Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
BOU Alm.del
Offentligt
2557971_0001.png
Folketingets Indenrigs- og Boligudvalg
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2022 - 1723
Doknr.
505542
Dato
08-04-2022
Svar på spørgsmål fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) stillet den 29. marts 2022.
Spørgsmål nr. 188:
”Hvis
det viser sig, at en kommune har modtaget tilskud til oprettelse af borgerrådgi-
verfunktion, men kommunen ikke har fulgt reglerne om at skrive ordningen ind i sty-
relsesvedtægten og tilføje tilsyn til opgaveporteføljen, som beskrevet af ministeren,
skal tilskuddet så betales tilbage? Og skal borgerrådgiverfunktionen så nedlægges
igen, eller kan kommunen vælge at fortsætte funktionen, selvom den ikke lever op til
kravene for at få tilskud? Vil ministeren ligeledes oplyse, om den person, som blev an-
sat i borgerrådgiverfunktionen med tilskud, skal afskediges, hvis kommunen ikke selv
mener at kunne dække udgiften til vedkommende?
Svar:
Indenrigs- og Boligministeriet har til brug for besvarelsen af første del af spørgsmålet
indhentet en udtalelse fra Bolig- og Planstyrelsen, der administrerer ansøgningspuljen
til borgerrådgivning. Bolig- og Planstyrelsen har oplyst følgende:
”De kommuner, der har opnået tilsagn om tilskud, forpligter sig til at overholde vilkå-
rene for tilskud fra Indenrigs- og Boligministeriets ansøgningspulje til borgerrådgivere
fra juli 2021. Det fremgår af disse vilkår, at tilskud fra ansøgningspuljen til borgerådgi-
vere forudsætter, at projektet efterlever det samlede tilskudsgrundlag.
Det følger af bekendtgørelse om ansøgningspulje til borgerrådgivning (bkg. nr. 1114 af
2. juni 2021) § 6, stk. 1, nr. 1, at det er et krav for at opnå tilskud fra ansøgningspuljen,
at borgerrådgiveren skal være formelt uafhængig af den kommunale forvaltning, og
borgerrådgiverfunktionen skal derfor oprettes eller være etableret efter § 65 e i lov om
kommunernes styrelse. Det indebærer, at borgerrådgiverfunktionen skal være indskre-
vet i kommunens styrelsesvedtægt.
Som der nærmere er redegjort for i indenrigs- og boligministerens vedlagte besvarelse
af spørgsmål nr. 154 (alm. del) fra Indenrigs- og Boligudvalget, følger det endvidere af
§ 6, stk. 1, nr. 3-5, i den nævnte bekendtgørelse, at det er et krav for at opnå tilskud fra
ansøgningspuljen, at borgerrådgiveren skal kunne varetage opgaver både vedrørende
rådgivning og vejledning af borgerne og vedrørende tilsyn med kommunens admini-
stration.
Det følger af den nævnte bekendtgørelses § 24, at Bolig- og Planstyrelsen kan beslutte,
at tilskuddet bortfalder helt eller delvis, hvis:
1) projektet ikke gennemføres i overensstemmelse med vilkårene for tilskuddet,
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 188: MFU spm. om, hvis en kommune har modtaget tilskud til oprettelse af borgerrådgiverfunktion, men kommunen ikke har fulgt reglerne om at skrive ordningen ind i styrelsesvedtægten og tilføje tilsyn til opgaveporteføljen, som beskrevet af ministeren, skal tilskuddet så betales tilbage m.v., til indenrigs- og boligministeren
2557971_0002.png
2) tilsagnshaver har givet urigtige eller vildledende oplysninger eller har fortiet oplys-
ninger af betydning for afgørelsen om ydelse af tilskud eller beslutningen om udbeta-
ling af tilskud.
Det følger endvidere af § 25, at Bolig- og Planstyrelsen kan beslutte, at udbetalte til-
skud skal tilbagebetales helt eller delvis, hvis:
1) der er sket helt eller delvist bortfald af tilskud i henhold til § 24.
Den tilskudsmodtagende kommune vil derfor skulle tilbagebetale et tilskud, kommu-
nen har fået tildelt for en periode, hvor ændringen i styrelsesvedtægten endnu ikke var
trådt i kraft. Det gælder uanset, om kommunen havde ansat en borgerrådgiver i den
pågældende periode.
Bolig- og Planstyrelsen kan også beslutte, at udbetalte tilskud skal bortfalde eller tilba-
gebetales helt eller delvis, hvis kommunalbestyrelsen i en tilskudsmodtagende kom-
mune har begrænset borgerrådgiverens tilsynsbeføjelser på en måde, der indebærer, at
tilskudskravene for puljen ikke overholdes.
Tilbagebetalingen kan i praksis ske i forlængelse af, at kommunen senest den 1. april
skal afrapportere til Bolig- og Planstyrelsen for det foregående år. Bolig- og Planstyrel-
sen kan også kræve, at det sker tidligere.”
Som jeg også oplyste i vedlagte svar på BOU (alm. del) spørgsmål nr. 153 har kommu-
nalbestyrelsen efter de gældende regler
ud over muligheden for at oprette en borger-
rådgiverfunktion efter § 65 e i lov om kommunernes styrelse
også mulighed for at
oprette en borgerrådgiverfunktion som en almindelig del af den kommunale forvalt-
ning. Dette kræver ikke ændring af kommunens styrelsesvedtægt.
Endvidere er det ikke et krav efter lov om kommunernes styrelse, at en borgerrådgi-
verfunktion
uanset om den er oprettet efter § 65 e i lov om kommunernes styrelse
eller ikke
skal varetage opgaver både vedrørende rådgivning og vejledning af bor-
gerne og vedrørende tilsyn med kommunens administration.
En kommune, hvis borgerrådgiverfunktion ikke lever op til de ovenfor nævnte krav for
at få tilskud fra ansøgningspuljen til borgerrådgivning, vil således godt kunne opret-
holde sin borgerrådgiverfunktion.
Svar på, om en person ansat i en borgerrådgiverfunktionen med tilskud skal afskedi-
ges, hvis kommunen ikke opfylder betingelserne for at få tilskud, og kommunen ikke
selv mener at kunne dække udgiften til vedkommende, vil bero på de konkrete om-
stændigheder. Eksempelvis kan det efter omstændighederne være et alternativ, at ved-
kommende flyttes til en anden ledig stilling i kommunen.
Med venlig hilsen
Kaare Dybvad Bek
Bilag:
1 BOU alm. del svar på spm. 154.
2 BOU alm. del svar på spm. 153.
2