Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
BOU Alm.del
Offentligt
2476325_0001.png
Folketingets Indenrigs- og Boligudvalg
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2021 - 6531
Doknr.
456316
Dato
10-11-2021
Svar på spørgsmål fra Eva Kjer Hansen (V), Anni Matthiesen (V) og Stén Knuth (V)
stillet den 11. oktober 2021.
Spørgsmål nr. 21:
”Hvilke beregninger ligger til grund for estimatet om, at der skal bevilges et større
tocifret millionbeløb til udviklingsarbejdet alene, som det fremgår af ”Resultat af
afdækning og undersøgelse vedrørende B 219” af 1. oktober 2021 (BOU alm. del –
bilag 190 (folketingsåret 2020-21))?
Spørgsmålet bedes besvaret senest 3 dage inden afholdelse af samråd vedrørende
besvarelse af samrådsspørgsmål E og F.”
Svar:
Indenrigs- og Boligministeriets afdækning og undersøgelser har vist, at etableringen af
én digital løsning til foreningernes arrangementsansøgninger – som beskrevet i
udvalgets beretning – vil forudsætte en vanskelig regelforenkling, et omfattende it-
udviklingsarbejde og systemintegration op imod en række myndighedssystemer.
Væsentlige forhold vedrørende bl.a. økonomi, snitflader, samarbejde og manglende
digitaliseringsparathed fremstår uafklarede.
Indenrigs- og Boligministeriet har ikke foretaget nærmere beregninger af, hvilke
omkostninger der vil være forbundet med udviklingsarbejdet, men har på grundlag af
afdækningen og undersøgelserne vurderet, at der nødvendigvis vil skulle bevilges et
større tocifret millionbeløb til udviklingsarbejdet alene.
I ministeriets vurdering er også indgået, at det kommunale it-fællesskab KOMBIT har
estimeret, at en minimumsløsning vil kunne etableres og driftes i seks år for ca. 60
mio. kr.
Med venlig hilsen
Kaare Dybvad Bek