Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
BOU Alm.del
Offentligt
2558015_0001.png
Juni 2021
Vejledning om ansøgningspulje til borgerrådgivning
Indledning
Puljen til borgerrådgivning er oprettet på baggrund af aftalen af 6. december 2020 mellem regeringen
og Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om finansloven for 2021.
Den overordnede ramme for puljen er fastlagt på finanslovens § 15.11.08. Kommunal
borgerrådgivning.
Det fremgår af aftaleteksten, at regeringen og Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten
og Alternativet er enige om at styrke borgernes relation til kommunerne, herunder øge borgerens
retssikkerhed. Der blev derfor afsat 30 mio. kr. i 2021 og 35 mio. kr. årligt i perioden 2022-2024 til en
ansøgningspulje, som kommunerne kan søge med henblik på at ansætte en borgerrådgiver til bl.a. at
rådgive og vejlede borgerne i kontakten med kommunen, og føre tilsyn med kommunens
administration.
Bolig- og Planstyrelsen udmønter ansøgningspuljen til borgerrådgivning i én ansøgningsrunde i 2021
for alle midlerne afsat i årene 2021-2024. For bevillingerne afsat i årene 2022-2024 tages der dog
forbehold for Folketingets tilslutning til at videreføre bevillingerne på finanslovene for 2022-2024,
hvilket vil fremgå af bevillingstilsagnet til de kommuner, der modtager tilskud fra puljen.
Bolig- og Planstyrelsens forvaltning af tilskud fra ansøgningspuljen til borgerrådgivning er
konkretiseret i Bekendtgørelse om ansøgningspulje til borgerrådgivning, bek. nr.
1114 af 2. juni 2021.
Puljens formål
Ansøgningspuljens formål er at styrke borgernes relation til kommunen og øge borgernes
retssikkerhed ved at understøtte, at kommunerne ansætter borgerrådgivere til bl.a. at rådgive og
vejlede borgerne i kontakten med kommunen og føre tilsyn med kommunens administration.
Det er målet med puljen, at borgerrådgiverordningen udbredes i så mange kommuner som muligt.
Ansøgerkreds
Det er kun kommuner, der kan få støtte fra ansøgningspuljen.
Flere kommuner, som ønsker at dele en borgerrådgiverfunktion, kan søge sammen.
I de tilfælde, hvor flere kommuner søger sammen, skal én af kommunerne dog stå som primær
ansøger og som ansvarlig projektejer. For den eller de øvrige kommuner skal der fremgå
dokumentation for deres deltagelse i projektet.
Kriterier for tildeling af tilskud
Der gælder følgende krav for at opnå tilskud fra ansøgningspuljen:
Borgerrådgiveren skal være formelt uafhængig af den kommunale forvaltning, og
borgerrådgiverfunktionen skal derfor oprettes eller være etableret efter § 65 e i lov om
kommunernes styrelse.
1
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 189: MFU spm., om ministeren vil oversende det/de breve, som er sendt til kommunerne om borgerrådgiverordningen m.v., til indenrigs- og boligministeren
Borgerrådgiveren skal have en fagligt relevant uddannelse, der understøtter borgerrådgiverens
evne til at værne om borgerens retssikkerhed, f.eks. som jurist eller socialrådgiver.
Borgerrådgiveren skal kunne varetage opgaver både vedrørende rådgivning og vejledning af
borgerne og vedrørende tilsyn med kommunens administration.
Borgerrådgiveren skal som led i tilsynet med kommunens administration kunne udarbejde en
årlig rapport til kommunalbestyrelsen og komme med anbefalinger om de skridt, som
borgerrådgiverens konstateringer måtte give anledning til.
Borgerrådgiveren skal som led i tilsynet med kommunens administration kunne foretage
generelle undersøgelser, stikprøver eller udtagelse af bestemte sagskategorier til gennemgang.
Samtlige af de nævnte krav skal være opfyldt.
Ved tildelingen af tilskud fra ansøgningspuljen, vil der blive lagt vægt på nedenstående kriterier, hvor
kriterierne i nr. 1 vægtes forud for kriterierne i nr. 2-5, der er ligeværdige vægtningskriterier:
1.
At der ydes tilskud til ansøgerkommunerne i følgende prioriterede rækkefølge, idet tilskud
først ydes til kommuner omfattet af litra a, dernæst, såfremt der stadig er midler til overs, til
kommuner omfattet af litra b, dernæst, såfremt der stadig er midler til overs, til kommuner
omfattet af litra c, og endelig, såfremt der stadig er midler til overs, til kommuner omfattet af
litra d:
a. Kommuner, der ikke i forvejen har en borgerrådgiverfunktion.
b. Kommuner, som efter den 1. januar 2021 har etableret en borgerrådgiverfunktion
efter § 65 e i lov om kommunernes styrelse.
c. Kommuner, som ønsker at opnormere en eksisterende borgerrådgiverfunktion
oprettet efter § 65 e i lov om kommunernes styrelse.
d. Kommuner, som efter den 1. januar 2021 har opnormeret en eksisterende
borgerrådgiverfunktion oprettet efter § 65 e i lov om kommunernes styrelse.
At ansøger i forbindelse med ansøgningen har tilkendegivet en intention om at fastholde
borgerrådgiverfunktionen efter projektperioden, herunder beskrevet, hvordan
borgerrådgiverfunktionen påtænkes forankret i kommunen.
At der med puljen ydes tilskud til, at så mange kommuner som muligt kan etablere en
borgerrådgiverfunktion.
At der tilsigtes en geografisk spredning af de ydede tilskud, så der så vidt muligt ydes tilskud
til kommuner i alle regioner.
At det ved fordeling af tilskud til opnormering af eksisterende borgerrådgiverfunktioner
tilsigtes, at kapaciteten i disse borgerrådgiverfunktioner afspejler antallet af indbyggere i
kommunen.
2.
3.
4.
5.
Som det fremgår, vil kriterium nr. 1 blive vægtet forud for kriterierne i nr. 2 - 5 ved tildelingen af
tilskud fra ansøgningspuljen. Det vil sige, at der som udgangspunkt først ydes tilskud til kommuner
omfattet af ovennævnte litra a, dernæst, såfremt der stadig er midler til overs, til kommuner omfattet
af litra b, dernæst, såfremt der stadig er midler til overs, til kommuner omfattet af litra c og endelig,
såfremt der stadig er midler til overs, til kommuner omfattet af litra d. Kriterierne i nr. 2 - 5 bringes i
spil, når midlerne er ved at slippe op, og der derfor skal prioriteres mellem projekter, der ligger i
samme kategori i kriterium nr. 1. Kriterierne i nr. 2 – 5 er ligeværdige, men de er ikke alle relevante i
alle situationer.
Tilskud kan ydes til flere kommuner i forening, som ønsker at dele en borgerrådgiverfunktion. I de
tilfælde, vil ansøgningen bliver prioriteret – som de øvrige ansøgninger – efter rækkefølgen ovenfor i
kriterium nr. 1.
Udvides en eksisterende borgerrådgiverfunktion til at omfatte flere kommuner, hvoraf mindst én ikke i
forvejen har en borgerrådgiverfunktion, vil der kunne ydes tilskud hertil, og en sådan ansøgning vil
blive prioriteret på linje med andre ansøgninger fra kommuner, der ikke i forvejen har en
borgerrådgiverfunktion.
Kriteriet om, at der med puljen ydes tilskud til, at så mange kommuner som muligt kan etablere en
borgerrådgiverfunktion, medfører, at der ved prioritering mellem ansøgninger kan lægges vægt på,
hvor mange kommuner, der kan få etableret en borgerrådgiverfunktion for de midler, der er til
rådighed i puljen. Det kan fx være tilfældet, hvis én ansøgerkommune har søgt om midler til etablering
af en borgerrådgiverfunktion, hvor der for samme beløb kan ydes tilskud til to andre
2
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 189: MFU spm., om ministeren vil oversende det/de breve, som er sendt til kommunerne om borgerrådgiverordningen m.v., til indenrigs- og boligministeren
ansøgerkommuner, der hver kan etablere en borgerrådgiverfunktion. Der vil dog i de enkelte tilfælde
være tale om en konkret vurdering af, hvorvidt dette kriterium vil være udslagsgivende for tildeling af
støtte, sammenholdt med de andre vægtningskriterier.
Tilskudsberettigede udgifter
Der kan kun ydes tilskud til dækning af følgende udgifter:
Lønudgifter til ansættelse af borgerrådgivere.
Overhead på op til 15 pct. af lønudgiften til dækning af udgifter til lokalisering, indretning af
arbejdspladsen, it-udstyr og kontorartikler m.v.
Udgifter til uddannelses- og kursusaktiviteter for borgerrådgiveren.
Tilskud kan ydes til hel eller delvis dækning af projektrelaterede udgifter blandt ovenstående tre
udgiftspunkter. Ved projektrelaterede udgifter forstås udgifter, der er nødvendige for at gennemføre
projektet.
Tilskud kan kun ydes til udgifter afholdt i projektperioden. Projektperiodens start kan tidligst
fastsættes til den dato, hvor Bolig- og Planstyrelsen åbner for ansøgninger til puljen den 8. juni 2021,
og projektperioden slutter den 31. december 2024. Ved udgifter forstås afholdte udgifter, der er
bogført, godkendt i henhold til regnskabskrav for tilskuddet og betalt.
Tilsagn om tilskud gælder for den samlede fireårige projektperiode, men med forbehold for
Folketingets tilslutning til at videreføre bevillingerne på finanslovene for 2022-2024.
Tilskud ydes alene i det omfang, der ikke er opnået eller senere opnås tilskud fra anden side til
dækning af de budgetposter, som har fået tilskud fra puljen.
Ikke tilskudsberettigede udgifter
Der kan ikke ydes tilskud til dækning af andre end de ovennævnte udgifter, der skal ses som en
udtømmende liste over støtteberettigede udgifter. Der kan derfor fx ikke ydes tilskud til udgifter til
transport eller til aktiviteter i relation til borgerrådgiverens opgaver.
Ansøgningsfrist og krav til ansøgningsmaterialet
Bolig- og Planstyrelsen udmønter ansøgningspuljen til borgerrådgivning i én ansøgningsrunde.
Ansøgninger til ansøgningspulje for borgerrådgivere skal være Bolig- og Planstyrelsen i hænde inden
ansøgningsfristen:
den 11. august 2021, kl. 12.00
Ansøgninger skal indsendes pr. mail til [email protected].
For at ansøgningen kan komme i betragtning til støtte skal materialet opfylde følgende krav:
Ansøgningen skal indsendes på det ansøgningsskema, som Bolig- og Planstyrelsen har
udarbejdet til ansøgningspuljen. Ansøgningsskemaet finder du her.
2. Ansøgningen skal være indsendt rettidigt.
3. Ansøgningen skal kort beskrive, hvordan kommunen planlægger at anvende midlerne til
borgerrådgivning, og hvordan projektet, der søges om tilskud til, vil understøtte
ansøgningspuljens formål med at styrke borgernes relation til kommunen og øge borgernes
retssikkerhed.
4. Ansøgningen skal redegøre for, hvorvidt kommunen har eller ikke har en eksisterende
borgerrådgiverfunktion. Såfremt kommunen har en borgerrådgiverfunktion, skal der
redegøres for antal, tidspunkt for ansættelser o.lign. Hvis der med ansøgningen søges om
tilskud til at opnormere en eksisterende borgerrådgiverfunktion, skal tidspunktet for
oprettelse af funktionen og oprettelse efter kommunestyrelseslovens § 65 e dokumenteres. For
så vidt angår ansøgninger om tilskud til etablering af en borgerrådgiverfunktion skal der i
3
1.
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 189: MFU spm., om ministeren vil oversende det/de breve, som er sendt til kommunerne om borgerrådgiverordningen m.v., til indenrigs- og boligministeren
forbindelse med ansøgningen og senest forud for udbetaling af støtte indsendes
dokumentation for, at der er truffet beslutning om oprettelse af en borgerrådgiverfunktion
efter kommunestyrelseslovens § 65 e.
5. Ansøgninger skal være ledsaget af et budget for projektet, der omfatter den samlede
projektperiode i årene 2021-2024. Der gælder følgende krav til budgettet:
Budgettet skal være opdelt på de fire budgetår, hvor projektet gennemføres.
Budgettet skal udarbejdes på en sådan måde, at det udgør en fyldestgørende og
sandfærdig beskrivelse af projektets forventede udgifter og finansiering.
Indholdet af den enkelte budgetpost og forudsætningerne for udgiftens størrelse skal
fremgå af ansøgningen.
Der kan ikke budgetteres med uforudsete udgifter.
Projektholder skal i budgettet for projektet udvise økonomisk sparsommelighed og
tilstræbe at opnå de bedst mulige priser på udgifter i projektet, herunder i relevant
omfang indhente flere tilbud.
Ved ansøgning på vegne af flere kommuner skal ansøgningen indeholde oplysninger for alle
kommunerne for de i nr. 4 nævnte punkter.
Behandling af ansøgninger til puljen
Efter ansøgningsfristen vil de indkomne ansøgninger blive behandlet af Bolig- og Planstyrelsen. Bolig-
og Planstyrelsen forventer at give svar på ansøgningerne ultimo september 2021, og svaret vil blive
sendt direkte til kontaktpersonen angivet i kommunens ansøgning.
Udbetaling ved støtte
Tilsagn om støtte gives som et betinget tilsagn. Kommunen skal efterfølgende indsende af styrelsen
efterspurgt materiale, herunder en underskrevet samarbejdsaftale. Når kommunen har opfyldt de
betingelser, der er anført i det betingede tilsagn, modtages et endeligt tilsagn, og den første rate af
tilsagnsbeløbet vil blive udbetalt.
Tilskud betales ratevis over projektperioden med én årlig rate.
Udbetaling af første rate sker umiddelbart efter, at tilsagnshaver har opfyldt betingelser stillet i brevet
fra Bolig- Planstyrelsen med det betingede tilsagn.
De øvrige rater udbetales i første kvartal i de efterfølgende år, når kommunen har afrapporteret for det
foregående år, jf. vilkårene for modtagelse af støtte fra puljen, og afrapporteringen er godkendt af
Bolig- og Planstyrelsen.
Klagevejledning
Bolig- og Planstyrelsen afgørelse om tilsagn eller afslag på ansøgning til puljen kan ikke indbringes for
indenrigs- og boligministeren eller anden administrativ myndighed.
Udgivet af:
Bolig- og Planstyrelsen
Team Landdistriktspolitik
Slotsgade 1, 2. sal
4800 Nykøbing Falster
Telefon: 41 71 78 97, telefontid hverdage 10-12
Mail: [email protected]
Hjemmeside: www.bpst.dk
4