Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
BOU Alm.del
Offentligt
2567886_0001.png
Sundheds- og Ældreudvalget 2020-21
SUU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 481
Offentligt
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 07-01-2021
Enhed: SOA
Sagsbeh.: DEPLRNI
Sagsnr.: 2018669
Dok. nr.: 1521680
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 10. december 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 481 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peder Hvelplund (EL).
Spørgsmål nr. 481:
”Vil
ministeren skønne over, hvilke økonomiske og byrdefordelingsmæssige
konsekvenser, det vil få for hhv. kommuner og regioner, hvis den kommunale
medfinansiering afskaffes og regionerne i stedet modtager finansieringen som en
del af deres bloktilskud?
Svar:
Statens bloktilskud til det regionale sundhedsvæsen finansierer ca. 80 procent af regi-
onernes samlede udgifter til sundhedsvæsenet. Den resterende finansiering udgøres
af et statsligt resultatafhængig tilskud samt et bidrag fra kommunerne via den kom-
munale medfinansiering. Såvel det resultatafhængige tilskud som bidraget fra den
kommunale medfinansiering fordeles mellem regionerne efter samme fordeling som
statens bloktilskud til det regionale sundhedsvæsen. En omlægning af den regionale
finansiering til i højere grad at være finansieret via bloktilskuddet giver dermed ikke
byrdefordelingsmæssige ændringer. Med lovændringen i 2016 af den kommunale
medfinansiering blev det søgt at neutralisere og fjerne det aktivitetsafhængige ele-
ment i den kommunale medfinansiering for regionerne, dermed giver en afskaffelse
af den kommunale medfinansiering heller ikke anledning til økonomiske konsekven-
ser for regionerne.
Til brug for min videre besvarelse om de byrdemæssige konsekvenser for kommu-
nerne har ministeriet indhentet bidrag fra Social- og Indenrigsministeriet, som oply-
ser følgende:
”Med henblik på at illustrere
de byrdefordelingsmæssige virkninger for kommunerne
af isoleret set en afskaffelse af den kommunale medfinansiering af sundhedsvæsenet
er opstillet en beregning, hvor det beregningsteknisk forudsættes, at ordningen af-
skaffes uden andre tiltag.
Det indebærer, at bloktilskuddet reduceres med 23,3 mia. kr. og udgiftsniveauet i ud-
ligningen af kommunernes udgiftsbehov mindskes tilsvarende. Udgiftsbehovsopgø-
relsen er desuden tilpasset vedrørende oplysninger om aldersfordelingen af sund-
hedsudgifterne.
Beregningen er foretaget med udgangspunkt i udmeldingen af tilskud og udligning for
2021 samt oplysninger fra Sundheds- og Ældreministeriet om kommunale betalinger
til kommunal medfinansiering af sundhedsvæsenet vedr. 2021.
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 193: Spm. om kommentar til artiklen »Store tab og gevinster til kommuner, fordi KMF også fastfryses i 2023«, publiceret af NB Økonomi den 31/3-22 m.v., til sundhedsministeren
./.
Tabel med illustration af isoleret virkning af afskaffet kommunal medfinansiering af
sundhedsvæsenet baseret på tilskudsudmeldingen for 2021 samt kommunale beta-
linger vedr. 2021.”
Jeg kan henholde mig til bidraget fra Social
og Indenrigsministeriet. Det kan endvi-
dere oplyses, at de kommunale udgifter for 2021 efter bekendtgørelse om den kom-
munale medfinansiering på sundhedsområdet og om aconto-betalinger for perioden
fra 1. april 2019 til 1. april 2022, kapitel 8 (BEK. Nr. 1881 af 01/12/2020) indebærer,
at det forudsatte niveau på 23,3 mia.kr. fordeles efter de kommunale budgetter for
den kommunale medfinansiering for 2019, jf. besvarelsen af SUU alm. del
spm. 480.
./.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Mads Hansen
Side 2