Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
BOU Alm.del
Offentligt
2471713_0001.png
Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
(Omtryk - 26-04-2021 - Ændret ordlyd) BOU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 93
Offentligt
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Telefon 7221 8800
Fax 7262 6790
[email protected]
www.tbst.dk
22. april 2021
Oversigt over gennemførte og planlagte initiativer til forbedring
af certificeringsordningen
Siden indførslen af certificeringsordningen og BR18 har styrelsen løbende evalueret og
justeret ordningen i tæt dialog med branchen. Dette notat indeholder en oversigt over
de initiativer, der allerede er gennemført, samt de initiativer, der er planlagt for 2021.
Der er gennemført og planlagt initiativer, der skal:
styrke samarbejdet med branchen
sikre, at udbuddet af certificerede rådgivere matcher efterspørgslen
sikre et passende dokumentations- og kontrolniveau
sikre, at der ikke stilles unødigt høje krav til byggeriets sikkerhed
skabe mere fleksibilitet i organiseringen af byggearbejdet og optimal brug af
certificerede rådgivere
styrke vejledningsindsatsen og kommunikationen med branchen, bygherrerne
og kommunerne
Initiativer, der skal styrke samarbejdet med branchen
Certificeringsordningen er udviklet i tæt dialog med branchen. Siden indførslen af
ordningen har styrelsen haft fokus på at evaluere og justere den i samarbejde med de
parter i byggeriet, der er berørt af ordningen. For at sikre en fortsat bred inddragelse
af alle relevante parter har styrelsen gennemført og planlagt følgende initiativer:
Gennemførte initiativer
Nedsættelse af en taskforce
Taskforcen, der består af brancheorganisationer, KL
og udvalgte kommuner, identificerer og prioriterer
konkrete problemstillinger ved certificeringsordningen
og finder løsninger herpå.
De tekniske sparringsgrupper, der består af
certificeringsorganerne, brancheorganisationer og KL,
assisterer taskforcen i evalueringen og justeringen af
ordningen.
Nedsættelse af tre
sparringsgrupper for
certificeringsorganer,
certificerede brandrådgivere
og statikere
Side 1 (11)
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 18: MFU spm. om kommentar til artiklen Altandirektør: Sagsbehandlingstid æder 120 millioner af toplinjen, bragt på www.licitationen.dk den 6/10-21 m.v., til indenrigs- og boligministeren
2471713_0002.png
Planlagte initiativer
Nedsættelse af en
sparringsgruppe for
byggesagsprocessen (marts
2021)
Sparringsgruppen skal udvikle løsninger på
udfordringer ved byggesagsprocessen. Målet er at
skabe en mere ensartet forståelse og anvendelse af
reglerne samt kvalificere en evt. yderligere justering
af ordningen.
Initiativer, der skal sikre, at udbuddet af certificerede rådgivere matcher
efterspørgslen
På nuværende tidspunkt er der 243 certificerede brandrådgivere og 162 certificerede
statikere, og det estimeres, at der er behov for ca. 250 certificerede brandrådgivere og
250 certificerede statikere.
Det har vist sig, at færre rådgivere har søgt om certificering end forventet. Kombineret
med en høj aktivitet i byggeriet har det medført, at udbuddet af certificerede rådgivere
ikke matcher efterspørgslen, hvilket er med til at øge priserne for en certificeret
rådgiver. I takt med, at flere rådgivere certificeres og ordningen
”optimeres”, så et
mindre antal certificerede rådgivere efterspørges, er det styrelsens forventning, at
prisen vil blive en naturlig konkurrenceparameter mellem rådgiverne, som det er
tilfældet med andre rådgivningsydelser.
For at øge antallet af statikere og brandrådgivere, der certificeres, og for at afhjælpe
den flaskehalsproblematik, som især manglen på certificerede statikere skaber, har
styrelsen gennemført og planlagt følgende initiativer:
Gennemførte initiativer
Lempelse af kravene til de
rådgivere, der søger om
certificering
Kvalifikationskravene er sænket, så rådgivere ikke
længere skal dokumentere viden om byggeloven og
bygningsreglementets grundlæggende bestemmelser.
Baggrunden er, at dokumentationskravet kan være
svært at opfylde, og at rådgiveren gennem den øvrige
dokumentation viser den fornødne viden.
Styrelsen har forlænget overgangsperioden, så man
til og med udgangen af 2021 kan vælge at bruge en
anerkendt statiker i stedet for en certificeret statiker.
Forlængelse af
overgangsperioden for
anerkendte statikere
Side 2 (11)
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 18: MFU spm. om kommentar til artiklen Altandirektør: Sagsbehandlingstid æder 120 millioner af toplinjen, bragt på www.licitationen.dk den 6/10-21 m.v., til indenrigs- og boligministeren
2471713_0003.png
Planlagte initiativer
Afdækning af barrierer, der
forhindrer, at et
tilstrækkeligt antal personer
bliver certificeret (februar
2021)
Lempelse af kravene til de
rådgivere, der søger om
certificering (1. juli 2021)
Der foretages en spørgeskemaundersøgelse, der skal
skabe viden om, hvorvidt der mangler
uddannelsesmuligheder inden for brand og
konstruktioner, hvorfor nogle virksomheder vælger
ikke at få deres medarbejdere certificeret samt
hvorfor nogle ansøgere om certificering bliver afvist.
Nogle rådgivere, der har kompetencerne til at blive
certificeret, bliver stadig afvist, fordi de ikke kan
fremvise den tilstrækkelige dokumentation for deres
kompetencer. Derfor lemper styrelsen på kravene til
de projekter, som ansøgeren skal dokumentere sine
kompetencer igennem.
Begrænsede certifikater gør det muligt for rådgivere
at blive certificeret til et afgrænset område eller en
bestemt opgave. F.eks. kan en virksomhed, som lever
af at sætte altaner eller master op, få certificeret
deres rådgivere til netop denne opgave.
Det er især for de højere klasser, at der er en mangel
på certificerede brandrådgivere og statikere.
Præciseringen skal gøre det nemmere og mere
overskueligt for certificerede rådgivere f.eks. at
opgradere sig til en højere klasse.
Præcisering af muligheden
for at opnå et
”begrænset
certifikat” (1. juli 2021)
Præcisering af reglerne for,
hvordan en certificeret
rådgiver kan skifte klasse
eller certificeringsorgan (1.
juli 2021)
Initiativer, der skal sikre et passende dokumentations- og kontrolniveau
Med certificeringsordningen og BR18 er kravet til dokumentation af byggeriets
sikkerhed blevet synliggjort og effektueret, og kravet til kontrol af dokumentationen er
skærpet. Selvom ordningen ikke har medført en ændring af sikkerhedsniveauet i
bygningsreglementet, er der sket en ændring i den måde, vi dokumenterer og
kontrollerer sikkerhedsniveauet på.
Det har skabt udfordringer for især mindre byggeri og ombygninger, hvor branchen
oplever en besværlig proces og en fordyrelse af byggeriet. Derudover har der været en
tendens til, at certificerede rådgivere og kommuner har valgt at være på ”den sikre
side”, hvorfor der i nogle tilfælde
er krævet mere dokumentation og kontrol end
nødvendigt.
For at sikre, at der ikke er et unødigt højt dokumentations- og kontrolniveau, og at
byggeri ikke indplaceres i for høje klasser, har styrelsen gennemført og planlagt
følgende initiativer:
Side 3 (11)
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 18: MFU spm. om kommentar til artiklen Altandirektør: Sagsbehandlingstid æder 120 millioner af toplinjen, bragt på www.licitationen.dk den 6/10-21 m.v., til indenrigs- og boligministeren
2471713_0004.png
Gennemførte initiativer
Præcisering af, at der for
helt simpelt byggeri ikke skal
udarbejdes en erklæring fra
en certificeret rådgiver om,
at der ikke skal tilknyttes en
certificeret rådgiver
Lempelse af krav til nogle
ombygninger, så der ikke
skal ansøges om
byggetilladelse
Det har aldrig været hensigten, at bygherrer skal
betale en certificeret rådgiver for at dokumentere, at
byggeriet ikke skal have tilknyttet en certificeret
rådgiver.
Der skal ikke søges om byggetilladelse (og dermed
ikke tilknyttes certificeret rådgiver), hvis
ombygningen:
ikke ændrer på, hvordan bygningen anvendes
ikke medfører en udvidelse af etagearealet
ikke ændrer konstruktionernes virkemåde
ikke ændrer forudsætningerne for de
brandmæssige forhold.
Præcisering af, at der ikke er
krav om, at hele bygningens
sikkerhedsniveau skal
dokumenteres på ny ved en
ombygning
Eksempler på dokumentation
af brandforhold i forbindelse
med ombygninger
I de tilfælde, hvor en ombygning kræver en
byggetilladelse, er det kun de forhold, der ændres,
der skal opfylde kravene i BR18. For de forhold, der
ikke ændres ved ombygningen, er kravene til bl.a.
konstruktioner og brandsikkerhed fortsat de krav, der
gjaldt på opførelsestidspunktet.
Eksemplerne, der er baseret på seks konkrete cases,
viser omfanget af den dokumentation, der kræves for
brandforhold i forbindelse med ombygninger.
Side 4 (11)
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 18: MFU spm. om kommentar til artiklen Altandirektør: Sagsbehandlingstid æder 120 millioner af toplinjen, bragt på www.licitationen.dk den 6/10-21 m.v., til indenrigs- og boligministeren
2471713_0005.png
Planlagte initiativer
Eksempler på dokumentation
af byggeri i
konstruktionsklasse 2 (forår
2021)
Lempelse af kravene til
dokumentation ved
ansøgning om
byggetilladelse (1. juli 2021)
Der udarbejdes konkrete eksempler, der skal vise
omfanget af den krævede dokumentation.
Med BR18 skal kommunen kun vurdere, om
indplaceringen i brand- og konstruktionsklasser er
korrekt. Kommunen skal altså ikke vurdere, om
byggeriet i øvrigt overholder bygningsreglementet, da
det er den certificerede rådgivers ansvar. Omfanget af
den dokumentation, der skal fremsendes til
kommunen i forbindelse med ansøgning om
byggetilladelse, begrænses derfor, så der fremover
kun skal fremsendes dokumentation for, hvordan
byggeriet er indplaceret i klasserne.
Der foretages enkelte lempelser på
konstruktionsområdet af de kontrolniveauer, der
afgør, hvor detaljeret de forskellige dele af
dokumentationen skal kontrolleres.
Med henblik på en evt. ikrafttrædelse pr. 1. januar
2022 vil styrelsen undersøge muligheden for at
justere kravene til dokumentation og kontrol
yderligere. Dette kræver dog en nøje vurdering, da
grænsen for, hvor meget der kan lempe på reglerne,
uden at sikkerhedsniveauet påvirkes, ikke må
overskrides.
Lempelse af kontrollen af
dokumentationen (1. juli
2021)
Nærmere vurdering af
kravene til dokumentation
og kontrol (1. januar 2022)
Initiativer, der skal sikre, at der ikke stilles unødigt høje krav til byggeriets
sikkerhed
I forbindelse med ansøgning om byggetilladelse skal et byggeri placeres i en brand- og
konstruktionsklasse. Jo mere komplekst, byggeriet er, og jo større konsekvensen er
ved svigt af brandsikringen eller konstruktionerne, jo højere klasse skal byggeriet
placeres i. Byggeri i den laveste klasse, dvs. brand- og konstruktionsklasse 1 (BK1),
skal ikke have tilknyttet en certificeret rådgiver. For byggeri i brand- eller
konstruktionsklasse 2, 3 og 4 er der krav om brug af certificerede rådgivere.
Meget simpelt og ufarligt byggeri er i mange tilfælde helt undtaget for indplacering i
brand- og konstruktionsklasser, og her skal der heller ikke tilknyttes en certificeret
rådgiver. Det gælder f.eks. for garager og carporte mv.
Mange af de frustrationer, som bygherrerne har omkring certificeringsordningen,
skyldes en oplevelse af, at der er unødigt høje krav til byggeriet, f.eks. fordi det skal
placeres i en klasse, hvor der er krav om tilknytning af en certificeret rådgiver.
Ligeledes er der eksempler på, at et byggeri indplaceres i en for høj brand- og
Side 5 (11)
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 18: MFU spm. om kommentar til artiklen Altandirektør: Sagsbehandlingstid æder 120 millioner af toplinjen, bragt på www.licitationen.dk den 6/10-21 m.v., til indenrigs- og boligministeren
2471713_0006.png
konstruktionsklasse, fordi der hersker tvivl om reglerne. For at sikre, at der ikke stilles
unødigt høje krav til byggeriet og for at øge branchens forståelse for reglerne, har
styrelsen gennemført følgende initiativer:
Gennemførte initiativer
Udvidelse af brandklasse 1,
så mere byggeri er undtaget
fra krav om certificeret
brandrådgiver
Lempelse af krav om
certificeret rådgiver på en
række områder
Kravene er lempet, så det samlede byggeri på
grunden kan være større end 600 m² og forblive i
BK1. Dette har især betydning for
jordbrugserhvervets avls- og driftsbygninger samt
rækkehuse, klyngehuse og lign.
Dette omfatter:
Midlertidig overnatning.
Opstilling af midlertidige camping- og
salgsområder til flere end 150 personer.
Opstilling af skurbyer på byggepladser.
Mulighed for, at kommunalbestyrelsen kan
foretage teknisk sagsbehandling af
pladsfordelingsplaner til forsamlingslokaler, så
de ikke skal udfærdiges af certificeret
brandrådgiver.
Ændring af grænsen mellem
brandklasse 2 og 3
Præ-accepterede løsninger
(bl.a. for etageboligbyggeri,
kontorbygninger,
forsamlingslokaler, butikker,
hoteller, avlsbygninger,
lagerbygninger,
salgsområder, træbyggeri
m.fl.)
Pjecer om indplacering i
klasser i forbindelse med
ombygninger, tilbygninger
og simpelt byggeri
Eksempelsamling om
ombygninger og andre
forandringer af byggeriet
Der er foretaget lempelse, så et kontor eller en butik
nederst i et højt etagebyggeri skal indplaceres i
brandklasse 2 frem for 3.
Der er udarbejdet en lang række af præ-accepterede
løsninger, der gør, at et byggeri kan indplaceres i
brandklasse 1 og 2 i stedet for 3 og 4. På denne måde
skal byggeriet ikke overholde nær så mange krav, og
der skal heller ikke udvikles nær så meget
dokumentation, da det allerede er dokumenteret, at
de præ-accepterede løsninger er tilstrækkeligt sikre.
Pjecerne, der er målrettet ejere af enfamiliehuse,
dobbelthuse, rækkehuse og sommerhuse, giver en
kort og overskuelig indføring i, hvordan man skal
indplacere et byggeri i en klasse, og om der skal
tilknyttes en certificeret rådgiver.
Eksemplerne viser, hvilke ombygninger og
forandringer af etageboligbyggeri, enfamiliehuse,
dobbelthuse, rækkehuse og sommerhuse, der kræver
byggetilladelse, og hvilke der kan udføres uden
ansøgning om byggetilladelse.
Side 6 (11)
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 18: MFU spm. om kommentar til artiklen Altandirektør: Sagsbehandlingstid æder 120 millioner af toplinjen, bragt på www.licitationen.dk den 6/10-21 m.v., til indenrigs- og boligministeren
2471713_0007.png
Planlagte initiativer
Justering af grænsen mellem
brand- og
konstruktionsklasse 1 og 2
(1. juli 2021)
Justeringen sikrer, at endnu mere byggeri kan
placeres i brand- og konstruktionsklasse 1 og dermed
udføres uden brug af certificeret rådgiver. Det gælder
f.eks. mindre kontorbygninger, shelters, grillhytter,
carporte og garager i forbindelse med f.eks.
etageboligbebyggelse og skoler, overdækninger ved
terrasser, cykelparkering mv.
For projekter i brandklasse 3 og 4 bliver det muligt
for den certificerede brandrådgiver at lave en
brandteknisk begrundelse for, at sikkerhedsniveauet
er opfyldt, selvom byggeriet fraviger fra de præ-
accepterede løsninger. På nuværende tidspunkt skal
brandrådgiveren dokumentere sikkerhedsniveauet
gennem beregninger og større analyser, hvis de præ-
accepterede løsninger ikke følges til punkt og prikke.
Hvis der sker en for stor fravigelse fra de præ-
accepterede løsninger, skal der tilknyttes en rådgiver
i brandklasse 3 frem for brandklasse 2. I dag er det
tilladt at lave tre mindre fravigelser, men det
undersøges, om antallet af tilladte fravigelser kan
hæves til f.eks. fem, uden at det går på kompromis
med sikkerheden. Det vil som nu være den
certificerede rådgiver, der står på mål for sikkerheden
i byggeriet.
Lempelse af reglerne, så
brandrådgiveren kan lave en
”brandteknisk begrundelse”
for, at byggeriet er
tilstrækkeligt sikkert (1. juli
2021)
Undersøgelse af muligheden
for at lave flere fravigelser
fra præ-accepterede
løsninger i brandklasse 2
(sommer 2021)
Initiativer, der skal skabe mere fleksibilitet i organiseringen af byggearbejdet
og optimal brug af certificerede rådgivere
Certificeringsordningen er en stor forandring for hele byggebranchen, bygherrer og for
kommunerne, og særligt rådgivere og kommuner skal finde deres plads og ansvar i de
nye roller. Der hersker stadig en del usikkerhed omkring, hvordan byggeriet skal
organiseres, og hvordan den certificerede rådgiver skal anvendes i forbindelse med en
byggesag. Det er med til at forsinke byggesagsprocessen, sænke effektiviteten og øge
prisen for en certificeret rådgiver.
For at sikre en bedre udnyttelse af den certificerede rådgiver samt en større fleksibilitet
i organiseringen af byggeriet har styrelsen gennemført følgende initiativer:
Side 7 (11)
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 18: MFU spm. om kommentar til artiklen Altandirektør: Sagsbehandlingstid æder 120 millioner af toplinjen, bragt på www.licitationen.dk den 6/10-21 m.v., til indenrigs- og boligministeren
2471713_0008.png
Gennemførte initiativer
Mulighed for at offentliggøre
oplysninger om certificerede
brandrådgivere og statikere
Der er indført hjemmel til, at styrelsen kan
offentliggøre oplysninger om certificerede
brandrådgivere og statikere i en database, og det skal
gøre det nemt og overskueligt at finde en certificeret
rådgiver. Oversigten kan findes på styrelsens
hjemmeside:
https://certificering.tbst.dk/.
Den certificerede rådgiver bliver årligt kontrolleret, og
hvert femte år skal rådgiveren re-certificeres. Den
årlige kontrol i re-certificeringsåret er imidlertid
afskaffet, da det giver et unødigt ressourceforbrug at
skulle udføre kontrol af samme rådgiver to gange på
et år.
Det er præciseret, at den certificerede rådgiver kan
udarbejde dokumentationen eller kontrollere den. Før
var opdelingen ikke klart afgrænset, hvorfor den
certificerede rådgiver kunne have en form for
dobbeltrolle som både udarbejdende og
kontrollerende.
Det er præciseret, at der kun er få dele af
dokumentationen, som den certificerede rådgiver skal
stå for, herunder start- og sluterklæring,
dokumentation for indplacering i brand- og
konstruktionsklasser samt kontrolplanen. De
resterende dele af dokumentationen kan uddelegeres
til andre rådgivere (der ikke behøver at være
certificerede). Uanset om udarbejdelsen og kontrollen
af dokumentationen er uddelegeret eller ej, er det
den certificerede rådgiver, der står på mål for, at
byggeriet er tilstrækkeligt sikkert.
Det er bl.a. præciseret, at betegnelsen ”udfærdige”
indebærer, at den certificerede skal udarbejde eller
kontrollere den tekniske dokumentation.
Lempelse af kravene til
kontrol af den certificerede
rådgiver
Præcisering af den
certificeredes virke som
udarbejdende eller
kontrollerende
Præcisering af, at den
certificerede rådgiver kan
uddelegere store dele af
opgaverne
Præcisering af, hvad den
certificerede rådgivers
opgaver indebærer
Side 8 (11)
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 18: MFU spm. om kommentar til artiklen Altandirektør: Sagsbehandlingstid æder 120 millioner af toplinjen, bragt på www.licitationen.dk den 6/10-21 m.v., til indenrigs- og boligministeren
2471713_0009.png
Planlagte initiativer
Eksempler på, hvordan den
certificerede rådgiver kan
indgå i byggeriets
organisation (februar 2021).
Eksemplerne skal vise, hvordan den certificerede
rådgiver kan indgå i et byggeprojekt, alt efter
hvordan byggesagen i øvrigt er organiseret i den eller
de virksomheder, der er tilknyttet. Eksemplerne vil
f.eks. vise, hvordan en almindelig rådgiver i en
virksomhed kan udarbejde næsten al
dokumentationen foruden de få dele af
dokumentationen, som kun den certificerede rådgiver
må stå for.
Det skal undersøges, om kravene i BR18 sætter
barrierer for en smidigere byggesagsbehandling, og
om der f.eks. kan indføres en trinvis byggetilladelse
og ibrugtagningstilladelse, så byggeriet fremskyndes.
Undersøgelse af, hvordan
byggesagsprocessen kan
effektiveres (sommer 2021)
Initiativer, der skal styrke vejledningsindsatsen og kommunikationen med
branchen, bygherrerne og kommunerne
Ud over ovennævnte initiativer har styrelsen løbende udgivet ca. 3.000 siders
vejledninger på brand- og konstruktionsområdet. Vejledningerne er primært af teknisk
karakter, og først og fremmest målrettet rådgivere.
For at sikre den bedste effekt af de mange siders vejledninger, for at skabe mere viden
om de løbende justeringer og for at styrke kommunikationen med hele byggebranchen,
bygherrer, kommuner og borgere har styrelsen gennemført og planlagt følgende
initiativer:
Side 9 (11)
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 18: MFU spm. om kommentar til artiklen Altandirektør: Sagsbehandlingstid æder 120 millioner af toplinjen, bragt på www.licitationen.dk den 6/10-21 m.v., til indenrigs- og boligministeren
2471713_0010.png
Gennemførte initiativer
Temaside om
certificeringsordningen
brandogkonstruktioner.dk
Temasiden rummer information om
certificeringsordningen, hvornår man skal bruge en
certificeret rådgiver, overblik over
byggesagsbehandlingen, beskrivelser af rollerne i
forbindelse med byggearbejdet,
FAQ’er,
information
om taskforcens arbejde mv.
I løbet af første halvår af 2021 afholder styrelsen i
samarbejde med taskforcen syv webinarer, hvor et
panel af fagpersoner besvarer spørgsmål fra
deltagerne. Formålet med webinarerne er dels at
formidle viden om certificeringsordningen fra
styrelsen til deltagerne på en hurtig og fleksibel
måde, og dels at give styrelsen input til
problemstillinger, som branchen, bygherrerne og
kommunerne oplever i forbindelse med
certificeringsordningen.
Styrelsen har pt. udarbejdet 18 FAQ’er, der kan
findes på temasiden.
Styrelsen får mange henvendelser fra kommuner,
borgere og virksomheder. Siden september 2020 har
styrelsen besvaret 578 henvendelser, hvilket er en
væsentlig forbedring af sagsbehandlingstiden.
Webinarer om
certificeringsordningen
Løbende FAQ’er
Lavere sagsbehandlingstid på
postkassehenvendelser
Side 10 (11)
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 18: MFU spm. om kommentar til artiklen Altandirektør: Sagsbehandlingstid æder 120 millioner af toplinjen, bragt på www.licitationen.dk den 6/10-21 m.v., til indenrigs- og boligministeren
2471713_0011.png
Planlagte initiativer
Nyhedsbrev (februar 2021)
Gennem nyhedsbrevet vil styrelsen markedsføre de
tiltag, der planlægges og gennemføres for at forbedre
certificeringsordningen.
Filmene, der udarbejdes i samarbejde med KL, skal
skabe indsigt i reglerne og processerne omkring
byggesagsbehandlingen.
Der arbejdes på at skabe adgang til alle tidligere
udgaver af vejledninger gennem
bygningsreglementet.dk. Ud over, at det skaber en
generel gennemsigtighed med reglerne, bliver det
nemmere løbende at kontrollere de certificerede
rådgivere ud fra de projekter, som de er en del af
(projekterne skal holdes op mod de regler og
vejledninger, der var gældende på det tidspunkt,
projekterne blev udført).
Alle eksisterende vejledninger til BR18 og
certificeringsbekendtgørelsen konsekvensrettes, så
der sikres en overensstemmelse mellem
regelgrundlaget og vejledningerne samt
vejledningerne imellem.
Det skal overvejes, hvordan vejledningerne kan
struktureres, så de har den bedste effekt.
Film om de processuelle trin
i kommunens
sagsbehandling (forår 2021)
Let tilgængelighed af gamle
vejledninger (efterår 2021)
Konsekvensrettelse af
vejledningerne (efterår
2021)
Vurdering af, om
vejledningerne har den rette
struktur (efterår 2021)
Side 11 (11)