Folketingets Indenrigs- og Boligudvalg
Christiansborg
9. september 2022
Svar på Indenrigs- og Boligudvalgets spørgsmål nr. 276 (Alm. del)
af 3. august 2022 stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen
(SF)
Spørgsmål
Kan ministeren, i forlængelse af bl.a. artiklen »Lars begik identitetstyveri for at
hjælpe sin 89-årige mor« i Politiken den 21. juli 2022, svare på, hvordan regeringen
vil sikre
–
at ingen borgere kommer i klemme som følge af digitaliseringen?
–
at ældre, som ikke har eller kan anvende smartphone, ikke har pas eller
ikke selv kan gå på borgerservice, ikke lades i stikken?
–
lettere adgang til udstedelse af fuldmagt til diverse digitale platforme, som
kræver MitID, til f.eks. nære pårørende?
–
især ældre og udsatte borgere fortrolig, personlig og hurtig hjælp til hånd-
tering i alle 98 kommuner uden unødige krav om tidsbestilling i borgerser-
vice, i de tilfælde en borger ikke har en nærmeste pårørende, som kan eller
vil påtage sig opgaven?
Svar
Politikens artikelserie har understreget, at det er helt afgørende, at vi har fokus på
at få hjulpet de borgere, der oplever udfordringer med digitalisering. Mødet med
den offentlige sektor skal være så trygt og nemt som muligt for alle, og det må al-
drig være sådan, at man skal have en smartphone for at kunne få adgang til det of-
fentlige.
Nogle borgere har af forskellige årsager udfordringer med digitale løsninger. Dem
skal vi hjælpe bedre end vi gør i dag, så borgerne kan føle sig trygge i mødet med
det offentlige.
Andre borgere har slet ikke mulighed for at bruge de digitale løsninger. Derfor er
myndighederne forpligtigede til at have et alternativ til det digitale for de borgere,
der har brug for det.
Velfærdsstaten er til for os alle, og den offentlige service skal være tilgængelig for
alle
–
uanset ens digitale kompetenceniveau.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K