Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
BOU Alm.del
Offentligt
2459924_0001.png
Dato:
4. oktober 2021
Kontor:
Politikontoret
Sagsbeh: Martine Cecilie Lund Fre-
deriksen
Sagsnr.: 2021-0035-0245
Dok.:
2123649
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål B
fra Folketingets Indenrigs- og Boligudvalg den 6. oktober 2021.
Samrådsspørgsmål B:
”Hvad
vil ministeren gøre ved den stigende digitale kriminalitet?”
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Side 1/6
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om talepapir til udvalget fra samrådet den 6/10-21 om Digitaliseringsstyrelsens redegørelser og omfanget af svindel med NemID og NemKonto og digital kriminalitet, til justitsministeren
[Indledning]
Tak for ordet og spørgsmålet om det her vigtige emne.
Jeg vil gerne begynde med at sige, at jeg er helt enig i
præmissen om, at vi står over for en udfordring med sti-
gende it-relateret kriminalitet.
Der er tale om et emne, der spænder bredt, og det er klart,
at regeringen tager sager om digital kriminalitet meget
alvorligt.
Men det er utvivlsomt rigtigt, at området er i stigning og
nok desværre vil være det fremadrettet.
Sådan tror jeg også, at det vil være i mange andre lande
omkring os
kriminalitet bliver mere og mere digital.
Som eksempel kan jeg nævne, at Politiets Landsdæk-
kende Center for It-relateret økonomisk Kriminalitet
også kaldet LCIK
i 2020 modtog ca. 30.000 anmeldel-
ser, og centeret havde per 1. juni i år ca. 39.000 sager i
beholdningen.
Side 2/6
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om talepapir til udvalget fra samrådet den 6/10-21 om Digitaliseringsstyrelsens redegørelser og omfanget af svindel med NemID og NemKonto og digital kriminalitet, til justitsministeren
2459924_0003.png
Det er også min opfattelse, at der var en fælles erkendelse
af de stigende udfordringer hos alle partier i forbindelse
med forhandlingerne om den seneste flerårsaftale for po-
litiets og anklagemyndighedens økonomi.
[Om initiativer i flerårsaftalen]
Netop med flerårsaftalen har regeringen
sammen med
partierne bag aftalen og dermed jo også spørgerens parti
–også
iværksat flere initiativer på området.
For det første er det besluttet at oprette en ny national
efterforskningsenhed i politiet
den Nationale enhed for
Særlig Kriminalitet
hvor de mest specialiserede politi-
og anklagerfaglige kompetencer samles.
Den nye efterforskningsenhed skal f.eks. kunne bistå po-
litikredsenes efterforskninger af bl.a. digital kriminalitet.
Specifikt i forhold til stigningen i digitale sexkrænkelser
får politiet allerede i år tilført 10 ekstra årsværk til hånd-
tering af disse sager.
For det andet etableres en digital patruljeenhed i politiet,
der bl.a. skal patruljere synligt i åbne grupper på sociale
Side 3/6
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om talepapir til udvalget fra samrådet den 6/10-21 om Digitaliseringsstyrelsens redegørelser og omfanget af svindel med NemID og NemKonto og digital kriminalitet, til justitsministeren
2459924_0004.png
medier for at forebygge kriminalitet, f.eks. digitale kræn-
kelser, eller som led i en tryghedsskabende indsats.
Patruljen kan gribe ind, hvis der sker lovovertrædelser og
vil kunne understøtte efterforskningen af strafbare for-
hold på internettet i bl.a. lukkede grupper.
For det tredje er det besluttet at se på mulighederne for at
begrænse stigningen i antallet af sager hos politiet.
En stor del af stigningen i sagsbunkerne skyldes sager om
it-relateret økonomisk kriminalitet.
Derfor har vi aftalt at se på, hvordan politiet og anklage-
myndigheden kan få mulighed for i øget omfang at ind-
drage relevante hensyn, når det besluttes, om en sag skal
efterforskes. Det kan f.eks. være hensyn til, om foruret-
tede har lidt et tab.
Og for det fjerde igangsættes et arbejde med at undersøge
mulige initiativer om forebyggelse og forhindring
så-
kaldt ”disruption” –
af økonomisk og it-relateret krimi-
nalitet.
Side 4/6
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om talepapir til udvalget fra samrådet den 6/10-21 om Digitaliseringsstyrelsens redegørelser og omfanget af svindel med NemID og NemKonto og digital kriminalitet, til justitsministeren
[Svindel med NemID og awareness]
Vi har altså allerede i fællesskab igangsat en række initi-
ativer for at bekæmpe den stigende digitale kriminalitet.
Men det er klart, at digital kriminalitet er mangeartet, og
der kan være behov for at tage forskellige redskaber i
brug afhængigt af, hvilken type kriminalitet der skal gri-
bes ind over for.
Hvis vi f.eks. skal håndtere udfordringen med, at borgere
franarres deres NemID-oplysninger, så er forebyggelses-
indsatsen noget af det, Rigspolitiet peger på som helt
centralt.
Svindel med NemID er nemlig vanskeligt at bekæmpe
ved hjælp af traditionelle politimetoder.
Det skyldes bl.a., at kriminaliteten finder sted via e-
mails, sms’er
og telefonopkald til privatpersoner, hvor
svindlerne eksempelvis udgiver sig for at være bankan-
satte, ansatte hos Microsoft eller sågar hos politiet.
Her tror jeg på, at vi skal oplyse
borgerne om ”do’s and
dont’s” i forhold til at begå sig
trygt på nettet, så de ikke
Side 5/6
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om talepapir til udvalget fra samrådet den 6/10-21 om Digitaliseringsstyrelsens redegørelser og omfanget af svindel med NemID og NemKonto og digital kriminalitet, til justitsministeren
risikerer, at deres private oplysninger lander i de forkerte
hænder.
Politiet
og jo også Digitaliseringsstyrelsen som nævnt
af finansministeren
er meget opmærksomme på områ-
det og arbejder målrettet med at hjælpe borgerne, så de
udviser den nødvendige forsigtighed.
[Afrunding]
Her til sidst vil jeg blot gentage, at det her er et meget
vigtigt emne, som der med rette er stor fokus på, og jeg
ser frem til en nærmere drøftelse i forligskredsen af de
tiltag, vi sammen blev enige om at gennemføre med den
seneste flerårsaftale.
Jeg vil også gerne understrege, at jeg som altid er åben
over for yderligere ideer, der kan være med til at løse ud-
fordringerne på området.
Tak for ordet.
Side 6/6