Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
BOU Alm.del
Offentligt
2574591_0001.png
12. maj 2022
J.nr. 2022 - 3900
Til Folketinget
Indenrigs- og boligudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 212 af 29. april 2022 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Heidi Bank (V).
Jeppe Bruus
/ Jacob Vastrup
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 212: Spm. om, hvad der forventes i samlet provenutab på tinglysningsafgiften i perioden 2023-2028 baseret på boligejeres optagning af lån til udskiftning af olie- og gasfyr, jf. »Danmark kan mere II«, til skatteministeren
2574591_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvad der forventes i samlet provenutab på tinglysningsafgif-
ten i perioden 2023-2028 baseret på boligejeres optagning af lån til udskiftning af olie- og
gasfyr, jf. »Danmark kan mere II«?
Svar
Regeringen ønsker at etablere et investeringsvindue, der gør det billigere at optage lån til
udskiftning af olie- og gasfyr med en grøn varmekilde. Det sker ved at indføre en frita-
gelse for tinglysningsafgiften på pant til disse lån i perioden 2023-2028. Herudover indgås
et partnerskab med den finansielle sektor med henblik på, at der kan optages lån uden op-
rettelsesgebyrer og til lav rente.
En fritagelse for tinglysningsafgift vil medføre lavere indtægter fra tinglysningsafgiften,
ligesom fritagelsen vil tilskynde til at udskifte olie- og gasfyr med fx varmepumpe, og som
følge heraf vil forbruget af gas og olie falde, hvilket indebærer mindreprovenu fra energi-
afgifter. Det skønnes med betydelig usikkerhed, at afgiftsfritagelse for tinglysning ved lån
til finansiering af udskiftning af olie- og gasfyr vil medføre et umiddelbart mindreprovenu
på ca. 45 mio. kr. årligt i perioden 2023-2028, mens mindreprovenuet efter tilbageløb og
adfærd skønnes til ca. 35 mio. kr. i 2023 stigende til ca. 45 mio. kr. i 2028 og ca. 10 mio.
kr. i 2029 og 2030, svarende til et samlet mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca.
275 mio. kr. for perioden til og med 2030,
jf. tabel 1.
Skønnet er baseret på meget usikre beregningstekniske antagelser om, at der for hvert år i
investeringsvinduet som umiddelbar virkning er ca. 15.000 boligejere som får afgiftsfri
tinglysning, og at disse afgiftsfritagelser gennemsnitligt svarer til ca. 3.000 kr. per tinglys-
ning. I den forbindelse skal jeg henvise til min besvarelse af BOU alm. del
spørgsmål
210 og 211 (2021-22).
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser af afgiftsfritagelse for tinglysning af pant ved lån til udskift-
ning af olie- og gasfyr
(2022-niveau)
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og
adfærd
I alt,
2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2023-30
45
35
35
45
35
35
45
35
40
45
35
40
45
35
45
45
35
45
0
0
10
0
0
10
270
210
275
Anm.: Afrundet til nærmeste 5 mio. kr. Der er forudsat en tilbageløbssats på 21 pct., og en arbejdsudbudsvirkning svarende
til virkning af en nedsættelse af AM-bidrag. Der er i virkning efter tilbageløb og adfærd indregnet et mindreprovenu som
følge af lavere indtægter fra energiafgifter. Der er her indlagt en effekt svarende til ca. 500 omstillinger for et års fritagelse
(baseret på værdien af fritagelsen er omregnet til tilsvarende afgiftsforhøjelse for naturgas). Tal summerer ikke som følge af
afrundinger.
Side 2 af 2