Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
BOU Alm.del
Offentligt
2558016_0001.png
Udskriftsdato: 5. april 2022
BEK nr 1114 af 02/06/2021 (Gældende)
Bekendtgørelse om ansøgningspulje til borgerrådgivning
Ministerium: Indenrigs­ og Boligministeriet
Journalnummer: Indenrigs­ og Boligmin.,
Bolig­ og Planstyrelsen, j.nr. 2020­11856
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 189: MFU spm., om ministeren vil oversende det/de breve, som er sendt til kommunerne om borgerrådgiverordningen m.v., til indenrigs- og boligministeren
Bekendtgørelse om ansøgningspulje til borgerrådgivning
I medfør af tekstanmærkning nr. 111, stk. 1 og 2, ad 15.11.08 til § 15 på finansloven for finansåret
2021 fastsættes efter bemyndigelse i henhold til § 1, nr. 1 og 3, i bekendtgørelse nr. 847 af 28. april 2021
om delegation af indenrigs- og boligministerens beføjelser i finansloven vedrørende ansøgningspuljen til
borgerrådgivning og ansøgningspuljen til valgbusser:
Kapitel 1
Anvendelsesområde og formål
§ 1.
Bekendtgørelsen finder anvendelse på Bolig- og Planstyrelsens forvaltning af tilskud fra ansøg-
ningspuljen til borgerrådgivning, jf. hovedkonto 15.11.08 på finansloven for finansåret 2021.
§ 2.
Ansøgningspuljens formål er at styrke borgernes relation til kommunen og øge borgernes retssik-
kerhed ved at understøtte, at kommunerne ansætter borgerrådgivere til bl.a. at rådgive og vejlede borgerne
i kontakten med kommunen og føre tilsyn med kommunens administration.
§ 3.
De forventede resultater for de støttede projekter er, at borgerrådgiverordningen udbredes i så
mange kommuner som muligt.
Kapitel 2
Kompetence
§ 4.
Bolig- og Planstyrelsen kan yde tilskud fra ansøgningspuljen til borgerrådgivning i overensstem-
melse med reglerne i denne bekendtgørelse.
Stk. 2.
Bolig- og Planstyrelsen udmønter ansøgningspuljen til borgerrådgivning i én ansøgningsrunde i
2021 for midlerne afsat i årene 2021-2024. For bevillingerne afsat i årene 2022-2024 tages der forbehold
for Folketingets tilslutning til at videreføre bevillingerne på finanslovene for 2022-2024.
Kapitel 3
Ansøgerkreds
§ 5.
Tilskud til ansættelse af borgerrådgivere kan i prioriteret rækkefølge, jf. § 6, stk. 2, nr. 2, ydes til
følgende kommuner:
1) Kommuner, der ikke i forvejen har en borgerrådgiverfunktion.
2) Kommuner, som efter den 1. januar 2021 har etableret en borgerrådgiverfunktion efter § 65 e i lov om
kommunernes styrelse.
3) Kommuner, som ønsker at opnormere en eksisterende borgerrådgiverfunktion oprettet efter § 65 e i
lov om kommunernes styrelse.
4) Kommuner, som efter den 1. januar 2021 har opnormeret en eksisterende borgerrådgiverfunktion
oprettet efter § 65 e i lov om kommunernes styrelse.
Stk. 2.
Tilskud kan ydes til flere kommuner i forening, som ønsker at dele en borgerrådgiverfunkti-
on. Udvides en eksisterende borgerrådgiverfunktion til at omfatte flere kommuner, hvoraf mindst én ikke
i forvejen har en borgerrådgiverfunktion, vil der kunne ydes tilskud hertil.
Kapitel 4
Tildelingskriterier
§ 6.
Der gælder følgende krav for at opnå tilskud fra ansøgningspuljen:
1) Borgerrådgiveren skal være formelt uafhængig af den kommunale forvaltning, og borgerrådgiver-
funktionen skal derfor oprettes eller være etableret efter § 65 e i lov om kommunernes styrelse.
BEK nr 1114 af 02/06/2021
1
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 189: MFU spm., om ministeren vil oversende det/de breve, som er sendt til kommunerne om borgerrådgiverordningen m.v., til indenrigs- og boligministeren
2) Borgerrådgiveren skal have en fagligt relevant uddannelse, der understøtter borgerrådgiverens evne til
at værne om borgerens retssikkerhed, f.eks. som jurist eller socialrådgiver.
3) Borgerrådgiveren skal kunne varetage opgaver både vedrørende rådgivning og vejledning af borgerne
og vedrørende tilsyn med kommunens administration.
4) Borgerrådgiveren skal som led i tilsynet med kommunens administration kunne udarbejde en årlig
rapport til kommunalbestyrelsen og komme med anbefalinger om de skridt, som borgerrådgiverens
konstateringer måtte give anledning til.
5) Borgerrådgiveren skal som led i tilsynet med kommunens administration kunne foretage generelle
undersøgelser, stikprøver eller udtagelse af bestemte sagskategorier til gennemgang.
Stk. 2.
Der vil blive lagt vægt på følgende ved tildelingen af tilskud fra ansøgningspuljen, idet vægt-
ningskriterierne i nr. 1 vægtes forud for vægtningskriterierne i nr. 2-5, der er ligeværdige vægtningskrite-
rier:
1) At der ydes tilskud til ansøgerkommunerne i følgende prioriterede rækkefølge, idet tilskud først ydes
til kommuner omfattet af litra a, dernæst, såfremt der stadig er midler til overs, til kommuner omfattet
af litra b, dernæst, såfremt der stadig er midler til overs, til kommuner omfattet af litra c, og endelig,
såfremt der stadig er midler til overs, til kommuner omfattet af litra d:
a) Kommuner, der ikke i forvejen har en borgerrådgiverfunktion.
b) Kommuner, som efter den 1. januar 2021 har etableret en borgerrådgiverfunktion efter § 65 e i lov
om kommunernes styrelse.
c) Kommuner, som ønsker at opnormere en eksisterende borgerrådgiverfunktion oprettet efter § 65 e
i lov om kommunernes styrelse.
d) Kommuner, som efter den 1. januar 2021 har opnormeret en eksisterende borgerrådgiverfunktion
oprettet efter § 65 e i lov om kommunernes styrelse.
2) At ansøgerkommunen i forbindelse med ansøgningen har tilkendegivet en intention om at fastholde
borgerrådgiverfunktionen efter projektperioden, herunder beskrevet, hvordan borgerrådgiverfunktio-
nen påtænkes forankret i kommunen.
3) At der med puljen ydes tilskud til, at så mange kommuner som muligt kan etablere en borgerrådgiver-
funktion.
4) At der tilsigtes en geografisk spredning af de ydede tilskud, så der så vidt muligt ydes tilskud til
kommuner i alle regioner.
5) At det ved fordeling af tilskud til opnormering af eksisterende borgerrådgiverfunktioner tilsigtes, at
kapaciteten i disse borgerrådgiverfunktioner afspejler antallet af indbyggere i kommunen.
Kapitel 5
Ansøgning om tilskud og indberetning af oplysninger
§ 7.
Bolig- og Planstyrelsen fastsætter de nærmere retningslinjer for indkaldelse af ansøgninger og for
kravene til sådanne ansøgninger.
§ 8.
Ansøgninger skal fremsendes digitalt til Bolig- og Planstyrelsen i den form og på den måde, der
angives ved indkaldelse af ansøgninger.
§ 9.
Ansøgninger skal være ledsaget af et budget for projektet, der omfatter den samlede projektperiode
i årene 2021-2024.
Stk. 2.
Der gælder følgende krav til budgettet:
1) Budgettet skal være opdelt på de fire budgetår, hvor projektet gennemføres.
2) Budgettet skal udarbejdes på en sådan måde, at det udgør en fyldestgørende og sandfærdig beskrivel-
se af projektets forventede udgifter og finansiering.
3) Indholdet af den enkelte budgetpost og forudsætningerne for udgiftens størrelse skal fremgå af
ansøgningen.
BEK nr 1114 af 02/06/2021
2
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 189: MFU spm., om ministeren vil oversende det/de breve, som er sendt til kommunerne om borgerrådgiverordningen m.v., til indenrigs- og boligministeren
4) Der kan ikke budgetteres med uforudsete udgifter.
5) Ansøgerkommunen skal i budgettet for projektet udvise økonomisk sparsommelighed og tilstræbe at
opnå de bedst mulige priser på udgifter i projektet, herunder i relevant omfang indhente flere tilbud.
§ 10.
Ansøgerkommunen skal i forbindelse med ansøgningen og senest forud for udbetaling af støtte
indsende dokumentation for, at der er truffet beslutning om oprettelse af en borgerrådgiverfunktion efter §
65 e i lov om kommunernes styrelse.
Kapitel 6
Ydelse og udbetaling af tilskud
§ 11.
Tilskud ydes til hel eller delvis dækning af de af § 12 omfattede projektrelaterede udgifter afholdt
i projektperioden. Projektperiodens start kan tidligst fastsættes til den dato, hvor Bolig- og Planstyrelsen
åbner for ansøgninger til puljen, og projektperioden slutter den 31. december 2024. Ved projektrelaterede
udgifter forstås udgifter, der er nødvendige for at gennemføre projektet. Ved udgifter forstås afholdte
udgifter, der er bogført, godkendt i henhold til regnskabskrav for tilskuddet og betalt, dog maksimalt det
bevilligede tilskudsbeløb.
Stk. 2.
Tilsagn om tilskud gælder for den samlede fireårige projektperiode, dog med forbehold for
Folketingets tilslutning til at videreføre bevillingerne på finanslovene for 2022-2024.
Stk. 3.
Tilskud ydes alene i det omfang, der ikke er opnået eller senere opnås tilskud fra anden side til
dækning af de budgetposter, som har opnået tilskud fra puljen.
§ 12.
Der kan ydes tilskud til dækning af følgende udgifter:
1) Lønudgifter til ansættelse af borgerrådgivere.
2) Overhead på op til 15 pct. af lønudgiften til dækning af udgifter til lokalisering, indretning af
arbejdspladsen, it-udstyr og kontorartikler m.v.
3) Udgifter til uddannelses- og kursusaktiviteter for borgerrådgiveren.
§ 13.
Der kan ikke ydes tilskud til dækning af andre udgifter, herunder:
1) Udgifter til transport.
2) Udgifter til aktiviteter i relation til borgerrådgiverens opgaver.
§ 14.
Bolig- og Planstyrelsen fastsætter de nærmere retningslinjer for udbetaling, herunder betingelser
vedrørende regnskab og afrapportering.
§ 15.
Tilskud betales ratevis over projektperioden med én årlig rate.
§ 16.
Udbetaling af første rate sker umiddelbart efter, at tilsagnshaver har opfyldt betingelser stillet i
tilsagnsbrevet af Bolig- Planstyrelsen.
Kapitel 7
Ændring i projektet
§ 17.
Forud for en væsentlig ændring i projektet eller budgettet skal tilsagnshaver indsende en skriftlig
og begrundet anmodning herom. Ved anmodning om væsentlige ændringer i budgettet skal der vedlægges
et revideret budget. Bolig- og Planstyrelsen beslutter derefter, hvorvidt ændringen kan godkendes.
Uforbrugte tilskudsbeløb
§ 18.
For hvert projektår skal uforbrugte tilskudsmidler tilbagebetales til Bolig- og Planstyrelsen.
Stk. 2.
Bolig- og Planstyrelsen kan i særlige tilfælde godkende, at uforbrugte midler overføres til det
efterfølgende projektår. Overførsel af midler til et efterfølgende projektår kan kun tillades på baggrund af
en skriftlig og begrundet anmodning herom fra tilsagnshaver. Tilsagnshaver skal også vedlægge et budget
BEK nr 1114 af 02/06/2021
3
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 189: MFU spm., om ministeren vil oversende det/de breve, som er sendt til kommunerne om borgerrådgiverordningen m.v., til indenrigs- og boligministeren
for anvendelse af de overførte midler. Bolig- og Planstyrelsen beslutter derefter, hvorvidt overførslen kan
godkendes og i givet fald med hvilke betingelser og frister.
Projektforlængelse
§ 19.
Bolig- og Planstyrelsen kan i særlige tilfælde godkende en projektforlængelse. Forud for en
projektforlængelse skal tilsagnshaver indsende en skriftlig og begrundet anmodning herom. Der skal også
vedlægges et budget for den forlængede periode. Bolig- og Planstyrelsen beslutter derefter, hvorvidt
forlængelsen kan godkendes og i givet fald med hvilke betingelser og frister.
Kapitel 8
Afrapportering
§ 20.
Tilsagnshaver skal igennem projektperioden senest den 1. april fremsende afrapportering for det
foregående år. Afrapporteringen skal indeholde en beskrivelse af de gennemførte projektaktiviteter og et
projektregnskab.
Stk. 2.
Ved projektets endelige afslutning skal tilsagnshaver indsende en afsluttende rapport inden den
1. april 2025. Den afsluttende rapportering skal ud over en afrapportering for det foregående år, jf.
stk. 1, indeholde en samlet rapport over erfaringer fra projektet efter nærmere anvisning fra Bolig- og
Planstyrelsen.
Stk. 3.
Ved afslutning af projektet tidligere end den 31. december 2024 skal der ske afrapportering for
projektet senest tre måneder efter projektets afslutning.
Stk. 4.
Bolig- og Planstyrelsen kan ved meddelelse af tilsagn stille yderligere krav til dokumentation for
gennemførelse af projektaktiviteter.
Kapitel 9
Regnskab og revision
§ 21.
Bolig- og Planstyrelsen fastsætter de nærmere retningslinjer for krav til regnskabsaflæggelse.
§ 22.
Regnskabet skal opfylde følgende krav:
1) Tilskuddet skal være opført som særskilt indtægtspost.
2) Tilskuddet skal være anvendt i projektperioden, som fremgår af tilsagnsbrevet.
3) Udgifter, der er afholdt af tilskuddet, skal være specificeret på samme måde som i det senest
godkendte budget.
4) Væsentlige udgifter skal være yderligere specificeret, og eventuelt tilskud fra anden side til samme
projekt, eventuel medfinansiering samt eventuelle øvrige indtægter skal opføres som særskilte ind-
tægtsposter.
Stk. 2.
Regnskabet skal underskrives af tilsagnshaver.
Stk. 3.
Bolig og Planstyrelsen kan indkalde grunddokumentation, herunder bilag, for de afholdte udgif-
ter.
Kapitel 10
Midlertidig indstilling, bortfald og tilbagebetaling af tilskud
§ 23.
Bolig- og Planstyrelsen kan beslutte, at udbetaling af tilskud indstilles midlertidigt, hvis:
1) tilsagnshaver ikke har indsendt relevante dokumenter, rapporter m.v. i overensstemmelse med de
vilkår, der er fastsat i tilsagnsbrevet,
2) Bolig- og Planstyrelsen ikke kan godkende afrapporteringer efter § 20,
3) en forfalden tilbagebetaling for et tilskud fra Bolig- og Planstyrelsen ikke er indbetalt til Bolig- og
Planstyrelsen senest 2 måneder efter forfaldsdagen,
BEK nr 1114 af 02/06/2021
4
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 189: MFU spm., om ministeren vil oversende det/de breve, som er sendt til kommunerne om borgerrådgiverordningen m.v., til indenrigs- og boligministeren
4) Bolig- og Planstyrelsen bliver bekendt med forhold, som rejser tvivl om, hvorvidt tilsagnshaver
anvender tilskud i overensstemmelse med de givne vilkår, eller
5) forudsætningerne for tilskud i øvrigt er ændrede.
Stk. 2.
Bolig- og Planstyrelsen kan beslutte at genoptage udbetalingen af tilskud, når grunden til at
indstille udbetalingen af tilskud ikke længere foreligger.
§ 24.
Bolig- og Planstyrelsen kan beslutte, at tilskuddet bortfalder helt eller delvis, hvis:
1) projektet ikke gennemføres i overensstemmelse med vilkårene for tilskuddet,
2) tilsagnshaver har givet urigtige eller vildledende oplysninger eller har fortiet oplysninger af betyd-
ning for afgørelsen om ydelse af tilskud eller beslutningen om udbetaling af tilskud,
3) projektet ikke er påbegyndt inden 6 måneder efter godkendt startdato,
4) projektet indstilles,
5) aktiviteten eller de opnåede resultater i projektet afviger markant fra det beskrevne i ansøgningen,
6) tilsagnshaver ikke har indsendt relevante dokumenter, udbetalingsanmodning, rapporter m.v. i over-
ensstemmelse med vilkår, der er fastsat i tilsagnsbrevet,
7) Bolig- og Planstyrelsen ikke kan godkende afrapporteringer efter § 20,
8) en forfalden tilbagebetaling for et tilskud fra Bolig- og Planstyrelsen ikke er indbetalt til Bolig- og
Planstyrelsen senest 2 måneder efter forfaldsdagen,
9) de samlede godkendte, bogførte og faktiske projektrelaterede udgifter, fratrukket eventuelle indtæg-
ter i det endelige regnskab, er mindre end tilskuddet, herunder at tilskud fra anden side m.v. viser sig
at overstige det forudsatte ved ydelsen af tilskuddet, eller
10) forudsætningerne for tilskud i øvrigt er ændrede.
§ 25.
Bolig- og Planstyrelsen kan beslutte, at udbetalte tilskud skal tilbagebetales helt eller delvis, hvis:
1) der er sket helt eller delvist bortfald af tilskud i henhold til § 24,
2) tilsagnshaver efterfølgende får ydet tilskud fra anden side til dækning af de budgetposter, som har
opnået tilskud fra ansøgningspuljen, eller
3) hele beløbet ikke er brugt.
Stk. 2.
Ved hel eller delvis tilbagebetaling af udbetalt tilskud opkræves det skyldige beløb til betaling
senest 14 dage efter påkrav.
Kapitel 11
Underretnings- og dokumentationspligt
§ 26.
Tilsagnshaver skal straks, og senest inden for 3 uger, underrette Bolig- og Planstyrelsen skriftligt,
hvis tilsagnshaver bliver bekendt med forhold, der kan medføre midlertidigt ophør, bortfald, reduktion
eller tilbagebetaling af tilskud, jf. §§ 23-25.
§ 27.
Bolig- og Planstyrelsen kan pålægge tilsagnshaver at dokumentere, at betingelserne for udbetaling
af tilskud fortsat er opfyldt.
Stk. 2.
Tilsagnshaver kan pålægges at indsende nærmere oplysninger om projektet, herunder statusrap-
porter, projektregnskaber, reviderede regnskaber, budgetter og revisionserklæringer m.v.
§ 28.
Tilsagnshaver er forpligtet til at opbevare regnskabsmaterialet på betryggende vis i 5 år fra
udgangen af det regnskabsår, materialet vedrører.
Kapitel 12
Klage
§ 29.
Afgørelser truffet af Bolig- og Planstyrelsen efter denne bekendtgørelse kan ikke indbringes for
indenrigs- og boligministeren eller anden administrativ myndighed.
BEK nr 1114 af 02/06/2021
5
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 189: MFU spm., om ministeren vil oversende det/de breve, som er sendt til kommunerne om borgerrådgiverordningen m.v., til indenrigs- og boligministeren
Kapitel 13
Ikrafttræden
§ 30.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 8. juni 2021.
Bolig- og Planstyrelsen, den 2. juni 2021
Sigmund Lubanski
/ Morten Boye Hansen
BEK nr 1114 af 02/06/2021
6