Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
BOU Alm.del
Offentligt
2631719_0001.png
Indenrigs- og Boligudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
3. oktober 2022
J nr.
2022 - 3347
Søren Egge Rasmussen (EL)Indenrigs- og Boligudvalget har i brev af 8.
september 2022 stillet mig følgende spørgsmål BOU alm. del 344, som jeg hermed
skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Indenrigs- og Boligudvalget.
Spørgsmål 344
Vil ministeren kommentere henvendelse af 24/8-22 fra Mille Skov vedr. foretræde
om energimærkning af lejeboliger, jf. BOU alm. del - Bilag 161 og 170?
Svar
Spørgsmålet forstås således, at spørger ønsker, at der kommenteres på
energimærkning af lejeboliger. Til besvarelse af BOU alm. del spm. 344 har jeg
derfor anmodet om bidrag fra Energistyrelsen, til redegørelse af gældende regler
for energimærkning af lejeboliger. Energistyrelsen har svaret følgende:
”Energistyrelsen kan vejlede om, at det er
lovpligtigt at energimærke bygninger ved
salg, udleje, og overdragelse, og at der for visse kategorier af bygninger er krav om
regelmæssig energimærkning hvert 10. år
1
. Dette gælder, med mindre bygningen
er omfattet af undtagelserne fra kravet om energimærkning, fx fredede bygninger,
sommerhuse, særlige erhverv, bygninger under 60 m2 m.v, jf. §§ 3-5 i BEK. nr.
1651 af 18. november 2020 om energimærkning af bygninger.
Ved udlejning af en bygning eller dele heraf, påhviler det udlejer at sørge for, at
lejer, inden lejeaftalen indgås
2
, har fået udleveret energimærkningen for lejemålet,
jf. § 7, stk. 1 i LBK nr. 1923 af 8. oktober 2021 om fremme af energibesparelser i
bygninger. Hertil bemærkes, at energimærkninger udarbejdes for bygninger samlet,
og ikke for det enkelte lejemål, såfremt det kun udgør en del af bygningen. Er
lejeaftalen indgået før kravet om energimærkning trådte i kraft (1. juli 2009), eller
har der tidligere ligget en gyldig energimærkning, da lejeaftalen blev indgået, vil der
først være krav om udarbejdelse af ny energimærkning, når der indgås nye
lejeaftaler.
1
Jf. §§ 6 (salg), 7 (udleje), 8 (overdragelse), 19 og 22 (regelmæssig energimærkning) i LBK om fremme
af energibesparelser i bygninger.
2
Dertil er der krav om, at sælger, udlejer eller overdrager skal sikre, at der i annoncen til enhver tid
synliggøres et energimærke fra en gyldig energimærkning, når der er tale om annoncering i
kommercielle medier til salg, udleje eller overdragelse af en bygning, ejerlejlighed, bolig- eller
erhvervsenhed mv.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/2
www.kefm.dk
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 344: Spm. om ministeren vil kommentere henvendelse af 24/8-22 fra Mille Skov vedrørende foretræde om energimærkning af lejeboliger, til klima-, energi- og forsyningsministeren
Der er således allerede i dag et krav om gyldig energimærkning ved udleje af en
bygning. Den gyldige energimærkning skal foreligge inden lejeaftalen indgås. I
praksis vil de fleste ejendomme med et væsentligt antal lejemål have en udskiftning
af lejere, som betinger at de altid har en gyldig energimærkning.
Der er ikke noget til hinder for, at bygningens energimærkning fornys oftere end
påkrævet i loven, da energimærkningen kan benyttes i flere henseender. Såfremt
der er udarbejdet energimærkninger, skal den senest udarbejdede energimærkning
fremlægges i forbindelse med udlejning, jf. § 10, stk. 1 i LBK om fremme af
energibesparelser i bygninger.
Energimærkning af bygninger udføres af certificerede energimærkningsfirmaer, og
det certificerede energimærkningsfirma er ansvarlig for udarbejdelse og
indberetning af energimærkningen. jf. §7 i BEK. nr. 1651 af 18. november 2020 om
energimærkning af bygninger. Hertil er der krav til den enkelte energikonsulents
kompetencer, når vedkommende udarbejder energimærkninger i et certificeret
energimærkningsfirma.
Energimærkningen er gyldig i 10 år, med mindre der foretages ændringer på
bygningen, som har væsentlig betydning for bygningens energimæssige ydeevne.
Energimærkningen består af to dele:
1) Den energimæssige tilstand viser bygningens beregnede energibehov
på energimærkningsskalaen. Karaktererne på
energimærkningsskalaen går fra A2020 til G. Energimærket gør det
derved muligt at sammenligne forskellige bygninger, når en bygning
eller lejlighed sælges eller udlejes.
2) Besparelsesforslagene giver et overblik over de energimæssige
forbedringer, som er rentable at gennemføre, samt forslag som er
rentable at gennemføre i forbindelse med øvrige renoveringer,
hvad
de går ud på, hvad de koster at gennemføre, hvor meget energi og
CO₂ man sparer, og hvor stor besparelse der kan opnås på
energiregningen.
Reglerne for ordningen omkring tilstandsrapporter (huseftersynsordningen) er
Sikkerhedsstyrelsens ressortområde.”
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side 2/2