Folketingets Indenrigs- og Boligudvalg
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2022 - 2030
Doknr.
507833
Dato
06-05-2022
Svar på spørgsmål fra Lars Boje Mathiesen (NB) stillet den 19. april 2022.
Spørgsmål nr. 200:
”Vil ministeren oplyse, hvor mange spørgeskemaer og spørgsmål Danmarks Statistik i
2021 sendte ud til borgere og virksomheder med krav om, at de skal svare, jf. regler i
love, bekendtgørelser m.v.? Der ønskes oplyst både, hvor mange spørgeskemaer der er
tale om, og hvor mange spørgsmål der samlet set er i disse. Der ønskes ikke oplysnin-
ger om spørgeskemaer, hvor det ikke er et krav, at borgere og virksomheder svarer.”
Svar:
Til grund for svaret har jeg anmodet Danmarks Statistik om bidrag, og de oplyser føl-
gende:
”Danmarks Statistik gennemfører ingen dataindsamlinger fra private borgere, hvor
der er krav om, at de skal svare.
Danmarks Statistik har i 2021 anmodet om i alt 345.866 lovpligtige indberetninger til i
alt 64 forskellige virksomhedsrettede statistikker, der indsamles enten månedligt,
kvartalsvist, halvårligt, årligt eller sjældnere. Ud af de i alt ca. 350.000 reelt aktive pri-
vate virksomheder i Danmark var i alt 46.267 unikke virksomheder i 2021 indberet-
ningspligtige til en eller flere virksomhedsrettede statistikker. Muligt antal lovpligtige
statistikker pr. virksomhed pr. år afhænger af virksomhedens størrelse og aktivitet, så-
ledes at små virksomheder kan pålægges færre indberetningsopgaver end større virk-
somheder.
Antal viste spørgsmål og mulige datafelter pr. lovpligtig indberetning varierer fra virk-
somhed til virksomhed og fra indberetning til indberetning. Det skyldes, at lovpligtig
virksomhedsindberetning foregår via dynamiske digitale indberetningsløsninger, der
kan tilgås via Virk.dk. Ved digitalisering af Danmarks Statistiks virksomhedsindberet-
ning er et større antal individuelle spørgeskemaer integreret i et mindre antal digitale
indberetningsløsninger, der tilpasser sig dynamisk med varierende antal viste spørgs-
mål og mulige datafelter ift. den enkelte virksomheds type, størrelse samt rapporte-
rede aktivitet i det enkelte indberetningsforløb. Den enkelte virksomhed ser kun de
spørgsmål, som det er nødvendigt, at den svarer på.
Når virksomheder indsender deres indberetning, kan de frivilligt angive deres tidsfor-
brug pr. indberetning - inkl. forberedelse, fremskaffelse og indtastning af data. Media-
nen af virksomhedernes selvoplyste tidsforbrug pr. indberetning er angivet i bilag 1 i
kolonne E, Spørgsmål 202: 2b i oversigtsskema udarbejdet iht. spørgsmål 202 - som
supplerende indikator for indberetningens omfang i en normalt effektiv virksomhed