Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
BOU Alm.del
Offentligt
2622140_0001.png
Folketingets Indenrigs- og Boligudvalg
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2022 - 4221
Doknr.
548110
Dato
14-09-2022
Svar på spørgsmål fra Christian Juhl (EL) stillet den 22. august 2022.
Spørgsmål nr. 292:
”Er
der noget konkret i partnerskabsaftalen mellem Indenrigs- og Boligministeriet og
Lolland Kommune, der på den lange bane kan medføre, at Lolland Kommune kan ud-
vikle sig væk fra sin status som lavtlønsområde, ud over en økonomisk forbedring af
kommunens løbende drift, når aftalen ikke adresserer, at 44 pct. af de unge på 25 år i
Lolland Kommune ikke har en ungdomsuddannelse, og 5 ud af 8 mulige skoler er un-
der tilsyn?”
Svar:
Lolland Kommune og Indenrigs- og Boligministeriet har i juni 2022 indgået en aftale
om et udviklingspartnerskab for perioden 2022-2025.
Formålet med et udviklingspartnerskab er, at kommunen opnår bedre budgetsikker-
hed gennem et flerårigt særtilskud og dermed bl.a. har bedre mulighed for at investere
i tiltag til at forbedre kommunens situation på sigt. Kommunen prioriterer selv, hvilke
tiltag den vil iværksætte, herunder hvilke som fremgår af aftalen.
Muligheden for at tildele et flerårigt særtilskud igennem et sådant udviklingspartner-
skab er knyttet til udligningslovens § 16 om den årlige pulje til særtilskud til særligt
vanskeligt stillede kommuner.
Det følger af aftalen med Lolland Kommune, at kommunen som led i partnerskabet
modtager et særtilskud på 120 mio. kr. årligt i perioden 2022-2025. Lolland Kom-
mune har med udmeldingen af særtilskud i august 2022 samtidig efter ansøgning
modtaget et supplerende særtilskud, så kommunens tilskud
inklusiv midler fra ud-
viklingspartnerskabet
udgør i alt 195 mio. kr. i 2023. Det supplerende tilskud skal
ses i lyset af, at særtilskudspuljen som led i forårets økonomiaftale med KL er ekstra-
ordinært forhøjet med 250 mio. kr. i 2023, og at forhøjelsen særligt var begrundet i de
mest vanskeligt stillede kommuner.
I aftalen fremgår flere forhold, som Lolland Kommune forventer at arbejde med i afta-
leperioden: Udvikling af erhverv ifm. etablering af Femern Bælt, indsatser på turisme-
området, løbende tiltag mhp. tilpasning af boligmarkedet, planlægning vedr. investe-
ring i miljøtiltag og fokus på prioriteringer i den løbende drift.
Der har bl.a. været fokus på aktiviteter med et investeringsperspektiv med henblik på
en langsigtet forbedring af kommunens økonomiske situation. Således kan fx er-
hvervsudvikling og turisme skabe grobund for beskæftigelse og vækst på den lange
bane.
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 297: MFU spm., om ministeren som forudsætning for indgåelse af partnerskabsaftalens punkt om nedrivning af boliger har taget højde for, at kommunen skal følge gældende love og regler m.v., til indenrigs- og boligministeren
2622140_0002.png
Aktiviteterne i udviklingspartnerskabet er naturligvis ikke udtømmende for de forhold,
som Lolland Kommune kommer til at arbejde med i de kommende år.
Det skal også ses i lyset af, at Lolland Kommune står med en bred vifte af socioøkono-
miske udfordringer, som ikke alene omhandler de områder, der er adresseret i udvik-
lingspartnerskabet, men
som spørgeren henviser til
fx også kan vedrøre skole, ud-
dannelse og arbejdsmarked.
Det er således også forventningen, at der fortsat over de kommende år vil være dialog
med Lolland Kommune om kommunens forskellige udfordringer.
Med venlig hilsen
Christian Rabjerg Madsen
2