Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
BOU Alm.del
Offentligt
2557973_0001.png
Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
BOU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 153
Offentligt
Folketingets Indenrigs- og Boligudvalg
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2022 - 1071
Doknr.
492889
Dato
11-03-2022
Svar på spørgsmål fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) stillet den 16. februar 2022.
Spørgsmål nr. 153:
”Vil
ministeren kommentere på sagen om Fredericias borgerrådgiver, jf. »Fredericias
borgere har ingen borgervejleder« (https://avisen.nu/fredericias-borgere-har-ingen-
borgervejleder/),
herunder hvorledes borgerrådgiverens situation skal forstås, når
kommunen ikke har foretaget det nødvendige skridt, at skrive borgerrådgiverfunktio-
nen ind i styrelsesvedtægten, jf. Lov om kommunernes styrelse? Vil ministeren herun-
der redegøre for, om kommuner blot kan ansætte borgerrådgivere og undlade at skrive
det ind i styrelsesvedtægten, således at borgerrådgiveres uvildighed alligevel ikke er
sikret.”
Svar:
Jeg kan ikke på det foreliggende grundlag kommentere på den konkrete sag i Frederi-
cia Kommune.
Generelt kan jeg dog oplyse følgende om de gældende regler for kommuners mulighed
for at ansætte borgerrådgivere i kommunen:
1. Efter de gældende regler kan kommunalbestyrelsen vælge at oprette en borgerrådgi-
verfunktion efter § 65 e i lov om kommunernes styrelse. En sådan borgerrådgiverfunk-
tion administreres direkte under kommunalbestyrelsen og er således formelt uaf-
hængig af den kommunale forvaltning, udvalgene og borgmesteren, og lederen af bor-
gerrådgiverfunktionen ansættes og afskediges af kommunalbestyrelsen. Det fremgår
udtrykkeligt af § 65 e i lov om kommunernes styrelse, at oprettelsen af en borgerrådgi-
verfunktion efter bestemmelsen skal ske ved, at kommunalbestyrelsen træffer bestem-
melse herom i kommunens styrelsesvedtægt. En borgerrådgiverfunktion, der ikke er
skrevet ind i kommunens styrelsesvedtægt, er derfor ikke en borgerrådgiverfunktion
oprettet efter § 65 e i lov om kommunernes styrelse.
2. Kommunalbestyrelsen kan også som led i sin indretning af den kommunale forvalt-
ning vælge at oprette en borgerrådgiverfunktion som en del af den kommunale forvalt-
ning. Borgerrådgiverfunktionen er herved underlagt kommunalbestyrelsen, den kom-
munale forvaltning, udvalgene og borgmesteren og er således ikke formelt uafhængig
af den kommunale forvaltning.
3. I finanslovsaftalen for 2021 blev regeringen og Radikale Venstre, Socialistisk Folke-
parti, Enhedslisten og Alternativet enige om at afsætte i alt 135 mio. kr. i perioden
2021-2024 til en ansøgningspulje til borgerrådgivning.
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 188: MFU spm. om, hvis en kommune har modtaget tilskud til oprettelse af borgerrådgiverfunktion, men kommunen ikke har fulgt reglerne om at skrive ordningen ind i styrelsesvedtægten og tilføje tilsyn til opgaveporteføljen, som beskrevet af ministeren, skal tilskuddet så betales tilbage m.v., til indenrigs- og boligministeren
2557973_0002.png
Det fremgår af § 6, stk. 1, nr. 1, i bekendtgørelse om ansøgningspulje til borgerrådgiv-
ning (bkg. nr. 1114 af 2. juni 2021), at det er et krav for at opnå tilskud fra ansøgnings-
puljen, at borgerrådgiveren skal være formelt uafhængig af den kommunale forvalt-
ning, og at borgerrådgiverfunktionen derfor skal oprettes eller være etableret efter § 65
e i lov om kommunernes styrelse.
Ansøgningspuljen, der administreres af Bolig- og Planstyrelsen, er blevet endeligt ud-
møntet gennem én ansøgningsrunde i 2021.
Bolig- og Planstyrelsen har oplyst, at Fredericia Kommune ikke har ansøgt om midler
fra puljen.
Med venlig hilsen
Kaare Dybvad Bek
2