Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
BOU Alm.del
Offentligt
2618854_0001.png
Folketingets Indenrigs- og Boligudvalg
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2022 - 4042
Doknr.
542149
Dato
07-09-2022
Svar på spørgsmål fra Gitte Willumsen (KF) stillet den 11. august 2022.
Spørgsmål nr. 287:
”Vil
ministeren redegøre for den nuværende status i forhold til at nedbringe flaske-
halse i den tekniske byggesagsbehandling, herunder hvilke indsatser der er blevet
iværksat siden 2019?”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Bolig- og Planstyrelsen, der oply-
ser følgende:
”Siden
ikrafttrædelsen af Bygningsreglementet 2018 (BR18) og certificeringsordnin-
gen for brandrådgivere og statikere har Bolig- og Planstyrelsen i tæt samarbejde med
kommunerne og byggebranchen løbende evalueret og justeret ordningen. Arbejdet er
især sket i regi af en taskforce bestående af repræsentanter fra Kommunernes Lands-
forening (KL) og en række brancheorganisationer.
Udgangspunktet for arbejdet har været, at certificeringsordningen fungerer godt for
større og mere kompliceret byggeri, mens der er oplevet udfordringer knyttet til sær-
ligt dele af det mindre og simple byggeri, herunder ventetider på certificerede rådgi-
vere og kommunal byggesagsbehandling.
Der er på den baggrund gennemført ændringer i både BR18 og bekendtgørelsen for
certificeringsordningen. Ændringerne har blandt andet haft til formål at nedbringe fla-
skehalse i byggeprocessen ved at forbedre balancen mellem udbuddet af certificerede
rådgivere og efterspørgslen på deres ydelser, jf. bilag 1.
Det har bl.a. ført til følgende:
Lempelse af ansøgningskravene til at blive certificeret for at øge antallet af certifi-
cerede rådgivere.
Udvidelse af brand- og konstruktionsklasse 1, så endnu mere byggeri kan udføres
uden, at der er krav om tilknytning af en certificeret rådgiver. Det gælder f.eks.
størstedelen af alle enfamiliehuse og sommerhuse samt mange simple og traditio-
nelle ombygninger i etagebyggeri.
Optimering af matchet mellem kompleksiteten af et byggeprojekt og den faglige
kompetence, der kræves tilknyttet projektet, hvilket betyder, at der ved flere pro-
jekter kan anvendes en rådgiver certificeret til de lavere klasser, hvor antallet af
certificerede rådgivere er højst.
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 287: Spm. om en status i forhold til at nedbringe flaskehalse i den tekniske byggesagsbehandling m.v., til indenrigs- og boligministeren
2618854_0002.png
Præcisering af, at kommunen ikke skal gennemgå den dokumentation, som byg-
herre fremsender ifm. ansøgning om byggetilladelse og færdigmelding af bygge-
riet.
Senest er der den 1. juli 2022 trådt en ny ændring af BR18 i kraft, som skal imøde-
komme behovet for mere fleksibel sagsbehandling vedr. midlertidige arrangementer i
byggeri, der ikke er godkendt til formålet. Ændringen omhandler de administrative
krav i bygningsreglementet, og betyder, at de enkelte kommuner kan vælge at tilbyde
ansøgere at behandle byggesagen i stedet for, at ansøger skal anvende en certificeret
rådgiver.
Det er styrelsens vurdering, at implementeringen af ændringerne stadig er i gang i
kommunerne og byggebranchen, hvorfor den fulde effekt af ændringerne formentlig
endnu ikke er indfriet.”
Med venlig hilsen
Christian Rabjerg Madsen
Bilag:
Bilag 1: Oversigt over taskforcens indsats for at forbedre BR18 og certificeringsordnin-
gen for brandrådgivere og statikere
2