Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
BOU Alm.del
Offentligt
2610236_0001.png
NOTAT
vedr. tillægsaftale omkring etablering af 15.000 m
2
almennyttige boli-
ger på Christianiaområdet
Pr. 1. juni 2022 har Bolig- og Planstyrelsen fremsendt skitse til tillægsaftale
mellem Fonden Fristaden Christiania og Staten vedrørende det tilbud, som
er fremkommet fra statens side vedrørende ønske om, at der på christia-
niaområdet etableres op til 15.000 m
2
almene boliger samtidig med, at Sta-
ten tilbyder at imødekomme Christianias forskellige ønsker, som kan opli-
stes som følger:
1. Christianias køb af hele voldområdet og dermed fritagelse for en årlig
lejebetaling i størrelsesordenen kr. 6.000.000.
2. Lempelig finansiering af en eventuel købesum for voldområdet med
udvidelse af statsgaranterede lån for en købesum på kr. 67.000.000.
3. Refusion af diverse afholdte udgifter frem til 30. juni 2022.
4. Udsættelse af fristen for refusion i de indbetalte købsrater til 30. juni
2024 for så vidt angår de udgifter, Christiania har haft og vil få vedrø-
rende færdiggørelsen af renoveringen af Statens bygninger på vold-
området.
5. Forlængelse af fristen for optagelse af statsgaranterede lån vedrø-
rende fondens istandsættelse af egne bygninger frem til 1. juli 2027
(5 år).
6. Etablering af muligheden for statsgaranterede lån i forbindelse med
Christianias nybyggeri af egne boliger.
7. Ophævelse af pligten til at rydde bygninger på voldområdet (6-9 byg-
ninger senest 15. juni 2022 og 6 bygninger senest 15. april
2042).
8. Godkendelse af bygge- og flyttefelter på voldområdet (20-30 boli-
ger).
9. Mere enkle processer og retningslinjer for adfærd på voldanlægget skal
aftales
10. Konkrete plejeplaner for voldanlægget med øget fokus på biodiversitet,
miljø og bæredygtighed skal aftales.
Skindergade 23
1159 København K
+45 33 44 55 66
J.nr.: 9724-126 KF/KF
foldschack.dk
CVR. 38755498
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 279: Spm., om ministeren fremsende notat, som Bolig- og Planstyrelsen har modtaget fra christianitterne, til indenrigs- og boligministeren
2610236_0002.png
Christiania ser dette som en rammeaftale, som selvfølgelig skal udmøntes over
en længere årrække. Det skal i givet fald afklares om enighed kan opnås, både
for så vidt angår et rimeligt antal af de ønskede kvadratmeter, men ikke mindst
også vilkårene for etableringen af de nye boliger. Ud fra et tidsmæssigt per-
spektiv skal der også forhandles om en optimal planmæssig tidsproces og en
rimelig indfasning af nye boliger i Christianias struktur.
En efterfølgende udmøntning af en aftale vil dels skulle ske via en detailfor-
handling med Staten for så vidt angår fastsættelsen af de enkelte detaljer i en
eventuel tillægsaftale, men der vil derudover som en helt afgørende faktor,
blive tale om en lokalplanproces og en nødvendig respekt af et rimeligt tidsfor-
løb omkring opførelsen af eventuelle nye boliger.
Følgende punkter kunne vurderes i forbindelse med en eventuel indgåelse af
en rammeaftale med Staten:
1.
Antallet af kvadratmeter nye boliger.
2.
Beliggenhed.
3.
Tidsramme for byggeriets etablering.
4.
Anvisningsret.
5.
Bæredygtighed og lokalplan
6.
Økonomi.
7.
Boligselskab og organisering
Vedrørende de enkelte punkter kan følgende bemærkninger gøres gæl-
dende.
1. Antallet af kvadratmeter nye boliger:
Vedrørende spørgsmålet om antal kvadratmeter er der fra regeringens side
udmeldt et bruttoantal på 15.000 m
2
almene boliger.
Christianiafonden erhvervede i forbindelse med overtagelsen af christianiaom-
rådet i 2012 15.000 m
2
byggerettigheder for en nærmere fastsat købesum.
Det bør i den forbindelse kunne gøres gældende, at der her er tale om det antal
boligkvadratmeter, som man i hvert fald på daværende tidspunkt har anset for
værende det rimelige maksimum for nybyggeri på området.
2
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 279: Spm., om ministeren fremsende notat, som Bolig- og Planstyrelsen har modtaget fra christianitterne, til indenrigs- og boligministeren
2610236_0003.png
Derfor bør det også med rimelighed medtages i vurderingen, at man fratrækker
det antal kvadratmeter fra de foreslåede 15.000 m
2
, som Christiania allerede
har opført i boligregi. Alene af denne grund bør antallet reduceres med for-
mentlig ca. 3.000 m
2
.
Derudover bør det også med rimelighed lægges til grund, alt i overensstem-
melse med aftalegrundlaget fra 2012 og regeringens egne tilkendegivelser
vedrørende en boligudvikling i København, at der også på Christiania skal
være plads til en yderligere opførelse af nye boliger i Christianias eget regi,
hvilket jo også stemmer overens med de muligheder Staten tilbyder om at åbne
for finansiering af et sådant byggeri, uden at dette nødvendigvis skal være i
alment regi, ligesom der også bør åbnes mulighed for andre boligformer på
Christiania, hvorfor det må være rimeligt at afsætte yderligere 3.-4.000 kvadrat-
meter til opfyldelse af disse formål.
Det er således, vores opfattelse at der på nuværende tidspunkt bør tages ud-
gangspunkt i et maksimalt antal nye boliger i alment regi på ca. 7.500 - 8.000
etagemeter.
2. Beliggenhed:
Der kunne vel formentlig såfremt der skal etableres boliger på Christiania i al-
mennyttigt regi, opnås enighed om at dette i hvert fald skal ske i maks 2 - 3
randområder, når henses til de problemstillinger der er omkring den mang-
lende mulighed for at forene boliger i alment regi med Christianias kultur.
En helt afgørende ting er i den forbindelse, at man ikke med rimelighed og
fornuft kan implementere et større antal boliger på christianiaområdet end
det ovenfor anførte, uden at det vil
volde
store problemer i forhold til hele
Christianias struktur, dels internt på Christiania men også i forhold til områ-
det uden for Christiania.
3. Tidsramme for byggeriets etablering:
Det tidsmæssige perspektiv i forbindelse med et eventuelt nybyggeri på
Christiania, bør også medtages i vurderingen.
Man må forvente, at en færdigforhandling af aftalen, jf. også det fremsatte
tilbud, vil pågå i ca. et halvt til et helt år frem til formentlig 30. juni 2023.
Lokalplanprocessen, som skal varetages af Københavns Kommune, for-
ventes at tage et til halvandet år og med et efterfølgende udbuds- og opfø-
relsestidsperspektiv på formentlig to år.
3
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 279: Spm., om ministeren fremsende notat, som Bolig- og Planstyrelsen har modtaget fra christianitterne, til indenrigs- og boligministeren
2610236_0004.png
Man kan med rimelighed stille krav om, at en etablering af de i alt formentlig
7.-8.000 etagemeter realiseres i to step, således at de første 3.-4.000 etage-
meter etableres inden for en 5-årig periode, mens de resterende 3.-4.000 eta-
gemeter opføres i en efterfølgende periode fra 2027 og frem til ca. 2030.
En
forsigtig implementering af nybyggeri på Christiania
over-
ensstemmelse med ovennævnte tidsperspektiv vil dels være realistisk i
forhold til de ting der skal færdigforhandles og falde på plads, men vil også
imødekomme en smidig indfasning, som måske vil kunne accepteres i for-
hold til christianiaområdets fremtidige bevarelse i overensstemmelse med
de tanker, der har ligget til grund for Christianias etablering og drift i nu mere
end 50 år.
4. Anvisningsret:
Vedrørende anvisningsretten bør der som en ufravigelig ting vises forståelse
for, at der tildeles Christiania en ret til ubetinget at have anvisningsretten til
boliger i et nybyggeri, hvor dette kan muliggøres i henhold til gældende regler,
som bør forhandles med Københavns Kommune.
Der tænkes her på ældreboliger som eksklusivt stilles til christianitternes rå-
dighed, ligesom der også kunne arbejdes med andre former for boliger, f.eks.
ungdomsboliger eller boliger vedrørende personer som er under uddannelse,
hvor anvisningsretten ubetinget og problemfrit kunne tildeles Christianias Fæl-
lesskab.
5. Bæredygtighed og lokalplan:
Det bør som en ufravigelig ting i forbindelse med et eventuelt nybyggeri være
en forudsætning, at boliger opføres og drives ud fra en skarp imødekommelse
af krav om bæredygtighed.
Dette bør være forudsætninger som både respekteres i forhold til selve bygge-
processen, boligernes størrelse og indretning samt byggematerialer, men også
i forhold til den adfærdsstruktur som skal være gældende for beboerne i de
eventuelle nye boliger i støttet regi.
Der bør i den forbindelse i lokalplansmæssigt regi sikres den største imøde-
kommenhed for så vidt angår disse spørgsmål.
4
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 279: Spm., om ministeren fremsende notat, som Bolig- og Planstyrelsen har modtaget fra christianitterne, til indenrigs- og boligministeren
2610236_0005.png
En lokalplan vil skulle sætte rammen for et fremtidigt nybyggeri over mange
år, og det er vel i den forbindelse rimeligt, at Christiania i eget regi tager
udgangspunkt i de tidligere anførte 3.-4.000 kvadratmeter.
Planmæssigt og arkitektonisk må der også i forhold til beskyttelsen af chri-
stianiaområdet som det særegne område der er tale om i afgørende grad
tages hensyn til et byggeri, som indfases som en del af christianiaområdet,
uden at blive konfliktskabende og i fremtiden
være
en modsætning til det
Christiania, som har eksisteret siden 1971 og som i 2012 via fondsdannel-
sen fik blåstemplet den fortsatte eksistens.
Der henvises i den forbindelse til Christianiafondens formålsbestemmelse,
som netop fastsætter, at der skal tages hensyn til Christianias samlede,
fremtidige
overlevelse.
6. Økonomi:
Christiania skal kompenseres for en eventuel overdragelse af byggeret-
tigheder til et boligselskab og tages der højde for en kvadratmeterpris på
f.eks. kr. 5.500 til 6.000 pr. kvm. vil der, hvis der etableres f.eks. 7.500 eta-
gemeter nye boliger, være tale om en samlet pris på mellem kr. 37.500.000
og 41.250.000.
Disse midler vil være til rådighed for Christianias eget nybyggeri, som i øv-
rigt lokalplansmæssigt bør tilpasses i forbindelse med en eventuel aftale-
indgåelse.
7. Boligselskab og organisering
Der skal i forbindelse med en eventuel etablering af nye boliger, udarbejdes
et vedtægtssæt som sikrer, at de støttede boliger deltager i en del af de
fællesudgifter, som er forbundet med driften af christianiaområdet, uden
dog at der på nogen måde tillægges besluttende kompetence til det even-
tuelle boligselskab som tænkes etableret, idet det må
være
en ufravigelig
forudsætning, at Christianias Fællesmøde fortsat er eneste øverste myn-
dighed på christianiaområdet.
Det bør i forbindelse med en tillægsaftale med Staten nøje overvejes om
Christiania vil have fordel af at være ansvarlig i forhold til etableringen af
det boligselskab, som eventuelt skulle stå for nybyggeriet eller om man skal
afkoble de arealer, som skal danne rammen om det nybyggeri, som i givet
fald skal etableres i særskilt regi.
5
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 279: Spm., om ministeren fremsende notat, som Bolig- og Planstyrelsen har modtaget fra christianitterne, til indenrigs- og boligministeren
2610236_0006.png
Christiania vil i den forbindelse overveje at få indflydelse på den bestyrelse
og dermed den ledelse, som skal være ansvarlig for et eventuelt fremtidigt
nybyggeri.
København, den 3. august 2022
6