Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
BOU Alm.del
Offentligt
2629548_0001.png
Indenrigs- og boligminister Christian Rabjerg Madsens
talepapir
Anledning
Dato / tid
Sted
Talens varighed
Samrådsspørgsmål M
20. september 2022 kl. 15
Indenrigs- og Boligudvalget
Ca. 10 minutter
Det talte ord gælder
[Indledning]
Tak for ordet.
Som spørgsmålet er stillet, kan man få det indtryk, at
Ankestyrelsens gennemslagskraft kan måles i, om styrelsen
anvender sanktioner over for kommunerne. Det mener jeg ikke er
rigtigt. Det kommer jeg tilbage til.
[Rammerne for besvarelsen]
Samrådsspørgsmålet vedrører både Ankestyrelsen som
klagemyndighed og som kommunal tilsynsmyndighed.
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 357: Spm. om talepapir fra samrådet d. 27/9-22 vedr. kommuners fejl eller lovbrud i tusinder af sager på voksen- og børnehandicapområdet uden Ankestyrelsens sanktionering, til indenrigs- og boligministeren
2629548_0002.png
Jeg vil derfor først redegøre for Ankestyrelsens forskellige
funktioner og reaktionsmuligheder som henholdsvis
klagemyndighed og tilsynsmyndighed.
Jeg skal i den forbindelse nævne, at Ankestyrelsens rolle som
klageinstans hører under Social- og Ældreministeriet, der også har
det organisatoriske ansvar for Ankestyrelsen. Jeg har derfor
indhentet oplysninger fra både Ankestyrelsen og Social- og
Ældreministeriet for at kunne give så fyldestgørende et svar som
muligt.
Som indenrigs- og boligminister vil jeg dog primært fokusere på
Ankestyrelsens rolle som kommunal tilsynsmyndighed, der hører
under mit område.
Så vidt rammerne for besvarelsen.
[Ankestyrelsens rolle som klagemyndighed]
Ankestyrelsen spiller en central rolle for at sikre retssikkerheden
for borgerne. Som klageinstans træffer Ankestyrelsen afgørelse
1
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 357: Spm. om talepapir fra samrådet d. 27/9-22 vedr. kommuners fejl eller lovbrud i tusinder af sager på voksen- og børnehandicapområdet uden Ankestyrelsens sanktionering, til indenrigs- og boligministeren
2629548_0003.png
om at stadfæste, hjemvise eller ændre kommunernes afgørelser i
konkrete borgersager.
Ankestyrelsen kan i rollen som klageinstans ikke udstede bøder
eller på anden måde sanktionere en kommune. Ankestyrelsen har
derimod nogle sanktionsmuligheder som tilsynsmyndighed. Det
vil jeg komme ind på om lidt.
[Ankestyrelsens rolle som tilsynsmyndighed]
Udover at være klageinstans i forhold til borgernes konkrete sager,
varetager Ankestyrelsen også det almindelige statslige tilsyn med
kommunerne.
Tilsynet er et retligt tilsyn. Det betyder, at tilsynet kun kan tage
stilling til, om kommunerne overholder lovgivningen. Men ikke,
om kommunen handler rimeligt eller hensigtsmæssigt. Det
skyldes hensynet til kommunernes selvstyre.
Tilsynet kan heller ikke behandle forhold, som en klagemyndighed
kan se på. Derfor kan tilsynet ikke gå ind i en kommunes konkrete
2
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 357: Spm. om talepapir fra samrådet d. 27/9-22 vedr. kommuners fejl eller lovbrud i tusinder af sager på voksen- og børnehandicapområdet uden Ankestyrelsens sanktionering, til indenrigs- og boligministeren
2629548_0004.png
afgørelse om eksempelvis støtte til et barn med handicap. Det
hører under Ankestyrelsens kompetence som klagemyndighed.
[Tilsynets reaktionsmuligheder]
Når det kommunale tilsyn bliver bekendt med oplysninger, der
kan give anledning til at rejse en tilsynssag, foretager tilsynet
typisk en høring af den relevante kommune.
Det sker i de tilfælde jævnligt, at kommunen selv retter ind
allerede i den forbindelse. Så er der ikke behov for, at
Ankestyrelsen rejser en tilsynssag.
I andre tilfælde vil tilsynet afgive en vejledende udtalelse om, hvad
der er gældende ret på området, og om kommunens handlinger
eller undladelser er lovlige. Ankestyrelsen kan bede kommunen
om at genoptage sagen og fortælle kommunen, hvad den har pligt
til at gøre efter lovgivningen.
3
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 357: Spm. om talepapir fra samrådet d. 27/9-22 vedr. kommuners fejl eller lovbrud i tusinder af sager på voksen- og børnehandicapområdet uden Ankestyrelsens sanktionering, til indenrigs- og boligministeren
2629548_0005.png
Hvis det ikke er nok med en vejledende udtalelse, har tilsynet også
nogle sanktionsmuligheder, sådan som der henvises til i
spørgsmålet.
Den vigtigste sanktion er tvangsbøder. Tvangsbøder er dagbøder,
som det enkelte, ansvarlige kommunalbestyrelsesmedlem skal
betale, indtil der er rettet op på de ulovlige forhold. Tvangsbøder
kan anvendes, hvis der er tale om en klar ulovlighed, og hvis
sanktionen er nødvendig frem for mindre indgribende reaktioner.
Der gælder med andre ord et proportionalitetsprincip.
Lad mig sige det med det samme. Det har i rigtig mange år ikke
været nødvendigt for tilsynet at anvende tvangsbøder. Det skyldes,
at kommunerne selv retter ind.
Tvangsbøder er ikke en straf, men et redskab, der har til formål at
tvinge kommunerne til at gøre det, som kommunen har pligt til
efter lovgivningen.
4
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 357: Spm. om talepapir fra samrådet d. 27/9-22 vedr. kommuners fejl eller lovbrud i tusinder af sager på voksen- og børnehandicapområdet uden Ankestyrelsens sanktionering, til indenrigs- og boligministeren
2629548_0006.png
Tvangsbøder kan også bruges, hvis Ankestyrelsen som
klagemyndighed har omgjort en konkret sag, og kommunen ikke
retter sig efter Ankestyrelsens afgørelse. Det er den såkaldte
fogedfunktion, der betyder, at Ankestyrelsen som
tilsynsmyndighed kan gennemtvinge klagemyndighedens
afgørelse.
[Ankestyrelsens arbejde i praksis
synergi mellem
klagesager og tilsyn]
I praksis er der et formaliseret samarbejde mellem Ankestyrelsens
klagesagsbehandling og tilsynet.
Ankestyrelsen følger for eksempel systematisk op, når styrelsen
bliver opmærksom på, at en kommune endnu ikke har efterlevet
en afgørelse fra Ankestyrelsen.
Hvis kommunen ikke reagerer, eller hvis der er oplysninger, der
indikerer, at kommunen ikke vil efterleve Ankestyrelsens
afgørelse, så vil Ankestyrelsen efter omstændighederne oplyse
5
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 357: Spm. om talepapir fra samrådet d. 27/9-22 vedr. kommuners fejl eller lovbrud i tusinder af sager på voksen- og børnehandicapområdet uden Ankestyrelsens sanktionering, til indenrigs- og boligministeren
2629548_0007.png
kommunen om muligheden for at pålægge tvangsbøder. Man
”rasler
med sablen”. Og det vil i almindelighed være nok.
Hvis kommunen fortsat ikke efterlever afgørelsen, vil
Ankestyrelsens tilsynskontor overtage sagen for om nødvendigt at
gennemtvinge efterlevelsen ved at pålægge de ansvarlige
kommunalbestyrelsesmedlemmer tvangsbøder.
Tilsynet bruger også sin viden fra det formaliserede samarbejde
med klagemyndigheden til at holde øje med, om der er anledning
til at rejse en tilsynssag om lovligheden af generelle kommunale
beslutninger, retningslinjer eller praksis på baggrund af mønstre,
tendenser eller afvigelser i data.
Jeg vil her gentage, at tilsynet er et retligt tilsyn.
Det betyder, at tilsynet som udgangspunkt ikke har kompetence til
at gribe ind overfor dårlig kvalitet i kommunernes sagsbehandling.
Det gælder f.eks. manglende sagsoplysning, der medfører høje
omgørelsesprocenter på handicapområdet.
6
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 357: Spm. om talepapir fra samrådet d. 27/9-22 vedr. kommuners fejl eller lovbrud i tusinder af sager på voksen- og børnehandicapområdet uden Ankestyrelsens sanktionering, til indenrigs- og boligministeren
2629548_0008.png
Når tilsynet skal beslutte, om der er anledning til at indlede en
undersøgelse af en sag, lægger tilsynet blandt andet vægt på, om
der er tale om en generel fejlagtig praksis i kommunen, om der
kan være tale om en bevidst ulovlig beslutning eller undladelse,
eller om der er tale om en ulovlighed af et vist omfang på grund af
antallet af berørte borgere eller antallet af omfattede kommuner.
[Omgørelsesprocenter og initiativer i forhold til
forbedring af kvaliteten i kommunernes sagsbehandling]
Når alt dette er sagt, så giver det høje antal af sager på
socialområdet, hvor Ankestyrelsen hjemviser eller ændrer
kommunens afgørelse
altså omgørelsesprocenten
anledning til
bekymring. Og det har den gjort over en årrække.
Det er dog væsentligt at holde fast i, at omgørelsesprocenten kun
siger noget om de sager, der er blevet påklaget til Ankestyrelsen.
Kommunerne træffer utroligt mange afgørelser, hvor borgeren
ikke klager. Der kan derfor ikke direkte fra omgørelsesprocenten
7
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 357: Spm. om talepapir fra samrådet d. 27/9-22 vedr. kommuners fejl eller lovbrud i tusinder af sager på voksen- og børnehandicapområdet uden Ankestyrelsens sanktionering, til indenrigs- og boligministeren
2629548_0009.png
udledes noget om den generelle kvalitet af kommunernes
sagsbehandling.
Uanset dette, arbejder vi i regeringen målrettet for, at borgeren
skal have en rigtig afgørelse første gang. For at højne kvaliteten i
kommunernes sagsbehandling og styrke retssikkerheden har
regeringen sammen med aftalepartierne bag SSA-reserven fra
sidste år
altså reserven til foranstaltninger på social-, sundheds-
og arbejdsmarkedsområdet
afsat 112 mio. kr. i perioden 2022-
2025 til at styrke retssikkerheden og kvaliteten i sagsbehandlingen
samt tilliden mellem borger og myndighed på handicapområdet.
Ud over de 112 mio. kr. har regeringen med aftalepartierne bag
SSA-reserven fra sidste år også afsat 5 mio. kr. til en samlet
retssikkerhedsundersøgelse, som skal give et billede af de områder
på handicapområdet, hvor kommunerne er mest udfordrede i
forhold til at overholde gældende lovgivning.
På børneområdet kan fremhæves aftalen om Børnene Først, som
bl.a. med Barnets Lov vil styrke kvaliteten af kommunernes
8
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 357: Spm. om talepapir fra samrådet d. 27/9-22 vedr. kommuners fejl eller lovbrud i tusinder af sager på voksen- og børnehandicapområdet uden Ankestyrelsens sanktionering, til indenrigs- og boligministeren
2629548_0010.png
sagsbehandling gennem afbureaukratisering, mere overskuelig
lovgivning og en mere fremtrædende plads til barnets rettigheder.
Aftalen om Børnene Først indeholder også en styrkelse af
Ankestyrelsens kommunale tilsynsvirksomhed, hvor 3,1 mio. kr. i
år og 3,2 mio. årligt fra 2023 og fremad skal styrke fokus på
børne- og ungeområdet.
Det er blot eksempler på det arbejde, der er i gang for at styrke
retssikkerheden.
[Opsamling i forhold til spørgsmålet]
Når jeg så skal svare på, hvad min holdning er til, at Ankestyrelsen
ikke har brugt tvangsbøder over for kommunerne i de sidste ti år,
må jeg sige, at jeg faktisk synes, det er godt tegn. Det fortæller mig,
at Ankestyrelsen ikke har fundet det nødvendigt at gribe til
sanktionsværktøjet over for en eneste kommune.
For mig er det ikke et succeskriterium, at kommunerne bliver
sanktioneret. Dét, der betyder noget, er, at kommunerne rent
faktisk retter ind, når Ankestyrelsen konstaterer, at kommunen
9
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 357: Spm. om talepapir fra samrådet d. 27/9-22 vedr. kommuners fejl eller lovbrud i tusinder af sager på voksen- og børnehandicapområdet uden Ankestyrelsens sanktionering, til indenrigs- og boligministeren
2629548_0011.png
har truffet en ulovlig beslutning eller haft en ulovlig praksis på et
område.
Ankestyrelsen skal naturligvis ikke lade stå til, hvis en kommune
ikke lever op til den kvalitet, som borgerne har krav på. Men
tilsynets mulighed for at anvende sanktioner vil sjældent være det
rigtige værktøj til at imødegå problemet med.
Afslutningsvist vil jeg derfor igen fremhæve de store initiativer,
der er taget, eller som er på vej på det sociale område for at styrke
kvaliteten i kommunernes sagsbehandling og dermed borgernes
retssikkerhed.
Forandringer skabes ikke den dag, vi afsætter midlerne eller
vedtager ny lovgivning på Christiansborg. Det tager tid. Men det
betyder ikke, at vi skal vende fokus væk fra
retssikkerhedsområdet. Vi skal til stadighed sikre, at vi gør det
bedre
og det er vi med de initiativer, som regeringen har taget,
godt på vej til.
10
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 357: Spm. om talepapir fra samrådet d. 27/9-22 vedr. kommuners fejl eller lovbrud i tusinder af sager på voksen- og børnehandicapområdet uden Ankestyrelsens sanktionering, til indenrigs- og boligministeren
2629548_0012.png
[Afrunding]
Med disse ord ser jeg frem til en god politisk drøftelse, ligesom jeg
naturligvis gerne vil svare på eventuelle spørgsmål.
Tak for ordet.
11