Folketingets Indenrigs- og Boligudvalg
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2022 - 4533
Doknr.
549482
Dato
30-09-2022
Svar på spørgsmål fra Søren Egge Rasmussen (EL) stillet den 2. september 2022.
Spørgsmål nr. 340:
”Vil
ministeren sikre, at man i forbindelse med byplanlægning af nye boligområder
omkring
–
og i nærheden af
– danske lufthavne vil overholde WHO’s anbefalede
Lnight-grænseværdi på 40 dB, jf. artikel i Ingeniøren den 30. august 2022
(https://ing.dk/artikel/danskere-maa-leve-med-hoej-flystoej-ny-graensevaerdi-langt-
whos-anbefalede-260028)?”
Svar:
Hovedreglen efter § 15 a i planloven er, at en lokalplan kun må udlægge støjbelastede
arealer til støjfølsom anvendelse, hvis planen kan sikre den fremtidige anvendelse mod
støjgener. Støjfølsom anvendelse omfatter bl.a. anvendelse til boligformål.
Det er Miljøstyrelsen, der fastsætter de vejledende grænseværdier for støj. Arealer er
støjbelastede, hvis Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier for den pågældende an-
vendelse ikke kan overholdes. Det er således Miljøstyrelsens vejledende grænsevær-
dier, der sætter grænser for muligheden for at planlægge nye boligområder omkring
lufthavne.
Jeg har forelagt spørgsmålet for Miljøministeriet, som har oplyst følgende:
”Der
pågår pt. en revision af Miljøstyrelsens vejledning om støj fra flyvepladser med
henblik på en opdatering af de støjberegningsmetoder, der indgår i vejledningen. Et
udkast til tillæg til vejledningen er således sendt i offentlig høring frem til 30. sep-
tember 2022. I udkastet til tillægget indgår, som noget nyt, støjindikatoren Lnight,
der er en indikator for støjen om natten. Der er i udkastet anført forskellige vejle-
dende støjgrænser for Lnight, afhængig af områdetype og typen af flyveplads. De
vejledende støjgrænser er generelt et udtryk for en afvejning mellem beskyttelse af
naboer og den samfundsmæssige nytte af aktiviteterne. Når den offentlige høring er
afsluttet, vil de vejledende støjgrænser for Lnight blive fastlagt.”
Der er endvidere fastsat særlige restriktioner for udlæg af ny boligbebyggelse i særligt
udpegede områder omkring Københavns Lufthavn, Kastrup i cirkulære nr. 56 af 30.
april 1997 om udbygning af Københavns Lufthavn (støjcirkulæret) og Fingerplan 2019
i form af såkaldte støjkonsekvens- og restriktionsområder. I Fingerplan 2019 er der
desuden fastsat særlige restriktioner for udlæg af ny boligbebyggelse i særligt udpe-
gede områder omkring Københavns Lufthavn, Roskilde. Med aftalen
Gode rammer
for udvikling af Københavns Lufthavn
mellem regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti,
det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance fra 21. december 2021 er parterne bl.a.