodiversitet.
At kommunerne i kommuneplaner får mulighed for at fastsætte en mini-
mumsprocent for begrønning af et område til brug for lokalplanlægningen.
-
Disse forslag indgår i forhandlinger med planlovsforligskredsen.
Green Building Council Denmark og Dansk Byplanlaboratorium peger også på andre
forhold, som kommunerne ønsker at kunne lokalplanlægge for. Bl.a. ønsker kommu-
nerne hjemmel til i planlægningen at fastsætte CO2-krav til nybyggeri.
I den sammenhæng vil jeg henvise til mit svar af 27. maj 2021 på BOU alm. del spørgs-
mål 207. Heraf fremgår følgende: ”Teknisk
vil det være muligt f.eks. at indføre hjem-
mel i planloven til, at der i lokalplaner kan fastsættes CO2-krav for nybyggeri under
iagttagelse af EU-retten. Et sådant forslag risikerer dog at medføre forskellige kom-
munale fortolkninger og regler i enkelte lokalplaner frem for en ensartet og national
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm. om kommentar til henvendelse af 30/8-21 fra Green Building Council Denmark m.v., til indenrigs- og boligministeren
2483692_0002.png
regulering i bygningsreglementet. Der vil dermed være en væsentlig risiko for, at det
vil fordyre den grønne omstilling af byggeriet yderligere.”
Afslutningsvis vil jeg bemærke, at jeg er enig med Green Building Council Denmark og
Dansk Byplanlaboratorium i, at hvis der opnås enighed i forligskredsen om at tilføje
klima i formålsbestemmelsen, vil det nye klimahensyn være en saglig planlægnings-
mæssig begrundelse i den fysiske planlægning. Det vil sige, at kommunale myndighe-
der kan motivere bestemmelser i kommune- og lokalplaner med et ønske om at redu-
cere udledningen af klimagasser.
Med venlig hilsen
Kaare Dybvad Bek
2