Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
BOU Alm.del
Offentligt
2471712_0001.png
Folketingets Indenrigs- og Boligudvalg
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2021 - 6529
Doknr.
456204
Dato
02-11-2021
Svar på spørgsmål fra Erling Bonnesen (V) stillet den 11. oktober 2021.
Spørgsmål nr. 18:
”Vil ministeren kommentere artiklen ”Altandirektør: Sagsbehandlingstid æder 120
millioner af toplinjen”, bragt på www.licitationen.dk den 6. oktober 2021, og i forbin-
delse hermed forholde sig til de meget lange sagsbehandlingstider for godkendelse af
projekter, f.eks. altanprojekter, samt at det nu står klart, at den langsommelige sags-
behandling koster jobs og ordrer, hvilket naturligvis er helt og aldeles uacceptabelt, og
vil ministeren ligeledes redegøre for, hvilke initiativer ministeren vil tage i sagen med
henblik på effektivt at få nedbragt sagsbehandlingstiden og redde jobs og ordrer i er-
hvervet?”
Svar:
Jeg har forståelse for de udfordringer, virksomheder såvel som borgere oplever, hvis
kommunernes sagsbehandlingstider for byggesager er lange, og jeg er selvsagt af den
opfattelse, at processerne omkring byggeriet ikke skal være unødigt bureaukratiske.
Bolig- og Planstyrelsen er blevet bedt om at redegøre nærmere for problemstillingen
og initiativer relateret til bygningsreglementet, der kan bidrage til at nedbringe sagsbe-
handlingstiderne. Styrelsen oplyser følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Kommunernes
Landsforening (KL) udgiver årligt en opgørelse over kommunernes
sagsbehandlingstider for blandt andet byggesager. De aftalte servicemål for sagsbe-
handlingen af byggesager er 40 dage for mindre kompliceret byggeri og 50-60 dage for
mere kompliceret byggeri. Af KLs opgørelse for 2020 fremgår det, at den gennemsnit-
lige sagsbehandlingstid for byggesager i hele landet var 44 dage for mindre komplice-
ret byggeri og 75 dage for mere kompliceret byggeri.
Netop nu opleves der en historisk høj byggeaktivitet, der er medvirkende til at presse
de administrative systemer i kommunerne. Bolig- og Planstyrelsen ligger ikke inde
med en opgørelse over, hvordan de 98 kommuner leder og arbejder med byggesagsbe-
handling, men det er styrelsens indtryk, at kommunerne generelt har taget forskellige
initiativer til at nedbringe sagsbehandlingstiderne. Det kan eksempelvis være ved at
ansætte flere medarbejdere.
Med overgangen fra bygningsreglementet 2015 til bygningsreglementet 2018 og indfø-
relsen af certificeringsordningen for brandrådgivere og statikere blev kommunerne fri-
taget fra at foretage den tekniske byggesagsbehandling.
BOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 18: MFU spm. om kommentar til artiklen Altandirektør: Sagsbehandlingstid æder 120 millioner af toplinjen, bragt på www.licitationen.dk den 6/10-21 m.v., til indenrigs- og boligministeren
2471712_0002.png
Der er ingen tvivl om, at certificeringsordningen har været en stor forandring for kom-
muner såvel som bygherrer og rådgivere, ligesom det formentlig også har haft den af-
ledte effekt, at mange af de tekniske byggesagsbehandlere, der typisk også behandlede
de øvrige dele af en byggesag, har fået job i den private sektor.
Bolig- og Planstyrelsen har i forbindelse med svar på BOU alm. del spørgsmål 93
(samling 2020/2021) leveret en oversigt over gennemførte og planlagte initiativer til
forbedring af certificeringsordningen. Denne vedlægges også dette svar som bilag 1.
Det er Bolig- og Planstyrelsens vurdering, at certificeringsordningen for brandrådgi-
vere og statikere, samt de sideløbende initiativer for at forbedre ordningen, har en po-
sitiv effekt på at nedbringe sagsbehandlingstiderne, da kommunerne samlet set skal
løse færre opgaver.
Derudover har Bolig- og Planstyrelsen sendt et udkast til ændring af Bygningsregle-
mentet 2018 i høring, og heri foreslås blandt andet en tydeliggørelse af ansvarsforde-
lingen mellem kommune og bygherre, så det klart fremgår, at kommunen efter certifi-
ceringsordningens indførelse ikke længere skal gennemgå dokumentationen af de tek-
niske dele af en byggesag.
Ændringerne skal træde i kraft 1. januar 2022, og det er styrelsens forventning, at
dette i samspil med kommunernes egne indsatser kan medvirke til at nedbringe sags-
behandlingstiden for en byggesag.”
Med venlig hilsen
Kaare Dybvad Bek
Bilag:
Bilag 1: Oversigt over gennemførte og planlagte initiativer til forbedring af certifice-
ringsordningen (bilag fra BOU alm. del
endelig svar på spørgsmål 93)
2