Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
BOU Alm.del
Offentligt
2474559_0001.png
Ministeren
Indenrigs- og Boligudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indenrigs- og Boligudvalget har den 13. oktober 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
23 (alm. del) efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Peter Skaarup (DF) til
udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 23:
”Vil ministeren kommentere artiklen "Flygtningebolig ødelagt - beboere glemte at
lufte ud” bragt på sn.dk den 5. september 2021 og redegøre for, hvorfor beboerne
ikke har modtaget et erstatningskrav fra kommunen?” Se: https://sn.dk/Ring-
sted/Flygtningebolig-oedelagt-beboere-glemte-at-lufte-ud/arti-
kel/1468234”
Svar:
Jeg ønsker ikke at gå nærmere ind i den konkrete sag, men helt overordnet synes
jeg naturligvis, at det er ærgerligt, hvis en hel ejendom skal rives ned, fordi den
vurderes som ubeboelig. Særligt hvis de omfattende skader på ejendommen kunne
være undgået.
I forhold til reglerne på området, herunder reglerne om erstatningsansvar, kan jeg
oplyse, at det fremgår af § 12, stk. 1, 1. pkt., i integrationsloven (lovbekendtgørel-
sen nr. 1146 af 22. juni 2020), at kommunalbestyrelsen skal anvise et midlertidigt
opholdssted til en flygtning, som Udlændingestyrelsen visiterer til kommunen efter
§ 10 i samme lov. Reglerne i lejeloven finder ikke anvendelse i forbindelse med ind-
kvartering på midlertidige opholdssteder.
Hvis den pågældende udlænding ikke har mulighed for selv at finde en bolig i for-
længelse af det midlertidige opholdssted, har den pågældende samme adgang til
at få hjælp fra kommunen, som alle andre boligtrængende borgere efter de almin-
delige principper og regler for løsning af kommunale boligsociale opgaver.
Kommunen har endvidere mulighed for at anvise en bolig efter integrationsloven
til de flygtninge, som er omfattet af integrationslovens regler om boligplacering, og
som kommunen har pligt til anvise et midlertidigt opholdssted.
8. november 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Integration
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 18319
1803020
Side
1/2
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 23: MFU spm. om kommentar til artiklen "Flygtningebolig ødelagt - beboere glemte at lufte ud bragt på sn.dk den 5. september 2021 m.v., til udlændinge- og integrationsministeren, kopi til indenrigs- og boligministeren
Integrationsloven indeholder ikke særlige regler om misligholdelse, opsigelse, ud-
sættelse, husordensovertrædelser m.v. vedrørende midlertidige indkvarteringsste-
der.
Det vil derfor være de almindelige obligationsretlige regler om ophævelse (som
følge af væsentlig misligholdelse) og opsigelse af kontrakter, som kommunerne vil
kunne anvende, hvis ikke lejeaftalen indeholder nærmere vilkår herom.
Der kan i den forbindelse tages udgangspunkt i de gældende regler i lejeloven.
Selvom reglerne ikke gælder direkte for indkvartering af en flygtning på et midler-
tidigt opholdssted, er mange af reglerne udtryk for, hvad der vil gælde efter almin-
delige obligationsretlige regler om opsigelse og ophævelse af en kontrakt f.eks. i
tilfælde af manglende overholdelse af husordensregler.
Efter lejelovens regler kan misligholdelse både føre til opsigelse og ophævelse. Af-
gørelser om opsigelse eller ophævelse af en midlertidig indkvartering med henvis-
ning til de almindelige obligationsretlige regler kan indbringes for domstolene. Der
er ikke tale om afgørelser efter integrationsloven. Der vil derfor ikke være admini-
strativ klageadgang til Ankestyrelsen for denne type sager. Dermed vil en eventuel
sag om manglende opfyldelse af et erstatningskrav skulle føres ved de almindelige
domstole.
Mattias Tesfaye
/Lars von Spreckelsen-Syberg
Side
2/2