Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
BOU Alm.del
Offentligt
2605390_0001.png
Folketingets Indenrigs- og Boligudvalg
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2022 - 3217
Doknr.
526461
Dato
06-07-2022
Svar på spørgsmål fra Anni Matthiesen (V) stillet den 10. juni 2022.
Spørgsmål nr. 243:
”Vil
ministeren kommentere henvendelse vedrørende ændring af ejendomsklassifice-
ring fra erhverv til beboelse, som også tidligere har været anvendt til beboelse, jf. BOU
alm. del - bilag 130? Vil ministeren herunder redegøre for logikken i, at ændringen nu
skal indplaceres i brandklasse 2 og tilknyttes en certificeret brandrådgiver, når der
ikke er foretaget en eneste ændring, siden senest ejendommen blev anvendt til bebo-
else i perioden 1966-2011?”
Svar:
Med indførslen af bygningsreglementet 2018 blev den kommunale tekniske byggesags-
behandling afskaffet, herunder for brand- og konstruktionsmæssige forhold for mere
kompliceret byggeri. I stedet er det en certificeret rådgiver, der skal attestere, at sik-
kerheden er i orden. Hvilken brandklasse bygningen placeres i, og derved om der skal
tilknyttes en brandrådgiver eller ej, afhænger bl.a. af, hvad bygningen skal anvendes
til, typen af bygningen mv., jf. nedenfor.
Indførelsen af certificeringsordningen for brandrådgivere og statikere har ikke betyd-
ning for, at der er krav om byggetilladelse ved væsentlige anvendelsesændringer af en
bygning. Dette er et grundlæggende princip i byggeloven, som har til formål at sikre, at
bygninger fortsat frembyder tilfredsstillende tryghed i brand-, sikkerheds- og
sundhedsmæssig henseende, selvom bygningens anvendelse ændres.
En ændret anvendelse er væsentlig i byggelovens forstand, når den udløser skærpede
og ændrede byggetekniske krav
f.eks. fra erhverv til bolig eller omvendt, da krav til
en bygning blandt andet fastlægges på baggrund af bygningens anvendelse. For så vidt
angår brandsikkerhed, kan kravene f.eks. afhænge af, om personer overnatter i byg-
ningen, om personer har kendskab til flugtveje og om personer kan forventes at bringe
sig selv i sikkerhed i tilfælde af brand. Der kan derfor typisk være et højere sikkerheds-
niveau for en etagebygning, hvor personer skal overnatte end, hvis bygningen skal an-
vendes til eksempelvis kontorpladser. Når anvendelsen af en bygning ændres væsent-
ligt, skal det derfor dokumenteres og kontrolleres, at bygningen opfylder bygningsreg-
lementets nugældende krav og en tidligere anvendelse af bygningen kan således ikke
lægges til grund for en fornyet byggetilladelse.
Jeg henviser i øvrigt til min besvarelse af spørgsmål nr. S 996.
Med venlig hilsen
Christian Rabjerg Madsen
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 243: Spm. om kommentar til henvendelse vedr. ændring af ejendomsklassificering fra erhverv til beboelse, som også tidligere har været anvendt til beboelse m.v., til indenrigs- og boligministeren
2605390_0002.png
Bilag
Bilag 1: Svar på spørgsmål nr. S 996
2