Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
BOU Alm.del
Offentligt
2476225_0001.png
Folketingets Indenrigs- og Boligudvalg
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2021 - 6684
Doknr.
462439
Dato
10-11-2021
Svar på spørgsmål fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Peter Skaarup (DF) stillet den
19. oktober 2021.
Spørgsmål nr. 54:
”Vil
ministeren kommentere, hvorvidt fingerplanen er til hinder for byudvikling og -
planlægning i bysamfund, herunder bl.a. for Hillerød Kommunes udvikling, og vil mi-
nisteren i den forbindelse oplyse, om regeringen har planer om at give mindre bysam-
fund mulighed for at udvikle sig, som de ønsker, så der kan bygges i områder, der ikke
er nær S-togsnettet?”
Svar:
Bestemmelserne i planlovens kap. 2 c om planlægning i hovedstadsområdet sikrer en
særlig statslig styring af de fysiske planlægning i de 34 kommuner i hovedstadsområ-
det
dels gennem lovfæstede krav til navnlig kommuneplanlægningen, dels gennem
præcisering af disse lovfæstede krav i et særligt landsplandirektiv for hovedstadsområ-
dets planlægning, der også kaldes Fingerplanen.
Den første Fingerplan er fra 1947. Siden er Fingerplanen revideret flere gange. Ifølge
Fingerplanen skal hovedstadskommunernes byudvikling overvejende koncentreres i
kommunerne i det centrale hovedstadsområde (det indre storbyområde
(”håndfla-
den”))
samt inden for et bælte på 2 km på hver side af banelinjerne, der går til Helsin-
gør, Hillerød, Farum, Frederikssund, Roskilde og Køge samt det sydøstlige Amager
(det ydre storbyområde
(”byfingrene”)).
Hensigten hermed er navnlig at sikre, at ho-
vedstadens byudvikling koncentreres omkring overordnet trafikal infrastruktur i form
af baner og overordnede veje. Endvidere er hensigten, at begrænse arealforbruget til
byudvikling og friholde arealer i det tæt befolkede hovedstadsområde til bl.a. grønne
kiler, dvs. områder til natur og almene rekreative formål.
Inden for det indre og det ydre storbyområde gælder desuden et princip om, at større,
arbejdspladsintensive byfunktioner, fx større kontorbygninger og hotel- og kongres-
centre, skal placeres tæt på en station. Hensynet er også her at sikre en tæt kobling
mellem byudvikling og infrastruktur, så de mange daglige brugere af større, arbejds-
pladsintensive byfunktioner har mulighed for at benytte kollektiv transport og bidrage
til at mindske presset på vejene og udfordringer med trængsel og støj m.v.
Mht. Hillerød Kommunes byudviklingsplaner for byudviklingsområdet ved Favrholm
har Bolig- og Planstyrelsen oplyst, at Fingerplanen muliggør, at kommunen kan plan-
lægge for byudvikling af regional karakter inden for førnævnte 2 km zone samt for
større, arbejdspladsintensive byfunktioner tæt på den nye Favrholm Station. Hvis det
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 54: MFU spm. om, hvorvidt fingerplanen er til hinder for byudvikling og -planlægning i bysamfund, til indenrigs- og boligministeren
2476225_0002.png
er byudviklingsområdet Favrholm, som spørgeren sigter til, vurderes det således ikke,
at Fingerplanen er til hinder for byudvikling.
Med venlig hilsen
Kaare Dybvad Bek
2