Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
BOU Alm.del
Offentligt
2622096_0001.png
Folketingets Indenrigs- og Boligudvalg
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2022 - 4240
Doknr.
549053
Dato
14-09-2022
Svar på spørgsmål fra Kim Valentin (V) stillet den 22. august 2022.
Spørgsmål nr. 298:
”Vil
ministeren kommentere henvendelse af 17. juli 2022 fra Kristian Haagensen ved-
rørende zonestatus og mulig overførelse til byzone, jf. BOU alm. del - Bilag 160?”
Svar:
Henvendelsen fra Kristian Haagensen vedrører planlovens regler om byvækst og om
fingerplanens bestemmelser om sommerhusområder. Kristian Haagensen ønsker, at
boligerne i sommerhusområdet Bakkelandet ved Arresø i Gribskov Kommune skal
overgå til helårsbeboelse i byzone.
Jeg har forelagt spørgsmålet for Bolig- og Planstyrelsen, der har oplyst følgende:
”Sommerhusområdet
Bakkelandet ligger i hovedstadsområdet, og den kommunale
planlægning skal derfor ske inden for rammerne af Fingerplanen. Af Fingerplan 2019
fremgår det, at eksisterende sommerhusområder skal fastholdes som rekreative områ-
der til ferieformål. Enkelte gange er der åbnet mulighed for, at specifikke sommerhus-
områder har kunnet overgå til helårsbeboelse. Dette har været under en række forud-
sætninger, herunder at områderne lå i tilknytning til eksisterende bymæssig bebyg-
gelse.
Det er et krav i planloven, at der kun må udlægges ny byzone, når det er i tilknytning
til eksisterende bymæssig bebyggelse i byzone. Dette er for at sikre en klar grænse mel-
lem by og land og at undgå spredt bebyggelse i det åbne land. Bakkelandet ligger i det
åbne land lige ned til Arresø. En overførsel af området til byzone vil derfor være i strid
med planlovens bestemmelser for byvækst.
Ønsket om at overføre Bakkelandet til helårsbeboelse i byzone blev også fremført af
Gribskov Kommune i forbindelse med den seneste revisionen af Fingerplanen i 2019.
Her fik kommunen at vide, at sommerhusområdet
”…ligger i det åbne land uden til-
knytning til eksisterende byzone og vil derfor, i overensstemmelse med planlovens
byvækstregler (indefra-og-ud), ikke kunne overføres til byzone.”
Jeg kan desuden oplyse, at der er stort pres på sommerhusområder over hele landet,
og særligt i hovedstadsområdet. Ved at fastholde sommerhusområder i hovedstadsom-
rådet til ferieformål sikres hovedstadens borgere rekreative muligheder.
Med venlig hilsen
Christian Rabjerg Madsen