Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
BOU Alm.del
Offentligt
2598153_0001.png
Folketingets Indenrigs- og Boligudvalg
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2022-2986
Doknr.
528037
Dato
22-06-2022
Svar på spørgsmål fra Ole Birk Olesen (LA) stillet den 30. maj 2022.
Spørgsmål nr. 233:
”Vil
ministeren redegøre for, hvor meget huslejen vil falde i forskellige typer af hen-
holdsvis almennyttige boliger og private udlejningsboliger, som er underlagt omkost-
ningsbestemt husleje, hvis grundskylden i Københavns Kommune sænkes fra de nu-
værende 34 promille til landsgennemsnittet på 26 promille, både i dag og efter 2024
hvor den nye ejendomsbeskatning er fuldt implementeret?”.
Svar:
Jeg har indhentet svarbidrag fra Bolig- og Planstyrelsen, som oplyser følgende:
En lavere grundskyldspromille og dermed lavere ejendomsskat, vil
alt andet
lige
indebære lavere huslejer i både private udlejningsboliger med omkostnings-
bestemt leje og i almene boliger.
I lejemål, som er lejefastsat efter reglerne om
omkostningsbestemt leje,
beregnes
huslejen i forhold til de driftsudgifter, som knytter sig til ejendommen. Typiske
driftsudgifter er udgifter til skatter, afgifter, renholdelse, administration, forsik-
ring og afsætning til ejendommens vedligeholdelse. Desuden kan udlejeren med-
regne et kapitalafkast. Der kan i huslejen også indgå et tillæg for udførte forbed-
ringer. Udlejer har pligt til at nedsætte huslejen, hvis der sker et fald i de skatter
og afgifter, som indgår i huslejen.
De almene lejeboliger er omfattet af den almene lejelov. Efter reglerne heri fast-
sættes den samlede husleje for boligerne i en afdeling, så der til enhver tid er dæk-
ning for afdelingens driftsudgifter. Det princip hedder
balancelejeprincippet.
Ved
fald i skatter (grundskyld) vil huslejen dermed blive nedsat.
Det er ikke muligt at komme med et præcist skøn for, hvor meget huslejerne vil
falde procentuelt, hvis grundskyldspromillen i Københavns Kommune nedsættes
fra 34 promille til 26 promille. Det skyldes, at der i huslejen indgår ubekendte ud-
giftsposter såsom driftsudgifter og eventuelle forbedringer af det lejede.
Huslejeeffekten af en lavere grundskyldspromille illustreres i det følgende med et
regneeksempel. Antag at en lejer i en beboelsesejendom i dag betaler en ejendoms-
skat (grundskyld) på 6.000 kr. årligt over sin husleje. Dette niveau svarer nogen-
lunde til den gennemsnitlige ejendomsskat (grundskyld) pr. bolig i almene boliger,
jf. boligafdelingernes regnskaber. Nedsættes grundskyldspromillen fra 34 til 26 vil
grundskylden i eksemplet herefter udgøre ca. 4.600 kr. I regneeksemplet vil den
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 233: Spm. om, hvor meget huslejen vil falde i forskellige typer af henholdsvis almennyttige boliger og private udlejningsboliger, som er underlagt omkostningsbestemt husleje, hvis grundskylden i Københavns Kommune sænkes fra de nuværende 34 promille til landsgennemsnittet på 26 promille, til indenrigs- og boligministeren
2598153_0002.png
lavere grundskyldspromille dermed medføre et fald i huslejen på ca. 1.400 kr. om
året.
Til sammenligning anslås den gennemsnitlige husleje for en
almen
familiebolig på
75 m
2
i Københavns Kommune at udgøre ca. 70.000 kr. (2021-priser) om året,
hvorfor en nedsættelse af grundskylden i forhold til dette gennemsnit vil udgøre 2
pct. Den gennemsnitlige husleje for et lejemål med
omkostningsbestemt
leje kan
med en vis usikkerhed anslås til ca. 61.000 kr. (2021-priser) om året for en bolig
på 75 m
2
. En nedsættelse på 1.400 kr. vil i dette tilfælde udgøre 2,3 pct.
Effekten af de nye ejendomsvurderinger (grundværdier) for udlejningsejendomme
kendes ikke endnu. Men givet en ny ejendomsvurdering (grundværdi) vil en lavere
grundskyld medføre, at huslejen vil falde med det beløb i kr., som den nye lavere
grundskyld vil betyde.
Med venlig hilsen
Christian Rabjerg Madsen
2